Lapierre OVERVOLT SX 800 . Saako ulkomailta mistä? Tai haibike täysjousto. Ulkomailta firman piikkiin niin sais alvitonna.
Printable View
Lapierre OVERVOLT SX 800 . Saako ulkomailta mistä? Tai haibike täysjousto. Ulkomailta firman piikkiin niin sais alvitonna.
Milloin tuo Commencal täysjousto tulee myyntiin ja saako millaiset läskit alle? Anteeksi tää hullu kysely mut en kahteen yöhön ole nukkunut ku miettiny näitä...
https://www.bike-discount.de/en/buy/...00-2016-477507
Tuohon hintaan ei parempaa taida olla missään.
Tuossa yksi pyörävalmistaja jolla on sähköpyörämallisto,mielestäni kohtuu laajakin ;https://www.orbea.com/fi-en/ebikes/
Edustus suomessakin on.
Kyl tuo haibike mitä katellu. Mikä ero tuolla täpärillä 2016 ja 2017 malleissa?
Selkä ei kestä kovaa ryskää niin siksi kunnon joustot sais olla.
Nyt tulee mutua, koska omakohtaista kokemusta ei ole (vielä?) kertynyt. Jossain ulkomaanjulkaisussa verrattiin saman fillarin (olikohan Moterra) plussaversiota ja 2.35" renkailla varustettua. Mielikuva oli että mutkapolulla kapeammilla renkailla varustettu on ajotuntumaltaan tarkempi ja täsmällisempi. Samassa julkaisussa todettiin että ei plussarenkaissa voi kuitenkaan käyttää sellaisia ryömintä/pito paineita kuin tavanfillarissa koska pyörässä on massaa 21-24 kiloa ja sitä on vaikeampi kuskin keventää, joten monia esteitä päin joutuu ajamaan suoraan. Eli plussakumeissa pitäisi olla painetta kuitenkin melko paljon ettei hakkaa läpi.
Nyt viimeisimmässä Fillari-lehdessä todettiin että mm. Moterran 130mm jousto on siinä ja siinä. Monella merkillä näyttää olevan siten että plussakoossa tarjotaan lyhyempiä joustovaroja kuin kapeammilla renkailla varustetuissa. Oiken pitkäjoustoiset ei ole (yllättäen) varustettukaan plussarenkailla vaan ihan kapeammilla. Miksi? Toisiko plussarenkaiden vaatima tila jotain epäedullisia vaikutuksia esim. takahaarukan pituuteen tms. jos yhdistetään vielä pitkä jousto samaan pakettiin? Minkäs paksuisilla renkailla nykyään ajetaan dh:ta?
Toisaalta; kun moottori kompensoi vierintävastusta, voidaan käyttää pitävämpiä renkaita eli karkeampaa kuviointia. Paksu rengas taas ei kompensoi riittävästi pitemmän jousituksen tuomaa hyötyä. Ja toisaalta pitempi jousitus ei välttämättä haittaa menoa heikentävästi, koska moottori kompensoi pogoamisen.
Itse kyllä ottaisin plussakumit eli leveät vanteet koska talvella plussakoosta taas on kiistatonta hyötyä.
Meridalla on 150mm joustava plussarenkainen fillari ja sen olisin jo tilannutkin, mutta ei saa mistään :(
Toi on kyllä hupaisa peli. Saisi vaan omalle polkemistyylille olla Boschin Performance CX:llä. Mitä poljeskelin 10min tuolla niin
Yamaha PW ei avusta jos vähänkään korkeammalla kadenssilla (olikohan perstuntumalla yli 80-90rpm) polkee. Boschissa en vastaavaa huomannut. Yamahan PW-X:ssä tämä on kuulemma korjattu mutta jotenkin ei se avustuksen mukana pysyminen siinäkään tuntunut pikaisesti kokeiltuna niin hyvältä kuin Boschissa.
Pitäisi varmaan opetella pyörittämään pienemmällä kadenssilla. Muutoin tuo Haibiken täysjoustoläski on mainio peli. Haibiket näyttää siltä että ne on aika loppuun asti mietittyjä: pohjapanssarit ja sulava akun integrointi. Tietenkään ne ei spessun integraatioasteelle pärjää mutta hyvä suoritus kun otetaan huomioon että kyse on standardiosista.
Itse olen vakavasti harkinnut Haibiken Xduro Fatsix 6.0:aa.
