Hmm, koskahan olisin pitänyt tuota ulinaa..No, varmaan tuohon 12k viestiin sellainenkin mahtuu.
Printable View
Hmm, koskahan olisin pitänyt tuota ulinaa..No, varmaan tuohon 12k viestiin sellainenkin mahtuu.
Tuosta tulikin mieleen noi lapioidut polut että pitäiskö ruveta hankkii talvileiriäkin varten sellanen taitettava lapio.
Lapiolla sammalta viistäen vaan kalliot puhtaax niin turha tulla hiihtimillä sinne urputtamaan.
Vanhassa kaupungissa olis baanaa paskalaitoksen takana ja hallainvuorella.
Käyppä Masusram telapyörällä koittaa ladulla kun sulla on se suksikin siinä niin nähtäis mitä siitä ollaan mieltä.
Mulla on tämmönen kasattava lapio. Mahtuu reppuun.
http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=60-5075
Jos ulkoilureitti on talvella hiihtäjille ja myös muille liikkujille avoin, en ihmettele, että tulee riitaa. Onneksi kotipaikkakunnallani laduilla saa vain hiihtää. Kieltämättä hiihtäjissä on vähän ärsyttäviä luonteenpiirteitä. Mutta jos latu on pelkästään hiihtäjille tehty, ei pitäisi olla mitään epäselvää saako siinä kävellä, vai ei. Vaikka en ole mikään hyvä tai kauhean aktiivinen hiihtäjä, huomautan aina asiasta itsekin ja pyrin jatkossakin tekemään latujen pilaajien elämän mahdollisimman epämiellyttäväksi. Tai ainakin kohteliaasti pyydän poistumaan ladulta. Jotenkin tuntuu, että ne jotka väittävät ettei kävely hiihtouralla tee pahaa ladulle, eivät ole koskaan edes osanneet hiihtää. Sukset jalassa voi kävellä vaikka minkälaista kuoppaista rataa pitkin, mutta 20km/h etenevä luisteluhiihtäjä kärsii aika paljon huonosta pinnasta.
tähän kuuluisa +1
Hiihtoraivari. Olisiko hyvä uusiosana. Olen sellaisia tavannut.
Vaikka olen sitä mieltä että ladulla (jos ei erikseen ilmoiteta erivapautta) hiihdetään, ei tehdä mitään muuta, on erittäin totta että kyseisessä talvilajissa on prosentuaalisesti todella iso määrä agressiivisia ikäviä ihmisiä. Itse en ole yksi heistä enkä todellakaan edes aktiivinen hiihtäjä. En myöskään puolusta heitä. Mielestäni normaali verbaalinen kehotus poistua ladulta on OK, mutta sauvalla huitominen tms on liikaa. Miksi täällä jatketaan hiihtoniilojen (en tarkoita jokaikistä) kusipäisyyden päivittelyä kun tämä on jo todettu ja täysin selvä asia? Siksikö että huumori perustuu toistoon?? Tsori, meni yli hilseen toi vitsi. Ehkä seuraava uppoo..?
P.S. Se että luulee vain perinteisen uran olevan latua, ja että luisteluosuus ladusta ei olisi latua, omaa varsin puutteellisen yleissivistyksen. Poislukien mamut.
Hiihtofundamentalisteja ainakin riittää.
"Mistä kerran on hiihdetty ja lumeen suksella piirretty jälki, kutsuttakoon sitä laduksi, eikä sen lähellä pidä muulla tavoin enää kulkeman. "
"Ilman suksia kulkevat ja ilman hiihtoliiton lupaa hiihdosta puhuvat on sinun kiinni hiihdettävä, sauvoilla piestävä ja hankeen viskattava.."
"Latu on latu on latu on latu.."
"Kaikki paha johtuu hiihtämättömistä, kuten lumen sulaminen keväällä.."
:D
Sori nyt vaan, mutta siltä se kuulostaa kun valitetaan että taas jouduin täydestä vauhdista jarruttamaan koiran, lasten tai tiekarhun takia. Toki useimmat ymmärtää sen ettei kelvillä voi ajaa lujaa kuten myös sen että polkupyörä ei kuulu hiihtoladulle :)
Itse en ole mikään himohiihtäjä, mutta sen verran kuitenkin että ymmärrän ladun epätasaisuuksien haittaavan. Tuota en kyllä ymmärrä että jos joku on sattunut jotain polkua pitkin hiihtämään, että se olisi sen jälkeen latu jossa ei saa muut kulkea. Viralliset ladut jätän rauhaan mutta polkuja aion jatkossakin ajaa oli siihen hiihdetty latu tai ei.
