Heh.. Mulla kun ei oo ku yks jarru. Ei ole, ei ole:) siis rahaa. Näin 5 henkisen talouden pyörittäjänä se raha on aikas piukassa.. :o
muuten Haltilta löytyi tääläinen teltta. Onko tästä jollakin kokemusta.
www.matkafillari.com
Printable View
Heh.. Mulla kun ei oo ku yks jarru. Ei ole, ei ole:) siis rahaa. Näin 5 henkisen talouden pyörittäjänä se raha on aikas piukassa.. :o
muuten Haltilta löytyi tääläinen teltta. Onko tästä jollakin kokemusta.
www.matkafillari.com
Tulee väkisinkin mieleen, että olisiko jokin kevytrakenteisempi teltta kuitenkin parempi vaihtoehto? Paino ja pakkauskoko ovat ainakin minun mielestäni merkittäviä mukavuustekijöitä fillarilla ja jalkaisin liikuttaessa. Mukavuus leirissä vs. matkanteon mukavuus pätee muidenkin varusteiden osalta...
http://www.alpenstock.co.uk/home.htm
Tuolta saa hillea pienellä alennuksella. Postikulut ei älyttömät, kortit käy ja kama tulee nopsaa. Kaveri tilas silloin kun punnan kurssi oli houkuttelevimmillaan, pystyi puhumaan jo säästöstä, varsinkin kun sen haluamaa telttaa ei edes saanut suomesta.
Vaikka kurssi on näköjään heikentynyt melkein 10 % kesään verrattuna, saanee Hillen telttoja Ruotsistakin melko edullisesti.
Haltin Multisport on kevyt ja hintansa väärti. En tiedä myydäänkö enää. Yksin mahtuu ja painoa 1,25kg.
Voi olla hankala enää löytää, mcKinley enduro ultralight (entinen Lite), on samanlainen riepu. Nimenomaan ajaa asiansa, parempi tuokin kuin jossain säkissä :rolleyes:.
Muoks@ Linkitän tänne koiruuksissani nämä Turhiksen mainiot retkeilysivut: http://www.patikka.net/paasivu.htm
Tuohan näyttää isommalle q Multisport :eek: säkissä on vaan jotenkin mukavempi nuggua ei helmat ainakaan lepata ja kaaret ei mee poikki.
Kerran näin sellasen Gore-kuoren jossa oli kaari kasvojen kohdalla ja hyttysverkko,hinta jotain 250€(tarjous) tää oli messarin retkipuolella.
Itselläni on Vauden Hogan Ultralight. Teltta on nopea pystyttää, kohtuu kevyt ja sen saa pakattua pieneen tilaan. Absidi ei kokonsa puolesta ole tarkoitettu ruoanlaittoon ja oleskeluun, mutta telttana ajaa asiansa :)
Tuolta tilasin ja seuraavana päivänä hain postista...
http://www.reittipiste.fi/product_in...roducts_id=241.
Paino ero nykyiseen telttaani on 1,2 kg, joten en usko että tämä ero on niin merkittävä. Minulle on ehkä isompi juttu se että voin istua teltassa ja näin ollen vaatettaminen on huomattavasti helpompaa, on enemmän tilaa, saan tavaroita eteiseen, voin sadesäällä valmistaa ruokaa eteisen suojassa. Ja kun kuitenkin tällä tulevalla reissulla, jos se nyt siinä mittakaavassa toteutuu niin tulen siinä teltassa parisen kuukautta asustamaan. Ja kun vielä olen hankkimassa peräkärryä, niin saan tämän painon pois pyörän päältä. :)
www.matkafillari.com
Black Diamond Firstlight.
O.K. Miten olisi joku kupolimalli? Ne ainakin ovat tilavia, ja tavaratkin mahtunevat pääosin sisälle, vaikka varsinaista apsidia ei olisikaan. Ja jos painolla sekä pakkauskoolla ei ole väliä, niin varsin huokeakin malli ajanee asiansa (siis jos et aio joskus toimia itse kantajana). Sellainen kestää normaaliolosuhteissa ilman ongelmia, ja tilapäisesti huonomman kelinkin - etenkin jos siinä on riittävästi kiinnityskohtia sellaisen varalle, ja mietit tapauskohtaisesti hieman minne ja miten sen pystytät.