DH:ta ajetaan nykyään pääasiassa 2,4 tuumaa leveillä 27,5'' kumeilla käsittääkseni.
Noita pitkäjoustoisia plussa malleja voi olla harvassa myös sen takia, että tuollainen normaali hyvä plussa koon kumi ei oikein ole soveltuva mäen laskuun, koska niistä on tehty niin kevyitä. Parilla juutube videolla missä verrataan ihan tavallisia pyöriä dh-radalla plussa koon kumit olivat koko ajan hajalla vaikka ilmaa oli varmaan ihan tarpeeksi. Kyljet yms. vaan ovat liian ohuet monessa kumissa ja repeävät kivikossa kun ajetaan vähän kovempaa ilmeisen helposti.
Veikkaan myös, että se plussa koon tarjoama etu tosiaan katoaa melko hyvin kun painetta on tarpeeksi. Itse olen esim. kerran koe mielessä ajanut tavallisella jäykällä läskillä bikeparkissa ja kohtuu helpotkin reitit tarvitsivat 0,7 bar ilmaa 4,8 kumiin ettei vanne olisi ollut koko ajan kivissä kiinni eli aika kivireki jo tuolloin kyseessä. Toinen huomio oli läskillä ajamisesta oli se, että pyörä on nopeilla osuuksilla tosi raskas käänellä verrattuna alamäki pyörään, tietenkään plussa-koon kiekot eivät ole niin painavat kuin läskissä mutta raskaammat kuitenkin kuin normi levyiset.
Lisäksi kun mennään alamäkeen suht kovaa ja pyörässä on se yli 150mm joustoa ei renkaan ole pakko tehdä niin paljoa työtä suht tasaisen kyydin takaamiseksi, kuin taas hitaasti tasamaalla edetessä, jolloin iskarien sisäiset kitkat haittaavat paljon enemmän niiden toimimista pienimpiin kiviin ja juurin jotka taas renkaat poimivat mukavasti pois.
Mutta yhteenvetona ja omana arviona aiheesta: Jos ei ole tarkoitus ajaa paljoa dh:ta/muuta rymistelyä kivikossa/hyppimistä yms. ja talveksi ei ole erikseen läskipyörää, ostaisin varmaan itsekkin plussa mallin jollain noin 150mm joustolla.
Itselleni kun on tulossa 130 millin joustolla oleva plussa niin mietin lähinnä mihin ihmeessä tarvin noin paljon joustoa.
Mutta kun kaikissa plussissa tuo näyttää olevan minimi mitä valmistetaan niin minkäs teet :)
Eikö fatsix 7.0 ;ssa ole jo pw-x moottori? Koeajaa täällä ei ole mahdollisuutta .
Kylhän tuo alennus cube ehkä minun ajoilla järkevin kuitenkin olis. Onko tolppahissistä miten töyssyjen vaimentimena hyötyä verraten täppäriin?
Aivan.Olin luulossa et joissakin on myös joustoa mut on vaan sitte korkeus-säädin.
Mitäs otteko koskaan kuullu LEVO:sta?
http://www.raispo.fi/polkupyorat/spe...r-comp-6fattie
youtubessa ainaki saanu hyviä arvosteluja?
https://www.focus-bikes.com/int/27849-jam-plus.html focuksella on myös aika integroidun näköistä pyörää, joillain on noita jo varmaan ajossa? mites paljon noissa mahtaa olla matka mitä pääsee tavan maastoajossa? entäs tuo shimanon moottori verrattuna näihin bosch, yamaha, brose yms.
Löyty tollanen vertailu vuodelta 2016 http://ebiketips.co.uk/content/advic...-vs-yamaha-463
Tässä toinen vähän enemmän käytännön ominaisuuksia sivuava
http://ebike-mtb.com/en/first-ride-s...0-e-mtb-motor/
Osaisiko kukaan vinkata, mitkä ovat edullisimmasta päästä olevia maastopyöriä, mistä tuo Boschin tekniikka löytyisi? Onko isoja eroja Bafangin vastaavaan(250w)?
http://www.radon-bikes.de/en/e-bike/mountainbike/ radonilta sais 2000 euroon
Omakohtainen kokemus ainoastaan 29", mutta luulisin rengaspaineista huolimatta 27+ kuitenkin tarjoavan enemmän pitoa. Sama myös, jos puhtaat läskit alla.
