+1 Harvemmin olemme täysin yksin ulkona liikkeellä.
Joskus ihmettelen, mikä heidät muuttaa, kun poistuvat sieltä metsästä tai kohtaavat eimaastopyöräileviä nisäkkäitä, mutta toki kaupunkimainen asuminen ja päällystetyt liikenneväylät ovat kovin nuoria ilmiöitä Suomessa. Vastaa oirehdintaa ilmenee myös pyrkimyksissä pitää luonnontilainen metsä luonnontilaisena.
Mä pistän samaan hintaan jatkokurssin:
- Ensisijainen indikaattori mahdollisella uhalle on isännän reaktio sitä kohtaan: jos tämä pelkää, säikähtää ja höntyilee, on kyseessä mitä todennäköisimmin uhka jota vastaan on syytä puolustautua.
Osaava koiran omistaja ei siis esim. ulkoiluta koiriaan koko kvl:n leveydellä, koska tietää, että tällöin ennemmin tai myöhemmin tulee ehdollistaneeksi eläimensä polkupyörien pelolle. Totteleva koira kulkee kiltisti heti isäntänsä vierellä, jolloin molempien olo on turvallinen.
Loppuun vielä havainnollistava tarina tosielämästä: saksanpaimenkoiran omistajalle syntyy lapsi. Omistaja alkaa jännittää koiran suhtautumista tähän ja on aina varautuneena paikalla vauvan ja koiran kohdatessa toisensa. Koiran maailmassa vauva alkaa edustaa uhkaa isännälle, koska jälkimmäinen on niin varautunut aina vauvan ollessa läsnä. Koira alkaa murista vauvalle, mikä puolestaan lisää omistajan pelkoa entisestään, mikä edelleen johtaa siihen, että koirasta tulee todella aggressiivinen vauvaa kohtaan. Lopputulos: koira viedään lopetettavaksi.
"
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille.
Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.
Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa.
"
Se on se sama laki joka ehdottaa että pyöräilijän pitäisi käyttää kypärää ja jalankulkijan pimeällä heijastinta...
Aina oppii. Menee liian vaikeaksi miulle. Koitan jatkaa kelvien välttämistä. Metsä taitaa olla turvallisempi:o
Mainittakoon vielä, että vuoteen 1997 asti jalankulkijan tuli käyttää pyörätiellä oikeata reunaa ja ajoradalla vasenta reunaa.
Etnisen taustansa vuoksi suomailaisille on hyvä muistuttaa, että
joten liikkuminen on vaikeaksi muuttelemalla käytäntöjä koko ajan.Lainaus:
Kun Ruotsissa liikennesääntöjä alettiin pistää virallisesti lakiin 1718, jostain syystä (kansalaiset eivät kuitenkaan totelleet kuninkaan määräystä vaan jatkoivat kulkua tien vasemmalla puolella) päädyttiin oikeanpuoleiseen liikenteeseen, mutta jo 1734 vaihdettiin yleisen käytännön mukaiseen vasemmanpuoleiseen liikenteeseen.
Venäjällä oikeanpuoleinen liikenne alkoi Napoleonin sotien jälkeen. Suomessa, joka osittain kuului Ruotsiin vuoteen 1809 asti kuljettiin vasenta puolta kuten Ruotsissakin.
Suomessa siirryttiin oikeanpuoleiseen liikenteeseen vasta 1858 keisarillisella määräyksellä, siihen asti kuljettiin tien vasenta puolta vaikka Suomi oli ollut osa Venäjää jo lähes 50 vuotta.
Vielä itsenäisyyden ajan Suomessakin säädettiin vuonna 1919 annetussa asetuksessa, että edellä ajavan tuli väistyä vasemmalle, kun jäljessä tuleva ajoneuvo oli sitä ohittamassa. Vasemmalta puolelta ohittaminen tehtiin säännöksi vasta vuonna 1921 annetulla asetuksella.
Vaaroja tutkitaan nenällä koska nuuhimalla löytyy vaaralla seikkailleen pupun jäljet.
Meillä on koulutus vielä kesken ku rekut on vasemmalla puolen.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti perttime
Kyllä tosta Matsuman foorumista käy minusta ihan selvästi ilmi että muut klv ja polkukäyttäjät toivovat meiltä soittokellon käyttöä, ja rehellisesti sanottuna se toimiikin ihan ok, työmatkatunturissani on sellainen nimittäin. Lupaan nyt itse ainakain ensi tilassa eli - milloin Paikallinen Pyörä Kauppa ovensa avaa- käydä hankkimassa soittokello ns urheilupyörään, minä haluaisin nimittäin ihan mielelläni nähdä tädit hyppelemään rodeotanssia. Myös kätevä ettei tarvitsisi huutaa Latua keskellä kesää. Koirat sa minun puolesta kulkea ihan missä vaan kuhan eivät pure. Piste.
Joo, rekut kulkee vasemmalla, noin pääsääntöisesti. Oikealle puolelle ne saa käskytttämällä kyllä.
Joskus (harvoin) törmää kelvillä niihin fillaristeihin, joilla on ohjainleekeri pahasti jumissa. Kun itse kulkee (kulkusuuntaansa nähden) kelvin vasenta reunaa, jotta rekku saa mennä pitkin puskia tarpeillaan niin vastaan tuleva fillari (usein lätsäpäinen herrasmies), joka siis kulkee omaan suuntaansa nähden oikeaa reunaa tulee kerta kaikkiaan päälle. Kelvistä on vapaana reilut 90% (koska en oo niin leveäharteinen...), mutta ohi ei mahdu. Pitäisköhän noille ehdottaa titaanista kunkkua, että pysyy ohjaus herkempänä? :seko:
Toi vuoden -97 muutos, joka joku postas, taitaa selvittää vähän tätä. Pitääkin laittaa rekkulenkkivaatteiden taskuun kopsu uudesta lainkohdasta, jonka voi ystävällisesti antaa seuraavalle päällekarkaajalle...
