612 näytti olevan noin 41 mm kärjessä ja 50 mm mistä nuo viivat lähtee.https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...bcaa66a067.jpg
Lähetetty minun SM-A705FN laitteesta Tapatalkilla
Printable View
612 näytti olevan noin 41 mm kärjessä ja 50 mm mistä nuo viivat lähtee.https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...bcaa66a067.jpg
Sanooko herra tuossa videossa, että selkä suorana ajaminen sattuu alaselkään? Kannattaisi vaikka 10cm laskea tankoa, niin asento olisi vähän todellisempi maantiepyörälle. Sen jälkeen voi kokeilla satulan asentoja ja kuvailla opetusvideoita youtubeen.
Sellen SMP satulat testattu, eikä niillä oikeastaan ollut mitään suurempaa vaikutusta ongelmaan, joten iskin takaisin vakiosatulan.
Ajoasentoa säädettäessä liikkeessä, sanoi myyjä samantien, että satula on aivan liian korkealla vaikka omasta mielestä ajoasento oli muuten ok. Laskettiin sitten satulaa se 2cm ja lähdin kokeilemaan pientä lenkkiä, mutta vieläkin sama ongelma uusiutui.
Turhautuneena pidin hieman taukoa pyöräilystä, mutta tänään laskin satulaa vielä sen 2cm sekä nokkaa hieman alaspäin, jonka jälkeen kävin heittämässä pidemmän lenkin. Varmistin vielä, että pidän varmasti istuinluuni suurimman osan ajasta levikkeillä ja poljen jokaisen ylämäen seisaaltaan. Yllätyksekseni lenkin päätteeksi genitaaleissa oli vielä tunto tallella.
Syynä ongelmaani oli nyt yksinkertaisesti ja todennäköisesti satulan liika korkeus, sekä väärä perseen paikka satulalla sekä osittainen väärä ajoasento.
Kiitoksia kaikille vastaajille, varsinkin kommenteista "käydä pyöräliikkeessä katsauttamassa ajoasentoa/säätöjä" oli suuri hyöty.
Tilasin tämän ketjun innoittamana kokeeksi tuon Selle smp dynamicin. En kaipaa erityisesti pehmustetta, mutta pidemmillä lenkeillä välillä genitaalipuutumista tapahtuu, ei tosin aina ja se helpottaa kyllä kun vähän ajaa putkelta. Mielummin silti ajais ilman noita tuntemuksia kokonaan.
Mielenkiinnolla odotan, tuntuu olevan mielipiteet tuosta lähes vain ääripäissä olevia(paskin/paras).
Mulla näyttäisi Selle SMP F30 -satulan hankkiminen auttaneen tällaiseen ongelmaan. Sitä en kyllä nyt aivan varmaksi osaa vaan sanoa, onko olennaisin syy ollut lopultakin se että olen myös enemmän kiinnittänyt huomiota siihen, miten istun satulalla, eli olen tarkemmin pitänyt huolen että pehva on riittävän takana satulalla. Tuskin tämä ongelma nyt pelkästään istumisasennolla kuitenkaan on ratkennut. Reilun 70 kilsan lenkkejä olen pystynyt ajamaan ilman puutumisia ja tuskinpa lenkin pidentäminenkään asiaa sen kummemmin huonontaisi. Välillä tulee tietysti ajettua putkelta, mutta kukapa ei.
Tuossa F30:ssä on pituutta sen verran, että siinä saa kyllä monenlaistakin ajoasentoa rakenneltua.
Sitten pitäisi alaselän puutuminen ratkaista jotenkin. Ehkä satulaa hivenen taaksepäin kun tuntuu että polvikulma sen saattaisi järjellisesti sallia.
Spessun Toupe aiheutti ongelmia ja satuloita tässä pyöritellyt. Hiilarin SQLab-kokemuksista innostuin sen verran, että hain Biltemasta sen pehmeän Sport-mallin ja laitoin fattiin. Aikalailla pehmeältä tuntuu, mutta katsotaan lenkillä miten toimii.
Sitten käytettynä hankkimassani maantiepyörässä tuli tällainen SQLab-mainen satula, jota en ole edes kunnolla testannut. Se on huomattavasti kovempi kuin Bilteman DDK.
https://www.matkavaruste.fi/p93946-x...satula-fi.html
Äkkiseltään voisi olla ihan hyväkin, ehkä liikaa vaan tuntuu tuo korotus takapäässä, jotenkin muljuaa?
Ja eilisellä pitkällä lenkillä oli kokeilussa vanha Avantin Zero Zelix, joka oli tosi hyvä, kun laittoi nokkaa tarpeeksi alas.
https://www.flickr.com/photos/donkuok/5819880371
Jos tuo XLC Everyday ei toimi, niin lopetan kokeilut Zero Zelixiin. Täydellistä satulaa metsästäessä on muutama vuosi vierähtänyt ja ehkä turhaankin. Jos alunperin olisi laskenut Zelixiä vaan sopivalle korkeudelle ja nokkaa alas..
