Nicolai Ion 15 vaikuttaa kanssa hyvin mielenkiintoiselta... Tosin hieman hintavan puoleinen runko Nicolain sivujen mukaan. Yhden tälläisen näin Sappeessa, liekö foorumilaisia?
Printable View
Nicolai Ion 15 vaikuttaa kanssa hyvin mielenkiintoiselta... Tosin hieman hintavan puoleinen runko Nicolain sivujen mukaan. Yhden tälläisen näin Sappeessa, liekö foorumilaisia?
Itellä polttelee Metan rungon vaihtaminen Codeineen aika paljon.. Aiempaan kommentoiden siitä koot loppuu L:ään, joten hujopille ei sovi..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Itse kovasti katsellut segmentin suuntaan. Pyörällä olisi tarkoitus ajaa kaikki. Five oli koeajossa ja menihän se kivasti. Segmentti olisi myös kevyt. Menisi samalla xco ja lenkit. Tilausnappula hivelee...
Millaiselta tuo Fiven loiva ohjainkulma tuntui ihan perus polku ajelussa?
Mulle on tulossa Trek remedy 29er, tarkoitus ois ajaa kaikki ajot samalla pyörällä. Aikaisemmin oli kalustona Giant xtc 29er jäykkäperä ja enskakäkättimenä Trek slash 7 26".
Ajoin sillä 27.5 fivellä xco kisan että ihan hyvin menee myös ylämäkeen.
Mulla on Cruzin Tallboy LT alumiiniversiona.
Sillä olen ajellut tänä vuonna kaikki polkuajot plus Messilän ja Laajavuoren enskakisat.
Silloin kun pyörää valitsin, niin vaihtoehdot oli lopussa: Trek Remedy 29, Orangen Five 29 ja tämä Tallboy LT
Tallboy LT:hen päädyin juuri sen takia, että se oli enempi polkuhenkinen kuin nuo kaksi muuta.
Speksit meni niin että 2x10 vaihteisto+ohjuri ja 50mm stemmi ja 785 flättitanko.
Eli aika kompromissiratkaisu enskakisoja ajatellen, mutta halusin säilyttää mummorattaan edessä, lenkkejä varten.
Kiva pyörä ajella ja saa antaa runtuakin alamäissä.
Nyt tietysti on tullu esille muutamia 29 pyöriä mitä haluaisin kokeilla.
Ibiksen Ripley, ei liene selittelyjä kaipaa, varmaan aivan loistava pyörä hyvillä geometrioilla.
Toinen on Rocky Mountainin Instinct, saatavuus voi taas olla euroopassa heikko, briteistä löytys varmaan diileri.
Instinctiä saapi kanssa kuitu ja alumiini rungoilla.
Codeiini himottaa myös!
Ei kellään sattuisi pääkaupunkiseudulla tai vaikka Lahessa tätä fillaria jo olemaan? Tyypit olisi kiva saada pyörästä. Vaihdossa pääsee polkemaan hitus titus rokkistaraa.
T: Toiveikas
Kodeiini himotti myös kunnes kasasin sisäsiittosen. Ok, saatto olla maanantaikappale mutta takakiekko oli niin prkleen vaikea saada paikalleen että vähän alko epäilyttää.(jouduin viilaamaan dropoiteja että napa meni paikoilleen).
http://iikanpyoravarikko.fi
Iikalta saapi nykyään myös bansheen pyöriä. Prime ja Rune vois olla ihan meneviä pelejä enskaan.
edit. Rune ei ole 29 mutta enska kuitenkin :)
Yksi halpa vaihtoehto mietintä myssyyn... 29 tuumaa, 130mm juostoa, 68/73 kulmat, 444mm takapää ja pitäisi olla tilaa 2.4tuumaiselle renkaalle. Hintaa rungolla olisi 822 erkkiä toimitettuna.