Tämän threadin seuraaminen on aiheuttanut melkoisen määrän facepalmeja. Ketjussa on sellainen määrä trolleja, että sitä luulee lukevansa Tolkienin satuja.
Jos kaupunki/kunta vähillä verovaroilla laittaa liikuntapaikkoja kuntoon, miksi ihmeessä niitä pitää mennä tieten tahtoen sotkemaan pyöräillen? Ladun poikki kulkeminen on toki ymmärrettävää, kun ihmisellä ei ole siipiä selässään, mutta ladulla/luistelubaanalla ajaminen on jotain käsittämättömän typerää.
Luulisi fillarikansan ymmärtävän nopeuden tuomat riskit ladulla (ja siten miksi sieltä kannattaa pysyä poissa). Ei tarvitse olla kovinkaan kummoinen alamäki, kun vapaan hiihtäjällä on nopeutta 30 km/h (Pärnävaarassa omat maksimit reippaassa alamäessä 65 km/h). Ei siinä sitten paljoa naurata, jos hämärässä mutkan takaa tuleekin yhtäkkiä vastaan flexi, kävelijä tai fillari keskellä luistelulatua. Kovemmissa vauhdeissa ladun suuntainen renkaanjälki imaisee suksen helposti suuntaan x ja kaatuminen voi olla kohtalokasta. Onhan noita ihmisiä kuollut hiihtoladulle, kun joku on käynyt hiekoittamassa laskuja ja siten menty ex-tempore mukkelis makkelis.
Jos jonkun heterous ei kestä hiihtoladulla noita tiukempia hiihtoasuja, ehkä kannattaisi katsoa peiliin - tai vaikka astua kaapista ulos. Mahtaa olla kesäisin pyöräilykin hankalaa, kun kelveillä voi tulla vastaan kanssapyöräilijöitä kireissä ajohousuissaan.
Ehdottomin pohjanoteeraus ketjussa on sankari, joka kehuu ajaneensa hiihtäjän kiinni ja katkoneensa tämän sauvat. Säälittävää.
Itse en kyllä voi luvata hellää kohtelua jos talviaikaan käytössä olevalla vapaan ladulla joku aasi ajaa pyörällä vastaan. Eiköhän tän asian tajuu jo alakoulussa että missä pyöräillään ja missä hiihdetään, ainakin siihen aikaan kun itse olin alakoulussa!? Täytyyki varautua perjantaita varten kun Turussa alotan hiihtokauteni. Ei täällä pohjosessa onneks ketään oo ajanu fillarilla hiihtoladulla vastaan vaan hiihtäjiä pelkästään.<br>Kerran sain koulupojat jatkamaan matkaansa metsässä kun oikasivat kouluun porukalla latua pitkin, jäljet loppui siihen ja seuraavallaki kierroksella eivät enää palanneet ladulle :D Jotkut vielä sentään uskoo.<br><br>Annetaan meille intohimoisille hiihtäjille kunnon baanat talvisaikaan, eihän hiihtäjätkään tule kesällä pyöräteille sekoilemaan ;)<br><br>Pitääkö nykysin kaikkeen kirjoittaa ohjeet, että ladulla ei kävellä, pyöräillä vaan hiihdetään.<br><br>Mitähän tää maailmanmeno on 10v päästä...
Mikäs ny on tuomio, saako fat bikella ylittää hiihtoladun? Tuleeko sauvasta?
Tämän ketjun lyhyellä otannalla yksikään PK-seudun ulkopuolelta kirjoittava ei ole valittanut kusipäisistä ja raivoavista hiihtäjistä.
Johtopäätelmä: Kusipäisyys ja raivoaminen on PK-seudun oma ongelma.
...
Missään muualla kuin Helsingissä minulle ei ole fillaristi alkanut aukomaan päätään, kun seisoin suojatien liikennevaloissa väärällä puolen väylää. Missään muualla kuin Helsingin paikallisjunassa minulle ei ole kanssamatkustaja alkanut vittuilemaan, kun en saanut avattua ovea tarpeeksi ripeästi. Missään muualla kuin Helsingissä ei ole jalankulkija tullut potkimaan minun autoa, kun olen pysähtynyt punaisiin valoihin suojatien eteen. Enkä missään muualla kuin Helsingissä ole saanut spontaanisti noin vain turpaan 4-5 hengen porukalta, jotka olivat asusteista päätelleen tulleet stadikalta jostain potkupallomatsista.
Olen asunut Helsingissä (tai siinä rajalla Espoossa) muutaman vuoden, ja voisin muuttaa takaisinkin, jos työt sinne veisivät. Ei siinä. Pidän kaupungista, mutta osaatte te kyllä olla ihan ihme kiukkuajiakin.
