Alkujaan tämän lähetti
marmar
Koskaan spining salilla käymätöntä hämmästyttää nämä kommentit. Olin kuvitellut, että noilla saleilla on hienot pyörät, jossa on kaikki mahdollinen mittaus mukana.
Ostin jokunen vuosi takaperin 25 eurolla Ekotorilta kuntopyörän ja siihen päälle Clas Ohlsonilta powerin 10€.
Pyörästä löytyy pulssimittaus, kadenssimittaus, wattimittaus, jne
pyörässä 12 erilaista valmista ohjelmaa.
mm.
-Vakiopulssi (säätää vastuksen siten, että pulssi vakiona)
-vakio teho (säätää vastuksen siten, että teho vakiona)
-Erilaisia ramppeja, joissa ajetaan ohjelman aikana automaattisesti vastusta ylös ja alas
Edellisten lisäksi tietysti nuolinäppäimilä tehon säätö.
Taisin tehdä hyvät kaupat?
Sisäpyöräily ei ole mun laji, mutta noiden mittarien ansiosta tulee silti joskus poljettua.
On ihan mielenkiintoista polkea esim. tietyllä sykkeellä tietty aika ja katsoa paljonko tuli wattisekunteja. Näitä kun vertailee eri aikoina, niin saa jotain käryä siitä mihin suunttaan kunto kehittyy.
Samoin optimikierrosluku on helppo testata vakiotehomoodissa. Voi katsoa pulssimittarista, että millä kierrosnopeudella pulssi on alimmillaan.
Joskus on ihan kiva myöskin härnätä kylässä käyviä kohtuukuntoisia keijukaisia esim. viiden minuutin vedon keskimääräisillä teholukemilla. Eräskin, joka on maantiellä nopeampi kuin minä sai mittariin 40% pienemmät lukemat. Alkuun hämmästeli ja epäili huijausta, mutta ymmärsi kyllä yskän, kun sanoin että voidaan me mennä maantiellekkin koittamaan, kunhan vain laitetaan ensin sulle 60kg hiekkaa reppuun...