Mulla napsu kans uutena. Kiristin aika tiukaks. Päästi kiristäessä yhden kovemman napsauksen ja ei oo napsunu sen jälkeen.
Printable View
Capra-kuskit: mahtuuko 2,8" renkaat?
Olisiko PK-seudulla mahdollista päästä koeistumaan jonkun Jeffsyä tai Capraa L tai M koossa? Voin tuoda vaikka sixpäkin kaljaa vaivanpalkaksi.... ;) Olen itse 179cm inseam 80-81cm ilman kenkiä niin hiukan mietityttää tuo koko.
Mikseiköhän noita rungon värityksiä saa muuttaa vapaasti joka malleissa? Sama runko kuitenkin kautta linjan. Esim näyttäis tällä hetkellä siltä, että jos haluais keltaisella rungolla olevan Capran, niin pitäis tyytyä joko halvimpaan hiilari- tai aluversioon.
Onkos Jeffsyjen omistajille ilmennyt mitään juputtamisen aihetta?
Ei mulla ainakaan ole mitään merkittävää. Etujarru (Sram) vähän laahaa välillä, olisikohan pieni ilmaamisen tarve? Edes vaijeriviennit eivät ole natisseet kuten joillakin (tässäkin ketjussa). Takavaihtajan vaijeria piti vähän kiristää (siitä pikasäädöstä) niin alkoi pysymään vaihteet päällä.
Joo ei mullakaan muuta, mutta sama ongelma kun henrit, että etujarru (sram) laahailee vaikka olen yrittänyt muutamaan otteeseen jarrusatulaa keskittää uudelleen. Oikeestaan mitään muuta ei ole vielä ilmennyt. Nyt kun olen saanut enemmän kilsoja alle niin on vaan todettava, että on se hieno peli. Mitä enemmän vauhtia niin sitä paremmin pyörä "toimii". Pahemmistakin paikoista pääsee nätisti yli kun saa vaan pidettyä vauhtia yllä ja pyörä on tuonut omaan ajamiseen ihan uudenlaista varmuutta. Toivottavasti aurinkoiset syyskelit jatkuu niin on mukava ajella.
Edullista parannusta voi kokeilla vaihtaa Centerline levyt noiden G2 levyjen tilalle. Ainakin itsellä parani DB5 jarrut näin. TUOSTA vielä juttua aiheesta.
Et oo ilmeisesti kokeillut ilmata, auttaisikohan? Mä oon lähinnä seuraillut sen toimintaa toistaiseksi kun en oo vielä paljoa ehtinyt ajaa. Kahvan päästä kuuluu mulla liikkeen alussa pientä napsuntaa tms. mutta jarrutustehossa ei ole valittamista. Ei myöskään laahaa/osu paloihin kuin osalta matkaa mikä vähän vihjaisi että ehkä se levy ei ole ihan suora? Toleranssit tuossa näyttää olevan kyllä todella pienet. Sinänsä aika kosmeettista tuo on kun pysähtyy silti vähintäänkin riittävän hyvin.
En ole ilmannut, koska kahva tuntuu toimivan hyvin ja jarrutehoissa ei ole valittamista. Toleranssit on tosiaan valitettavan pienet ja itse olen havainnut saman, että levy osuu paloihin vain osalta matkalta eli saattaa olla, että levy on kiero, mikä kyllä tuntuisi aika erikoiselta.. En oo ihan hirveästi jaksanut ressata asiasta, koska ajossa koko asiaa ei edes huomaa. Vain jos nostaa eturenkaan ilmaan ja pyöräyttää renkaaseen vauhtia.
Oho, Jefe CF Pro 3999eur, pitäisköhän tehdä heräteostos.
huh. Näköjään kaikissa malleissa tullu hinnat alas useempia satasia. Ei olis pitäny käydä kattoo, kun oman hankkimisesta ei oo kuukauttakaan. No aina ei voi voittaa :)
Onko täällä Jeffsy AL Comp 2:n omistajia? Onko kukaan tehnyt 1x11 konversiota pyörään? Toimiikohan eturatas paremmin pienen vai ison tilalla? Tarkoitus oli tilata Comp 1, mutta se on jo L-koossa loppu. Tuon 1x11-vaihteiston haluaisin silti.
