Oliko kukaan palstaa käyttävistä tulossa hiihtämään Vierumäelle 24h hiihtoa alkaen perjantaina?
µ
Printable View
Oliko kukaan palstaa käyttävistä tulossa hiihtämään Vierumäelle 24h hiihtoa alkaen perjantaina?
µ
Alko uusilla luistelusuksilla kuokalla suksenkannat pikkasen kopisemaan toisiinsa. Pilot siteet on laitettu Nis-levyn päälle. Voiko tuota Pilottisidettä säätää jotenkin, että kanta nousisi herkemmin ylös, nyt suksen kärki tahtoo nousta enemmän.
Pilotin sidettä ei voi muuten kuin tekemällä uudet reijät siteelle . Tummaisesta kiinikkeestä kun laittaa ruuvarin lpi niin kannan pitäisi olla hiukan alempana kuin kärjen , ettei kärki haukaisi luisteltaessa , ei toki saa kannatkaan hangata maata .
Ajattelin vaan kun tuossa perinteisen pilotissa on sille takakiinnitykselle kireyden säätö, jos luistelumallissa olis vastaava.
Oletteko saunottaneet suksia? Kaverit sanoi että mulla suksissa liian jäykkä keula, ja käskivät puristimia ja kiiloja käyttää ja viedä sukset saunaan yöksi.
Hyvän kuuloinen idea, mutta voinko tehdä jotain väärin ja möhliä kunnolla?
Taustatietona sen verran että sukseni eivät oikein kulje muulloin kuin tosi kovalla ja sileällä alustalla. Sellaisella jonka löytää maksimissaan kerran vuodessa.
trauma
Saunasuksista oli juttua hieman aikaisemmin. Ilmesen suuri vaara mennä pieleen, jos asiasta ei sen enempää tiedä.
µ
kuuluukos ahkiokeskustelut tänne?
mites kun 2 alle 4v ipanaa haluaa viettää aikaa isänsä kanssa ja isä hinkuaa ladulle.
onkos sellaisia ahkioita jotka istuu ladulle ja mukavaa istumatilaa olisi kahdelle? ja jos on niin mitä sellainen voisi maksaa? mitä ominaisuuksia sellaisen kanssa pitäisi katsoa? ja voiko siinä olla vuorovaikutuksessa samalla hiihtäen? kokemuksia kellään näinkin eksoottisesta aiheesta.
PMT:n luikkarisuksiin laittamat voiteet edelleen saa peukut nousemaan porvoon suunnalla. kestää kilometrejä ja kanssahiihtäjät suorastaan kihisevät kateudesta kun pötkähtävä kansalainen suihkii ohi ja kehtaa vielä olla kohtelias ja toivottaa hyviä hiihtosäitä jatkoonkin. (aika moni muuten kiristää tahtiaan tuollaisen ystävälliseksi tarkoitetun tervehdyksen jälkeen, ja arvatkaa moni on ylipäätään vastannut 20 hiihtotunnin aikana? porvoohan on kyllä 2kielinen paikka, eikä välttämättä kaikki suomea ehkä ymmärrä, mutta silti).
mahtavaa että on talvi ja lunta riittää
Kehuskelitte kilpaa rosteriharjaa. Kyselisin merkkiä ja mallia?
µ
Harja-aiheeseen liittyen. Onko hyviä vinkkejä harjojen putsaamiseen?
Pakista löytyy nylon-, messinki- ja teräsharjat (pehmeäkarvainen Red Creek). Ne alkaa olemaan melkolailla mönjäisiä.
Itselleni tuli mieleen liottaa messinki- ja teräshajan karvat esim. voiteenpoistoaineessa, bensiinissä tai tärpätissä ja liotuksen jälkeen hangata rajusti johonkin puhtaaseen esineeseen. Olenko väärillä jäljillä tämän suhteen? Mitenhän mahtaa nylonille käydä jos sitä samalla tavalla käsittelelisi..?
Ei kai niille harjoille käy kuinkaan. Itse en ole putsannut ikinä. Pulveriharjalla ei tietty mennä sohimaan parkkuja.
µ
Hei mitenkäs olis jos pistettäis noi voiteluun liittyvät jutut tuonne omaan topicciin ja keskityttäis tässä enemmän kalustoon ja tekniikkaan?
http://fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=37723
Hiihto on kumminkin niin iso aihealue että pienellä jaottelulla olisi myöhemmin helpompaa löytää haluamansa tieto oikeasta topicista.