@ppikkupe: Varmasti maalaiset on lepposampii (kokemusta on), samallailla kun läskit, mutta en jaksa uskoa että on 100% PK-seudun asia tämä.
Kun nyt noin kerran kehut seuranneesi näitä viestejä, niin kuinka monen hiihtäjän olet huomannut suhtautuvan ymmärtäväisesti muihin liikuntamuotoihin yhteisillä kulkuväylillä. Joiksi voidaan lukea sellaiset, joiden käyttöä erikseen ei liikennemerkillä ole rajattu.
Aiemmin postaamani kuva kertoo ehkä sinullekin mistä tässä on kysymys.
Hexatol jää nyt luokalle nettilukutaidon & maalaisjärjen puutteesta. Ei kannata uskoa kaikkea mitä pötkö-setä kertoo, voi löytää vaikka oravan takavaihtajastaan. Laiskanläksyksi vapaamuotoinen essee Sigmund Freudin kirjasta "Vitsi ja sen yhteys piilotajuntaan", tentin voi suorittaa Hi5Bikesissa mekaanikolle.
Mulle ei ole kyllä kukaan hiihtäjä koskaan alkanut avautumaan, vaikka ajan (tai talutan, niissä kohdissa kun latu ei ole ihan yleinen kävelytie; käytän pertsaladun reunoja, usein tsygä toisella puolella latua ja jalat toisella puolella, väistän hiihtäjää) säännöllisesti ladulla. Kyllä varmasti täällä tulee sanomista, mutta tuolla ulkona on ollut rauhallisempaa.
Mitään erillistä kieltoa en näe, joten tuossa saanee myös hiihtää. Latujen välissä tuskin mahtuu luistelemaan? Kävellen ja pyörällä ok? Reitti 2k hiihtäen, anyone?
EIköhän nämä urputukset pitäisi ilmaista ko kaupungin sivustoille. On muuten kumma kun ei ole talövella hyvä eikä kesälla kun on laitettu luonnonsuojelu alueita ajolieltoon, Mutta ainahan on päästävä sinne mikä ei ole tarkoitettu pyörälle.
Onneks kaikkien ei oo pakko asua Hesassa... Maalla asiat järjestyy yleensä ihan järkevästi yhteisön kesken. Ei se hiihtolatukaan ole kiva jos on kovasti liikennettä, varmaan hesan laduilla tungosta riittää viikonloppuisin. Itse käyn arkisin aamupäivällä hiihtämässä niin saa aika hyvin vedellä eikä ohi mee yleensä ku kilpahiihtäjät/harjoittelijat ja itsekin mahtuu hyvin ohittamaan muut. Liikaa porukkaa samaan paikkaan ni käyhän se kaikkia ahdistamaan.
Liekö joillakin pyöräilijöillä hiihdosta huonoja kokemuksia( ei kunnon välineitä/ ei kuntoa vai mikä hiihdossa niin jurppii. Tai hiihtäjissä. Itse tykkään kummastakin lajista kovasti vaikka hiihtoa on tullut harrastettua ja kisailtua nuorempana.
Toki tälläinen "latu" umpihangessa missä joku on suksilla kulkenut onkin eri juttu. Mutta jos puhutaan koneella ajetusta vapaan ladusta niin ei se paljoa jätä arvelun varaa, että mihin käyttöön se on varattu. Tulkaa lappiin hiihtämään, täällä on ladut huippuja ja niitä on paljon :) Hiihtolomalla sit uudestaan leirille.
Yhteisillä kulkuväylillä? Hmm... Minä en ole aikaisemmin kuullutkaan yhdistetystä kävelyteistä ja hiihtoladusta tai yleisistä teistä, joka vedetään talvella laduksi. En tiedä kuinka yleistä tuollainen latujen veto on pk-seudun ulkopuolella.
@Lasol Jos joidenkin hiihtäjien käytös yleistetään koskemaan kaikkia hiihtäjiä, niin miksi ei samalla joidenkin pk-seudun asukkaiden käytös yleistetä koskemaan koko pk-seutua?
Naiviahan se on toivoa, että immeiset astuisi joskus siitä oman paskan hajusesta karsinasta ulos ja kattelisi maailmaa sieltä toiseltakin puolelta.
mutis ja muut: Muistakaahan se, että kuntien budjetti liikuntavirastoille on melko pieni. Jos tulee lunta joka päivä, tai edes jokatoinen, kuuluu latukuskin ajaa latukonetta eikä väsätä kylttejä. Toki opasteiden ym kylttien olisi suotavaa olla kunnossa, mutta mielestäni olosuhteiden tekeminen on tärkeämpää kuin näprääminen.