http://www.blueflowbikes.com/hammerh...-thumper-frame
http://www.switchbackbikes.com/hammerhead-thumper/
Itse olen ajanut pari päivää tuolla Process 111:tä, 2014 mallilla. Sanoisin että 2014 vuoden mallilla ajaa varsin hyvin enduroa ja 2015 mallilla vielä paremmin kun keulakin on samassa linjassa muun pyörän kanssa. Trailiajoon pyörä sopii myös mutta onhan se raskas joten kiire ei saa olla ylämäessä, alamäki kun alkaa niin vauhtia tulee todella hyvin, ei tuu sellasta fiilistä että tarttis jarrutella. Eli lyhyestä joustosta se homma ei ole kiinni. Geometria vaikuttaa asiaan paljon enemmän ja se on pyörässä kyllä melko hyvä. Lyhyt perä tuo paljon iloa mutta on siinä kääntöpuolensakin, se on levottomampi kun vauhti kasvaa. Ikinä ei voi valita kolikon molempia puolia. Omiin mieltymyksiin sopisi paremmin 435-440mm perä kun puhutaan 29:stä, se toisi lisää rauhallisuutta mutta keulan nostaminen olisi silti paljon helpompaa kuin esim. Spessun pyörillä.
Tämän kauden aikana olen testaillut myös seuraavia (eli jos jostain haluat tietää enemmän niin kysy):
29
- Specialized Camber 29
- Specialized Stumpjumper FSR 29
- Specialized Stumpjumper FSR 29 Evo
- Specialized Enduro 29
- Canyon Spectral 29
- Pivot Mach 429 Carbon
650B
- Kona Process 153
- Pivot Mach 6 Carbon
- Pivot Mach 4 Carbon
- Pivot Firebird 650B
- Specialized Stumpjumper Evo 650B
- Specialized Enduro S-works 650B
26
- Kona Process 167
Konan Satorilla olen pari kautta ajellut. Ollut kyllä tosi tyytyväinen pyörään. Toimii hyvin enskareiteillä, mutta myös xc-tyylinen ajo sujuu. Laajavuoren enskareitit tuolla ainakin menee sujuvasti. En tiedä miksi Kona pudotti tuon listaltaan, hyviä arvostelujakin saanut joka paikassa.
Kokeilin 29eria ekaa kertaa Tahkolla, Honzo se taisi olla eli jäykkäperä siis. Hauska vehje, mutta kyllähän sellainen 120mm keula aika helvetisti käsille hakkaa kun oikein ajamaan aletaan. Mun mielestä tarvii olla järeämpi nokka 29erissakin, jos sillä on tarkoitus ajaa enduroa.
Kyllä tuo 140mm keula Satorissa on ollut hyvä, antaa hyvin pelivaraa alamäissä. Keulaa ei tarvii pitää yhtä herkällä kuin 26 renkailla niin 140mm on riittänyt omassa käytössä hyvin.
Jaa. Mulla on Honzo ja siinä 140mm Revelation RCT3. Sitten löytyy 29" Meta AM1, jossa Fox 34 Float 150mm versiona ja Fillariosassa tuunattuna. Onhan noissa eroa kuin yöllä ja päivällä. Siis vaikka joustomatka liki sama, on keulojen ero valtava. Foxi tuntuu imevän kaikki patit smuutisti, toisin kuin Revelation. Toisaalta Revelation on juuri oikeka keula mulla Honzoon, koska sinkulana ajan sitä liki koko ajan putkelta ja siinä supersmuutti ja herkkä keula on rassaava + lukitusta tulee käytettyä siirtymillä. Metalla taas kun mennään pääosin alamäkeen ja kovaa, niin mikään jousto ei ole liikaa...
Huomasin tuossa viikko pari sitten, ettei On-Onen sivulla ole enää Codeine listattuna. Jostain niiden fb-sivun kuvakommenteista luin, että runkojen "viimeistelyssä" on ollu jotain häikkää ja koittavat korjata asian.
Itteäkin siis kiinnostais Meta päivittää johonki ja Codeine ollu ykkösenä listalla.
Edit: Jos joku ihmettelee, miten olen jo yli vuosi sitten miettinyt rungon vaihtamista, niin hommasin viime vuonna Spessun Enduron Evon Metan kaveriksi.. Mut edelleen isompi rengas ja lyhyempi chainstay kiinnostaa.
Kommarissa Chainstay näyttäisi olevan 458 mm. Mun Transition Covertissa se on 449. Spessussa kai vielä selvästi lyhyempi. Mutta Transuun mahtuu pyörimään isompikin rengas. Clearance vaikutti joskus mitattesani olevan vähintään sen 75 mm. Noita runkoja tehtiin 2013 ja 2014, mutta vuonna 2015 ne eivät ole mukana enää. 2015 malli on lyhyempijoustoinen ja nimet ja jousitusratkaisut kaikissa pyörissä on muuttuneet. Voin silit Coverttia suositella, se on mainio ja leikkisä laitos.
