^^ reipas huuto "Väistä!" voisi olla paikallaan. Pari kertaa olen lenkkeilijöitä joutunut käskyttämään törmäyskurssilla. Suomalaiset käyttävät turhan harvoin äänijänteitään.
^^ reipas huuto "Väistä!" voisi olla paikallaan. Pari kertaa olen lenkkeilijöitä joutunut käskyttämään törmäyskurssilla. Suomalaiset käyttävät turhan harvoin äänijänteitään.
Tänään sauvakävelijä katsoi taakseen. Totesin että minut on nähty. Kun poljin lähes kävelyvauhtia hänen ohitseen, hän laittoi sauvat nippuun ja heilautti ne kainaloonsa. Sauvat tömähtivät rintakehääni. Seivästäjä sanoi anteeksi. En pysähtynyt juttelemaan kun ei ollut mitään rakentavaa sanottavaa.
Nyt kyllä vähän ihmetyttää miten näin pääsi käymään. Kenties hän kerkesi unohtaa ettei olekkaan yksin. Sen lisäksi varmaankin kuuro kun ei kuullut minua. Ja ehkä vielä rajoittunut näkökin kun ei huomannut ajovaloani joka tanssahteli hänen ohitseen ennen minua.
Jottei jää väärinkäsityksiä:
http://goo.gl/maps/6vjnE
Merikannontiellä Hgissä jalankulkijoiden mesta olisi tuolla alhaalla, mutta kun sitä ei talvella hoideta kunnolla, niin lenkkeilijät juoksevat pyörätiellä. Sopu sijaa antaa, mutta kaksi lenkkeilijää rinnakkain oli liikaa.
^^Oisit napannut sauvat mukaan...
Minua sapettaa nykyinen asenne, joka tuntuu leviävän vähän joka paikkaan. Nimitäin se, että tuntuu ettei mistään saisi enää sanoa.
Erityisesti on alkanut tympiä Paavo Nurmen tien ja Hesarin välinen pätkä, jossa on erittäin selvästi eroteltu sekä merkillä että viheralueella kävelijöiden ja pyöräilijöiden alueet.
Silti, sen 5-8 krt /vko lauma kävelijöitä kävelee pyöräilijöiden puolta tukkien sen kokonaan.
Kaiken lisäksi kerron kohteliaasti ja rauhallisesti, että kävelijöiden puoli 'on tuolla vasemmalla'. Asenteet ovat aivan järkiään 'otetaas nyt rauhallisesti, me mennään tässä aivan nätisti' - tyyliä. Viimeksi alkoi sen verran keittää, että totesin olevani rauhallinen ja rauhallisesti miettiväni millä tiskillä tyhjiä päitä aikoinaan jaettiin...
Sinänsä kun tarkemmin ajattelee, ei kulkuväylien suunnittelijallakaan ole oikein välähtänyt.
Voipi kysyä miksi osa kävelijöistä kävelee pyöräpuolella? No siksi, että ovat tulossa parkkialueelta tai menossa sinne, jolloin kieltämättä
a) on pakko ainakin vähän matkaa kävellä pyörätiellä
b) on luonnollista kävellä pyörätiellä.
Eli jos pyörätien ja kävelytien paikka vaihdettaisiin päittäin, olisi se jossain määrin luonnollisempi asetelma semminkin kun Manskun ja Hesarin risteyksessä pyöräilijöille varattu kaista on keskustasta päin tullessa vasemmalla ja sama myös Mäntymäentien päässä. Nykyisellä menetelmällä pyöräilijät ja jalankulkijat risteävät tarpeettomasti 2 kertaan näennäisesti suoraan menevillä reiteillä.
Eli mitäs tässä turhaan valitetaan kun voisi ehdottaa tuonne liikennepuolelle näillä perusteilla järkevähköä muutosta... kipinkapin vain virastojen portaisiin juoksemaan...
Mun yksi talvinen vakiomaantie menee yhden talon ohi jossa kaksi koiraa viettää irrallaan iloista koiranelämää. Yleensä ne tyytyy pellolta käsin minut haukkumaan mutta viime aikoina ovat innostuneet jälittämään.
Tänään sakemanni myöhästy lähössä mutta tää mustavalkea pystykorvaa isompi alkoi tosissaan haluta näytteen mun uusista ajohousuista. Mulla alkoi keittää ja pysäytin ja karjuin hurtalle joka sitten luikki takaisin pihalleen. Ajelin perään ja saksanpaimenkoira ilmoitti ettei tämän pitemmälle ole hyvä tulla.
