Aloittelija yrittää ymmärtää
Moi!
Tajuan tästä viestiketjusta harmillisen vähän! :) Joutaisiko joku vastaamaan muutamaan kysymykseen hieman rautalankaa vääntäen?
Mun perus-Tunturin keskiö narisee/rohisee satunnaisesti. Voi mennä muutaman kilometrin ääneti ja sitten aloittaa mekkalan joksikin aikaa, yleensä ylämäessä. Jokin sisällä oletettavasti heiluu painon siirtyessä puolelta toiselle, sillä se hiljenee jos polkee vain toisella polkimella. Olen varma, että ääni kuuluu keskiöstä, sillä äänen saa toistettua "tilanteen ollessa päällä" myös pysähdyksissä, vääntämällä kampia käsin. Pyörällä on poljettu rapiat 3000 km.
Hieman pohjustusta ennen kysymyksiä: Tykkään tutustua pyörän toimintaan ja kyetä säätämään sen pitkälti itse, mutta on alueita joihin en ole koskaan kajonnut (pinnat, napojen sisällöt ja mm. keskiö). En tietääkseni omista työkalua, jolla keskiö avattaisiin. En tiedä yhtään minkälaisia osia keskiön sisälle menee, tai että mitä omassa pyörässäni on. Mutta mieli vähän tekisi oppia.
1) Voiko ylläolevasta jo päätellä, mikä sisällä on vikana? Likaa? Laakeri rikki? Jotain vain löysällä?
2) Onko keskiön toiminta rakettitiedettä? Onko huonolla pohjatietämyksellä mitään järkeä lähteä yrittämään keskiön avaamista ja osien vaihtoa, kun kyseessä on arkifillarini, eikä mulla juuri nyt ole liikaa aikaa? Veisinkö tuon siis kuitenkin suosiolla huoltoon?
3) Mitä keskiön huollattaminen suunnilleen saisi maksaa?
4) Olen haaveillut lukkopolkimista - olisiko jotain hyötyä tässä samassa konkurssissa vaihdattaa koko komeus uusiin osiin (keskiö, kammet, polkimet)? Joku taisi aiemmin tässä ketjussa sanoa, että hänelle oli myyty täysin uudet vermeet, jos ymmärsin oikein.
Kiitos paljon! :)