Noita muutamaa poikkeusta vuodessa lukuunottamatta kevlikäyttäytyminen on meidän nurkilla joviaalia. Hyvä niin.
Sillä aika kun mekastatte turhaan omaa pientä voimattomuuttanne on poluilla väljää. Kiitos siitä.
Joskus koirat puree, joskus ei.
..Pari kertaa vuodessa joku puhkoo mun autossa renkaat, ja kun joku on niin pienimunainen niin siitä sitten vaan. Kiukuttaa hetken kun möyhästyy töistä..
Tärkempää on etsiä vaihtoehtoisia mahdollisuuksia kuin olla oikeassa. Minä "en ole ikinä väärässä minulla on oikeuteni asenne" lyhentää lenkkiin varattua aikaa ja periksi antamattomuus myrkyttää elimistön.
Minä ainakin tahdon että minun fläbärin läpi virtaa vain mahdollisimman paljon hyvän olon vitaaliklimppejä ku äkästä hormoonia tahnaa joka tukkii ohuen pillin kuin lehmänlanta neulansilmässä.
Omat koirat on koulutettu hyvin huonosti, ite koulutin, on samannäköistä ku kaikki muukin minkä teen itse vähän sinnepäin aina ilman suunnitelmaa ja ilman ajatusta ja pätevämpää apua, ite on kivempi tehdä ei tuu niin täydellistä.
Vanhempi pimu käy komennosta kiinni kulkusiin eikä laske irti, pidin sitä hauskana temppuna, sitten muistin että ainiin ne hemmetin herkkikset mitä tällä planeetalla on tosi monta, nehän rupee huutaa Anja tätiä heti hätiin jos mun pikkutärri nappaa munattomalta harhauttimet veks.. Muuten hirmu hyvä elolelu kun pitää poistaa luonnosta vääränlajin edustajia ei tartte paukahdella.
Mut joo, pointtina. Koirakortti olis hyvä, samanlainen kortti ku mehtästyskortti tai mopokortti tai aseenkantolupa tai joku semmonen, että välinpitämättömien edustajat ei hanki koiria. Älypanta! piikittää koiran välittömästi joka ajautuu huliganismiin.
Koira osaa luonnostaan kulkea hajun puolella kelviä.
Tai sitten koulutustarve perustuu samaan kuin poliisi- ja sotakoirilla.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...achmentid=5851
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...1&d=1325600074
Lobbaamisista en tiedä, mutta uskotaan kun niin on alettu epäilemään, että taustalla on koiraihmisten salaliitto meidän pyöräilijöiden riesaksi.
Mutta ilmeisesti lakia muutettaessa harkinnassa on ollut velvoittaa jalankulkijat kevyen liikenteen väylillä kokonaan väylän vasemmalle puolen. Tässä pätkä lakimuutosesityksen perusteluista. Siinä ei mainita koiria, mutta toisaalta eihän salaliitto koskaan itseään paljastakaan:
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1996/19960251
"Jalankulkijoiden liikkumisen arvaamattomuus ja toisaalta pyöräilijöiden suuri nopeus ovat johtaneet vaaratilanteisiin erityisesti yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä. Yllättäen takaa tuleva pyöräilijä voi olla jalankulkijalle onnettomuuden aiheuttaja. Jalankulkijaan kohdistuu todellisen onnettomuusriskin ohella myös turvattomuuden tunne. Samalla väylällä kulkevien jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden välisiä konfliktitilanteita voitaisiin estää, jos osapuolet näkisivät ennakolta tulevan tilanteen ja voisivat varautua siihen. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden toistensa havaitseminen paranisi, jos jalankulkijat voisivat kulkea pyöräilijöitä vastaan eli yhdistetyn kevyen liikenteen väylän vasenta puolta. Menettely vastaisi tilannetta ajoradalla, jossa jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä vasenta reunaa."
...
Ja Kennelliiton kätyri kansanedustaja Saapunki eduskunnan käsittelyssä:
http://ra.fi/9292
"Valiokuntakäsittelyssä keskusteltiin myös vaihtoehdosta, jolloin jalankulkija määrättäisiin käyttämään edellä mainituilla väylillä vasenta reunaa, kuten maantiellä velvoite on olemassa. Kyseisen näkökulman etuna olisi ollut, että samalla väylällä vastaan tulevat pyöräilijät havaittaisiin paremmin, kun he tulisivat vastaan edestä samaa puolta, ja tätähän tullaan nyt lisäämään, kun on molemmilla puolilla mahdollisuus liikkua."
Laitetaan tähän ketjuun kun se on tärkeää pyöräilijöiden ja koiranomistajien välillä.
Itseäni on pitempään ihmettänyt pirikellojen aneeminen ääni. Kunnon miehekästä ja koht ystävällissävyistä kelloa ei taida olla.
AirHorn on sellainen veetuilutorvi ( ei voi käyttää jalankulkijoille).
Kokosin myyten omalle tuubisivulle dingeli dong-soittolistan. Valitse videot ja soittolistat...
http://www.youtube.com/zzkokko
:DHuippu. Tästä tulee uusi projekti. Nyt alkaa kissanmaukukellon etsintä. Että pysytään aiheessa.
Ja mulle laitettais yks kpl noita elektronisia sireenikelloja! :D
:DTulee poliisikoirat perään.
Omaan ongelmaan nyt löytyikin pikaratkaisu, liiterin nurkista, pikkuisen hapettunut, lienee 35 v vanha:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...2&d=1325606149
Kumpi väistää?Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Finlex