Onko tietoa millaiset helmet on Sram Apex jarrujen letkuissa? Onko sama kuin Avideissa oli aikoinaan? Ja mistä niitä mahtaisi saada? Ainakaan Bike24 ei sellaisia taida tuntea.
Printable View
Onko tietoa millaiset helmet on Sram Apex jarrujen letkuissa? Onko sama kuin Avideissa oli aikoinaan? Ja mistä niitä mahtaisi saada? Ainakaan Bike24 ei sellaisia taida tuntea.
Pitikin mennä kysymään, heti löytyi vastaus. :)
https://www.bike-components.de/en/SR...ertpin-p51789/
Tekeekö tollasella ilmaussarjalla mitään? https://www.bike-components.de/en/Te...ce-Kit-p16210/
Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla
Onko kaikki orgaaniset/resin-jarrupalat yhtä onnettomia märällä? Nyt on M506 jarruissa perus B01S-palat ja tehojen katoaminen rospuuttolenkeillä alkaa pikkuhiljaa harmittamaan. Sintratut palat olisi yksi vaihtoehto mutta silloin periaatteessa menisi jarrulevytkin (RT54) uusiksi.
Tekee, jos liittimet ovat oikeat, eli taisinpa Maguran ilmata tuollaisella sarjalla. Olennaistahan ilmaamisessa on se, että letkut saa tiiviisti kiinni kohteeseensa ja jos sinulla on tuon sarjan liittimet, niin homma kyllä käy. Eli ei sarjoissa mitään massiivisia eroja ole, muuta kuin toisessa liittimet käyvät toiseen systeemiin ja toisessa johonkin toiseen. Lääkeruiskua ja letkua ne kaikki sarjat loppupeleissä ovat.
Kyllähän se noin yleisesti on, että orgaaniset ovat märällä huonot. Mistä ajatus, että levyt menisivät myös vaihtoon, palojen materiaalin vaihtuessa?
Sittenhän on vielä näitä yhdistelmä paloja . En tosin omaa tietoa, miten hyvin toimivat käytännössä.
Ah ok! Kiitos, en tiennytkään tätä.
Minun kokemus on se, että pito-ongelmiin auttaa yleensä enemmän levyn kuin palojen vaihto ja en vain tajua miksi?? Eli jos jarru ottaa epämääräisesti eikä parane puhdistuksella ja uusilla paloilla, niin sitten vaihtamalla levyt homma alkaa käydä hienosti.
Miksi eri metallilevy muka menisi sellaiseksi ettei se pidä eikä sitä saa puhtaaksi? Hiekkapaperia ja brakecleaneria on testattu ja edelleenkin paras tulos tulee, kun ostaa uudet levyt ja ajaa niillä. Palojakaan ei tarvitse useinkaan vaihtaa, kunhan levyt vain ovat kunnossa. Ja sen levyn kunnon toteaminen mitenkään muuten kuin vaihtamalla uuteen ei ole minulle mahdollista, eli mitään silmällä näkyvää eroa toimivan ja toimimattoman levyn välillä en näe.
Siis minun mielipide on se, että levyt menevät useinkin vaihtoon, minä en vain tajua miksi
timo
Juu, Resin only-levyt. Hain Toikalta EBC:n punaiset palat testiin vanhemmasta jarrupalat-ketjusta löytyneiden kokemusten perusteella. Katsotaan mitä tapahtuu.
Minä olen käyttänyt EBC punaista ja maltillisilla ajomäärillä ne ovat kieltämättä erinomaisia. Maltillisilla siksi, että se ilmeisesti kuluu nopeammin kuin joku toinen pala ja pienessä ajomäärässä sillä kulumisella ei ole mitään väliä. Jos ei tuolla ala toimia, niin sitten levyä vaihtoon.
Osavalintoja tunteet eellä (sitten hinta ja lopuksi ominaisuudet): Tunteeko joku jarrulevyä joka pitää mukavaa ääntä kuivana?