Oishan Transulla Smuggler. Se ois kyllä kiinnostava. Erittäin kiinnostava. Siihenkään ei kyl hirveen iso takanakki taida mahtua.
Anyway. Metukka pitäis ensin saada kaupan, ennenku uutta tulee tilalle. Ja ei näytä syssyllä pyörät liikkuvan, vaikka metsäthän on nyt just parhaimmillaan!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Miten ois spessun enduro 29. 430mm chainstay ja imasee taaksekkin 2.5" gumeksen.. Ei ole kyllä moitteen sijaa itellä kyseiselle laitokselle. Sopii hyvin perus metsälenkkiin siinä missä isompaankin menoon.. Oma l-kokoinen expert malli heilautti vaakaa 12.3kg joten kyllä tuo mukavasti mäkiä ylöskin kiipeää joskin hauskempi on kun alaspäin tullaan.
Mulla on yks M Prime runko+keula ylimääräsenä.... pistänen sen kait myyntiin torille.
Tuolla ylempänä huutelin että Spessun 29:llä on hankala tälläsen lyhyen ihmisen nostaa keulaa tuosta noin vaan niin tuo enduro29 oli miellyttävä poikkeus tässä suhteessa (kuin myös Process111). Homma toimi kuin ajatus mutta itselle siinä oli liikaa stackiä (lyhyt kuski!), muuten ihan hemmetin hyvä pyörä ja juuri tuollainen Expert Carbon saattaisi olla tallissa jos asennon saisi tarpeeksi matalaksi. Harmi kun sillä kolikolla on aina kääntöpuolensa.
Itse olen kokeillut muutamia eri enska pyöriä. Ja omiin taitoihin/kykyihin/mieltymyksiin täydellisesti kolahti kona process 111. Joten sellainen on nyt tilattu, ens vuoden metsä rymistelyihin. Voin avoimesti suositella ks. pyörää, on ainakin testaamisen arvoinen.
Pituus 174cm, inseam 81-82 nopeesti mitattuna. Kaikki testatut fillarit ollu mediumeja. Kyllä siellä varmaan riittävästi oli pelivaraa koska muuten olisi varmasti häirinnyt koeajossa. Testipyörä tosin oli varustettu 120/150mm TALAS-keulalla. Ongelmana enskassa olisi ollut tangon korkeus (joo, saisihan siihen flatforcen tms.), ei standover clearance.
Nyt on tosi lähellä että tilais uuden 29:n, saa nähdä tuleeko tilattua sellanen jolla ajais enskaakin!
Oon jo syyt tässä viestiketjussa maininnu, mut suurimpana syynä ahdas takapää, jolloin järeät takarenkaat eivät runkoon mahdu. Mikä johtanu esim. Tahkon kisaviikonloppuna viiteen rengasrikkoon. Toinen syy ois se, et lyhyempi chainstay saattais jossain tilanteissa olla mukavampi. Metukassa se on muistaakseni 458 mm ja esim. Spessun Endurossa ja Kona Process 111:ssä 430 mm ja On-Onen Codeinessa 440 mm. Ja ainahan uudet projektit on hauskoja.
Mun oli tarkoitus kirjoittaa aiheesta kunnon raportti, kunhan pääsen vähän pidemmälle. Kun en saanut runkoa kaupaksi, päätin pitää sen. CRC:ssä oli vihdoin saatavilla Mavicin Crossmax Roam XL 29-tuumaisena ja myös Michelinin Wild Mud Advanced Reinfocedia. Jälkimmäinen on nimellisesti 2.25" ja mahtuu pyörimään hieman kierolla Flow EX:llä, kunhan nappuloista leikkaa ne pienet lisäkkeet pois. Molemmat renkaat n. kilon painoisia, joten luulisi niissä kumia olevan hieman kovempaankin rymistelyyn.
Meta on tosi hyvä pyörä tavalliseen polkurymistelyyn ja vähintään 90% ajasta oon ollu siihen täysin tyytyväinen. Maalaan rungon iloisen väriseksi, mikä tyydyttänee kolottavaa projektihammasta. Että eiköhän sillä taas ens kauden ajele.
