Ja silloin napa on vinossa, mutta eihän se aiheuta viipotusta.
Printable View
Jos on ollut uudesta asti ja vannteessa ei ole heittoa, mutta pakassa ja jarrulevyssä on heittoa, vika täytyy mielestäni olla rungossa, joko akseli ei mene jommalta kummalta puolelta täysin pohjaan tai rungossa on vähän heittoa.
Tai navassa on valmistusvirhe.
Jos akseli olisi kiero sen kyllä pitäisi huomata kun on laakerien välyksen säätänyt.
Eli kannattaa ensin tarkastaa että akseli mene molemmilta puolilta varmasti pohjaan ja jos ei auta, niin pyöreällä viilalla toiselta puolelta vähän viilaten pois, jos ei ole takuu enään voimassa.
Kannattaa kuitenkin ensin katsoa että levyn ja pakan heitto on samaan suuntaan ja samalla kohtaa ja jos näin on, niin huolella miettiä että ei viilaa väärältä puolelta, ettei heitto lisäänny.
Tästä tietysti seuraa että vanteeseen tulee tuo heitto mikä nyt on pakassa ja jarrulevyssä, olettaen että tuossa em. hommassa onnistuu.
Levy on uusittu pari viikkoa sitten ja kiinnityspinnat puhdistettiin vaihdon yhteydessä. Tarkastin myös suoraa tasoa vasten, että uusi jarrulevy on suora ja ettei ole varastoinnissa liikeessä vääntynyt, tms. Säätäminen ei onnistu kun kiekkoa pyöräyttää puoli kierrosta , niin jompikumpi jarrupaloista ottaa kinni ja toisella puolella on n. 1mm rako toiseen jarrupalaan. Puolikierrosta eteenpäin, niin tilanne sama , mutta levy ottaa kiinni vastakkaiseen palaan ja toisella puolen taas rako. Kompromissina olen säätänyt palat silloin kun kiekkoa on pyöräytetty 1/4 kierrosta jommastakummasta kohdasta, jossa levy ottaa kiinni. Vaihdevipu (fillarissa SRAMin Rival vaihtajat/jarrukahvat) ottaa kiinni tankoon ja jarruteho on heikko.
Jarruteho on varmaan huono levyn heilumisesta johtuen. Minulla oli sama ongelma tektron etulevyn kanssa ensijarrutuksen jälkeen, painosta johtuen. Levy oli kiero ekan jarrutuksen jälkeen. Tuntui samalta kuin jarruissa olisi ilmaa.
Valitettavasti tämä ei auta navan vapinan ongelman löytämiseen.
Päivä on kulunut askarrellessa paskarrellessa. Vaihdoin uuden akselin, lakerikartiot ja vaseliinit. Vanha akseli oli hiukan kiero ja toinen kartio oli kulunut epäsymmetrisesti. Tilanne korjaantui aavistuksen verran, mutta tulos ei ole tyydyttävä. Vaikuttaisi nyt siltä, että myös laakerikupit tai navan runko ei ole ihan terveitä. Tiedä sitten kannattaako tuohon esiasennuskiekkoon enää tuhlata enempää paukkuja? Ehkä uuden kiekon hankkimisella säästäisi pitkässä juoksussa aikaa ja turhaa vaivaa... joten 622x15 kiekoista, SRAM 10-pakka 6-pulttisella levyjarrulevymahdollisuudella ja pikalinkulla otetaan ehdotuksia vastaan, mikä kannattasi hankkia tuon wanhan tilalle? Menee jo ehkä tässä ketjussa hiukan koff topiciksi :)
Edit: Siirretään keskustelu tästä eteenpäin cyclocross-kiekot säikeeseen: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...47#post2946947
Vanhaan ketjuun kymysystä!
Eli pyöränä on Square Ghost, jossa jotkut Sram vaihteet (ja ikävä kyllä myös saman valmistajan jarrut). En muista mallia, mutta ei kovin laadukkaalta vaikuta. Pakka taitaa olla 10 tai 11 lehtinen. Ongelmana on takapakan heiluminen vähän joka suuntaan ja kolina, joka ei kiristämällä muutu. Mankelilla on ajettu reilu vuosi päivittäin, myös talvella.
Isoimmat rattaat siis liikkuvat pyörimissuunnassaan kolme-neljä milliä kumpaankin suuntaan ja pari milliä akselin suuntaisesti, siis myös poikittain, eli klappia löytyy.
Pakka taitaa olla jaettu kahteen tai kolmeen osaan, sillä isoimmat rattaat liikkuvat erillään pienemmistä, ja pienemmistä rattaista taas osa liikkuu erillään muista.