Hallainvuoressa toissatalven alamäkiajoränni ylitti hiihtoladun. Vähän oli välillä korvat luimussa, mutten silti miettinyt ajamatta jättämistä. En kertaakaan kuullut valitusta. Varmasti joku on päreensä polttanut, mutta täytyy sanoa, että suvaitsevaisia taisivat hiihtäjät olla? Joku varmaan oli jo sitä mieltä, että on varsin vaarallistakin. PMT ei varmastikaan suostunut moista reittiä ajamaan? Sinänsä erittäin fiksusti ränni on jo toista talvea ilman ladunylitystä (eri paikassa).
Kun tämä taas meni juupas eipäs saivarteluksi niin mä haluan myös osallistua...
Lainataan mutiksen kuvaa toissa viikolta, se kuvastaa tätä PK-seudun tilannetta, tai ainakin keskuspuistoa.
https://lh6.googleusercontent.com/-P...0/P1050442.JPG
Eli kyseinen kuva on otettu risteyksestä jossa aurattu ulkoilureitti risteä reitti 2000 kanssa joka on myös opasteilla merkitty pyöräreitiksi, lisäksi reitillä on virallinen liikennemerkki ei talvikunnossapitoa. Eli jos reitillä on virallinen liikennemerkki ei talvikunnossapitoa niin eihän silloin latukaan voi olla virallisesti ylläpidetty.
Ja jos palautetaan mieleen jokamiehenoikeudet:
Jokamiehenoikeudella saa:
• liikkua jalan, hiihtäen ja pyöräillen luonnossa,
kuten metsissä, luonnonniityillä ja vesistöissä,
• ratsastaa,
• oleskella ja yöpyä tilapäisesti alueilla,
joilla liikkuminenkin on sallittua,
• poimia luonnonmarjoja, sieniä ja
rauhoittamattomia kasveja,
• onkia ja pilkkiä sekä
• veneillä, uida ja peseytyä vesistössä
ja kulkea jäällä.
Jokamiehenoikeudella ei saa:
• haitata maanomistajan maankäyttöä,
• kulkea pihamailla, istutuksilla tai
viljelyksessä olevilla pelloilla,
• kaataa tai vahingoittaa kasvavia puita,
• ottaa kuivunutta tai kaatunutta puuta,
• ottaa sammalta tai jäkälää,
• tehdä avotulta toisen maalle,
• häiritä kotirauhaa esimerkiksi leiriytymällä
liian lähellä asumuksia tai meluamalla,
• roskata ympäristöä,
• ajaa moottoriajoneuvolla maastossa,
• häiritä tai vahingoittaa lintujen pesiä
ja poikasia,
• häiritä eläimiä eikä
• kalastaa ja metsästää ilman asianomaisia lupia.
Jokamiehenoikeus tarkoittaa mahdollisuutta liikkua
ja toimia alueella, jota maanomistaja ei ole ottanut
jokamiehenoikeuden syrjäyttävään erityiseen
käyttöön, kuten esimerkiksi viljelyyn tai asumuksen
pihapiiriksi. Maanomistajalla ei ole oikeutta
kieltää tai rajoittaa laillista toimintaa maillaan.
Viehekalastusta lukuun ottamatta jokamiehenoikeuksien
käyttö on maksutonta eikä niiden käyttämiseen
tarvita suostumusta tai lupaa.
Jokamiehenoikeudet ovat tärkeä osa suomalaista
maa- ja vesialueiden käyttöä. Vain pieni osa Suomen
pinta-alasta on otettu jokamiehenoikeudet
syrjäyttävään erityiseen käyttöön.
Ja samassa ympäristöministeriön julkaisussa todetaan myös:
Reitinpitäjän oikeuksista ja velvollisuuksista ei ole
erikseen säädetty. Reiteillä liikutaan lähtökohtaisesti
jokamiehenoikeudella ja omalla vastuulla.
Reitinpitäjä kuitenkin vastaa reitin rakenteiden
turvallisuudesta, ja sen tulee antaa tarvittaessa
ohjeita reitin turvallisuuden varmistamiseksi esimerkiksi
tiedottamalla ja opastamalla (kuluttajaturvallisuuslaki
920/2011 2 luku 5 §).
Eli jos mä pyöräilen esim. 100m kyseistä reittiä pitkin läskipyörällä polun alkuun niin kertokaa nyt hyvät ihmiset mihin lakien/säädöksien/jokamiehen oikeuden rikkomuksiin syyllistyn?
