Itse olen miettinyt ihan perus harjoitusvastusta ilman mitään ylimääräisiä elektronista laitetta.
En ole koskaan tälläistä käyttänyt.
Kysynkin, onko vastuksen säätö tarpeellinen vai toimiiko sellainen jossa ei ole laisinkaan säätöä?
Printable View
Itse olen miettinyt ihan perus harjoitusvastusta ilman mitään ylimääräisiä elektronista laitetta.
En ole koskaan tälläistä käyttänyt.
Kysynkin, onko vastuksen säätö tarpeellinen vai toimiiko sellainen jossa ei ole laisinkaan säätöä?
Tänks, tää oli hyvä kirjoitus. Olen itse hankkimassa uutta traineria. Olen ajellut nyt kolme talvea Eliten Crono Mag- vehkeellä. Pitkällisen pohdinnan jälkeen olen kaventanut mahdollisen hankinna joko LeMondiin tai Tacx Bushidoon.
Luettuani linkin jutun taidan tiputtaa tuon LeMondin. Siksi, että: Siihen ei saa "tehonäyttöä" kuin omalla kikkulalla, joka maksaa 300. Jos valmistus lopetetaan, kuten DC:n jutusta voi käsittää, varaosia traineriin tai teknistä tukea tehonäytön käyttöön ei saa mistään. Vähän harmi, koska tuo paljon puhuttu "aito tiefiilis" houkuttaisi.
Jäljellä olisi Bushido, josta löytyy dataa ja ilmeisesti mainosten mukaan paljon vastusta, myös hitailla nopeuksilla simuloimaan nousuja. Geniuksen hinta hieman pompsahtaa liian korkealle. Lisäksi sitä on pakko käyttää tietokoneen kanssa. Vortex olisi muutoin ok, mutta siinä ei tule vastusta kovin paljoa matalissa nopeuksissa.
Nyt tuo KICKR kuitenkin tuli sotkemaan pakkaa. Avoin ANT+ protokolla houkuttaa, koska Edge 800 on. Lisäksi tuo vaikuttaisi olevan samantyyppinen kuin LeMond toimintaperiaatteeltaan. Onkohan siinä vielä lisäksi jokin säädettävä vastus? Euroopan hinta tietysti voi valitettavasti olla vähän korkea, jos USA:ssa myydään 999 taalaa.
Taidan kuitenkin varmuuden vuoksi ajella vielä tuolla vanhalla ja katsella tuont KICKR julkaisun...
Itselläni on Forerunner 910XT, joten tuo Ant+ myös kiinnostaa. Käsittääkseni KICKRin vastuksen säätö on yksi osa sitä avointa rajapintaa, eli sille kirjoitetut softat voivat ohjelmallisesti säätää sitä mielensä mukaan (esim. intervallitreenejä ajettaessa tai virtuaalista maastoa simuloidessa). Kyllä nörtin silmät alkavat kiilumaan kun alkaa ajattelemaan mahdollisuuksia. while(hr.getValue() < user.getLactateThreshold()) trainer.resistance++ :)
Tämä saattaa olla ongelman ydin meikäläisen tapauksessa. Tässä puhkeamis kohdassa jos vannenauhaa siirtää millin tai kaksi niin jo on reikä näkyvissä. Vannenauha on muutenkin hieman koholla reijänreunan kohdalta niin voisiko jo tämä aiheuttaa sisurin puhkeamisen ?
Pari/Kolme ensimmäistä puhkeamista oli jokseenkin samassa kohdassa ja eilen vihdoin löysin trainerinrenkaasta sellaisen pienen kohdan jossa näkyi "metallilankoja" joita siellä trainerinrenkaan sisällä menee eli siltä osin voisi olla kyseessä valmistusvirhe. Pyöräliikkeessä kävin trainerinrengasta näyttämässä ja kaveri siellä sanoi mitä nuo "metallilangat" oikeasti ovat mutta ohihan se tälläiselta hönöltä meni... No ei muuta kuin uusi trainerinrengas ja sisäkumi ostoon ja kas kummaa johan oli 30min poljennan jälkeen kumi taas puhki. Täytyy käydä huomenna tuota vannetta näyttämässä liikkeessä josta fillarin ostin. Eli tämä viimeisin puhkeaminen on eri kohdassa kuin nuo pari aikaisempaa.
