Mäkään en olo edes miettiny pelkkien laakereiden vaihtoja, kun noi Shimpan laakerikupit on niin edullisia.
Printable View
Itselläkin laakereiden vaihdon syy oli se, että sen saa tehdä (ja samalla postimaksulla muiden laakereiden kanssa) :)
Käykö ultegran keskiö FSA:n Megaexo kampien kanssa? Kellään kokemusta? Pitäisi keskiö uusia ja en viitsisi ostaa uutta FSA BB 6000 kun se on paska ja kalliimpi mitä ultegran keskiö.
EDIT: Jaa ja vastaus oliki edellisellä sivulla ...
Sopii se, mulla on juuri Ultegran kupit FSA Gossamerin kampisarjan kanssa. Ne FSA:n omat kupit antautu jo 1600 km:ssä..
eilen laitoin ultegran laakerin paikalleen enkä malttanut olla kokeilematta kampia paikalleen. Oli aikas tiukka mutta meni kumminkin paikalleen ja voi miten kevyesti pyöri.
Mun FSA:n laakerista alkoi kuulumaan ääntä reilun 1200km jälkeen ja mietin sen vaihtamista. Mutta sitten hylkäsin vaihtamisaikeen, koska suunnittelin pyörän vaihtoa. Kumminkin lopulta päätin, että ajan tuolla pyörällä yhteensä sen 10 tkm, ja päätin vaihtaa laakerin. Nyt on mittarissa 4768km FSA:n laakerilla. Kaippa tämä Ultegra kestää ainakin tuon 5000km.
Ylämäissä oikein tunsi, kuinka FSA:n kuulat rusahtelivat. Toivottavasti tätä ei tunne enään.
Mullakin on Ultegra-keskiö ja FSA:n kammet. Hyvin toimii, mutta kampien irroittaminen on sitten hieman hankalaa. Paras tapa mitä olen keksinyt on tukea runko puupalikoiden päälle ja mäiskiä akselin päätä kumivasaralla.
fsa:n keskiö on pikkusen leveempi kun shiman omat mutta sama keskiputki ja akseli sopii sinne hyvin. Prikkojen kanssa voi joutua säätämään.
Hyvä tietää tämä prikkahomma.
Kammet lähtivät ihan hyvin kun laittoi pyörän lattialla "selälleen", itse istuin pyörän viereen, jaloilla tuin runkoa keskiölaakerin vierestä viistoputkesta ja pystyputkesta ja kaksin käsin otin kampien keskeltä kiinni ja vetäsin. Tota tyyliä käyttäessä kannattaa varata tilaa ympärille :D
Menikö teillä käsivoimin FSA Megaexo Ultegran laakerikupeista läpi? Mulla ei mene vaan on todella tiukka. Vasaran kanssa ehkä menisi mutta en tiedä uskaltaako...
Mitäs keskiömuhvi tykkää siitä?
Tiukkaa teki mullakin. Tuntui että tuli raja vastaan n. 4mm liian aikaisin. Laitoin toisen kammen paikalleen mutten kiristänyt pultteja ja sitten sillä kampiakselin sisään tulevalla pultilla kiristin varovasti ja kammet menivät perille. Tuohan saattoi olla väärä tapa mutta prässäämällähän ne laakerit laitetaan pajallakin.
Aina kun joutuu käyttämään voimaa, pitää miettiä mihin se voima kohdennetaan ja mihin se ei saa kohdentua. Esim tässä keskiö-tapauksessa runko pitäisi saada tuettua sillä lailla, että lyöntivoima ei kohdennu siihen muhvin kiinnityksiin. Vaan akselista suoraan niihin laakeri-kuppeihin. Aika vaikea selittää... :)
Ja koskaan voima ei saisi mennä asennettavien laakereiden vierintäelimien läpi. Eli Press-Fit keskiöissä se puristusvoima pitää osua siihen ulkokooliin. Mutta siinä se taitaa mennä aika luonnollisesti oikein...