Talon emäntä tuli siihen keräilemään koiriaan ja minä kyselin ovatko irtipitosäännökset unohtuneet. Jotain seliseliä johon ilmoitin meneväni poliisin luo. "Mene sitten" ja painui taloonsa. No minäpä menin ja huomenna käy virkavalta kylässä ja mikäli vielä irti juoksevat niin pyysi ylikonsta ilmoittamaan, sakottavat sitten.
Tarinan perusteella tilanteeseen oli puututtava ja näin arvoisa arctic biker myös teki, vieläpä oppikirjan mukaisesti. Hyvä!
Kannattaa varoa Espoon taksia numero 527. Valkoinen porrasperäinen Volvo. Kuskina 55- 60 v silmälasipäinen harmaatukkainen mies.
Kuskilla todella pahasti liikennesäännöt ja liikennemerkit hukassa. Ei tiedä että kääntyvä ajoneuvo väistää suoraan ajavaa pyöräilijää ja väitti että minun olisi pitänyt taluttaa pyörää pyörätiellä.
Soitin Espoon taksitarkastajalle ja annoin palautetta.
Lehtisaaressa kävi maanantaina näin, pysähdyin odottamaan suojatielle josko autoilijat päästäisivät ylittämään tien, vasemmalta näin, että autoilija jarruttaa, odotin vielä hetkisen ja huomasin, että oikealta tuleva ökymersu alkaa hidastamaan vauhtiaan myös. No yli vaan sitten, ja mersumies alkaa kiihdyttämään yhtäkkiä ja sitten lyö liinat kiinni ja katsoin kuskia "mitä vittua??"-ilmeellä. Lähden taas liikkeelle niin samalla mersumies lyö tallan pohjaan ja lähtee sutien edestäni jatkamaan matkaa. Ei terve.
Samalla reissulla näin myös uskaliaan talvipyöräilijän -ajoi etujarrullisella sinkulalla ilman valoja.
Peukkua! Jos ja kun on miekkataksi parkannut pihalle viemään palautetta niin varmasti emännän ilme olisi ollut "priceless". Ei nimittäin taatusti ollut uskonut, että joku viitsii ilmoittaa ja vielä varmemmin ajatellut poliisia edes kiinnostavan. Sivistyneet aplodit vielä sulle perään...
Minulle kävi saman tyyppinen juttu viime viikolla, joskin ilman polkupyörää. Olin ylittämässä korotettua suojatietä ja näin auton lähestyvän. Auto pysähtyi suojatien eteen ja kuvittelin voivani jatkaa etenemistäni. Virhepäätelmä. Ratin takana istuva seniorikuski painoikin kaasua. Pikaloikka taaksepäin pelasti varpaani (ja ehkä muitakin ruumiinosia). Papan vieressä istuva rouva hymyili minulle anteeksipyytävästi. Jotenkin olen ruvennut pelkäämään noita pappoja, jos kohta muunkin ikäiset törttöilevät liikenteessä.
Mua ei oikeestaan vituta mikään yli 10 vuoden ajalta pyöräilyssä muuta kuin se tapaus kun lopen uupuneena sain yhdestä maalaistalosta koirat perään ja melkeen itkua vääntäen poljen hullun lailla huutaen "elkää tehkö pahaa" karkuun. Tekisi vieläkin mieli käydä huitasemassa turpaan koirien haltijaa.
Tänään tuli Mekaanikonkadun ja Muuntajankadun liikenneympyrässä kolmion (jossa merkit pyöräteistä) takaa auto pysähtyen tukkimaan klv:n jatkeen. Piti ohittaa takaa taluttaen. Sattui olemaan autokoulun auto. Toivottavasti opettaja huomasi oppilaan virheen ja ohjeisti tätä. Silloin saattaisi käydä niin onnellisesti, että kyseinen tuleva autoilija jatkossa muistaisi mokansa. Toisaalta, jos opettaja katsoi läpi sormiensa virhettä, niin silloin ....
Eilen Pasilan nurkilla tuli ohitettua KLV:llä kävelijä, joka oli ilmeisesti tulossa hiihtämästä kun oli sukset mukana. Hiihtovälineiden kantotapa tosin vähän ihmetytti, kun ne olivat sylissä poikittain. Onneksi tie oli sillä kohtaa leveä, joten tuosta pääsi vaivatta ohitse.
Liekköhän ollut forumisti tänä aamuna Oulun Alppilassa liikenteessä, kun valkosella pösöllä yritin ajaa päälle. Onneksi sait nätisti pysäytettyä, minä en olisi saanut. Palautekkin tuli välittömästi paikanpäällä, kun kaveri ajoi seuraavaan risteykseen kiinni ja kyseli, että tunnenko liikennemerkkejä. Suojatiehän siinä oli missä meinasin päälle tulla.