Mulla oli joskus Cube jossa oli jotkin Formulan jarrut, ja ne äänsi kivasti. Ei mitään kirskuntaa, rutinaa, kahinaa, vaan sellaista teknistä taivaanvuohen ääntä.
Haluaisin sellaiset taas.
^kummallista, oletin että pitäs olla paljon reikäisempi oikealla soundille. Tuo on vähän rumaki, siinä sais olla salamoita, nuolia, kirkkoveneen muotoja, vihaisuutta. Eikä sitä enään myydäkkään pikagoogletuksella.
Sopiiko Shimanon XT M8000 kahvojen kanssa muutkin jarrusatulat?
Alkuperäiset jarrusatulat alkoivat vuotamaan männistä ja menivät vaihtoon. Nyt takajarru toimii, mutta etujarru vuotaa taas. Jarrupalojen takapuolella näkyy öljyä ja pito häviää täysin. Alkuperäistä Shimanon öljyä olen käyttänyt ja nyt saa kyllä lähteä satula vaihtoon. Jarrupaloja mennyt ties kuinka monet pilalle :mad:
M7000 satula sopii aika varmasti. Ei varmaan sen parempi mutta ompahan ainakin puolet halvempi.
https://www.bike-components.de/en/Sh...e-Pads-p50013/
Melkein voisin luulla että on sama osa ilman metallihohtoväriä mutta onhan niissä joku ero oltava kun hintakin on noin eri :)
Ei ainakaan M675 SLX- ja M785 XT-jarruosissa ole mitään eroa. XT:ssä on toki hienosti ruuvi pitämässä paloja paikallaan sokan sijaan mutta sille ruuville on kierteet SLX-satulassakin, sen kun laittaa paikalleen.
No tämähän on esimerkiksi Hayesin kanssa ihan vuosihuoltoon kuuluva juttu. Satulat puretaan, putsataan ja kootaan uudestaan. Yleensä ei edes tarvita uusia tiivisteitä, kun vuoto johtuu vain ja ainoastaan männän pintaan kertyneestä liasta ja sen aiheuttamasta tiivisteen vuodosta.
Voihan sen satulankin vaihtaa, mutta ei se välttämättä korjaa tilannetta kuin hetkeksi.
Tässä tapauksessa viikon vanhat satulat alkoivat vuotamaan, eli ei johtunut huollon puutteesta. M8000-jarruihin mennyt luotto täysin, niin nyt vaihtuu toiseen satulaan.
Mites tuo Deoren nestejarrujen säätö menee? Onko kahvan vapaaliikkettä mahdollisuus säätää pienemmäksi kun palat kuluvat?
Olis varmaan tälläsillä keleillä muutenkin hyvä ettei palojen ja levyn väliin pääse niin paljon roskaa.
Odota pakkasta, niin vapaaliike häviää kokonaan :)
Työnnä levyn ja palojen väliin jotain kovaa ohutta levyä ja painele jarrua, usein tällä saa palat liikkumaan lähemmäs levyä.
Jos palat on liian kuluneet, niin vaihto auttaa.
Ok, kiitoksia...
Näyttäis prisman verkkokaupassa B01S hinnaksi 10€ niin eipä tuossa paljoa kannata kikkailla.
Oletko tarkistanut nesteen määrän? Ei kai jarrujen vapaaliikeen pitäisi muuttua palojen kulumisen vuoksi nestejarruissa, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin fillarin jarruista?
Ehkä tossa kohtaa tulee vaan teorian ja käytännön raja vastaan. Jotkut on sitä mieltä että kuluneilla paloilla se palojen välissä oleva jousi onnistuu painamaan palat enemmän erilleen kun uusilla paloilla. Jos jousen ottaa pois niin palat voi ajaa enemmän loppuun. Kilisevät tietty sit enemmän mäntiä vasten.