Ei tarvitse olla pitkäkään lenkki, kun alkaa kriittisen paikan puutuminen. Motonetistä löytynyt (naisten ?) halpa reikäsatula (DDK City Ergo) ratkaisi ongelman. Halkio on siis enempi takaosassa ja keskellä reikä. Ei hae kaukaa edellisen viestin flickr-kuvan satulasta.
Ajoin aikanaan ensimmäisen henkilökohtaisen Vätternrundanin vääränlaisella satulalla ja genitaalit puutuivat niin pahasti, että seurauksena oli usean viikon ajan kestäneitä ongelmia. Paneuduin sen jälkeen asiaan huolellisesti ja tein kokeiluja useilla erityyppisillä satuloilla, joihin käytettyä rahasummaa en viitsi edes muistella. Olen itsekin pyöräilijäksi roteva, mutta se ei ole este eikä edes hidaste.
a) kaikki Fizikit ja needle tyyppiset satulat sekä klassisen malliset ja retrosatulat kannattaa unohtaa samoin tein. (Fizik on antautunut, uusimmissa malleissa on keskiura)
b) kaikki vahvasti yläpinnaltaan kuperat satulat kannattaa unohtaa samoin tein.
c) Kannattaa mitata pakaran luiden väli. Sen onnistuu istumalla vaikkapa aaltopahvin päälle. Satulan on oltava sen verran leveä, että istut selkeästi satulan päällä, eikä satula uppoa luiden väliin. Satula siis kannattelee persettäsi eikä jalkoväliäsi.
d) Kannattaa sijoittaa halkiosatulaan. Elämää helpottaa vielä jos käytössä on ns. lyhytnokkainen malli. Itse suosin nykyään Sellen SP-01 satulaa ja vaihtoehtoisena SLR Superflow boost mallina. Eivät ole halpoja, mutta ei sekään ole kivaa jos ei pysty kusemaan kunnolla.
e) Viimeisenä keinona laske satulaa pari senttiä alemmas ja satulan nokkaa 1-2 astetta alaspäin. Seurauksena voi olla ikävää liukumista kohti satulan nokkaa, mutta tämäkin helpottaa jalkovälin painetta.
f) Pudota painoasi 25-30kg. Keijukaiset eivät halkioita tarvitse.
Keijukainen tässä terve. Johtuen ykislöllisistä eroista gentiaalialueilla sekä muista kehon mittasuhteista käytän halkiosatulaa.
Muutaman viestin luin, ja aika paljon on se fokus siinä satulassa. Unohdetaan täysin ne ohjaamon säädöt, jotka ovat (alkaen tärkeimmästä): Klossien sijainti, satulan sopiva sijainti korkeus- sekä pituussuunnassa, ohjaustangon säädöt. Nämä kun laittais ihmiset kuntoon niin loppuisi ne epämukavuudet. Koska tätä tietoa ei juuri ihmisillä ole niin voisin jakaa tiiviin paketin joka voi auttaa kiinnostuneita: How to perform a simple fike fit (at home)
Mulla ei ole koskaan ollut ongelmia ajaa normisatuloilla. Erehdyin kuitenkin ulkomailla pistäytyyn palvelevassa pyöräliikkeessä, jossa pystyi heittään alle minkä tahansa siellä olleen satulan (vaihtoehtoja todellakin oli) ja kokeilemaan sitä ennen ostopäätöstä. Mekaanikko oikein tuli mittanauhan ja avaimien kanssa vaihtaan satulaa mestoille, siis eihän tälläisestä voi kieltäytyä :D Kokeilin piruttaan useampaa eri SMP:tä, ostin yhden, ja ajelin sillä vaikka fiilis olikin aluksi hieman erilainen kuin tyypillisellä kilpasatulalla. Myöhemmin erehdyin ajamaan entisellä lempisatulalla ja totesin aika pian et tämä jaskahan painaa palleja. Ei se aiemmin häirinnyt, kun ei tiennyt vaihtoehdoista. Nyt todellakin häiritsee.
SMP:n olen heittänyt pienelle alatiltille, olisko -2 tai -3 astetta. Paikkaa joutuu hakemaan enemmän kuin normisatulalla, johtuen muodosta ja siitä että kiskot ei ole vaaterissa (horisontaalinen siirto muuttaa korkeutta). Myös ohjaamo on hyvä olla kohdillaan, koska satulassa ei seilata ihan samaan tyyliin edes takas kuin joissain perinteisemmissä malleissa.
Tällä hetkellä itsellä kiinni Spessun Power levein malli ja on tähän saakka paras. Uusi Bont montrose ja SQ jäi jouten toistaiseksi