Tunnustan, että tilannenopeuteni oli liikaa ko. tilanteessa. Sen verran kuitenkin mainittakoon, että jalankulkijat ja muut autoilijat olin huomionut risteystä lähestyttäessä, mutta katveesta nopeasti tuleva pyöräilijä oli yllätys. Jälkeenpäin jäin mietimään, että miten ne noi säännöt nyt menikään noiden suojateiden osalta. Pitääkö polkupyöräilijän taluttaa suojatien yli saadakseen samat oikeudet kuin jalankulkija?
Alppilassa yritetään ajaa päälle lähes joka kerta kun siitä kulkee. Tuo uus liikenneympyrä on pahin.
Ja kyllä polkupyörä pitää taluttaa suojatien yli että saa samat oikeudet kuin jalankulkija, mutta se ei tarkoita sitä etteikö pyörää pitäisi jossain tilanteissa väistää.
Vastattiin johonkin mitä ei kysytty. Tosin vastaus sisälsi totuutta...
Pyöräilijällä on oletusarvoisesti väistämisvelvollisuus ajoradalla kulkevia kohtaan pyörätien jatkeellakin ellei:
a) ennen pyörätien jatketta ole ajoradalla kulkeville väistämisvelvollisuutta indikoiva merkki (kärjellään seisova punakeltainen kolmio).
b) ajoradalla kulkeva ajoneuvo ole kääntyvä ajoneuvo.
Tosin, kaikesta liikenteessä liikkumisesta sanotaan vapaasti muisteltuna että:
a) on noudatettava huolellisuutta ja tarkkaavaisuutta
b) on huolehdittava, että ajoneuvo on pysäytettävissä ajoradan näkyvällä osalla, mikä sitten on näkyvää osaa, tarkoitetaanko näkökenttää kenties?
c) on estettävä onnettomuuden tapahtuminen jo se on mahdollista
d) suojatielle(kin) astuvan on otettava huomioon lähestyvän ajoneuvon nopeus ja suunta
Toimittajasetä saa korjata virheet...
Tähän täytyy lisätä, että pyöräilijälle ei ole laissa määritelty mitään suojatien käyttövelvollisuutta tai jalkautumisvelvollisuutta. Sen ajoradan voi siis myös ylittää pyörällä ajamalla siitä suojatien vierestä (luonnollisesti asianmukaista varovaisuutta ja mahdollisia väistämisvelvollisuuksia noudattaen).
Hyvin sanottu!
Polkupyörän paikka on ajoradan oikeassa reunassa, jos ajoradan vieressä ei ole liikennemerkein osoitettu pyörätietä(yhdistetty, rinnakkainen tai erillinen pyörätie). Jos siis pyörätie päättyy, niin silloin siirrytään ajamaan ajoradalle. Polkupyörää ei siis tarvitse taluttaa oikeastaan koskaan muulloin kuin pysäköitäessä paikkaan,johon ei pyörätietä tai ajorataa pitkin pääse perille asti. Ja nyt tuli tietenkin mieleen se, että alle 12-vuotiaat saavat ajaa jalkakäytävällä pyörällä mutta jalkakäytävän jatkeena olevaa suojatietä pitkin hekään eivät saa ajaa pyörällä eli tässä tapauksessa lapsi joutuu taluttamaan pyörää tien yli.
Kahden pyörätien välinen suojatie on pyörätien jatke ja sen saa ylittää ajamalla.
Eilen alkoi tosissaan ärsyttää erään kaukaisen naapurin koira joka on välillä aina irrallaan seikkailemassa. Niillä on siis ok-talo ja suht iso piha ja siitä huolimatta eivät saa sitä koiraansa pysymään sen pihan piirissä vaan se luikahtaa pensasaidan raosta klv:lle ja siitä jopa ajoradalle. Eilen se koira kyttäsi klv:n uloimmassa laidassa ja mulla meni tovi ees huomata ko. koiraa kun se on mustavalkoinen ja aika pieni. Koira säikähti ja luikki omalle pihalleen hetken mua tiirailtuaan mutta sitten kun ajoin niiden tontin ohi niin rakki lähtee haukkuen hetkeksi perään.