Tämä Fjellpulken taitaa olla paras, mutta on se kalliskin. Tätä olen joskus lapissa vuokrannut. Tukevat aisat ja hyvä vetolaite muutenkin. Mutta paras on tuo pulkkaosa. Kunnon istuin vöineen ja visiiri suojana. Joskus vuokrasin Savotan vaellusahkion, mutta on se surkea tuohon nähden.
Kerran pohjoisessa mittailin ja valokuvailin Savotan ahkiota ja sen pohjalta rakentelin oman ahkion tavallisesta muovipulkasta. Tein vanerista selkänojan ja irtoremmeistä vyöt. Vetoaisat alumiiniputkesta, jotka liitin tukevalla letkulla kuten Savotassakin. Vetoaisat kiinnitin vanhaan rinkan vyötäröhihnaan. Ei sillä pohjoisen mäkiä uskaltaisi laskea, mutta hiihtelin sen kanssa aikoinaan keväisin järvenjäillä. Oli se hintansa väärti...
http://www.varuste.net/tuotetiedot2....etti+%28101%29
http://www.fjellpulken.no/index.php?...template=barn2
Red Creek olis merkki. Mallista ei tietoa, se hieno viimeistelyharja on sellainen pieni ovaali. Ns. normaalikokoisia hienoja teräsharjoja on myös, mutta maksaa hunajaa. Mulla on saman merkin pykälää karkeampi normaalikokoinen harja myös, näiden tarinoiden jälkeen katsoin pohjaa harjatessa tarkemmin. Ei sillä saa vahinkoa aikaan vaikka jynssäisi hampaat irvessä.
Jos harja on likainen parafiinista, niin olen vetänyt sillä kevyesti vasten jotain pöydän reunaa tms. kulmaa, sillä puhdistuu ihan riittävästi.
Kenttäkokeet on nyt suoritettu ja harjat on puhtaat.
Toimenpiteet oli seuraavat:
- Astian pohjalle 5 mm voiteenpoistoainetta.
- Harja astiaan (karvat alaspäin) n. viideksi minuutiksi.
- Harja pois astiasta ja enimpien nesteiden kuivaus Aamulehteen hangaten.
- Kevyttä harjailua ruuvipenkin takomisosaton kulmaa vasten n. 1 min.
Lopputulos: Harjat kuin uudet ja mönjää irtosi kiitettävästi.
Jos karvat pysyy kiinni, niin teen tämän putsauksen toistekin.
Jos tuohon puhtausteoriaan luistovoitelunsa perustaa, niin tuntuu järjenvastaiselta suihkutella fluorisprayta, hangata suksia pää punaisena kuituliinalla, voidella LF:llä, HF:llä, 100% F:llä ja harjata joka välissä sillä samalla läpeensä mustuneella nylonharjalla, millä on vuosikaudet hangattu kaikkea liistereistä lähtien. ;)
Ja sori, tämä löpinä kuuluisi toki olla voitelusäikeessä, mutta täällä tämä on aloitettu ja täällä se on myös hyvä lopettaa.
Fjellpulkenin tuplamalli taitaa maksaa "tonniviissataa" mutta lyhyemmille ulkoiluille riittänee vähän vaatimattomampi vaihtoehtokin.
Tänään olin pikkulenkillä perheen kanssa - juniori ihan tavallisessa pulkassa lampaantalja pohjalla ja pulkan narua jatkoin mustekalalla repun lantiovyöhön. Pari kilsaa vedin tuota yhdistelmää ja muuten ok mutta täytyy tuunata kiinnitys lantiovyöhön molemmilta puolilta. Mustekalan jousto vähentää hyvin nykäisyjä mutta toispuoliset nykäisyt välillä vähän horjuttivat.
Onko kellään vinkata hyvää pohjallista hiihtomonoon? Mulla on ollu kuukauden Salomonin S-Lab Prot käytössä. Muuten olen ollut tyytyväinen, mutta varsinkin oikean jalan holvi on ollut kovilla ja päkiän susäreuna (ukkovarpaan takana oleva "polkuantura") ovat kipeytyneet joka lenkillä. Vaiva ei ole helpottanut, päin vastoin. Niinpä kaivoin eilen lenkin jälkeen pohjallisen monosta. Aika serkean näköinen esitys. Suunnilleen milli valkoista solumuovia kivikovan ja jäykän pohjan päällä, eikä minkäänlaista yritystäkään jalkaholvin tueksi. Olisin odottanut vähän parempaa tuollaiselta topoftheline monolta..