P.S. Keittelyä teltan sisällä edes eteisellissä malleissa en varauksetta suosittele.
Lähden pyöräilemään Kroatiaan ensi kesänä. Tarkoitus olisi yöpyä teltassa leirintäalueilla. Sopiva teltta puuttuu. Lento joko Splitiin tai Dubrovnikiin. Mitä jos ostaisi teltan paikanpäältä? Olisiko kellään tietoa löytyykö noista kaupungeista laadukkaita retkivarustemyymälöitä? Siellä voisi olla edullisempaa tai sitten ei! komments
Kroatiahan taitaa olla jo vähitellen "länsimaa".
Vielä 5v sitten Romaniassa ainakin tilanne oli se, että paikallinen tuotanto tai palvelut ei maksanut juuri mitään, mutta kaikki länsimaista tuotu tavara maksoi saman tai enemmän kuin Suomessa.
Eli idea voi olla hyvä, sieltä voi löytää halvan ja asiansa ajavan reissuteltan hyvinkin halvalla, varsinkin jos merkki on kyriilisillä teksteillä. Mutta mitään Hilleä tuskin sieltä kovin paljoa halvemmalla löytää.
Dubrovnikissakin on, ei vanhassa kaupungissa mutta siellä kauempana uudessa keskustassa joitakin urheiluvälinepuoteja, joissa myös telttoja. Tarjonta sellaista city_market-tasoa aineskin niissä mitkä bongasin. Splitissä sitten tarjolla jo paremmin, ihan siinä sataman / vanhan linnan raadon liepeillä on ostosalue, jossa ainakin pari retkeilykamaa myyvää liikettä ja monta urheilukauppaa. Noissa parissa puodissa sitten saatavilla jo ihan merkkitelttojakin. Jos ei laita rimaa juuri tietyntyyppiseen / -merkkiseen majoitteeseen, niin tuolta löytynee. Tarjolla olevat brändit ei oo samoja kun täällä, mut on siellä tuttujakin merkkejä tarjolla - TNF:ää ja Hannahia näin itse.
Alkuperäinen kysyjä halusi kai telttaa joka olisi tilavampi kuin Haltin Cavity. Itse olen pyöräretkillä käyttänyt Hillen Nallo 2:ta, Vaude Ferret Ultralightia, jotain Salewan geodeettista mallia ja viimeksi parin vuoden ajan TNF:n Roadrunner 23:ta (http://www.thenorthface.com/webapp/w...ariationId=56H).
Pidin kyllä Nallosta ja Ferretistä mutta syy miksi siirryin Roadrunneriin oli geodeettisen teltan pystyssäpysyminen hiekkarannalla, kalliolla tai betonilla/asfaltilla (joka sekin on tullut eteen useamman kerran). Kerran virittelin Nallon Virossa hiekkarannalle kivien avulla illan pienessä tuulenvireessä mutta yöllä äkisti iskenyt myteri painoi teltan kasaan kiinnityksien irrottua. Lisäksi kaksi uloskäyntiä ja absidia on mukava asia silloin kun on pari käyttäjää ja geodeettisessa on mukavasti korkeuttakin. Painokin Roadrunnerissa on mukava 2,3kg, ei siis juurikaan Nalloa ja Ferretiä (2,0kg) enemmän.
Jotkut tässä keskustelussa ovat ehdotelleet Quasaria tai VE25:ta mutta mielestäni ne ovat tolkutonta overkilliä, jollet sitten ole menossa pyörälläsi Everestille tai vastaaviin hiukka tuulisempiin ja lumisempiin paikkoihin tai sitten käytä telttaasi myös väestönsuojana:D
Varmaan on monia muitakin hyviä telttoja n. parin kilon painoluokassa, jopa allekin, mutta itse en enää vaihtaisi tunnelitelttaan pyöräreissulla.
