En mä tiedä mitä sitten tein väärin, mutta jo toisen puolen saaminen oli pirun hankalaa (podium mmx-kehät) ja rengas oli todella piukassa siinä keskiurassa. Yleensä kyllä menny renkaat heittämällä paikoilleen, mutta nuo oli kyllä jotain ihan muuta.
Printable View
Oon nyt hetken aikaa ajellut kalliolla, juurakoissa ja kivikoissa 2.35 High Roller Super Tacky takana ja maxxpro 60a edessä noin 2bar paineilla. Mielestäni varsin oivallinen syysrengastus. Ei juuri lipsuile ja nousee 30cm syvästä kurakostakin nätisti ylös, kun vaan polkee.
Kovalla pinnalla pitääkin sitten polkea myös alamäkeen ja jalkojen lepuutuksen saa unohtaa.
Itse asiassa taisin itsekin joutua hieman avittamaan rengasmuovilla jo siinä vaiheessa, että sain toisen puolen vanteelle, mutta ei sitä paljoa tarvinnut väännellä. Mä asensin nuo johonkin DT:n X1700 kiekoille. Stanin kehille saattaa tosiaan olla tiukempi, koska muistaakseni mun Alpine kiekkoihin on tehnyt myös tiukempaa varsinkin nuo TLR-kumit asentaa. Ehkä se on ihan hyvä juttu vaan, niin ne pysyy paikallaan.
Kerrohan sitten kokemuksia renkaista kun pääset testaamaan! Mä ajattelin tänään käydä uudella fillarilla pitkästä aikaa lenkillä, mutta joutuu tuon hieman toipilaana olevan oikean olkapään takia varmaan lähinnä hiekkateitä ajelemaan, joten ajelen Roneilla.
V*tuikshan tuo meni, ku takarengas oli räjähtäny vanteelta. Onneksi ei vanne ollu kärsiny, mutta reunanauha renkaasta entinen, eikä sitä enää saa pysymään. Noh, reklamaatio tehty ja korvaavaa odotellessa.
Taitaa olla vähän tyyppivikaa noissa schwalbeissa tuo reunanauhan katkeaminen. Kaverilla räjähti Fat Albert kanssa litkutushommissa ja litkut pitkin seiniä. Muistan jostain lukeneeni aikaisemminkin vastaavista ongelmista.
Koskeekohan 2011 ja uudempiakin malleja?
Märässä juurakossa on hyväksi todettu 2.4+2.25 Rocket Ron kombinaatio, litkuilla tietty
Ei. Jotkut ei vaan välttämättä tarvi kilon painoisia traktorinrenkaita metsässä pystyssä pysymiseen. Ja paikallisessa juurakossa nuo toimii hyvin.
Taitaa olla märän juurakon ja kivikon määritelmä aika laaja käsite. :)
Ekan kerran kun ajat niiden perässä märässä metsässä niin lähinnä naurattaa. Tai näin kävi ainakin itselleni kun seurasin pyörää jossa oli Nobby Nicit, olin melkein unohtanut kuinka liukasta metsässä voi olla jos ei ole pitävät renkaat. Toisaalta noiden renkaiden haltijat varmaan oppivat ääritilanteiden hallintaa ihan eri tavalla kuin minä, eli vaikea sanoa mikä on paras pitkällä juoksulla.
Rokettironi oikeasti on varsin pitävä rengas. Nappulat ei oo isoja mutta niitä on riittävän harvassa. Tärkeintä on silti renkaan rakenteen pehmeys. Sekä nappulat että runko mukautuvat maastoon paremmin kuin nuo teidän tolkuttomat möhkörinkulat. Ralliranet sen sijaan on syvältä.
Tämä siis viime vuoden evo-ustimallilla.
Omat 2011 vuoden mallia olevat 2,25 Ralliranet ovat tarpeeksi alhaisilla paineilla (edessä 20psi, takana 25psi) mielestäni melko hyvät kallioilla ja kivikossa, mutta märällä juurella/puunrungolla eivät pidä kyllä yhtään. Olen suunnitellut ajavani läpi talven Raneilla ja pitäytyä erossa nastoista, sillä lumella Ranet ovat loistavat. Saa nähdä millainen talvi tulee.
-Lauri
Ajelin viikonloppuna uuden mallin nobbynickien perässä uuden mallin Fat-alberteilla, ja eipä nuo näyttäny sutivan paljoa albertteja enempää.
Mitkäs ne setä Z.lla antautui kyljestään moneen otteeseen viikonloppuna. Parktoolin purkalla onnistu kuitenkin loppumatka.
Olettaisin että rokettironit. Ei oo järeet kyljet niissä. Siinä tulee kisakumius esiin.
Kulkihan se, ja aika pahoissakin paikoissa. Tais vaan sisureissa olla paksumman kyljet, kun ei ihan puhki menny. Ekaa kertaa muuten näin, kun ulkokumia paikattiin sisuria enemmän.
