Juma, ensi kesä. Ei kyllä pystyisi. Mallithan ehtivät muuttua jo moneen kertaan.
Printable View
Juma, ensi kesä. Ei kyllä pystyisi. Mallithan ehtivät muuttua jo moneen kertaan.
Jeps. Arvioitu toimitusaika + 390 päivää, eli tilaa ja unohda tapaus
Osaisko joku auttaa. Mitä mittoja pitää katsoa geometriassa, kun tarkastelee rentoa ajoasentoa? Lähinnä, että kummassa näissä on rennompi/pystympi ajoasento. Canyon Endurace CF SL 8 (M) vai Domane SL 5 (56).
No sehän ratkesi sukkelaan. Mä taas arvon ja pelaan entiiä peliä. Sormi syyhyää kovasti
https://www.pro-mstore.com/en/specia...frame-11433793
hyvä hinta, koko löytyisi, väri, no hirveä. Varsinkin tuo datsun hopea tuossa haarukassa. Yök. Mut kun pääsen tuon yrjötyksen tunteen yli saatan painaa nappulaa. Löytyisi kaikki voimansiirron osat Alpinistin stonga myöten tuohon paitsi keskiö. Sen joutuis tilaamaan.
https://geometrygeeks.bike/compare/t...8-disc-2022-m/
Canyonissa on stack 13mm pienempi eli ohjaamon saa sen verran matalemalla. Muuten aika samanlaiset mitat. Canyonniin jos laittaa stemmni alle yhden 10mm spacerin niin hyvin lähellä noi on toisiaan
^^ no olin minä tuota jo pohjustanut jonkin aikaa. Oli jopa helpompi tehdä päätös kun pyörä tulee vasta vuoden päästä ja nykyinen saa lisää aikaa ja ajokilometrejä.
Tuossa toinen kuva aethosin väristä, itse tykkään
lisäys: oma tilaus sisältää mm. valkoista ja datsun hopeaa, eli hienommin quicksilveriä
https://i.imgur.com/pvFjjsN.jpg
^^ kyllä kai tuohon nyt silmä tottuisi. Siis siihen hopeaan. Tuossa mitä nyt olen Googlea kiusannut niin ihan siedettävä tuo hopea. Tuohan saattaisi jopa mätsätä Sramin redin datsunkromauksen kanssa. Muutenhan tuo kivan värinen. Mutta se täytyy myöntää että hinta kyllä ratkaisee sama sille värille loppupeleissä.
Koko Trekin ja spessun maantiepyörämallistosta tämä väri olisi ainoa, jonka johdosta kaupat jäisi tekemättä.
Väri oli nyt helppo valinta kun valko-hopea oli ainoa tilattavissa oleva vaihtoehto po. mallille.https://trek.scene7.com/is/image/Tre...=1920&hei=1440
Peruseroja juuri nuo. SLR rungon ja SL rungon välinen ero tasolla 400 g. SL:n runko hieman yli 1.100 g maalaamattomana. Emondan rungon painossa on huomioitava myös että se sisältää osan "satulatolpasta", eli tuohon lisätään vain satulatolpan pää
Runkojen hintaero taitaa olla noin 2 teur runkosettinä. Kaikissa SLR malleissa myös tuo erilainen ohjaamo, ja sitten mallista riippuen muissa komponenteissa eroja
Oma valinta perustui siihen, että tuossa 7:ssa kaikki pääkomponentit on hyvää "second tier" tasoa, SL:n runko ,uusi ultegran di2 ja bontragerin pro 37 vanteet. Lisäksi minulta löytyy tuohon jo uusi ohjaamo kun tarvin vähän lisää pituutta siihen.
Trekin hinnoittelu näissä malleissa on myös minusta ihan ok, jos tuota haluaa purkaa osiksi ja komponettien osahinnoiksi, tai verrata muihin vastaaviin tuotteisiin.
Tässä taas alkaa vähän maantiepyörä kuumetta tulla ja piti tutkailla tarkemmin uusien pyörien geometrioita. Nämähän alkavat oikeasti olla tärkeitä integroitujen hyttien kanssa.
Nykyisessä BH:ssa on M-koon mitat 384/549, joka alkaa olla aika vakio monissa uusissa pyörissä. Eli se endurance mitoitus on vallannut maantiepyöriäkin. Tämähän ei siis ole millään tavalla ongelma normi stemmien kanssa. Kulmaa voi muuttaa ja pitutta kasvattaa.
