Mulla on tommonen ollut jo valovuosia käytössä: http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/5...0nm-stahlwille
http://www.stahlwille-online.de/inde...=4895&pid=4907
Printable View
Mulla on tommonen ollut jo valovuosia käytössä: http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/5...0nm-stahlwille
http://www.stahlwille-online.de/inde...=4895&pid=4907
No tämäpä juuri kiinnostaa. Rahalla saa vaikka minkälaista lisätoimintoa, mutta onko noissa tarkkuuden ja käyttövarmuuden suhteen eroja että maksaako vehje alle satasen vai yli kaksi sataa?
Tuli pistettyä rahaa kuiturunkoon ja pitäisi saada ruuvit kiristettyä oikein ja siitä sitten maksaa sen mitä riittävän tarkka avain maksaa. Mutta ammattikäyttöä helpottaville lisäominaisuuksille ei niin ole tarvetta, joten tietämättömänä pohdin että saako yli satasen avaimella jotain ratkaisevasti parempaa.
Tuosta syntacesta esmes uskon että on ihan riittävä jos ko merkki sitä kauppaa, kun eivät yleisesti ihan romua kauppaa, mutta biltemasta on joskus tullut hutejakin.
Ja Suomesta nyt aattelin vaan periaatesyistä ostaa kun uutisissa ovat valitelleet että menee niin huonosti, niin jos kotimaista yrittäjää tukisi ja alvt jäisi tänne.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hieman omia ajatuksia ominaisuuksien suhteen, kun joskus tullut kalibroitua vääntimä työn puolesta. Tuossa linkkaamassani 730 sarjan Stahlwillessa on se hyvä puoli, että momenttia ei tarvitse käytön jälkeen nollata, joten päälle unohtuneen säädön vuoksi ei pääse jousi kuoleentumaan. Toinen hyvä ominaisuus on se että tuossa mallissa ei momenttinsäätöä voi ylikuormittaa, eli jos/kun vääntää yli tiukempaan kuin asetetu momentti, ei momenttisäätö naksun jälkeen enää kuormitu. Nämä olen huomannut hyviksi ominaisuudeksi varsinkin silloin kuin lainaa väännintä muille, joskus kun on tuommoinen perinteinen kierrettävä malli palautettu kuukauden, parin päästä säätö päälle kierrettynä - ja momentin paikkansa pitävyyttä alkaa jo epäilemään... Ja se onko momenttiavaimella avattu autonrenkaan pultit varren päällä seisomalla (toki ei tämän kokoluokan työkaluilla). ;) Toki jos/kun ei työkalujaan lainaile, niin autttaahan nuo normikäytössäkin unohtelua ym. käyttöä helpottaa ja toisaalta tuon nyt uskaltaa lainaan antaakin ilman sen suurempaa pelkoa siitä onko se viraton kun joskus saa takaisin.
No voiko noita avaimia käyttää kalibroitavana jossain paikallisella pajalla mallista riippumatta vai pitääkö avain toimittaa valmistajalle uudelleensäädettäväksi - jos sattuvat sellaista palvelua tarjoamaan?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Haulla momenttiavaimen kalibrointi tulee kyllä tietoa.
Kalibrointia kotikonstein :)
https://youtu.be/XaqBA-xSGbc
Olen itse ajatellut hankkia jonkunlaisen momenttiavaimen. "Radon Torque Wrench 1/4" 2-24 Nm fixable" näyttäisi olevan karvan alle 40 € bike-discount.de kautta tilattuna (pelkkä avain). Ei ehkä maailman tarkin mutta uskoisin että on kuitenkin tarkempi kuin näppituntumalla kiristäminen. Ulkonäön perusteella tuo muistuttaa vahvasti "BBB TorqueFix BTL-73" avainta.
Ei ehkä mulla on osamaksu pyörä eikä tosiaan laittaa tosta vaan jotain satasia työkaluihin. Mulla on naapurissa edullinen huolto että se tekee aika monet kiristykset satasella.
Mulla 2000 € kiinni pyörässä ja aika paljon juttuja mitä haluisin. No teräsrunkopyörä niin sormimomentti aika hyvin riittää.
Joo, riippuu käyttömäärästä. Itse mm. päätin, että en osta DT Swissin ratchetin ropaustyökaluja satasella, kun paikallinen liike hoiti asennukset kympillä. Ei ole tarkoitus avata tuota jos ei nyt koskaan mutta ei ainakaan pitkään aikaan mun ajomäärillä.
