toimii! _b
mutta nyt kadotin juonen tuossa linjan mittaamisessa. Ei tajuu.
Printable View
Siis polvilinjan mittaamisessako?
1. Istu satulassa ja hae normaali ajoasento. Pistä pyörä vaikka traineriin kiinni ja aja hetki.
2. Siirrä oikeanpuoleinen (tai toinen) kampi vaakasuoraan asentoon siten, että kampi osoittaa eteenpäin. Pidä siinä. Älä liiku satulassa.
3. Ota luotilanka (saa vaikka Hong Kongista muutamalla eurolla) ja laita siinä olevan narun yläpää polvilumpiosi sivuun, hieman lumpion etupinnasta taakse.
4. Laske luotilangan paino alas koskettamaan polkimessa kiinni olevaa ajokenkääsi (kenkään voi jo ennaltakäsin laittaa pienen merkin osoittamaan poljinakselin keskikohtaa; tussilla pieni täppä, teipinpala...)
5. Luotilangan painon kärki tulisi olla polkimen poljinakselin keskellä. Jos ei ole, niin siirrä satulaa tarvittavaan suuntaan.
Siinä koko homma. Nyt polvikulmasi on kohdallaan. Joissain ohjeissa mitataan tuo polvilinja lumpion edestä ja joissain kuvaamallani tavalla lumpion sivusta. Jos mittaa lumpion edestä, niin satula jää hieman taaemmaksi.
Jos runko on liian iso niin pystyykö jostain tilaamaan pienemmän rungon, siis pelkän rungon? Onkohan ees pelkkiä runkoja saatavana trek 7.3 fx disc malliin ja jos on niin mistä niitä saa? Ja paljonkohan kustantaa? En löytäny kun koitin ettiä. Jos joku viisaampi osais vastata
Toki saa pelkkiä runkoja, mutta ne ovat suhteessa kalliita koko pyörään. Niitä kannattaa hommata lähinnä, kun on itsellä osat. Tapauksessasi vaihtaisin koko pyörän pienempään. Meillä paikallinen liike ainakin hyvittää vaihdossa ihan hyvin tai myyt entisen. Edullisimmin (ja monesti ainoa mahdollisuuskin) saanet pelkän rungon jostain nettikaupasta.
http://www.cyclingtipsblog.com/2010/...-bike-fitting/
Tässä lopullinen ratkaisu, ei ole vaikee. Tosin mulla ei ainakaan pidä paikkaansa nykyajoasentoon lähellekään. :rolleyes:
Tuo Competitive c:n laskuri muuten antaa meikäläiselle melko nykymitat paitsi satulassa ois jopa laskun varaa... Pyörän koko on kohillaan. Tuo laskuri huomioi persjalkasuuden selkeesti.
Tuossa samassa Kadens lehdessä oli mainintaa klossien sijoituksesta. Siinä sanottiin että on perusteltua sijoittaa ne paljon taaemmaksi kuin nykyisillä suosituksilla olisi. Liittyy muistaaksni siihen että loppujen lopuksi pyörittämistekniikka ei oikeasti toimi niinkuin ajatellaan vaan suurin voima polkemisesaa tuotetaan kuitenkin poljinkierroksen alaspäinpainamisvaiheessa. Tämä huomioiden kolossien tulisi olla aika takana.
Muistinpahan viimeinkin mitata tuon. Ihan hollillaan on, joten ei tarvitse siirtää poljinakseleita mihinkään suuntaan ;).
Oman luotilankani tein pätkästä tummaa ompelulankaa kiinnittämällä sen kumpaankin päähän pienen metalliprikan. Aikaa rakentamiseen meni lähes minuutin verran, eli nopeampaa kuin lähimmässä honkkarissa pistäytyminen.
Myykö pyöräliikkeet yleensä käytettyjä? Mietin onnistusko liikkeen kautta sellanen päikseenvaihto käytetystä käytettyyn? Jos joku tietää kuopiosta hyviä liikkeitä niin saapi ehdottaa.
Pitääkin sitten käyä liikkeitä kiertelemässä ja kysellä =) Onpahan nyt ees joku pyörä alla vaikka sitten vähän iso, parempi kun ei mitään =S Maksoin pyörästä 60e + annoin vanhan läppärin joka oli itselleni joutava, onko paha? Ei haittaa jos väliäkin joutuu maksamaan jos sopivampi löytyy, ajellaan tuolla siihen asti.
