Minusta se ulkoisella hammastuksella oleva on varmempi valinta. Ei ainakaan työkalun ahtaus ole ollut ongelma, eikä tarvitse repiä irti mitään napaholkkeja.
Printable View
Minusta se ulkoisella hammastuksella oleva on varmempi valinta. Ei ainakaan työkalun ahtaus ole ollut ongelma, eikä tarvitse repiä irti mitään napaholkkeja.
^kun asiaa ihmettelin, niin mietin, että onko tuohon levenevään päätyholkkiin joku pätevä syy: en sellaista keksinyt.
Ihan aiheen vierestä: Shimanon kammen direct mount-rattaan lukitusrengas vaatii oman työkalun -ei siihen mikään muu taida käydä -tai ainakaan en osannut kuvitella, että millainen. Ja sitten Eastonin kuitukamet: oma työkalu myös rattaan lukitusrenkaaseen -tosin sellainen oli vanhastaan mulla, jostain nelikanttikeskiön ajoilta. Ja Eastonin BSA-keskiö: oma avain, ei sellainen, kuin Shimanolla, jolla niitä on ainakain kahta kokoa. Nyt mulla on Eastonin keskiöön kaksi työkalua: aika hyvä ja huono.
Toinen samankaltainen systeemi (ulkoinen kierre) on T47 Praxis (Shimano) keskiö, esim. 40 Nm kiristys tai avaus ei varmasti monelta onnistu edes oikealla työkalulla. Matala kontaktipinta vaatisi jonkin puristussysteemin, jotta työkalu pysyisi paikallaan.
Jarrulevyjen osalta olen kiroillut Bora WTO:n ulkoisen kierteen kanssa, se levy ei varmaan ollut kuin jotain pari mm korkea ja kalliissa kiekossa ei kovin montaa kertaa haluaisi lipsauttaa avainta
Jep. Nuo on ärsyttäviä.
Escape Collectivessa oli hyvä juttu Keskiö/jarrulevy avaimista.
Hylsy ja t-väännin olisi minusta tukevin. Voima tulee molemmilta puolilta.
Tuossa jutussa kerrottiin muunmuassa se, että trek on tehnyt t47 rungostaan muutaman millin kapeamman, jotta saa milliä leveämmän hammastuksen alumiinikupin reunaan.
En ollut juttua lukenutkaan, asiasta mainittiin myös Geek warning podcastissa.
Minun kokemukset juuri Trekistä, 2 mm tartuntapinta, vääntö sivusta pitkällä varrella jne... Onneksi ei tarvinnut avata kuin toinen puoli johdotuksia varten.
Niin tuossa t-avaimessa on ainoa ongelma momentin kanssa. Tuollaista kahden käden momenttiavainta ei taida olla.
Mutta jos mulla olisi tuollainen kallis t47 runko, niin panostaisin kyllä ainakin laadukkaaseen avaimeen.
Vihoviimeisiä nuo keskiö/CL avaimet, taitaa olla 3-4 erillaista varastossa ja jokainen hankittu tarpeeseen, valitettavasti!
Kysymys liittyen yhteensopivuuksiin: Shimano 105 kampisetti FC-R7100 (50/34), tarkoitus olisi siirtyä sähköiseen vaihteistoon. Onnistuuko paritus Sramin etuvaihtajan FD-RIV-E-D1 kanssa? Miksi sram? Oikeasti langaton.
Linkkejä:
Kammet
https://bike.shimano.com/en-EU/produ.../FC-R7100.html
Vaihtaja
https://www.sram.com/en/sram/models/fd-riv-e-d1
Pyöränä uusi canyon endurace al 7, 2x12 shimano 105. Takavaihtajan oletan olevan läpihuutojuttu.
^Sramin etuvaihtaja lienee suunniteltu 13 -hampaan erolle eturattaissa, voihan se silti toimia. Ketjulinjassa ei ole kuin 0.5mm eroa. Sramin 12s maantiekamppeet käyttää flattop -ketjua, aiotko vaihtaa myös ketjun ja takapakan samalla? Shimanon eturattaat ei taida toimia tuolla ketjulla.
Itse laittaisin vaan Shimanon kahvat ja vaihtajat, ei tarvitse edes jarruja vättämättä vetää uudestaan. Se akun laitto satulaputkeen ja pari piuhaa vaihtajille on ehkä 30min homma.
^Sopiiko akka kaikkiin satulaputkiin?
^Totta tuokin, viime kesän ajoin surutta XT:llä off asennossa huomaamatta yhtään mitään erityistä. Vasta kun tuota XTR:ää tutkin niin moisen huomasin.