Mutta momenttiavain on tullut hankittua. Ei mitään hifiä vaan tuollainen 50e BBB mikä tuossa ylempänä on. En oleta sen olevan absoluuttisen tarkka mutta uskon, että sen "sinne päin oikein" on riittävä.
Ja hiilariosienkin kanssa sormimomentti voi olla jopa parempi kuin halvimmat kiinalaiset uudeleenbrändätyt momenttiavaimet, joiden tarkkuus voi olla "kalibrointitodistuksesta" huolimatta mitä tahansa.
Enkä nyt tarkoita, että 200+ euroa maksavat olisi niitä ainoita hyviä, mutta edes hieman luotettavuutta herättävät valmistajat on halvimmillaan 80-100 euroa.
Opetetut käyttävät momenttiavaimia ja oppineet vetävät käsiarviolla.
Tästä voi jokainen tehdä testit jos kiinnostaa.
Ottaa muutamat eri kuusiokolo-ruuvit ja yrittää vetää ne vaikkapa 3, 5 ja 8 Nm kireyteen ja sitten momenttiavaimella mittaa ne.
Joskus noin olen itsekseni leikkinyt ja nuo menee kyllä aika tarkasti kohdalleen. Mutta vähän harvinaisemmat yli 20 Nm kireydet on paljon hankalampi arvioida. Kuten myös asennon vaikutus. Jossain ahtaassa paikassa ihan oudossa asennossa se menee helposti pieleen.
Tästä saisi vaikka hauskan kisan pyöräseuran saunailtaan. Kenellä seuran tarkin ranne. :)
Fillareissa ei ole kuumenevia alumiinisia osia joten käsimomentilla usein pärjää koska pieni ylikiristys ei riko kierteitä samalla tavalla kun kuumenevissa osissa. Aika paljon tulee kiristettyä näppituntumalla mutta juuri nuo pienemmät momentit on mulle heikkous ja niissä käytän momenttiavainta. Kun liitoksen kiristystuntuma muistuttaa venyvää purkkaa niin on aika mahdoton sanoa onko ne 3nm vai 5nm kireydessä, silloin kun ruuvi pysähtyy kun tikka tauluun niin on paljon helpompi arvioida ruuvin tai pultin kireys. Momenttina pienille pulteille ja ruuveille mulla on Wera 2.5-20nm momenttiavain joka pitää riittävän hyvin paikkansa, pienemmille on 0.8-5nm Wiha momenttiruuvari.
Jos luottaa sormimomenttiin, ei osta momenttiavainta. Helppoa, eikö…
Aika usein tulee vedettyä fiiliksellä, mutta pyörää kasatessa yleensä tulee käytettyä momentiavainta.
Mitenkäs nämä metallin vääntymiseen perustuvat momenttiavaimet? Itse olen tuollaista käyttänyt 4-5nm vaativiin osiin, estää kai ainakin ylikiristämisen.
Esim https://www.rosebikes.fi/topeak-comb...roduct_shape=1
Huonossa katselukulmassa ja suuremmalla momentilla saa olla tarkkana mihin saakka viisari nousee pienellä asteikolla. Ei noi ainakaan estä käyttäjävirheitä naksahduksella. Ehkä tuollaisella jotakin skaalaa saa, mutta ottaisin maksimimomenteihin reilun varmuusvaran ja lopettaisin heti jos rannemomentilla rupeaa eläilyttämään.
Enpä tosin ole tuollaista kokeilua enempää testannut. Muutama Canyonin tekele löytyy.
Jotkut osat ja ruuvit on hyvin lineaarisia. Tuntee kun ruuvista on löysät pois ja kiristysvoima kasvaa suoraviivaisesti. Oikein helppoa.
Vastakohta on DT kiekkojen Center Lock adapterin käyttö 6-pultti levyn asennukseen. Tuntuu kuin kuminauhaa kiristäisi, venyy ja venyy mutta mitään kiristysvoiman kasvua ei tunnista. Tulee tunne että kohta se alumiinikierre korkkaa lopullisesti. En tiedä mistä se johtuu, onko se adapteri niin pehmeä. Kunnon CL-levyillä tuntuma oli sellainen kuin pitääkin. :)