Vaikka TNF:n Roadrunner on sinänsä melko asiallinen teltta, ei se sentään geodeettinen ole. Omalla Roadrunnerillani (33) on aikoinaan tehty jokunen pyörävaellus mm. tunturimaastoissa. Heikkoudet omien kokemusteni valossa: sisäteltta pystytettävä ensin, ulkoteltan lisäkaaren viritys hankalahkoa, paino ja paketin koko. Tärkeimmät plussat on kirjattu tuossa PekkaL:n tekstissä.
Olet oikeassa tuossa täsmennyksessäsi: ei se kolmas kaari siitä vielä tosiaan geodeettista taida tehdä kun se ei ulotu maahan asti. Sisäteltan pystyttäminen ensin on tosiaan ongelmallista sateella. Tuon kolmannen kaaren viritys ainakaan 2-hengen mallissa (23) on mielestäni helppoa, en tiedä onko se jotenkin isommassa mallissa hankalampaa.
Mutta summa summarum: kupolin isoin etu on tosiaan se itsestään seisovuus ja vielä se mahdollinen toinen sisäänkäynti ja absidi (näitähän ei ole kaikissa kupoleissa). Mutta monia hyviä vaihtoehtoja löytyy mikäli haluaa itsestään seisovan ja tilavan (korkean) teltan. Kun vertailin monia malleja niin kevyimmät (alle 2-kiloiset) tuppasivat olemaan kovin pieniä ainakin isolle miehelle (190cm)
Itse olen majaillut lapin vaelluksillani (patikoinut) Hilleberg Akto teltassa, on kevyt, 1,5 kg, pieneen tilaan menevä, laadukas ja myrskynkestävä. Pystytys aika helppo. Rinkkakin mahtuu absidiin. Mutta siinä ei todellakaan ole yhtään ylimääräistä tilaa, ei sovellu isokokoselle. Tätä telttaa aion käyttää edelleenkin tulevilla pyöräreissuillakin vaikka asumismukavuus olisi kyllä hiukan isommassa teltassa parempi, mutta kaikkea ei voi saada, täytyy tyytyä kompromissiin. Mutta jos nyt olisin ostamassa telttaa niin kyllähän se olisi kevyt kahden hengen teltta, esim. Nallo 2 vaikka painaakin enemmän sillä asumismukavuus on kuitenkin aika tärkeää etenkin pitkillä reissuilla ja jos huonon sään takia joutuu pitempään olemaan teltassa.
Tuola on joskus telttoja tarjoukses. Nyt esim Hilleberg Nallo 2 300£ (345€). Terra Nova Laser competition 160£ painoa 940g. Postikulut 20£, tuli viime vuonna viikossa. Myös ThermaRest Prolite Plus makuualusta 43£.
http://www.sportsdirect.com/sports-a...isplayAll=True
Selailin tämän ketjun läpitte, hyviä vinkkejä kevyen teltan hankintaan.
Ajattelin tällaista sviittiä, onko kokemuksia?
http://www.retkiaitta.fi/product/364...gstind-2-light
http://www.retkiaitta.fi/tuotekuvat/...tind-light.jpg
Omaa kokemusta ei ole, mutta Helsportin teltat ovat hyviä. Tuon mallin rakenne on sama kuin Hillebergin Aktossa, joka sopii keveytensä ja pienen kokonsa vuoksi hyvin pyöräreissaajan yksiöksi. Siltä pohjalta voisin suositella myös tuota Helsporttia: yksinkertainen ja kevyt, oletettavasti myös kestävä. Yhden hengen teltaksi varsin asiallisen oloinen vaihtoehto, kahdelle jokseenkin epäkäytännöllinen. Kokkailuun hieman ahdas.
Lahden Partioretkessä on tällä hetkellä aika hyvät Hille-hinnat! Akto on suorastaan ilmainen!
Jonkun viikon kattellu tota Akto-tarjousta, mutta taidan jättää ostamatta kumminkin. Kestävä varmaan, mutta tilaan nähden jo nykyisin painava... kun vajaa puolisen kiloa raskaampi Terra Nova -telttani on kumminkin huomattavasti väljempi.