Näin hauskaa Metukan kanssa on ollut:
http://youtu.be/Z7JvuZXtI8U?list=UU9...HmiggXaldum7fg
Tänne on tulossa yksi Smuggler joskus kevväämmällä sitten kun saavat niitä tehtaasta suollettua ulos. Kovasti jo polttelisi saada uusi fillari alle mutta ei auta kuin odottaa. Vanha Rumblefish alkaa jo olemaan aika väsynyt mutta kai sillä vielä talven vähät ajot ajelee.
Toivottavasti tää kuva nyt skaalautuu oikein.. Mutta tällä setupilla kauteen 2015, ellei jotain kerkeä taas mennä rikki.
Hans Dampf leikattu melkein semisliksiksi. Sivunappulat hipaisevat pyöriessä chainstaytä, kun takakiekko vähän kiero. Hissitolppakin toki tulee kun säät varmasti plussalla.
https://farm8.staticflickr.com/7568/...fde73c_o_d.jpg
Onko tuo keula 150mm pike?
Mullakin pitäisi maasturi päivittää hieman railakkaammiksi peliksi: Laajavuoressa kuulemma lähtee hissi taas kesällä pyörimään, eikä jäykkäperällä sinne oikein viitsi lähteä. Pyörällä olisi tarkoitus tosiaan ajaa "kaikki", eli puuhahengessä niin enduro- kuin XC-kilpailuja sekä koko päivän retkeilylenkkejäkin. Pitäisiköhän se roudata mukana jos kesällä innostuu vaikka Åreen ( tai lähemmäksi ) reissaamaan kaveriporukalla? Kaipa sen budjetin saa venymään pariin tonniin, turha se nuorena on eläkeikää varten säästää.
Eli, punainen vai sininen pyörä?
https://www.canyon.com/en/mountainbi...ke.html?b=3606
http://www.radon-bikes.de/en/bikes/m...9/slide-29-80/
Pyörät on speksattu ällistyttävän samanlaisesti. Saksalainen tietää mitä saksalainen tietää.
Bonusvaihtoehtona olen myös harkinnut että tyytyisin harmaankirjavaan pyörään ja säästäisin 400-500€.
http://www.radon-bikes.de/en/bikes/m...9/slide-29-70/
Lisäpanostuksella saa Revelation/Monarch-kombon tilalle Fox Floatit, minkä merkittävyydestä minulla ei ole mitään käryä, sekä Reverb-hissitolpan, jollainen on kyllä ollut joululahjalistalla jo jonkin aikaa. Canyonin tapauksessa saa vielä piirua paremmat kiekot ja yhden eturattaan vähemmän sillä extrasatasella.
Oma viisari viipattaa tietenkin sen kalleimman vaihtoehdon suuntaan, koska olen kovasti pitänyt syksyllä ostamastani Canyon Inflite-krossarista. Mutta nauttisinko oikeasti reilun kahden tonnin pyörästä niin paljon enemmän kuin reilun puolentoista tonnin?
^Hahaa, onpa hauska nähdä että joku muukin surffaa just samoja sivuja. Tilasin juuri aamulla tuon Canyonin, tosin mustana vaikka ensin ajattelin että onpa sininen makia väri. Aattelin että musta ei vanhene.
Radonissa jurppi ainakin kolme ratasta eessä ja mulla sattumalta on samanlaisia renkaita&penkkiä jo ennestään kotona. En sen tarkemmin juuri kattonut.
Hankalin oli päättää mennäkkö Canyonissa 27.5 kokoon vaiko ei. No, kerran 29" renkaita on ennestään ja tarkoitus oli saada edelliseen 110mm/26" täpäriin riittävästi eroa, niin olkoon sitten 29". Vähän jännittää että miten se innostaa ajamaan. Läskin jälkeen se 26" kuitenkkin tuntui pieneltä ja mua alkoi pelottamaan tökkiminen, niinpä se jäi seisomaan. Nyt se ongelma katoaa, mutta toivottavasti ajo on myös hauskaa.
Tarkoitus oli rauhassa pällistellä vielä pari kk näitä, ehkäpä laittaa jotain sielukkaampaa Transitionia/Mondrakeria tms., mutta hinta/speksit + kun luki täältä ja muualta viime kevään saatavuus ongelmista, niin sai muka tekosyyn tilata saman tien.