Aivan, tietysti runko pitää tukea fiksusti. Muutenhan lyöminen aiheuttaa lähinnä kovaa meteliä...
Vaikka kaksi puunpalaa toiselle puolelle keskiötä.
Muistaakseni oma akseli vaati kyllä vaan kevyttä naputtelua mennäkseen paikalleen. Sen sijaan sen pois saaminen oli vähän vaativampi operaatio.
Millä sen pois sait? Rupesin tuossa purkamaan omaa systeemiä (Gossamer- kammet ja Ultegra- kupit) kun epäilen että kupit olis ehkä jääny vähän löysälle kun tuo runko vaihdettiin takuuseen.
Homma löi kuitenkin ns. vanteille kun tuo pirun akseli ei hievahdakaan. Kumivasaralla pieksin sitä jo niin paljon kun uskalsin ja ei. Ei mulla muut ht2- systeemit koskaan noin jumissa ole olleet !?!
Joku salainen konsti kenties ??
Laitoin rungon parin lankun varaan, puut mahdollisimman lähelle keskiötä. Sitten vaan vasaraa akselin päähän. Meinasi itseltäkin usko mennä, mutta kyllä se lopulta tipahti pois.
Oma pyörä on kyllä alumiinirunkoinen ja aika tukevaa tekoa, joten sitä pystyi pieksemään vähän huolettomammin kuin hiilikuituista.
Jos tuntuu liian hankalalta, ehkä kannattaa käyttää paikallisessa korjaamossa. Aika vaikea tuohon on mitään puristustyökaluakaan kehittää, kun spideri ja rattaat on kuitenkin toisella puolella vastassa...
Ainakin korjaamo on sitten vastuussa siitä, jos pistävät rungon paskaksi...
Mutta tuskin pistävät. Kokeneet mekaanikot osaavat kaikenlaisia temppuja.
Kertokaa mulle miksi se Ultegran laakerikuppi on niin paljon tiukempi kuin FSA:n? Molempien halkasija papaperilla sama millilleen. FSA pulahtaa kevyesti läpi ilman suurempaa voiman käyttöä.
Alumiinilla on näköjään korkea laajenemiskerroin. Pitänee kokeilla heittää kampi pakkaseen vähäksi aikaa ja yrittää uudelleen.
Kylmäspray on nerokas idea. Sitähän saa helposti sinne akselin sisään. Laakerikupit tuskin jäähtyvät samaan tahtiin, kun välissä on muovia.
Itsellä kans tarkoitus laittaa ultegran kupit gossamerin kampiin. Mistä tiedän kummallla kierteellä kupit tilaan?
Edit: tarkempi kuppien tarkastelu paljasti että taitaa kyseessä olla 68mm.
Tässä olen nyt hetkisen tuhertanut FSA Gossamer kampien (110 BCD ja yhdellä rattaalla jos näissä jotain eroja on eri versioiden välillä) ja uusien Shimpan kuppien (Dura-Ace, BB-7900) kanssa ja sovitus on aika tiukka kuten monet ovatkin jo kommentoineet. Alun tiukkuuden jälkeen kampiosa hulahti painettaessa kerralla hyvin lähelle finaalia mutta ei ihan perille kuitenkaan eikä hienoinen kumivasaralla naputtelu auttanut asiaa. Tällä hetkellä tähtäimessä olisi käyttää pakastinkikkaa kunhan saisi nyt edes vedettyä tuon kampiosan pois keskiöstä :mad:
EDIT: Cancel that, vitut se mihinkään hievahtanut. Päädyin kiristämään koko setin paikoilleen laakereiden kiristyspultilla, joka FSA:lla on siis 5 millin kuusiokololla. Löysäsin toki pultin kiristyksen jälkeen. Toivottavasti ei tullut nyt porsittua mitään eikä tuohon tarvitse vähään aikaan koskea.