Eikä ole ensimmäinen kerta, viimeksi se lähti ihan kunnolla pyörimään ympäri kun mulla oli pyörässä peräkärry enkä pystynyt kunnolla ajamaan kun se säntäili siihen eteenkin. Puhumattakaan siitä että kaveri oli kerran lastenvaunujen ja yhden irtolapsen kanssa kerran liikenteessä ja se samainen turri tuli pyörimään niin paljon niiden ympärille ettei kaveri uskaltanut jatkaa matkaa siitä. Ei se koira mitenkään aggressiivisen oloinen ole mutta tulee häiritsevästi pyörimään väylälle. Omistajan tiedossa on koiran karkaamistaipumus kun se ekan kerran huuteli koiraansa takaisin pihalle ja koira tietenkin "totteli" :rolleyes:. Eilen meni sen verran hermot että tänään pistin viestiä poliisille ja kyselin miten voisin ko. asiasta ilmoittaa heille.
Ihme ettei omistajakaan tunnu välittävän missä koiransa seikkailee, heidän tonttinsa kohdalla mäki nousee ylös joten jos se koira pyörii ajoradalla ja auto tulee niin aikamoinen mahdollisuus sillä jäädä auton alle. Saati että kaikki eivät arvosta yleisillä väylillä ympärillä juoksevaa ja haukkuvaa koiraa.
Onkohan tämä ollut jo täällä?
http://www.youtube.com/watch?v=a8iStWHmEq4
Tuo Karpo-video on kyllä joskus aiemminkin linkitetty Fillarifoorumille, en nyt tosin ihan muista mihin ketjuun.
Aika monta kertaa. Mutta ihan klassikko, kertaus on opintojen äiti.
Vaikeaa elämää jalkakäytävällä (?) Helsingin jäähallin nurkilla:
http://s.omakaupunki.hs.fi/news/imag...at.540x405.jpg
Alkuperäinen lähde tuolla: http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uut...n_jaahallilla/
Hienosti kääntyi porrasjutun kommentointi pyöräilyyn heti ekasta kommentista lähtien!
^No toki, olemmehan "Suomen suurin jatkuvasti valittava vähemmistö". Voi elämä sentään!
Tuolla kyseisellä uutis-sivustolla kannattaa kyllä yleensä jättää ne kommentit lukematta, niiden tuoma lisäarvo kun on usein aika niukkaa.
No, joskus noi kommentit naurattaa ja joskus niistä tulee vaan paha mieli.
Tänään surkein aamu työmatkapyöräilyssäni ikinä. Olin pysähdyksissä alikulkutunnelin suulla. Sitten se kuului..suhina..tuttu suhina yli kolmenkymmennen vuoden takaa. Pelotti ja masensi, nöyryyttäjän paluu. Ja katso, hän ilmestyi KANTAPÄÄPOLKIJA. Tuo mystinen hahmo, joka nöyryytti minua vauhdillaan jo lapsena. Onneksi olin pysähdyksissä, ei tarvinnut kisata ja kohdata suurinta nöyryytystä, mitä voin vaatteet päällä kokea. Kantapääpolkija on varastetulla Jopolla tai mummonpyörällä ajeleva mieshenkilö. Hän polkee kantapäillään niin, että toinen jalkaterä osoittaa koilliseen ja toinen luoteeseen. Hän ei tunne kerrospukeutumista tai kuoritakkia edes nimeltä. Hän pukeutuu maiharityyppiseen takkiin joka on aina auki. Hän ei tiedä mitä kadenssi tarkoittaa, mutta polkee aina valtavilla kampikierroksilla maastosta riippumatta. Hän on luonnostaan hoikka ja Luoja on antanut hänelle vahvat jalat tekemättä niistä kuitenkaan suhteettoman paksuja. PS. Älä tule Grillijonossa aukoon.
Kun jalankulkija on jo suojatiellä, niin silloin autokuski painaa jarrua ei kaasua.
Terveisin nimimerkki: Melkein varpaille ajettu.
^Ideaalitapauksessa näin. Just huitaisin kauppakassilla sivuikkunaan yhtä ....päätä joka oli sitä mieltä että hänellä on etuajo-oikeus kääntyvänä autoilijana vs minä jalankulkijana vihreillä ylittämässä suojatietä. Ei vaan oo pinnaa noille, eikä pitäis kellään olla. Ovat mitä ovat kun annetaan olla!
Niin siis tämä subarukuski painoi kaasua vaikka olin jo puolessaväliä suojatietä ja paikkana Helsinki Annakatu 31-33 D:n kohdalla oleva suojatie kello 8.55 ja olin menossa Kansakoulunkadulle. Auto tuli Kampin suunnasta.
Heijastimia takissa kymmenen ja irtoheijastimet vielä olkalaukussa. en siis ollut näkymätön mustiin pukeutunut Ninja.