Sen sijaan toi heron linkki alkoi jo kutkutella, ja kun tutkin noita Laser Competition -arvosteluja, niin tuntuisi olevan monen mielestä käyttökelpoinen sekin. Olis lähteny ilmeisesti parillasadalla eurolla tms, mutta onneksi ne jo myytiin loppuun eilen, säästyy nekin rahat :).
Kuinkas Akto soveltuu isommalle miehelle, mahtuuko pikkasen alle kaksimetrinen sisään?
Mites sitten:
- kupoli eli 2 kaarta ja rätti (ei mitään eteisiä tms.)
- 1..2 hengelle
- vedenpitävä pohja ja alun seinääkin (semmonen 10cm)
- muutenkin hyvä ja kestävä
- edullinen
Tommonen mulla jo on. Joku Everest City vai mikähän se olikaan. Top Sportista ostin vähällä rahalla vuonna 2001. Ei siinä vikaa, mut ei ole erityisen kevyt. Eikä mene povitaskuun. Että jos samoilla spekseillä kevyttä? Ei tarvii olla yhtä edullinen, mut toi on liian kallis.
Tällainen löytyy, viime kesänä ostettuna. Kokemukset perustuvat yhteen kolmen viikon patikkareissuun. Vertailupintana Hillen Kaitum 2.
Kaitumin raahaaminen siis alkoi sooloreissuilla tympiä, sekä painon että pakkauskoon vuoksi. Lähdin hakemaan 194cm pitkälle telttaa jossa pää ja/tai jalat eivät osu maatessa sisätelttaan (alla Neoair ja päällä kunnon untuvapussi), ja jossa mahtuu istumaan selkä suorassa ja vähän levittelemään kamojaan iltaa viettäessä. Painoa piti olla alle 2kg, ja rakenne kokonaisena pystytettävä (sisuri ensin -telttoja en suostu ottamaan).
Näillä ehdoilla en löytänyt muita vaihtoehtoja kuin tämän puheena olleen. Akto, Nalle, Terra Novan teltat yms. ei tarjonneet riittävää tilaa. Hetken mielijohteesta meinasin kyllä tilata Tarptentin Double Rainbow:n, mutta ehkä sitten seuraavassa grammanviilauselämässä...
Kokemuksia:
Pystyttäminen vaatii enemmän huolellisuutta kuin useampikaarisessa tunneliteltassa (Kaitum). Helppoa kuitenkin, ja onnistuu ongelmitta kohtuullisessa tuulessakin. Pysyy myös kohtuullisessa tunturituulessa muodossa eikä paukuta pahemmin. Tosimyrskyä ei ole kuitenkaan tullut vastaan. Toimivuus sateella hyvä, ei vaadi minusta mitään erityisiä kommervenkkejä.
Tuulettuvuus OK mutta ei sen parempi. Kondenssikosteutta kertyy, mutta ei kai sitä voi missään teltassa välttää.
Tilavuus yo. näkökulmasta riittävä. Tiettyä kurinalaisuutta liikehdinnässä kuitenkin kosteina öinä vaaditaan ettei kastele pussia erityisesti jalkopäästä. Absidi riittävä ison (85L) puolityhjän rinkan säilyttämiseen ja keittelyyn.
Yksityiskohdat ja kestävyysmielikuva OK, tosin Hille tuntuu tässä suhteessa pykälää paremmalta. Mitään ei sinänsä ole hajonnut, eikä mikään ole herättänyt erityistä pelkoa hajoamisherkkyydestä. Pakkauspussi kompressiohihnoineen sinänsä parempi kuin Hillessä.
Paino vähän yläkanttiin, oma yksilö painaa reissukunnossa 1880g (sis. telttakangas, kaari, kaikki tikut, varakaarenpätkä, ylimääräinen kaaren välipala, pakkauspussi).
Kaikkinensa tyytyväinen, mutta jos Hille toisi Akto Largen, niin voisi mennä vaihtoon.