Onkohan tämä helvetin huonoa tuuria vai aloittelijan sähläystä...PERKELE...
Veikkaan juuri sitä vannenauhaa, jos vielä sitä vihreää Vittoria "High pressure" mallia niin lähes varma (yleensä liian kapeaa, reuna nousee pystyyn jne.). Sitten se muutaman vuoden vanha keltainen Mavicin muovinauha on hyvää, mutta vanhetessaan kovettuu, venttiilinreikä liian terävä yms.
Nykyään en suostu/käytä muuta kuin tätä:
http://pbkmedia.probikekit.com/catal...1/0/104148.jpg
Kun tekee kaikki virheet itse, niin oppii...
http://www.wheelbuilder.com/image.php?type=P&id=16486
Tämän kanssa mulla on ollut liikaa ongelmia...
Ensimmäistä harjoitusvastusta hankkimassa ja ihan pihalla niistä. Jokatapuksessa perusvastusta hankkimassa ja pari mallia ollut päälimmäisenä mielessä. Hintaluokka olisi n. 300-400€.
Molemmista löytyisi näytöllinen ohjausyksikkö mihin saisi varmaankin kaiken riittävän datankin, Eliten etuna tuo langattomuus.
Elite Qubo Digital
http://www.bike24.com/1.php?content=...69;mid=0;pgc=0
Tacx Flow T2200
http://www.bike24.com/1.php?content=...69;mid=0;pgc=0
Vähän olen koittanut selata näitä tämän topicin kommentteja ja Tacxista jonkin verran löytyykin. Onko kokemusta tuosta Elitestä tai vastaavista vanhemmista? Tämä langaton versio lienee uusi malli mutta tekniikka varmaan aikalailla sama kuin vanhemmissa tuon hintaluokan vehkeissä.
Hankin muutama viikko sitten Tacx flown, muutama 30-60 min treeni takana ja vaikuttaa ihan asialliselta laitteelta. Hinta oli hiukan yli 400 CRC:stä tilattuna+ continentalin trainerrengas. Alumiinirunkoinen Trek 2,3 laitteessa kiinni. Kasaaminen oli mielestäni helppoa, eka käyttökerralla vastus kalibroi itsensä kun polkee yli 30km/h ja sitten lopettaa polkemisen. Vastusta voi säätää -4 - +9 (vastaa noin 4% alamäki vs 9 % ylämäki) Toistaiseksi poljettu enimmäkeen "tasamaata" ja pyörän vaihteet siten että noin 80 cadenssilla ja vajaan 30 km/h vauhdissa teholukema noin 200 W. Laite mittaa myös sykettä, tunnistaa polarin sykevyön. Toimintoja siis itselle riittävästi. Muista trainereista ei mitään kokemusta mutta voin kyllä suositella.
Sähköteippi toimii kans oikein hyvin vannenauhasta.
Alkoi tuo Qubo Digital himottamaan. Mistäköhän ton löytäis halvimmalla ? Eroaako Wireless normaaliversiosta muutenn kuin langattomuuden osalta ?
Tukeeko mikään harjoitusvastus hintaluokassa max 500€, ant+ protokollaa siinä mielessä, että saisi tehotiedot suoraan Garminin laitteisiin?
http://www.trainerroad.com/
Tolla softalla saa tehokäppyrät läppärin ruudulle kohtuu kustannustehokkaasti. Tätähän sä et tosin kysynyt :)
Joo en. :) Kyllä mä noista tietokoneohjelmista pysyn erossa.
Mikään ei ota päähän niin paljoa, kun laitat saunan lämpiämään ja ajattelet vetäväsi tunnin treenin ja 45minuuttia säädät ohjelmistoja ja
laitteita. Kun niillä on taipumus käyttäytyä omituisesti, vaikka ne edellisellä kerralla toimivatkin oikein.