Itse olen vaan iloisena markkinavoimien uhrina vaihtanut palat tossa vaiheessa. Kyllähän se jarrutuntuma muutenkin uusilla paloilla paranee mutta varmaan samaan pääsisi myös paistamalla pajoja hellan levyllä ja hiomalla pinnan uutta vastaavaksi.
Liian vähäinen määrä nestettä romuttaa jarrutustehon, kun männän eteen putoaa nesteen sijaan ilmaa. Jos nesteen määrä on säädetty tarkasti, tämä saattaa käydä kun palat kuluvat. Kun nestettä on riittävästi (=säiliö täynnä), jarruteho säilyy vaikka fillari olisi nurinperin.
Ja palojen välissä oleva jousi ei paina mäntiä takaisin. Sen jousen funktio on jotakin ihan muuta.
Onko porukalla kokemusta Sram level TLM jarruista. Omassa pyörässä nuo on nyt käytössä, vaan hivenen oudoksuttaa toisen kahvan hidas palautuminen jarrutuksen jälkeen. Palautuksen tuntuma on jokseenkin löperö. Toinen kahva sen sijaan napsahtaa terhakkaasti takaisin asemiinsa. Milläköhän säädöllä tai muulla toimenpiteellä tuon löperyyden saisi pois?
Toihan on helppo testata ilmaamalla jarrut ja täyttämällä nestesäilö.
Itsellä ei auta tohon kuluneiden pajojen vapaaliikehommaan. En tiedä vaikuttaako se jousi, en ole koittanut kun olen vaan vaihtanut palat. Mutta jotkut on tosiaan sitä mieltä että vaikuttaa. Varmaan vähän riippuu myös jousesta. Voihan syy olla joku muukin kuten likainen mäntä tms.
Kahva/vipu jarruissa yleensä palautuu sillä männänpalautusjousella.Tässä mallissa sillä vivulla on vielä oma "Inboard spring" lisäksi.Joko jousi on huonosti tai nivelpisteessä vaan likaa ...
Sivulla 25 tuosta on kuva ;https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign...._d_english.pdf
Minä olen hakenut parempaa jarrutehoa maasturiin ja vihdoin se tuntuu löytyneen. Pyörässä oli alunperin Sramin Guide R pysäyttimet joihin olin siis hieman pettynyt. Ostin sitten Canyonin tarvikealesta Shimanon alamäkisarjaan kuuluvat Zeet. Ei vieläkään mitään mullistavaa. Sitten uusin myös jarrulevyn eteen (slx/zee jarrulevy) ja edelleen olin hieman pettynyt. Mutta nyt sitten hankin eteen ja taakse EBC:n punaiset palat ja suoritin tänään sisäänajon. Ja johan tuntuu toimivan! Tosin tein niiden palojen sisäänajon edellisistä alkuperäisistä paloista poikkeavalla tyylillä ja tiedä nyt siitä sitten vaikuttiko sekin. Olin nimittäin alkuperäiset Guidet ja ne Zeen palat sisäänpolttanut tekemällä samantien pitkässä jyrkähkössä mäessä useita perättäisiä kovia jarrutuksia niin, että jarrut ja levyt kuumenivat oikein kunnolla. Sain levynkin vaihtamaan värisävyä. Nyt lueskelin eri ohjeita ja osa suosittelikin useita tasaisella tai vain loivassa mäessä tehtyjä kevyempiä jarrutuksia ja siten ettei pysäytä vauhtia aivan kokonaan. Näitä kevyitä ja hiljalleen kertojen myötä vähän tehoa lisäten tehtyjä tein sitten sen noin viitisentoista kpl kummallekin päälle.
Varsinkin se ongelmallisempi etujarru puree nyt erittäin hyvin. Yksi ohikulkenut pikkupoika kun alkoi kyselemään, että mitä mä siinä ees taas ajelen niin kerroin syyn ja päätin näyttää miten takapyörä nostetaan jarrulla korkealle. Olin lähellä mennä yli :)