Allekirjoitan tämän. Tuli hankittua ronit kuivan kelin renkaiksi NBX liten tilalle, mutta hyvinhän tuo on pitänyt märällä ja juurakossakin. Viimevuotista mallia minullakin USTina. Harmi ettei tullut ostettua toista paria kun noita oli keväällä Bike-Discountin poistomyynnissä halvalla.
Kunnon kumia pitää olla alla, että pitää märällä. Heinäkuun kokeilu: Kendan K.O.T 2.35. Saa vähintäänkin riittävän vetopidon ja kumiseos takaa pidon märällä pinnalla. Eikä muuten mene mudassa tukkoon.
http://jkphoto.pp.fi/upload/kot1.jpg
http://jkphoto.pp.fi/upload/kot2.jpg
Bonuksena rengas jättää jäljen perässään sekä hiekkatielle, että polulle. Tilannenopeuskaan ei kasva koskaan liian suureksi, kun 16km/h vauhtiin asfaltilla saa hyväkuntoinen ajaa jo reippaalla teholla. Ei tarvitse mennä Kuusankosken maralle, että voi tuntea miltä tuntuu 5cm kerros pehmeää pururataa joka puolella. Asfaltilla ajossa tosin voi tuntea kunnon nousevan ihan silmissä, jos lähtee ajamaan pidempää siirtymää. Nappulat nimittäin tasottuvat keskeltä sellasita vauhtia, että määränpäässä rengas voi jo säkällä rullata. K.O.T rengastus on myös hyvä tapa nostaa tehoja, kun perus maastoyhteislenkillä nousee keskisyke 15 pykälää. Pyörä ei pääse karkailemaan alta, kun pyörivä massa pitää kiihdytykset maltillisina. Lisäksi kädet saavat treeniä, kun hitaissa nopeuksissa eturengas puree sellaisella voimalla pehmeään maahan, että ei meinaa rengas kääntyä. Meno on mukavaa, kuin kiskoilla ajaisi, kun kääntyminen tuntuu siltä, kuin ohjauslaakerissa olisi kuoppa keskellä. Pehmeällä alustalla saa mutkiin kantata kunnolla. Pito on oikeasti aivan järjetöntä. Kovalla alustalla pehmeät piikit taittuu alta ja pito kaarteessa loppuu kuin seinään.
Mutta jos nyt oikeasti jotain pitää ehdottaa, niin itse ajan 2.35 Nevegaleilla. Edessä stick-e ja takana DTC SWS. Jos rullaa huonosti ja ahdistaa, niin on liikaa tavoitevauhtia tai liian pieni W/kg lukema. Pitää vielä lisätä, että ostin Panaracerin Rampagen 2.35 koossa taakse korvaamaan lähes loppuunajettua Nevegalia. Ei ole omien kokemuksien mukaan lähelläkään samaa tasoa pidon suhteen. Reunanappulat tuntuvat hylkivän juuria ja työntävät rengasta pois kaikesta, minkä päälle pitäisi sivuttaissuunnassa kavuta. Kumiseos on kovaa, samoin kyljet on turhan jäykät. Toki rengas rullasi paremmin kuin Nevegal, mutta niin rullaa kaikki muutkin kovan kumiseoksen renkaat.
Asiaa. :D
Wet Screamit taitaa olla samanlaiset kaivurikumit.
Itekkin todella positiivisesti yllättynyt saman renkaan pidosta ihan kunnon mutavellissä ja märässä juurakossa. Paineet tarpeeksi alas niin alkaa pitoa olemaan(taitaa olla about 1,5 bar) Tuli lähinnä ihan kokeeksi hankittua nämä renkaat kun oli niin hyvään hintaan kesällä.
Tämän tekstin voisi ehkä luulla olevan suoraan virallisesta Fatbike-ketjusta, mutta siellä(kään) ei ihailla jälkien jättämistä maastoon.
- Tomi
Itse innostuin kokeilemaan WTB Prowler MX:ää 2.5'':na tämän threadin myötä. Tilasin pari sellaista CRC:stä, mutta onneksi en vaihtanut kumin kuin eteen. Fisheri muuttui nimittäin suosimulaattoriksi kertaheitolla. Edelliset Bontrager 2.4'' XDX:tkin olivat kohtuullisen raskaat polkea, mutta Prowlerilla ankkuri-konsepti sai uuden merkityksen. Pitoa on käsittämättömästi, ja niin on vastustakin.
Alamäissä Prowler on hauska rengas. Parissa tutussa Hertsikan mäessä oli muutama kohta, joissa XDX:llä tuli passattua jarrulla. Prowlerilla tähän ei ollut tarvetta. Mutta pyörä nousee mäen päälle melkein helpommin kantamalla kuin ajamalla.