Niitä on sellaisia lämpömuovattavia pohjallisia. Hiihtoon keskittyneessä liikkeessä olen nähnyt. Uuniin johonkin lämpötilaan ensin toviksi, sitten kenkään ja kenkä jalkaan. Jotain luokkaa 40 pari, muistaakseni. Merkkiä en muista, mutta mielestäni noissa oli joku tyytyväisyystakuu. Rahat takaisin jos ei ole hyvä.
On niin hyvät kelit nyt ettei malttais olla ladulta pois.
Laitoin videon pahimpaan himoon.
http://www.youtube.com/watch?v=BbsN9bIR3Fg
Varoitus: huonolaatuista kuvaa.
Itsellä käytössä Sole Ultra pohjalliset, saa myös ohuempana versiona. http://www.megasport.net/sole-ultra-p-786.html
Taisi ainakin näillä pohjallisilla olla se em. tyytyväisyystakuu..
Vaihdoin luistelusauvoihini eilen uudet kahvat ja hihnat, Starttia molemmat. Kahvan korkki kului ensimmäisellä lenkillä puhki peukalonhangan kohdalta, ja hihnakin tuntui jotenkin rajoittavan liikettä. Pertsasauvojeni (One Way) hihna tuntuu paremmalta, enkä ole huomannut kahvankaan mainittavasti murentuneen. Mitäs muita niitä on?
Onko nykyisissä huippuhiihtäjissä sellaisia, jotka käyttävät Karhun suksia?
Mikä oli se suksipari, jolla Matti Heikkinen hiihti MM-pronssinsa viime talvena? Joku pitopohja-Fischerihän se taisi olla?
Pitopohja Fischerhän se oli. Sinänsä siinä ei ollut mitään uutta ja mullistavaa. Suksen pitoalue on karhennettu tavallista karheammaksi ja jätetty pidot pois. Kaikilta suksimerkeiltä taitaa löytyä tuollaisia vaihtoehtoja jo tehtaalta suoraan ostettuna. Fisukoissa ja Atomicilla pitoalue on vielä eri materiaalia(tai ainakin eri väristä). Peltosella on Zeta, joka on kait ollut myynnissä jo jostain 80-luvun puolestavälistä.
Pitopohja on hyvä ja toimiva, mutta keliä niille tulee hyvin harvoin. Niin ja sellaisen voi tehdä itsekin tavallisesta suksesta jättämällä pidot pois ja tekemällä kunnon karhennuksen.
Muotoilun tein itse ainakin lämpöpuhaltimella jossa on termostaatti. Reilun 100 asteista ilmaa kun puhaltaa sisään vartin verran, niin alkaa olla monot sopivat muotoiltaviksi.
Noita Madshusin ohjeita kun seuraa, ei voi epäonnistua:
http://www.madshus.com/Technical_Inf...lding-process/
Mulla on Footbalancen lämpömuotoiltavat pohjalliset. Auttoivat entisissä luistelumonoissa (liian isot, löysät ja väljät) jalkapohjan sillan kipeytymiseen. Vuoden ovat olleet käytössä ja ovat edelleen tasan siinä muodossa, johon ne urheilukaupassa muotoiltiin. Voin suositella.
Itselleni ostin toki uudet oikeankokoiset kilpamonot, joihin ei mitään ratkaisuja tarvi. Jalat pysyy rentona ja kipuja ei ole ollut vakiopohjallisillakaan.
Hah, samalaiset Matukat kuin itselläni (hiilarikärjellä?) Täälläpäin ärsyttää kun lunta tulee jatkuvasti. Latupohja ei ehdi kovettua ja omalla elopainolla (100 kg) kun luistelee niin on pehmeätä jokapaikassa. Pirun raskasta tai sitten luistelutekniikka on vaan huono. Takana vasta 6 lenkkiä pitkän tauon jälkeen.
Tuossakin videossa homma näyttää "ärsyttävän" helpolta ja kevyeltä http://www.savonsanomat.fi/video-kuv...uhiihto/365288
Otin itselleni (tietenkin hyvänä isänä :D myös vaimolleni ja pojalleni) hiihdon tekniikavalmennusta (vapaa tyyli). Asiantuntijan ohjeista sain monta hyvää vinkkiä oman tekniikkani parantamiseen. Tekniikan parantumisen huomaan hiihtonopeuden kasvuna ja hiihdosta on tullut entistä hauskempaa. Olin kyllä melko TYHMÄ kun en aiemmin osannut turvautua asiantuntijan apuun.
Kokeilkaa, suosittelen.