Tuo on muuten sama kaava, jolla lasketaan c-t korkeus. Siis, jos pyörä on 1:1 korkeus ja vaaka, niin tuo kaava on ihan ok ja kuski sopusuhtanen. Persjalkasuutta tai lyhytselkäsyyttä tuo ei huomioi. Mutta esim. meikäläinen saa pidemällä stemillä ajo-asennon tuollakin mitalla.
Mulle ehdotettiin vaihtoa Gary fisher kaitai pyörään (levyjarruilla), ja siinä on 15" runko. Väliä pitää maksaa. Ja itselläni oli siis nyt tämä Trek 7.3 fx disc. Kiinnostaa tietää onko tuo pyörä vähintään yhtä hyvä kun tuo Trek, vai kumpi vie voiton? Vähän epäilyttää tuo fisherin joustokeula... helppp!
Tämä ketju on sisältänyt lähinnä teoreettista keskustelua siitä mikä maantiepyörän runkolaskuri on toimivin tai paras tapa laskea rungon koko.
Hybridipyörän etsimisestä on varmasti parempiakin ketjuja: http://lmgtfy.com/?q=hybridi+site%3Afillarifoorumi.fi
Nyt pääsin tarkemmin mittailemaan pyörää. Tuon linkin kautta missä oli näytetty ne sopivat mitat, niin kaikki muut on oikeestaan aikalailla kohilleen mutta se vaakaputki on liian ylhäällä jos seisoo satulan eessä. Mutta onko sillä suurinta merkitystä jos kaikki muu on kohilleen siellä satulan päällä? Kun eihän sitä ajon aikana tuu satulan eessä seistyä? Neuvokaa taas viisaammat
Juu tuossa tärkeenä elementtinä myös raajojen pituus: mulla menee melkein kämmenet lattiaan ja ero satula-tanko 5-6 cm. :rolleyes:
Ja tästä raajojen pituus/vartalon erilaiset mittasuhteet PHI ja A:A tietävät jotain.:D
Mulle ei ole ihan valjennut, mitä toi sormetlattiaan-testi oikein pyöränmitoissa tarkoittaa. Kireissä takareisissähän se tietty tuntuu, mutta lyhytjalkainen vetää kireillä reisilläkin rystyset lattiaan. Ei kellään ole niin kireitä reiskoja, etteikö ajoasentoon pääsisi ja ajoasennossa ei koskaan ajeta polvi suorana. En ole jaksanut kattoa laskeeko toi ekselikaavio jotain arvoja kehonmittojen ja tuon taivutuksen avulla, joita sitten peilaa pyöränmittoihin. Muuten tuolla ei ole mun mielestä minkään valtakunnan merkitystä.
Ihan en allekirjoita tuota S.K:n linkin mitoitusta, antoi mulle 2 cm eri mitan satulan kärjestä keskiöön mitassa verrattuna Comp.Cyc:iin, sekä siihen mitä olen käyttänyt menestyksellisesti kohta pari vuotta.
Olenkohan hieman vammainen jos olen 182 pitkä ja jalan sisämitta on 90 cm? Minkä tässä esim. Surlyn cyclo-crossista tietää valita kun "ohjeistukset" sanovat että satulaputken pituus olisi 58 cm ja yläputken 54 cm... Onkohan 56 cm ihan metsään kun olisi sopiva kompromissi noiden väliltä?
Sinun on etsittävä runkoa, jossa on nuo mittasuhteet ja käytettävä noemaalia lyhempää stemmiä lisämausteeksi. Esim. Ridley on kait tuommen merkki. Tärkeintä on löytää oikean mallinen runko, ei oikean merkkinen. Eli kannattaaa vertailla geometrioita ennen pyörän ostoa. Muuten satulaputken kulma myös vaikuttaa. 1 aste=1cm suuntaansa. Mulle persjaklasena Cervelon geo on hyvä, kun matala suhteessa pituuteen.
Valitset sen rungon vaakaputken pituuden ja emäputken korkeuden mukaan. Satulaa on kaikkein helpoin nostaa tai laskea sen muutaman sentin. Jos vielä otat noihin mukaan satulakulman, niin saat jo täydellisen. Mitä väliä sillä on onko se pystyputki 54 vai 56 senttinen, varsinkin kun on ainakin kolme tapa mitata ja ilmoittaa se. Vaakaputken pituus ja stemmin pituus normaali niin yletät ohjaamoon, ja emäputki niin lyhyt että saat tangon riittävän alas. Kyllä ne muut mitat tulee siinä mukana.
Tuossapa näkyy olevan vielä yksi kokolaskuri, tosin se liittyy berliiniläisen pyöräkaupan teräsrunkotarjontaan:
http://www.merileth.com/size-en.htm