Tuossa taitaa kuvista tihrustamisen perusteella olla rattaiden spideri "splined"-mallinen eli spideri rattaineen irti ja splined narrow-wide ratas tilalle. Jos takavaihtaja ei ole kytkimellinen voi ketju hieman hakata chainstayhin ja tippua hitusen helpommin. Kuvista/spekseistä en saa selvää onko kytkintä vai ei.
E. jaa PBssä jotain juttua boosted-eturattaan tarpeesta josta ei taas ole mitään kokemusta joten en sit tiiä.
Joo, vaihtajassa on kytkin, eli sen puolesta kaikki on ok. Missään ei vaan suoraan sanota, onko tuo spider irroitettava vai kiinteä. Race Facen sivuilta löytyy Turbinesta kaksi mallia, toinen cinch-tyyppinen ja toisessa on tuo spider, mutta sielläkään ei kerrota onko se irroitettava vai ei. Jos ei tule selvyyttä, täytyy varmaan odotella että pyörä saapuu ja tilata sitten lisää osia. Mikäli joku voi varmistaa tämän tiedon suuntaan tai toiseen, olisin kiitollinen :)
Jostain luin, että pikkurattaan tilalla NW ratas toimii paremmin suurten takarattaiden kanssa (lähempänä keskiötä), toisaalta ilmeisesti boost-perällä oleviin pyöriin isompi ratas on lähempänä optimaalista ketjulinjaa. Tiedä häntä.
Onko kellään kokemusta jos on maksanut pyörän ja se ei ole heti saatavilla, tuleeko se ennen sitä toimituspäivää, vai lähteekö se sinä päivänä kun netti sivuilla näkyy milloin pyörää on saatavilla?
Maksoin pyörän ennen kuin oli saatavilla ja samassa kyselin mahdollista toimitusajankohtaa. Vastasivat saapuvan kahden viikon kuluessa ilmoitetusta päivämäärästä jolloin pyörää on ns. varastossa. Yllätykseksi pyörä saapuikin kuitenkin samaisena päivänä milloin sitä oli sivun mukaan saatavilla. Liekö tuuria vaiko mitä, mutta ei haitannut!
Piti tulla tänne vielä erikseen kehumaan YT:n loistavaa asiakaspalvelua. Keissi oli seuraava:
Meikäläinen kävi vähän vauhdikkaammalla lenkillä eilen ja lenkin puolivälissä alkoi kuulumaan ihmeellinen napsahdus aina kun takaiskari löi alas. Lenkin päätteeksi testailin joustoa ja tuntu että aina kun iskari oikeni kuului puolivälissä putkea ihmeellinen napsahdus. Ensimmäinen ajatus oli tietysti se, että kovassa menossa jotain oli hajonnut ja pohdin että mitähän *ittua tässä pitäis tehdä. Otin videoclipin ongelmasta ja lähetin sen YT:lle ihmeteltäväksi vielä samana iltana. Tänään heti aamupäivällä oli mailiin tullut vastaus, että ääni kuulostaa ihan siltä kun downtuben vaijeriläpivienti tarvis rasvausta ja pyysivät vastaamaan, että miten kävi. Ja kyllä oli Saksan pojalla tarkka kuuloaisti kun sen perusteella osas haistella just oikein mistä ääni lähti. Rasvailin ko. kohdan ja napsunnat katos ja hommasta selvittiin säikähdyksellä. Mutta kyllä sieltä tosiaan tukea saa jos ongelmiin törmää.
Kertokaahan capra kuskit, mahtuuko taakse miten leveä/korkeakuvioinen kumi pyörimään? Kuvankin saa toki laittaa jos kehtaa ottaa. Oma capra vasta tulossa ja tarkoituksena olisi tehdä talveksi ruuvirenkaat.
Tervehdys! Uusi jäsen täällä foorumilla. Tänne päädyin kun uusi pyörä hankinnassa ja kovasti miellyttää tuo Jeffsy AL Comp 1. Eilen sain vanhan pyörän myytyä ja nyt raha polttaa lompakossa... Ongelmana nyt vain se että tuo Jeffsy koossa L on loppuunmyyty. Koitin eilen laittaa postikyselyä siitä milloinhan olisi taas saatavilla. Eihän se nyt voi olla niin ettei sitä saa ollenkaan enää??
AL Comp 2 löytyy, mutta painoa on n. 500g enemmän kun siitä taas löytyy 2x10 systeemit. CF Comp 1 löytyy myös mut hinta 900€ kalliimpi... ei mun mielestä kannata.