Tämän allekirjoitan täysin! Itse olin puolisoni kanssa paikallisen hiihtoseuran järjestämässä luistelukoulussa. Opetus kesti 2 tuntia ja maksoi VAIN 10 euroa! Nyt mennään naama messingillä pitkää liukua pitkin Porin mettän latuja ja hiihto on niin paljon kevyempää, että samalla vois vaikka laulaa luikauttaa. Nopealla otannalla luistelunhiihdon keskisykkeet laski 10 bpm ja "matkavauhti" kasvoi n. 3 km/h.
Tämä pitää paikkansa. Mulla on tällä hetkellä kahdet fischerin RCS:t, toisissa merkintä cold ja toisissa plus. Jälkimmäiset toimii selkeästi paremmin kun latupohja on pehmeämpi ja mahdollisesti on satanut uutta lunta. Noita coldeja ei saa näillä keleillä toimimaan millään, suksi "puree" kiinni ja sen huomaa etenkin ylämäissä. Suorastaan tökkii. Voitelulla tuota suksien eroa ei millään tasoita. Kovalla paanalla coldit taas toimivat erinomaisesti.
No päätinpä sitten lähteä kokeilemaan. Viime viikolla testasin tasaisella jääladulla, että kuinka koira viitsii vetää. 6km meni johonkin 16:30 aikaan, eikä tuolla vielä kuuhun mennä.
Kyllähän se varmaan nostattaa ittensä kohtuullisen korkeelle jos kisapaikalla on vilskettä, mutta on toinen juttu saako sitten sen vauhdin ohjattua vetämiseen.
Mahtava homma! Mekin ollaan tulossa. Nähäämpä sitte sielä. Meidän leirin kuulet muutaman kilsan päähän järjettömästä mökästä. Meikä on tosin 6 km B-kilpasarjassa.
Kiitos, täytyy kokeilla tuota. Googlettamalla löytyi mainoksia, joiden mukaan Salomonitkin pitäisi olla muokattavissa. Salomonin omat sivut on kyllä edelleen niin hanurista, että siltä ei mitään löydy..
Madshusin ohjeet olivat selkeät, mutta yksi kohta tulee tuottamaan vaikeuksia: Weight the boot (stand in the basic ski glide position with your knee over your toes) for about 5~10 minutes to allow the boots to cool and get firm. !!!! :)
Fischer valmistaa 2 eri pitopohja suksea.
-Crown (käytetään jr ja vaellussuksissa) pinta on kuvioitu pitämään voiteluksi pelkkä luisto.
-Zero (On nykyisessä RCS kisasuksessa ja RSC kuntoilijan suksessa) pitoalueella on oma pintamateriaali on suunniteltu toimimaan liisterikeleillä ja pikapidolla sen saa toimimaan myös pakkasilla.
Joopa, siellä näkyy kans. Jännä nähdä miten lähtee lainavehkeillä liikenteeseen, viimeksi hiihtänyt vapaata jotain 15+ vuotta sitten... Saattaa olla kallis kokeilu jos joutuu tulemaan suksikaupan kautta kotiin. :)
PS. Onko hiihtokamoille mitään järkevää 2nd hand varustepörssiä tyyliin Fillarin tori? Saattaisin tarvita 42-43 kokoiset luistelumonot pilottisiteeseen.
Mikäli olen ymmärtäny oikein, ei noilla cold / plus- luokituksilla ole tekemistä suksen rakenteen tai sen painealueiden kanssa enää. Kuulemma vielä jokunen vuosi sitten pidempi-painealueiset leimattiin coldeiks ja lyhyemmillä varustetut plussiksi. Ero on kuulemani mukaan enää tehdashionta ja tehtaalla pohjaan ajettu kuvio, joka noissa eroaa. Sukset on yksilöitä ja joillakin plus-pari pelittää pehmeellä pohjalla lämpimällä paremmin kun cold-pari (kuten xtrainerilla) ja toisella tilanne on juurikin päinvastainen.
edit: nyt kun rupes miettimään, niin omat jäljelle_jääneet fisukat on kaik plussia ja silti niistä on valkkautunu soiva pari myös vitikeleille ...
Katoha, hyvä! Ei se väärin oo.
Vaiha sidejärjestelmää NNN:ään, niin mulla on sulle monot.
Kattele lähialueen hiihtoseurojen sivuja. Esim täällä Oulussa Oulun hiihtoseuralla on kamapörssi:
http://www.oulunhiihtoseura.fi/index...i&tuoteryhma=1