Vai vaikuttaako sähkiksen paino niin paljon? Eikös luulisi, että vaan lisää rengaspainetta sen verran mitä 10kg lisäpaino vaatii. Tietty päälle vielä vauhtilisä riippuen ajotyylistä. Koska muutoin samalla logiikalla "läskikuski" ei hyötyisi plussarenkaista.
Itsellä harvemmin täysjoustosta pito on loppunut. Märässä mudassa, märässä juurakossa ja märällä kalliolla ehkä. Täysjoustoa on vaikea saada sutimaan. Ehkä useammin on voimat, ja tietysti usko, loppunut ennen pitoa. Itse olen kyllä melko hyvä kiipeämään eli osaan polkea juuri oikeilla hetkillä ettei sudi. Mutta voihan se olla että moottori vääntää rajummin ja sutimista on vaikampi kontrolloida.
Kyllä 10kg paino tekee jo paljon. Ukossa se ei niin vaikuta kun pyörää voi kevennellä, mutta fillarissa ihan varmasti vaikuttaa. Nykyään voi nykäistä pelkästään tangosta etupyörän ilmaan. Fillarimessuilla kun kokeilin monia sähköfillareita niin kyllä keula oli melko raskas saada nousemaan ilman polkemista. Polkemallakin vaikea, mutta varmasti osasyynä ettei osannut vielä ulosmitata moottorin apuja täysin.
Nyt minäkin olen onnellinen sähkömaasturin omistaja, 27,5+ täysjousto Shimanon moottorilla, Focus Jam2 Plus:
https://lh3.googleusercontent.com/hT...qBOzTMYg=w1200
Kävin ensin kokeilemassa Brosea, Spessun Turbo Levo FSR, ja se oli aika hämmentävä kokemus, kuinka vanhanaikainen Brosen avustus on. Alkaa varovaisesti ja viiveellä kasvaa liiankin suureksi. Mielestäni se on todella ärsyttävä ja mopomainen käytös maastossa. Boschista on vain vähän kokemusta ja siitä on jo aikaa, mutta en ihmettelisi, että sekin on nykyään Brosea parempi maastoon, vaikka pari vuotta sitten Brose olikin ylivoimaisesti paras. :rolleyes: Spessussa olisi valtavasti rengastilaa ja erinomainen sähköjärjestelmän konfigurointimahdollisuus, toimii myös tehomittarina. Lisäksi huomasin että takakolmio oli aika löysä…
Seuraavaksi kokeilin Shimanoa ja sehän on maastokäytössä valovuosia edellä Brosea. :) Ja Focuksen takapää on erittäin sivuttaisjäykkä. Tosin haittapuolena rengastilaa on niukasti. Shimanokaan ei ole mikään täydellinen, käytännössä vain yksi asetus on maasto-optimoitu – Trail. Eco on liian kaupunkimainen eikä tarjoaa täyttä avustusta, vaikka kuinka polkisi itse. Boost taas on ihan lelu. :rolleyes: Itse kaipaisin Trailista vähemmän avustavaa versiota, eli niin, että itse joutuisi tarjoamaan enemmän vääntöä kammelle että saisi täyden avustuksen.
Shimanolla ei pysty säätämään rengaskokoa, ei edes huollossa. Kuulemma vain Shimanon edustaja itse voi sen säätää. Niinpä Focus lopettaa avustuksen n. 22-23 km/h nopeudessa. Tämä on aika ärsyttävä siirtymällä, muutamalla km/h erolla on todella iso merkitys.
Akku riittää hyvin 3h lenkille säästämättä.
Onko spessun s-Works 6fattie 2017 tosta sun kokeilemasta kummempi moottorin osalta vai onko vaan hilut parempia ku hintaa? Onko spessut kaikki samalla moottori systeemillä?
Focuksessa on kyllä hienosti saatu akku integroitua ja muutenkin linjakkaan näköinen peli. Isot propsit siitä.
Samanlaiset kokemukset itselläkin Spessun Brosesta vaikkakin koeajo olikin vain puolisen tuntia.
Ymmärtääkseni kaikissa Spessuissa on mallista riippumatta täsmälleen sama moottori samalla softalla.
Shimanosta ei vielä kokemuksia mutta niissäkin taitaa olla eri pyörämerkeillä hieman eri softat joten ne eivät liene ihan identtisiä käytökseltään. Emtb testissä ainakin annettiin ymmärtää että Focuksella olisi oma softansa.