En tiedä onko trainerin syy mutta nilkat on nyt pirun kipeät. Itse asiassa sattuu enemmän kävellessä kun polkiessa. Kipu on nilkan etupuolella kello yhdessätoista. Aikaisempina vuosina muistan että polvet ei ole tykännyt kun siirryn traineriin. Taitaa vaivihkaa vastukset nousta liian suuriksi. Eli nyt treenitauko, katsotaan sitten.
Mun KVG-taidoilla ei tuota ylempänä linkattua bike24.comia halvempaa mestaa löytynyt. Eli sieltä tuli tilattua ja alkuviikosta pitäisi kotiin laskeutua. En tiedä, mihin viittaat tuolla "normaaliversiolla", mutta käsittääkseni qubo digital on magneettivastuksella, qubo fluid nestevastuksella ja qubo hydromagissa molemmat mukana.
Näin on, tänään taas vaihteeksi sauna lämpiämään ja siinä samalla tacx TTS4.3 ja bushido yhdistelmällä ajamaan. Ensimmäinen lenkki päätyi 2.3km jälkeen siihen että ohjelmisto kaatui ja ctrl-alt-del yhdistelmällä uutta matoa koukkuun ja uusi yritys ja tällä kertaa päästiin ajamaan 25km kunnes kaatui. Onneksi oli edes tuo garmin tuossa systeemissa kiinni niin edes jotain dataa sai talteen mutta TACX:n softaan ei saannut mitään taltioitua kun taas piti tappaa ohjelmisto ctrl-alt-del yhdistelmällä. Sitten saunakin jo kutsui, muuten meni ihan hyvin mutta vähän harmittaa. Mitenköhän tuo käyttäytyy windows 8:n kanssa, tuli ostettua tuokin tänään kun halvalla sai netistä ostettua 15€. En vielä uskaltannut asentaa, luottamus on sen verran korkealla :cool:
Mä ajelen Tacxin TTS 3.10 ja Fortius (+Windows 7) yhdistelmällä ilman minkäänlaisia jumiongelmia helposti kolmatta tuntia (rajoittavana tekijänä on oma kunto ja harjoitukseen käytettävä aika...) Mä ajalen sekä real life -videoita, että gepsi-reittejä ja nautin suunnattomasti videon (/ google earth seurannan) tuomasta lisäilosta :)
Tälläkin on Tacxin softa toiminut ilman ongelmia nyt. Piti muuttaa Windowsista (Windows 7) Aero työpöytä perinteiseen malliin niin sen jälkeen ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa.
Mutta osaako kukaan sanoa, saako tosta tiedot garminiinkin vai onko rajoittunut pelkästään tohon omaan näyttöön. Toinen, ettei viitsisi käytellä ylimääräisiä näyttöjä yms. Eli mahdollisimman yksinkertaista systeemiä tässä haen.
Mikäli meinaat että saako TTS4 softasta vietyä harjoituksen jälkeen tiedot (connect)garminiin niin ei saa.
Ei, vaan garminin mittareihin. Hakusessa siis harjoitusvastus, joka toimii yhteen garminin mittareiden kanssa. Ja nimenomaan tehotieto hakusessa. Voihan se olla, että himoitsen taas jotain sellaista, mitä ei ole olemassa. Noi trainereiden omat näytöt ja softat ei houkuttele, kun haluaisin pitäytyä yhdessä laitteessa ja monesta lähteestä saadun datan yhdistäminen ei kiinnosta.
Jos ei muuten onnistu, niin sitten pitänee hommata tehomittaus pyörään. Mutta silloin paukkuu budjetti aika railakkaasti.
CycleOps Powerbeam Pro ainakin lähettää ANT+ signaalilla tiedot eteenpäin. On vaan sen verran hinnoissaan, että tehomittari polkupyörään tulee edullisemmaksi ja sitä voi tietty käyttää myös ulkona.