No, kun saa projektin ajoon niin sitten voi vertailla onkos mitään iloa moisesta.
^On mullakin jäänyt joitain kertoja se vahingossa OFF asennolle, enkä sinänsä ole silloin ajaessa mitään erityisiä ongelmia huomannut. Mutta kyllä sillä siellä varmaan ihan virkansa on. En jaksa uskoa, että sitä sinne olisi vallan turhaan suunniteltu.
Tuossa vielä yksi video missä sen tarkoitusta on hieman avattu ja varsinkin sen huoltoa ja säätöä.
Huolto ja säätö on sinänsä varsin helppoa, joten kannattanee tosiaan vaikka kerta vuoteen tehdä. Itse olen laittanut siihen rasvaksi DT Swissin vaparirasvaa kun sitä sattui itsellä hyllystä löytymään ja aiemmin linkkaamassani GMBN Techin videossa nähdäkseni sitä siihen myös laittoi.
Momenttiavaimellahan tuon jäykkyyden voi helposti tarkistaa ja säätää, laittaa vaikka sen 5-6 Nm avaimeen ja katsoo että se naksahtaa vasta sitten kun vaihtaja on siellä aika etuasennossa.
Itse olen ymmärtänyt, että rajummassa menossa tuo kannattanee säätää ehkä hieman jäykemmäksi, mutta jos meno on hieman tasaisempaa, niin voinee pitää löysempänäkin.
Minulla se on ollut aina auki, mun ajelut on sellaista hissuttelua.
Ero tulee tosiaan vasta vauhdikkaassa rynkytyksessä. Tyyliin kivikkoisessa tai juurakkoisessa alamäessä. Kytkin pitää ketjun tällöin kireämmällä jolloin se ei iske "chainstay" putkeen ja saattaa myös estää ketjun kokonaan hyppäämästä pois eturattaalta. Varsinkin jos pyörässä ei ole ketjuohjuria eturattaan kohdalla ketjun putoamista estämässä. Itse vaihtamistoimintaan off-asentoon unohtuminen ei tuo negatiivisia vaikutuksia. Päinvastoin on-asennossa jos kytkin on tiukka voi vaihtaminen olla aavistuksen jäykempää. Isommalle takarattaalle vaihdettaessa eli kun vaijeria kiristetään ja ketju tarvitsee enemmän tilaa vastustaa kytkin vaihtajan liikettä ja liikkuminen on siten vaihtajalle työläämpää. Jos en väärin muista, niin myös kampia esim taaksepäin käsin pyörittäessä kytkin on-asennossa huomaa vastuksen lisääntyvän hieman. Mikä siis edellyttää lisää watteja polkijalta.
https://www.merlincycles.com/merlin-...et-197832.html
Tämmöinen runko. Tuolla sanotaan että
Onko joku syy miksi 2x ei toimisi GRX RX810 etuvaihtajalla, kun on GRX-kampisettikin? Silloinhan GRX:n ketjulinjan eroavaisuus noista maantiesarjoista ei pitäisi vaikuttaa mitään?Lainaus:
- Compatible with 1 x transmissions & 2 x transmissions with the Shimano 105 R7000 or Ultegra R8000 front derailleurs
Wheels MFG T47 -keskiön asensin viimeksi ja tilasin oikein valmistajan oman avaimen samalla. Taitaa olla vielä niin, ettei oikein muuta vaihtoehtoa olekaan. On kyllä niin väljä avain, että kymmenet nyyttonmetrit jäävät todellakin haaveeksi. Jossain tuubivideossa näin jonkun vähän laakeriprässin tyyppisen ratkaisun avaimen paikoillaan pitämistä varten.
Mä tilaisin kunnon toolin ja vääntäisin ilman momenttia t-avaimella kiinni. Escape collectivessa kerrotaan mikä on hyvä.
Kieltämättä läpipultilla varmistaminen kuulostaisi kanssa hyvältä. Tuohonhan voisi laittaa jäykän jousenkin. Luulisi että tuollaista settiä olisi jo myytävänä.
Minulla oli Unior toolin zydeemi, 2 puoleinen 12 ja 16 hampainen ja sopii moniin keskiöihin. mm. mfg t47 keskiöön
En osaa sanoa oliko se hyvä kun 2 kertaa vain käytin ennenkuin myin pyörän pois, kallis tuo lienee.
Ongelma Trekin keskiössä oli se huulakkeen korkeus 2 mm, joka vaatisi virityksen tuon avaimen paikalleen pysymiseksi
https://www.bike-components.de/en/Un...71-T47-p89415/
Miksi suoratankoisen pyörän tanko täytyy olla selkeästi leveämpi kuin maantiepyörän jos samalla alustalla ajetaan?