Jos kerrataan kuvaa niin voidaan todeta että se on opastein merkitty pyöräreitiksi jolla EI ole talvikunnossapitoa. Eli reitinpitäjä on merkinnyt sen pyöräreitiksi ilman talvikunnossapitoa ja reitillä saa liikkua jokamiehen oikeuksia noudattaen, eli: jalan, pyörällä ja hiihtäen. Eli SE EI OLE PELKÄSTÄÄN LATU, kun kerran aletaan saivartelemaan ja viilaamaan pilkkua.
Mä näen tossa lähinnä vain ladun jolla vain dorka etenee luistelutekniikalla. (Mutta yritäpä selittää dorkalle miksi niin on...)
Jos on tarvetta käyttää latua siirtymään, niin tuommoinen latu on paras valinta. Ajamalla nätisti keskellä ei tee haittaa yhdellekään hiihtäjälle - paitsi tietysti niille dorkaluistelijoille but tough titty - eikä kenellekään aiheudu vaaratilanteita. (Tosin elämä itse opettaa meille että siellä keskellä on todennäköisesti myös kävelijöitä, koiranulkoiluttajia, sauvakävelijöitä, lastenvaunun työntäjia, lintuharrastajia kaukoputkineen jne jne.)
@HC Andersen: Hyvin luit mun viestin liikuntavirastojen resursseista, pojot kotiin. Voin myös kertoa sinulle että kyseinen ei talvikunnossapitoa tarkoittaa ettei sitä aurata talvella. Tiedän tuollaisia kylttejä olevan muuallakin ladun varressa. Toki voit tehdä omat johtopäätöksesi siitä mitä se sinun mielestäsi tarkoittaa. Usein ihminen tulkitsee tälläisissä tapauksissa itselleen edukkaasti. Minä tiedän että tuo tarkoittaa ettei sitä aurata talvella. Consider yourself informed.
Tampereella ainakin suurin osa metsissä kulkevista virallisista liikennemerkein ja karttaan merkityistä pyöräilyreiteistä vedetään talvella laduksi. Sinänsä tämän pitäisi olla hyvä asia, jos vaan hiihtäjät osaisivat jakaa eivätkä nämä pyöräilyreitit muuttuisi automaattisesti kielletyksi.
Itse olen joka ikinen kerta joutunut hiihtoladulle pyörällä seuraamalla pyöräilytien liikennemerkkejä:
http://kevytliikenne.tampere.fi/
Se on siis (muunmuassa) pyöräreitti, jota ei aurata talvella. Latu siihen näköjään tehdään, mutta edelleen mahtuu pyöräilemään keskeltä. Eihän tuossa mene mitään rikki, jos siinä keskellä kävelee, työntää lastenrattaita, bongaa lintuja tai ajaa pyörällä. Vai? Luulis mahtuvan kaikkien. Vähän joutuu kattomaan miten kulkee, mutta niinhän monissa muissakin paikoissa. Luisteluhiihto voi särkeä noita pertsalatuja? Tai sitten ei. En tiedä, ehkä sekin mahtuu sekaan?
Kyllähän meilläkin patikointi- ja maastopyöräreittejä vedetään talvella laduksi, mutta enpä ole sellaiseen ajatukseen törmännyt, että koska ne on kylteillä merkittyjä, niin ne rinnastetaan yleiseen tiestöön kuuluvaksi. Ne on ulkoilureittejä.
Eikä niitä kylttejä vaihdeta sesongin mukaan, vaan jotenkin sitä odotetaan liikkujien ymmärtävän, että patikoijan ja maastopyöräilijän kuva tarkoittaa kesäaikaa, ja se hiihtäjän kuva tarkoittaa talviaikaa - eikä suinkaan sitä, että siellä perhana soikoon kaikki touhuaisivat yhtä taikaa.
Että pitää olla joillakin vaikeaa.... Noh, onneksi oli tänään oikein hyvä keli käydä Ounasvaaralla hiihtelemässä. Ei näkynyt läskipyöriä tai koiran paskottajia, vaan ainoastaan vaaran päällä kääntöpaikalla iloisesti moikkaavia kanssahiihtäjiä.
[ot] @ mutis, ollos hyvä vaan. Jännä että toiset ei osaa saivarrella tai viilata pilkkua pilke silmäkulmassa ja hymy huulilla.:D
Paha sanoa mitkä on tuolle pätkälle säännöt kun en tiedä mistä kuva on. Asun Vantaalla ;) Tuolta voi kattoa joku joka tietää kohdan. Jos ei erikseen mainita, ainoastaan hiihtäjille. Ymmärrän toki kyseisessä tapauksessa pyöräilijöiden innon koska tuo kyltti on jätetty lojumaan.