Focucsessa on Shimanon softa ja itse pystyy päivittämään. Tosin viimeisin versio 4.0.3 on todella tuore, 17. maaliskuuta: http://e-tubeproject.shimano.com/fir...model=DU-E8000
Mukana oli 4.0.1 ja käyttäytymisessä oli selkeä ero, vaikka mitään ei ole mainittu. Esim 4.0.3 softalla käyttäytyminen on sivistyneempää silloin kun avustus loppuu.
Ok. Oiskohan tuonne tulossa jossain vaiheessa mahdollisuus itse vaikuttaa noihin avustustasoihin..?
Moottorille on tasan yksi ominaisuus konfiguroitavissa, onko lampun liitin enabloitu vai ei. :rolleyes: Vaikea uskoa että lähiaikoina pystyisi vaikuttamaan avustustasoihin.
Pitääkö focuseen valita ostaessa tuo lisäakkuominaisuus vai saako myöhemmin joka jam2 malliin?
Mikä akun kestävyys esim. 500 boschiin verraten? Mielenkiintoinen varsinkin moottorin osalta.lisää tietoa kiitos
Focuksen lisäakku ei taida olla tällä hetkellä myytävänä. Enkä suosittelisi sitä heti ostaa kokeilematta ilman. Focuksen akku on vain 22W/h pienempi, kuin Spessun (378W/h vs 400W/h) ja itselleni riittää hyvin. Näkisin käytännön erona Boschiin sen, että akkua täytyy ladata useammin. Esim Boschilla menisi pari 3h lenkkiä samalla latauksella, Shimanolla ehkä ei. Vastaavasti sitä ylimääräistä kapasiteettia ei tarvitse kuljettaa joka lenkillä mukana.
Fiilistelykuva tämän päivän lenkiltä: :rolleyes:
https://lh3.googleusercontent.com/80...3aRqHOgg=w1000
Miksiköhän tuollaseen painavaan 4k€ sähköpyörään on laitettu ohuilla putkilla oleva halpis ilmakeula?
Ja jos sähköissä ei löydy hyvää avustustasoa ja avustuskin loppuu ennenaikojaan niin eikö tuo ole jo huono ominaisuus.
Miten helppo on ottaa akku irti lataukseen? Kun pyörää säilyttää esim. taloyhtiön pyörävarastossa niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ladata akku irrallaan.
Hienon näköinen tuo kyllä on ja värityskin omaan mieleen.
Tämä on halvin malli niinpä siinä on hinnat alkaen Sektor keula (eli jopa parempi, kuin Recon, mikä lukee spekseissä). Kalliimmassa on Yari. Sektorissa on teräksiset putket ja se on itse asiassa hyvinkin tukeva, sen takia ei edes tarvitse päivittää.
Shimano tarjoaa minulle tällä hetkellä markkinoiden ylivoimaisesti parasta avustusta maastoon, siitäkin huolimatta, että avustustasot eivät ole täydellisiä. Markkinoiden paras ei ole minusta huono ominaisuus. :) Ajelen suorat ja tekniset paikat Ecolla, nousuissa käytän Trailia. Avustus loppuu kesken tiellä, mutta ostin pyörän maastoa varten.
Akkua ei saa irti lataukseen, itselläni tämä ei ole ongelma, kun pyörä säilytetään sisällä. Rungossa on erinomainen magneetti-liitin latausta varten, eli liitintä ei tarvitse työntää eikä kiertää.
Onko mitään arvausta minkä verran nuo eri avustustasot antaa lisää tehoa prosentuaalisesti ?
Akuksi 378Wh on turhan pieni, ajatellut Boschiinkin sitä suurempaa eli 500Wh, ja rajoittaja pois tietenkin.
Ihan mielenkiinnosta mitä tietoja Shimanon näyttö kertoo ja onko virran ulosottoa usb.llä?
Missä sijaitsee yleisesti nopeusanturi renkaassa noissa sähköpyörissä ?
^Takakiekon pinnaan kiinnitettävä pieni magneetti ja anturi takahaarukassa, ainakin boschilaisessa.
Traililla saan hyvinkin helposti maksimiavustustehon aikaiseksi, enkä ole urheilija. Tuli muuten tänään mieleen, että kevyemmän kuskin on vaikeampi saada aikaan saman avustustehon, kuin painavamman. Itse painan n. 82kg. Eli jonkinlainen avustustason säätö, niin kuin Spessussa, tai ainakin kuskin painon säätö pitäisi löytyä.