Joten pitäiskö nyt sitten tilata tuo Comp 2. Mitä niissä on muuten eroja, sama hinta. Comp 1 on SRAMin palikat COMP 2 taas Shimanon, voisiko joku viisas kertoa onko noissa sitten mitään eroja. Vastaavat tuotteet vaan eri toimittajilta? Shimanon jarrut näyttää olevan 2-mäntäsiä, kun taas SRAMin 4-mäntäset.
Ja joku kyselikin jo tuosta 1x11 konversiosta... nostattaa hintaa jonkin verran tietysti. Sopiiko tuo rataspakka käytettäväksi 1x11 versiona? Vai onko välitys sovellettu 2x10 kanssa käytettäväksi?
Linkit pyöriin:
AL Comp 1 2199€
https://www.yt-industries.com/en/det.../sCategory/509
AL Comp 2 2199€
CF Comp 1 3099€
Edit: lisäsin linkit jos joku haluaa vertailla :)
Shimano XT:n jarrujen männät ovat käsittääkseni suuremmat kuin SRAMin mikä kompensoi vähempiä mäntiä (http://forums.mtbr.com/brake-time/pi...es-946107.html).
AL Comp 1:n GX:n pakassa on 10-42 hammasta kun taas AL Comp2:n XT-pakassa 11-40. Toimii sinällään hienosti 1x11 kunhan eteen vaihtaa noin 50e hintaisen narrow-wide tyyppisen eturattaan. Mutta välitysskaala on jää hiukan Sramin kombosta. Samalla painoerokin kaventuu, joskaa ei taida etuvaihtaja + etuvipu + vaijerit + ratas keventää kuin 300-400g.
Shimpalle saa myös 11-42 (~80e) ja 11-46 (~90e) XT-pakat jolla jälkimmäisellä saa saman välityskaalan kuin GX:llä.
Makuasioita, mitä itsekin speksailin (ilman ostohousuja) niin vähän tuon Comp1:n suuntaan olisin varmaan kallistunut vaikkei Sramin vehkeitä taloudesta juuri ennestään löydy kun 1x olisi ollut kuitenkin edessä. Toisaalta varastosta löytyy jo shimanon jarrujen ilmaussetti, paloja jne.
Olin itse samassa tilanteessa ja pistin tuon AL Comp 2:sen tilaukseen. XL on ainakin ollut jo pitkään loppuunmyytynä, itse en jäänyt odottelemaan tuleeko noita vielä. Omani tilasin kiireellä myös siksi, ettei tuo tarjous mene ohi, senkään kestosta ei ole tietoa. Saattaahan se tietysti jatkua niin pitkään kuin varastoa riittää. Tarkennuksena sen verran, että AL Comp 2:ssa on 2x11, jonka konversio 1x11 ei vaadi muuta kuin uuden eturattaan ostamisen. Comp 1:sessä olisi ollut hieman laajempi takapakka (10-42 vs 11-40), muuten pitäisi toimia aivan yhtä hyvin.
EDIT: hece noista välityksistä näköjään jo kirjoitteli.
Kiitos vastauksista, tulipa äsken tilattua AL Comp 2:sen :) Talven aikana on sitten aikaa räplätä tuo konversio jos siltä tuntuu. Ei ole vielä tullut vastausta siitä AL 1:sen saatavuudesta, koitin myös soittaa, mutta jonotin 2x10min enkä päässyt perille. Tuo tarjous mikä heillä on, on tuskin enää voimassa kun saavat lisää varastoon. Pääsee tällä alkuun :)
Se vielä tuleeko noissa mitään työkaluja tai iskaripumppua mukaan?
Ei tule mitään, tai ainakaan Al Comp 1:ssä ei tullut. Hommasin iskaripumpun mutta en ole edes käyttänyt kun sag oli kohdallaan tällaiselle 75 kiloiselle. Kummempia työkaluja ei kyllä tarvitse, kuusiokolo + torx riittää muistaakseni pyörän kasaamiseen. Netistähän löytyy se manuaali jos haluaa sitä silmäillä ennen pyörän tuloa.
No niin, nyt tuli vastaus siitä mun kyselystä, eli jos joku muu miettii näitä pyörien saatavuudesta niin tässä YT:n vastaus:
"Hello Tomas,
Thank you for your mail.
Unfortunately sold out really means sold out and this version of the bike won't be produced anymore within this year.
The current discount only applies to the bikes that are still available.
Thank you for your understanding."
Keskiviikkona tuli Jeffsy ja tänään vihdoin sain sen kasattua. Ensilenkille oli niin kiire, etten viitsinyt vielä tubelessia vääntää, mikä kostautui jo vartin päästä. Takarengas puhkesi, ja pian siihen paljastui syykin. Vanteella ei ollut vannenauhaa, joten vanteen reiät puhkoivat sisurin. Ameriikan foorumilla jollain oli sama kokemus. Eli ainakin AL Comp 2:n tilanneet, tarkistakaa vanteet ennen ajoa, jos ajatte sisureilla. Etuvanteella oli vannenauha. Nyt omat ovat jo tubelessina, toivottavasti pitävät ilman yön yli.
Capra Pro Race tilattu, pitäisi tulla joulukuun puolivälissä :) Onhan tuo Spessun Enduro S-Works jo 11 kautta palvellutkin.
Taas on ekan täpärin hankkija ihmeissään. Juuri kun luulin RockShoxeista ja SRAMeista jotain tolkkua saaneeni niin... Olis tarkoitus ostaa kerralla fillari jota en alkaisi päivittämään sitten mitenkään. Enkä vaihtaisi parempaan. Budjetti olisi 2k€.
Viivalla on olleet Cube Stereo 140 HPA Race 140, Canyonit ja Radonit jos niitä pääsisi jossakin tyyppäämään, Mut YT tuli vinkkinä kaverilta ja sotki kaiken, ja nää Jeffsy-hinnat on kai vaan marraskuun? Kyl kai noi YT:n hinnat osiin nähden on aika ylivoimaisia.
Mitäs sanotte, kun AL Comp 1:stä ei nyt saa L-kokoa (184/86), AL Comp 2 on kyllä parhaan näköinen, mustavalkoinen vaan kolahtaa. Mut AL on 500€ halvempi. 10x takaratas, olisiko järkeä väkertää 1x10, vai meniskö takavaihtajakin uusiksi jos modais 1x11:ksi?
Mikä on AL Compien ja AL:n jousituksien ero? AL:ssä ei kolmea asentoa -ko, entä muuten?
Pärjäiskö tolla AL:llä traililla, joskus aloittelija etelän bike parkeissa, jossain Tahkolla kuntoilumielessä? Kumminkin ikää 46 v ja vasta aloittanut cyclolla fillaroinnin tän vuoden keväästä. Varmaan pysyykin parikymppisiä iisimpänä meno. Massaa on kai 88 nyt.
Ei ne varmaan maalaa AL:ää mulle mustavalkoiseksi...
Ostin itse AL Comp 2:n, kun hintaeroa AL:n oli 200€ vähemmän (AL maksoi vielä 1899€). Näillä hinnoilla olisin ostanut tuon AL:n ja päivittänyt siihen 1x11-vaihteiston. Taitaa halvimmillaan saada 150€ sisältäen vaihtajan (SLX).
Iskareissa tosiaan erona tuo kolmiportainen säätö, mikä tarkoittaa myös ettei takaiskaria saa lukkoon. AL:ssä taitaa olla vain paluuvaimennuksen säätö. Edessä lukitusta ei ole niin kaivannutkaan, mutta takana tulee pitkillä siirtymillä välillä käytettyä. Aivan välttämätön se ei itselleni olisi, mutta nää on aika henkilökohtaisia juttuja.
Lisäksi erona taitaa olla jarrut, mutta AL:n SLX:t riittävät mainiosti.
Bike parkeissa en ole ajellut, joten siitä en osaa sanoa, mutta muuhun ajoon sopii oikein hyvin. Itselläni ei ole oikein kokemusta täpäreistä, mutta jousitus tuntuu todella hyvin kantavalta, pyörä ei tunnu ollenkaan sohvalta, ja viimeiset sentit tulevat käyttöön vasta kun niitä oikeasti tarvitaan.
Jos maastopyöräily on enemmän pururatojen ja helppojen polkujen ajamista, ei Jeffsy välttämättä ole paras vaihtoehto (niin kuin joustomäärästäkin voi päätellä), mutta jos maasto on vähän teknisempää, juuri Tahkon tyyppistä, voin suositella lämpimästi. Bike park-kyselystä päätellen mikään XC-pyörä ei taida ollakaan hakusessa.
Ei tässä nyt olla menossa Bike parkkeihin kun vähän joskus leikkimään / kokeilemaan jos kerran lelu on jolla uskaltaa. Pojat on poikia (tiedän varsin hurjia tyttöjäkin, ei siinä mitään)
Mutta rahat ja tila määrää yhdellä maastopyörällä on ehdottomasti pärjättävä. Siksi se takaiskarin jojoilu siirtymillä ja pitkillä vaihtelevilla retkillä ei oikein maistuisi.
Ei oo helppoa tää. Onko kellään Jeffsy AL:stä tatsia, miten kulkee tasaisella. Ekojen ulkomaisten arvioiden mukaan kiipeää polkuja ihan ok?
Käsittääkseni noissa Comp-malleissa iskari on muuten sama, mutta siinä on nuo kolme säätöä. "Pedal"-asennossa (keskimmäinen) iskari antaa vielä myöden, mutta tuntuu riittävän napakalta tasaisella ajeluun. Keskellä lenkkiä olevan siirtymäpätkän takia en yleensä ala kuitenkaan säätöjä roplaamaan, ja penkistä polkemalla ei notkumista juuri huomaa. Oikeastaan tuota lukitusta tulee käytettyä vain jos haluaa tiellä ajaessa pitää kovempaa vauhtia. Myöskään huonokuntoisella tai kuoppaisella tiellä polkiessa en tuota lukitusta käytä. Melkein pitäisi päästä itse testaamaan että haittaako notkuminen vai ei. Jos asut/liikut Tampereen seudulla niin omaani saa kyllä testata.
Comp-malleissa iskarien lisäksi parempaa taitaa olla tosiaan vaihteisto sekä jarrut. Ovatko ne sitten 500€ arvoisia, se täytyy jokaisen päättää itse. Minulla oli tosiaan sama pohdinta, mutta silloinen pienempi hintaero (jota olisi vielä kaventanut AL-mallin 1x11-päivitys) sai kallistumaan Comp 2:een.
En ole Comp1/2 ajanut, mutta AL:llä pari kolme kuukautta hurjastellessa en ole kaivannut mitään päivityksiä nykyiseen kokoonpanoon. Ajan suhteellisen vähän aivan tasaisia siirtymiä, mutta tulee niitä jonkun verran pakostakin eteen ja mukavasti se tasaisella liikkuu kuin myös mäkeä noustessa. Parempaa varmasti saa rahalla ja pieniä eroja niistä varmasti löytyy, mutta omassa polkurytkytyksessä en ole palikoista puutteita löytänyt tai omaa vauhtia hidastavia elementtejä. Ei tuo perä hirveästi notku polkiessa, tosin olen painoluokassa höyhensarja (65kg). Toki se vähän elää alla ja voi olla että painavammalla huomaa selvemmin. Jos hifistelemään lähtisin niin kyllähän sitä takapään lukitusta tulisi ehkä kuitenkin joskus käytettyä, jos sellainen olisi. Vanteet ei ihan hirveän jäykät ole, oman perseen alla ei juuri huomaa, mutta isomman massan alla varmaan huomaa selkeemmin.
Olen kanssa miettinyt Jeffsyn ostoa. AL Comp 1 olisi ollut tosiaan ykkösvalinta, mutta ei toi Comp 2 varmasti juuri huonompi valinta olisi. Varsinkin jos vaihtaa eturattaan tarvittaessa. Mitä mieltä olette, kannattaako tässä vielä arpoa uusien mallien ja sen välillä? Onko uusissa malleissa odotettavissa mitään alennuksia joskus joulun jälkeen? Canyon ollut myös yksi vaihtoehto, mutta siellä on jo vanhat mallit menneet.
Kertokaahan ajo kokemuksia Capra al läm Yari keilasta
Omalla kohdalla otin tietoisen riskin ja olin täysin valmis panostamaan esim Pikeen jos ei tuntuisi hyvältä. Ei ole tarvinnut panostaa. En kyllä keksi pahaa sanottavaa, joustaa smuuthisti niihin suuntiin kuin pitäisikin ja on tukeva niihin suuntiin kuin pitääkin.
Sama kokemus kuin yllä, todella kova hintalaatu suhde. Saa hyvin viritelty Tokeneilla itselle miellyttäväksi, vaikka vaimennin on "vain" Motion Control, niin hyvin pelittää.