Yhteistä näille paholaisen keksinnöille on, että ne liikkuvat ja kolisevat kiristämisestä huolimatta. Aivan kuin ne olisivat väärän kokoiset vapaarattaan uriin. Voiko tämä olla edes mahdollista? Pyörä on ostettu valmiiksi koottuna.
Kyseinen munamankeli on käynyt viime keväänä myös pyöräliikkeesä ihmeteltävänä ja kiristettävänä. Ei muuttanut asiaa, vaan rattaat liikkuvat joka suuntaan kuin tamburiinin pellit. Ai niin. Pienimmästä rattaasta on kahden hampaan matkalta irronnut kai myös pala ratasta, siis ratas on ikään kuin haljennut niin, että parin hampaan matkalta ratas on ohuempi poikittaissunnassa katsottuna ja joka kammen kierrolla ketjua pitkin välittyy vattumainen loksahdus. Kuuluuko rattaiden hajota noin? Ajelin 10 vuotta napavaihteisella pyörällä, joten en muista mitään näistä liankerääjä vaiheistoista, mutta se oli mukavaa tähän avovaihteiseen verrattuna - kertaakaan ei vaihteistolle tarvinnut tehdä yhtään mitään. Käämi palaa! Apuva!
Pakan alta puuttuu korotusrengas
Heiluuko pelkkä takarataspakka vai liikkuuko vapaaratas myös?.
Mielestäni vain pakka heiluu, mutta en ole aivan varma. Ihan kuin pakka olisi "liian iso" vapaarattaan päässä olevaan mökkylään (anteeksi fillaritermien huono tuntemukseni).
Korotusrengas tuskin puuttuu, kun vaihteet kuitenkin loksahtelevat päälle ihan normaalisti. Pakka vain kolisee ja heiluu. Voihan se olla, että koko takanapa vapaarattaineen on hongkong-laatua eikä ole kestänyt ympärivuotista ajoa itä-suomen pakkasissa ja ylämäissä.
Takarataspakka kannattaisi ottaa pois ja kokeilla vaikka sen jälkeen ottaa vapaarattaasta kädellä kiinni ja kokeilla vieläkö löytyykö välystä johonkin suuntaan.
Jos ongelman laatu on tällaista kuin tässä videossa
https://www.youtube.com/watch?v=A6TpHgbbEGM
+ lisäksi yhtenä tyyppioireena on myös räminä/kolina epätasaisella ajettaessa, on syynä se, että pakka ei ole tarpeeksi kireällä. Pakka ei ole silloin "yhtä puuta" ja yksittäiset rattaat pääsevät liikkumaan erikseen, ja tulee myös kolinaa epätasaisella pinnalla ajellessa tai pyörän sopivasti tärähtäessä + kolahdus kun "veto" kytkee päälle. Ja jos pakkaa ei saa kiristämälläkään kuntoon, puuttuu sieltä se korotusrengas. Jos joku rattaiden välissä oleva välirengas puuttuu, ei joku vaihde mene ollenkaan päälle. Mutta ilman pakan takana olevaa korotusrengasta vaihteet voivat toimia aivan hyvin ilmankin, mutta pakkaa ei saa tarpeeksi kireälle, jolloin tulee juuri tuota mainittua ongelmaa. Tämä ongelma ja tuo asia sen syynä on tänä kesänä omakohtaisesti koettu.
Eli, oma veikkaukseni myös on korotusrenkaan puuttuminen, jostain syystä lähtenyt irti (onko pakka pitänyt irrottaa joskus tms.?) ja sen asian selvität helposti ottamalla pakan irti / otattamalla sen liikkeessä, jos omasta takaa ei ole sopivia työkaluja eikä tee mieli tätä varten hommata. Jos se pienin ratas on jo rikki niin pakkahan on vaihdettava joka tapauksessa niin sittenpä tulee tehtyä.
Pikkuhiljaa ruvennu tässä ihmetteleen ku perä kolisee ja rämisee. Pakkahan se ilmeisesti kolisi ku käsin tuntu selvää heiluntaa.
Ei ollu älyttömän löysällä mutta kiristin silti reilusti. Vielä ihan mikroklapia tuntuu. Huomenna testilenkki häviskö räminä.
Pyörällä ei montaa sataa ole takana. Täksi kesäksi ostettu merida trail 500
Jos se ei tolla tokene niin häätyy irrottaa koko pakka niinku ehotettu
HG-vaparin pakoista olen muutamankin erikoistapauksen nähnyt kun on kiristetty alumiininen päätymutteri mäsäksi. Tuntuu kyllä kiristyvän mutta jengat pettää ja päästää aika nopeasti pakan löysälle.
Se erikoistapaus voi olla justiinsa se, että tuonne laitetaan hg700/800, tai maastopakka. 11sp maantievapari vaatii noiden kanssa paksun spacerin alle. Ei varmasti kiri vaikka vetää miten tiukkaan.