Kyllä.
Printable View
Ja kaverin kanssa voi ajaa vierekkäin huolettomammin. Varia antaa monta sekuntia lisää reagointiaikaa.
Nyt alkaa kuullostamaan vielä hurjemmalta. Ajetaan kaverin kanssa vierekkäin luottaen tutkaan ettei kukaan aja yli. Toinen taas ajaa keskellä tietä luottaen että tutka hälyttää jos on tarvetta siirtyä tien laitaan. Jos tutka ei hälytä kuapan voi väistää ajoradan puolelta. Nämä tiedot varmistaa sen että minun ajotapa ilman tutkaa on paljon turvallisempi. Ikinä en antaisi henkeäni moisen laitteen armoille. On näköjään selvää että tutka muuttaan joidenkin pyöräilijöiden käyttäytymisen vaarallisempaan suuntaa. Tämä ei pitäisi olla laitteen tarkoitus.
^melko selvää, ettei tutka ole sinua varten. Meille muille, joille ei luoja tai tsernobyl ole antanut silmiä niskaan, se tuo turvallisuutta.
^ Älä viitsi olla idiootti!
Ai, että hiljaisella maalaistiellä ei voisi ajaa kaverin kanssa vierekkäin? Tutka toimii oman lyhyen kokemuksen mukaan 100% ja hälyttää autosta ennen kuin sen kuulee. Kuulohavainnonkin perusteella ehtii toinen vetää sivuun, mutta tutka tuo lisäturvaa.
Ei me missään vilkkaasti liikennöidyllä tiellä ajeta vierekkäin.
edit: ja ei kukaan autolla saa yli ajaa vaikka edessä olisikin pyöräilijä...
(lihavoitus lainaajan tekosia)
Mä ajan vähänkään hiljaisemmilla sorateillä aina ajourassa. Tämä on ehkä näiden syrjäseutujen etuja kun ei sorateillä juuri koskaan kukaan pyörällä aja, paitsi paikalliset. Joskus joutuu vain luottamaan kanssakulkijoihin, kuten kävi tällä viikolla: ajoin roisisti nimismiehen kiharoilla olevaa Suopohjantietä, takaa tuli auto ja siirtyessäni sivummalle kosautin pahaan rytkytykseen ja oli liki, että ei taju lähtenyt tai pyörä täysin käsistä. Takana tullut autoilija näki tilanteen ja toimi sen mukaisesti.
Nyt taitaa olla kyseessä vain foorumin historian suurin tahallaan väärinymmärtäjä vänkääjä. Tuskin kukaan mitään verivaloja hengissäsäilymisen kannalta on tehnyt tuon tutkan kanssa, mutta itse koen sen hyödylliseksi LISÄLAITTEEKSI. Seuraan kyllä liikennettä muutenkin, kuin tuon tutkan kautta(esim. silmät, korvat).
Tutkaa voisi verrata auton taustapeiliin. Aika ikävä olisi ajella ilman.
Ei ole. Mielestäni kysymys on vain siitä, mihin on itsensä totuttanut. Tämä vertautuu hyvin joskus käytyyn keskusteluun maastokäyttöön tarkoitettuihin hätälähettimiin: kun laitteen hankkii, niin ilman ei maastoon saata lähteä, mutta kun ei hanki, niin pääsee maastoon ilmankin.
Joskus ajaessani enemmän maantiepyörällä vilkkaasti liikennöidyillä teillä koin fillarissa taustapelin hyödylliseksi: osasi varautua takaa tuleviin rekkoihin paremmin.
Tarkoitin, että autoa olisi ikävä ajaa ilman taustapeiliä.
Mulla Varia odottaa ensikoeajoa. En odota, että se tekisi minusta kuolemattoman. Odotan, että se auttaa havaitsemaan entistä paremmin takaa ohi tulevat ajoneuvot. Joissain (erityisesti tuuli-) olosuhteissa ajoneuvon havaitseminen (=kuuleminen) on mennyt hiukan myöhäiseksi. Toivon, että tämän härvelin avulla saan enempi aikaa kaikkiin olosuhteisiin.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Varia on aika hyvä autonpelätin vaikkei hälyyttäiskään. Jos itse ajaa autolla variapyöräilijän ohi niin huomaa kuinka vaistomaisesti antaa enemmän rispektiä kun on kirkas takavalo ja jos se vielä alkaa vilkuttaan kun auto lähestyy.
Siis ihan kirkkaalla kesäpäivällä yllättävän paljon tuo näkyvyyttä/huomattavuutta.
Googgeloi ”garmin clip mount” löytyy vaikka mitä. Vaikea ehdottaa, kun ei tiedä millainen satulalaukku on kyseessä.
Itse jouduin maasturissa heivaamaan satulalaukun varian tieltä. Korvasin sen juomapullotelineeseen tulevalla tavaraboksilla.
Ja kun joku miettii, miksi maasturissa on tutka, niin ajan sillä lähinnä retkiajoa/grääveliä. En oikeaa maastoa.
Brytonilta tullut/tulossa takatutka Gardia R300. Hinta 130 euroa ja akunkesto pidempi kuin Variassa. Virallista julkaisua odotellaan, mutta tutka ja brosyyrit on jo näytillä Eurobikessa.
GPLaman videolla kohdasta 1:22 eteenpäin.
https://www.youtube.com/watch?v=w2SVoYWczQc
129 usd eli siihen alv. ja "suomilisä", niin noin 200euroa. Silti on kyllä aika mielenkiintoinen!
???? Jos on noin halpa, niin voisi hommata toiseen fillariin.
Kysymysmerkit = peukkuemoji.
Olikos tuossa jopa usb-c latauskin?
Onko kenenkään (muun) Varia lopettanut akun lataamiskyvyn? Omani on eloton laite puolivuotiaaksi päästyään. Ei vilkuta latauksessa enää mitään valoja, kännykkäsovelluksessa näkyy virran vähyys. Pistin eilen mailia support@garmin.fi kun se näytti verkkokauppa.com mukaan olevan takuuasioiden hoitokanava. Ulkomaan foorumeilla oli kohtalotovereita ja erinäisiä garminin omia korjausehdotuksia, mutta eipä niistä apua ole kun edes Garmin Express -ohjelma ei enää tunnista laitetta USB-yhteydellä.
Ps. vähän provosti kysyn että onko Garminin rautapuoli yleisesti näin kuraa ja softapuolella niittävät menestystä? (hieman olin ajatellut siirtymistä Polar-leiristä pois, mutta tämä ongelma ei auta asiassa)
Ihan on Garminin rauta hyvää, mitä olen foorumeita seuraillut ja takuuasiat kyllä toimii eli eiköhän sieltä tule uutta laitetta tai vaihtaavat akun.
^Omat kokemukseni Carmineista ovat päinvastaiset. On kokemusta juoksuun ja pyöräilyyn tarkoitetuista laitteista. Lähes kaikissa on ollut ongelmia. Onneksi takuuasiat sujuu ja aina olen saanut uuden laitteen tilalle. Yksi juoksukello ja tuo Varia ovat pelanneet. Pojalla on myös ollut ongelmia Garminin juoksukellojen kanssa.
Näillä puheilla luulisi sitten sähköpostitse tulevan piakkoin vastausta. Takuucase pitäisi itsessään olla selvä kunhan saisi prosessiin käyntiin…