Weightweeniesin myyntipalstalla on uudenkarhean näköinen langallinen SRM myynnissä huikeaan 550€ hintaan, PowerTappeja löytää myös edukkaasti, uusiakin, ja power2max on myös toimiva systeemi ellei tyypillinen treenivetosi ole 40-60 minuutin vuori, jonka aikana et voi lasketella muutamaa sekuntia missään vaiheessa.
Noniin, nyt meni taas ihan normaalisti hommat niinkuin aina tietokoneiden kanssa. Päivitin tuon Windows 8:n koneelle ja yllättäen eihän se ihan putkeen mennyt. Oma lukunsa on tuo uusi hieno käyttöliittymä, mutta nyt sitten taas haeskellaan ajureita eri laitteille.. äänikortti oli niistä se helpoin mutta tuo TACX:n ANT2USB tikku on osoittautunnut vaikeammaksi. Winkkari tunnistaa tuon merkillä dynastream ant2usb, ja tuolle en ole vielä toimivaa ajuria löytännyt, eli ei päääse TTS4 softan kanssa kiinni tuohon bushidoon, eli ei voi harjoitella tuolla ollenkaan ennenkuin tämä homma on kunnossa.
Yksi kesä maantiepyöräilyä takana ja tarkoituksena olisi hankkia ensimmäinen traineri lähiviikkoina.
Tavoitteena olisi tehdä pääasiassa pk-lenkkejä (lapsen nukkuessa yläkerrassa, tahkota itse alakerrassa) ja ajoittain joitain voimaharjoituksia noin kerran tai kaksi viikossa. Olen täysin aloittelija niin pyöräilyn osalta kuin trainerin hankinnankin osalta.
Ajatuksena Kurt Kineticin Rock and Roll on kiinnostavin (pyörän liike vapaampi), mutta...
- vastuksen säätö tapahtuu ymmärtääkseni vaihteilla, mutta onko kevyin mahdollinen taso kuinka haastava? Eli jos haluan vääntää ala-pk:ta niin onnistuuko se laitteella? Luonnossa vauhtina tuo tarkoittaa hieman maastosta riippuen jotain 26-29 km/h keskaria.
- mistä näitä löytää Suomesta hyllystä, että voisi käydä ihmettelemässä ja jopa vertailemassa?
Olisin valmis sijoittamaan laitteeseen noin 500 euroa. Onko Kurt järkevin vaihtoehto vai pitäisikö tuohon laittaa vielä vähän euroja lisää ja ostaa jokin Tacx:n "virtuaalivastuksista"? Vai olisiko jokin muu laite hyvä? Kahlasin melkein koko ketjun läpi, mutta mielipiteet tuntuvat jakaantuvan melko paljonkin... Rullatkin kiinnostavat, mutta toivoisin sisäharjoittelun olevan enemmän "aivot narikkaan" tyylistä, eikä kovaa keskittymistä vaativaa.
No niin, sain tuon TACX:n TTS4:n taas toimimaan Windows 8:ssa, vaati sen että piti ostaa Suunnon movestick mini tuon tacx:n tikun tilalle, nyt pelaa aivan hienosti taas. Ei tarvitse edes usb jatkojohtoa enään niinkuin tuon tacx:n kanssa piti olla, eli paljon paremmin toimii tuolla suunnon tikulla muutenkin kuin tuolla alkuperäisellä.
Kurt Kineticin Rock and Roll on soiva peli. Tosin kokemuksia ei ole muista vastuksista tai rullista. Kesän lenkit pyörii itsellä 28-31 km/h välillä ja Kurtilla voi vetää kevyesti kevyttä, eli ei ongelmaa. Mulla on sellainen vastuslisäkiekko siinä kiinni. Ala-PK-sykkeillä vastusvauhti näyttää about 24-25km/h ja kesällä samoilla sykkeillä menee kyllä kovempaa vaikka on mäet hidastamassa. Kai ne on laskettu keskimääräisen isohkon jenkin mukaan noi watit vauhdiksi :p
Pääasia eli tuntuma ja fiilis on hyvä eikä mikään puuromainen eli ei noilla laskennallisilla vauhdeilla ole mitään väliä.