Mulla oli viime syksynä 2,4 Rocket Ron edessä ja kyllähän se ihan hyvä rengas on. Piti selvästi paremmin kuin kavareilla olleet bondrakerin jotkut tiheänappulaiset xc-kumit.
Silti ero MuddyMaryyn pidossa on huimaava Maryn eduksi. Mulla on hyvä testipolku jossa on vinoa kalliota ja vinoa limajuurta. Mary pitää ihan erilailla ja sillä pystyy ajamaan paljon kovempaa pahoihin pikkoihin kun RoRolla. Tietenkin vierintävastus ja paino on sit selvästi ronin eduks ,eli mitä ominaisuutta renkaassa pitää tärkeänä.
Minun ajotaidoilla pito on prioriteetti numero uno ja rullaus ja keveys ei niinkään.
Renkaiden haku jatkuu.. RQ 2.2" BC(1,3bar edessä ja 1,8bar takana) ajo oli kuin luistinradalla ja 2 tunnin lyhyt lenkki piti sisällään varmaan 101 kaatumista, kontaktia piuden kanssa jne. Eihän noilla renkailla vielä paljoa ole ajettu, mutta prkl! :mad: Vikaa on varmasti myös kuskissa ja onhan viime polkuajelusta ehtinyt vierähtää noin 5 viikko, mikä on hävyttömän pitkä aika.
Mites, oliko muilla Espoon keskuspuiston polut liukkaita tänään?
Eipä kestänyt s-works purgatory koko syksyä. Perk... tänään lenkillä vekki kylkeen minkä litku ekaks näytti paikkaavan ,mut kun lähti ajamaan niin rengas tyhjeni vähänajan päästä uudestaan. Kankaathan tosta jo näkyi ,mutta elättelin toiveita ,et ois tämän syksyn kestänyt. Harmi kun tykkäsin takarenkaana tuosta kovasti.:(
Nyt huomas selvästi miten iso ero paineilla on pidossa. Tubeleksena ajanut 1.7-1.8 bar tuolla purgatorylla. Sisuri sisään ja painetta 2.2 bar. Arvelin että riittää.
P#skat se mitään riittänyt. Eka kivikko mihin tulin vähän reippaammin aiheutti snake biten. Onneks kaverilla oli toinen sisuri. Siihen laitoin sit 2.6 bar ja sillä pysty ajamaan ,ettei lyönyt läpi mutta pito oli tiessään. Tuntu kun ois saippuapalalla ajanut. En aja enää metriäkään sisureilla enää jos ei oo pakko.
Nyt ois sitten renkaan osto edessä ja swhalben hans dampf ois ykkösvaihtoehto. Harmi ,ettei mistään taida keretä saada ens viikonlopulle jolloin on kalakukonkierros.
Väliaikaisesti meinasin laittaa WBT:n weirwolffin väärinpäin jos sillä konstilla sais vetopitoa. Seoshan siinä on pehmee ,mut nappulat pieniä ja lähellä toisiaan joten mudassa se ei ainakaan toimi. Huomenna pääsee testaamaan ja pitää laittaa raporttia tänne sit.
Bike-components.de näytti olevan 2.35" trailstaria "varastossa", joten jos rengas kelpaa ja maksun hoidat heidän suomalaiselle tilille niin rohkenen väittää, että renkaan kalakukolle saat :). Itse ostin perjantaina muutaman renkaan ja tänään aamuyöllä on paketti lähtenyt Saksasta Suomea kohti...tilauksen seurannan mukaan.
Contin renkaat taitavat vaatia aikalailla paljon sisäänajoa ennen kuin se liukas silikonimainen pinta menee rikki ja kumi alkaa pitämään paremmin. Tosin omasta mielestä RQ ei toimi kovinkaan hyvin kun on oikein kunnolla märkää vaan ne lähtevät alta aika arvaamattomissakin tilanteissa. Liekkö kunnon reunanappuloiden puute mikä tekee sen, en tiedä.
Nobby Nib Pacestar 2,4" oli aika pirun liukas Hallainvuorella tänään. Lähdin 1.6/1.8 paineilla ja rengas lipsui vinoilla kallioilla polkemattakin (painoa alle 70kg). Laskin paineita tuosta niin paljon että vanne kolahti pari kertaa ja pito parani jonkinverran mutta tuntui edelleen hyvin epävarmalta. Vielä olisi mutakautta jäljellä joten kai se on harkittava jotain täällä hyväksi todettua rengasparia.
Sepäs on juurikin se reunanappuloiden sijainti, joka tekee noista 2.2" RQ:sta kovin
surkiat märillä juurilla tai kivillä. Kylki on kaukana ulkona että se ottaa juureen / kiveen
ennen nappulaa ja sit luistaa. Baron on tuossa suhteessa parempi, mut ei parhaita
sekään.