Minulla on pituutta 192 cm ja olen mahtunut sisään. Nukkua voi ilman että makuupussi koskee seinään ja istumaan mahtuu täsmälleen yhdessä paikassa ilman että pää koskee kattoon. Muuten se on tietysti hyvä teltta ja absiidiratkaisu on toimiva. Minulla on ensimmäinen versio, jossa on kevyemmät kankaat ja ylimääräinen tuuletusaukko (vm 2002?). Silloin se oli varmasti paras kevyt yhden miehen tunturiteltta, mutta nyt katsoisin kyllä muitakin vaihtoehtoja. Jos sen ei tarvitse kestää myrskyjä tuntureilla, saattaa joku Tarptent-malli olla hyvä ja kevyt vaihtoehto.
TERRA NOVA LASER PHOTON ELITE on mielenkiintoinen kevennysteltta:
http://www.moontrail.com/details/ter...int-mdlcrs.jpg
http://www.moontrail.com/terra-nova-...photon-usa.php
http://www.springfield-camping.co.uk...n+Elite/594/pc
Yhden hengen teltta 720 g kaikkinensa. Vähän epäilyttää varsinkin kestävyys pitemmän päälle.
Ei taida kenelläkään olla kokemuksia tuosta vielä?
Kyllähän noi tarptentit ovat myös käyneet mielessä, mutta tuntuvat vähän liian "extremeltä". Terra Nova Laser on periaatteessa Akton mallinen kahden hengen teltta, joten se voisi olla riittävän suuri yhdelle isolle miehelle? 2008 mallia näyttää saavan suhteellisen edullisesti. Kuvassa ei kyllä näy minkäänlaisia tuuletusaukkoja, joten mahtaako tuulettua ollenkaan...
Toi Terra Novahan on täysin varusteltu painoonsa nähden.
Nic Impexin Sup'air on todellinen kevennysteltta kahdelle hengelle. Mahtaneeko enää olla saatavilla? Siinä oli kyllä kaikki viimeisen päälle kevyttä. Yksikerroksinen ja kaaret kiepille taipuvat lasikuituiset...
Vaikuttaa siltä että tuossa on oikein hyvä paino/tilavuus- suhde ja laatukin lienee kohtalaisen hyvä.
Yhden ja kahden hengen telttojen eroissa on oikestaan kyse samasta asuuko yksin 30 neliön yksiössä vai 50 neliön kaksiossa, molemmissa sopii asumaan mutta kaksiossa väljempää.
Tuli eilen pengottua nuo Laserit läpi. Tästä oli huomautettu, että markkinointi kahdelle on kyseenalaista, eihän siihen 90 cm leveyteen mahdu edes kahta makuualustaa vierekkäin.
Tuon linkin kautta oli myös teltat loppu. Muutenkin kannattaisi varmaan katsoa 2009 mallia, koska siinä on ovi toisellakin puolella, auttaa tuuletukseen tukalissa oloissa. Muuten tuuletus on järkätty ainakin lievettä nostamalla erikoisen naruvirityksen avulla.
Mielenkiintoista että useampi yli 190cm sanoo että Aktoon mahtuu hyvin. Itse olen käynyt koemakaamassa/istumassa Aktoa useammallakin messulla, ja kyllä pää oli joka kerta katossa jos vähänkään suoremmassa yritti istua. Ja hyvin niukalti tuntui jäävän tilaa pää- ja varvaspuolelle. Niinpä jätin sen itse kokonaan laskuista pois.
Mukava olisi kuulla miten pysytte siinä kuivana kosteana yönä, kun teltan on ensin hätäpäissään pystyttänyt muhkuraiselle/vinolle alustalle jossa sitten väkisin valuu laitaan tai päätyyn? Ehkä käytätte kalvollista pussia? Vai enkö vaan osaa?
Mulla on Akto vuodelta 1998, ja se on suurinpiirtein 60-90-60. Akton perusmalli ei ole tainnut muuttua vuosien varrella miksikään, muutamia parannuksia toki kokenut. Aktossa on sisätilaa ruhtinaallisesti ilman sisätelttaa. Parhaimmillaan pahimpaan mäkäräaikaan! :cool: