Hinta- ja käytännöllisyys. Omilla talvivaelluksilla useimmiten majoitus kämpissä ja satunnaisesti teltassa. Yksi paksu säkki on pirullisen kuuma sisällä. Sisäpussi saa olla kooltaan nukkujalle minimikokoa, päälisäkki sitten numeroa isompi ja vetoketjut mieluusti eripuolilla. Kieltämättä tottumista vaativa systeemi!
Useita öitä peräkkäin teltassa aiheuttaa väistämättä kostumista ja kaksi ohuehkoa pussia saa helpommin kuivattua. Ihannetapauksessa kosteus kerääntyy päälisäkin ulkopintaan tai sitten sisälle ja kuituisena paljon helpompi kuivata.
Kahden pussin eristävyys onkin kinkkisempi homma, mitenhän minä sen aikoinaan laskin. Jotain tähän tyyliin, jos sisäpussin comfort on vaikka +5 ja päälisäkin sama niin 20-5=15 ja ynnäsin päälisäkin comforttiin -merkillä ja sain tulokseksi yhdistelmän mukavuusrajaksi -10C. Käytännössä mukavuusraja esimerkkipusseissa oli minulle jotain -15C.
Caravan Carry Combi oli itsellä käytössä ja siinähän pussit oli aika ohkaisia, sisäsäkki vielä läpitikattu, jotain -30 Sille luvattiin. Pitää muistaa ettei nykystandardi ollut käytössä.
Edit netistä jotain, empä nyt itse kerkiä lukemaan http://www.backpackinglight.com/cgi-...hread_id=58735