Kokeilen tänä talvena ensikertaa sattumanvaraisen treenin sijaan kunnon PK-lähestymistä. Eli 3kk pääasiassa PK:ta (ja tekniikkaa sekä nopeusreenejä) ja kevättä kohden sitten vauhtia ja voimaa.
Eli valinta alkaa olla selvä. Mistähän tollaisen löytäisi jos haluaa tukea kotimaista kivijalkakauppaa? Vai pitääkö laittaa netin kautta tilaukseen...? Nopea googlettelu ei ainakaan tuottanut tulosta kotimaisten osalta...
Tarkistapa Cycle Centerin tarjonta, sieltä löytyy Kurtin trainereita sopuhintaan.
Toisaalta onhan siinä garminissakin ohjelma:rolleyes:.
Jos homman haluaa pitää oikein simppelinä/kustannustehokkaana, niin lasket tehoalueet nopeuden perusteella exelillä, ja seuraat reenatessa garminin ruudulta nopeutta. Tai vaihtoehtoisesti välitys/kadenssiperusteisesti. En tosin tiedä onnistuuko kaikilla trainereilla, mutta ainakin Kurtilla toimii näinkin.
Tämä on ollut tiedossa ja itseasiassa kun on näitä trainereitä, joissa on teho tiedossa nopeuksille, niin saako mistään niistä ulos sitä tehotietoa?Lainaus:
Jos homman haluaa pitää oikein simppelinä/kustannustehokkaana, niin lasket tehoalueet nopeuden perusteella exelillä, ja seuraat reenatessa garminin ruudulta nopeutta.
Kyllähän sillä nopeustiedolla pärjäilen ja ei se tehotietokaan nyt niin tärkeä ole, mutta siksi viisaammilta kyselinkin, josko jokin tälläistä tukisi, niin helpottaisi ostospäätöstä.
Tänään olisi tarkoitus testata suostuuko tuo vanhempi Tacxin TTS2 toimimaan Windows 7:ssa päivitysten jälkeen, ennen päivityksiä ei toiminut. Olisi ihan mielenkiintoista päästä testaamaan niita pyörälenkkejä joita olen kesän ja syksyn aikana tallentanut Garmin Edgellä. Tuossa uudessa TTS4:ssa kun joutuu maksamaan 30€ jotta saa Google Earthin käyttöön ja vanhassa TTS2:ssa sen saa ilman lisäkustannuksia käyttöön.
Oman Kurt Kineticin Rock and Roll:ni ostin pari vuotta sitten Signaturesta (Tampereella). En tosin tiedä, että myyvätkö enää Kurt:in treinereitä.
eSimosen tapaan mullakin on se lisäkiekko. Sehän ei sitten tosin tuo lisää vastusta, vaan ainoastaan lisää pyörivää massaa eli jos/kun lopettaa polkemisen, niin pyörä pyörii ("rullaa") pidempään.
Lähes kuukauden kestäneen pohdinnan jälkeen sain tilattua trainerin. Malliksi valitsin Elite Qubo Digital Wireless bonuspaketilla, joka sisälsi juomapullon,tuen eturenkaalle ja hikisuojan. Kyselin mallia ensiksi Bike-discountilla, mutta heillä ei ollut tietoa mallista vielä, joten tilasin Bike24:stä. Muutama perustelu valinnalleni: Saanut muutamassa paikassa hyvät arvostelut, tuki Applen laitteile, langattomuus, ANT+ yhteensopivuus.
Samalla tilasin trainerirenkaaksi Vittoria Zaffiro Pron. Vähän summassa valitsin, tämä oli halvin ja vaikutti kohtuu hyvältä.
No voehan p**ka! Bike 24:lta tuli viesti että Qubo Digital Wireless myyty loppuun ja eivät tiedä milloin uusi erä tulee. Tuntuu että joka kaupasta kyseiset vermeet loppu. Onko kukaan nähnyt että olisi jossain kaupassa kyseistä mallia varastossa?