Kovin moni merkki ei taida enää tehdä pitkiä ja matalia runkoja. Alaa tajuta Spessun SL7 suosiota. 387/534 ovat kovia mittoja M-koon rungossa.
Esimerkiksi uusi BMC:n roadmachine integroidulla hytillä 386/562, tai uusi aeroad 393/560. Aeroadiin on saatavalla pro kuskeille jyrkempää hyttiä, mutta normi kuolevaisille tuota ei ole vieläkään tarjolla. Spessulle taas on tarjolla tosi hienosti erillaisia stemmejä.
Siis meinaan tuota, että spessu on kyllä tehnyt työnsä hyvin mitoitusta suunnitellessa. Runko, eikä uudet ohjaamot rajoita geometrian säätämistä, kuten on monella muulla merkillä.
Spessu oli itsellenikin helppo valinta kun aikoinaan omistamani De Rosa King Xlightin geometria oli riittävän lähellä Tarmac SL7:n geometriaa. Oli helppo saada säädöt kohdalleen. Sen verran kuitenkin Tarmacissa eroa että omassa fillarissani on 10mm pidempi stemmi kuin mitä normaalisti on ollut. Eilen tuli testattua 3D-printattua satulaa ja mukavalta tuntui.
De Rosassa ja Tarmacissa satulaputken kulmat ovat samat 74°. Ainoastaan horisonttaalisen vaakaputken pituus oli De Rosassa ainoastaan 0,4cm pidempi eli ei juurikaan meikäläiselle mitenkään ongelma. De Rosan ostin 2005 loppuvuodesta.
edit. löytyi netin syövereistä kuva omasta De Rosasta vuodelta 2012. En enää tuota omista mutta omalta paikkakunnaltani tuo vielä löytyy.
https://www.roadbikereview.com/cdn-c...06.388611/full
Focus Izalco max on muistaakseni myös aika pitkä ja matala.
Oma "ajetaan rauhassa ensi kevääseen kun uusi pyörä saapuu"-suunnitelma koki lauantaina kovan kolauksen kun nykyisen pyörän etuhaarukassa ilmeni ongelma ja enkä usko että tehtaalta ihan heti uusi tulee.'
Löysin kuitenkin vähän käytetyn Emonda SL 5:n Tampereen suunnalta ja hain sen eilen illalla.
Oli muuten aika tymäkät Bontragerin Affinity vanteet alla, jotain 26 mm korkeat aluvanteet, vittorian rubino pro+sisurit, 105:n pakka ja jarrulevyt = 3.600 kg.
Jossain oli tieto että vanteiden paino olisi 2.200 g ilman tubelessteippiä.
Oli hienoa kevennellä 1750 g painavilla aerovanteilla
Ainakin se vanha oli loistavalla geolla. Uudempaa taidettiin muuttaa vähän laiskemmaksi ajaa, mutta en tiedä muuttuiko ohjaamon mitat.
Emonda on hyvillä mitoilla. 178 mittaisena kun ottaa 54 koon, niin se on nappi valinta.
Ja juu, mulla oli varmaan juuri samanlaiset kiekot kerran rospuuttoa varten, mutta en laittanut noita kertaakaan edes alle. Siinä ja siinä jaksoiko yhdellä kädellä nostaa seinältä pois.
Tarmac taitaa olla 56:ssa myös vajaan sentin pidempi kuin "muut".
Oletteko huomanneet/tienneet että 105:n kahvat on sekä rotevammat kuin esim. da:n mutta myös selkeästi pidemmät. Yritin googletella dimensioita, mutta tarkkaa eroa en löytänyt. Mittailin omista ja minun mittaustavalla ollaan tasolla 1,5-2 cm, lisää tai vähemmän tosiasiallista reachia hoodsilenkkeilijälle. Minun käteen 105:t sopivat ainakin yhtä hyvin kuin da:t.
Mitä malleja vertailet? Noita on niin pirun paljon erillaisia.
Mekaanisissa en ole huomannut juurikaan eroa.
Gravelliin tilasin grx600 kahvat, jotka ovat käsittäkseni 105 hydroja vastaavat mudoltaan.
Ja noiden muotoilusta olen samaa mieltä. Se pidempi hoodi on kyllä mieleinen.
Uudet 12sp ulgtegra ja d-a näyttävät muotoilultaan aivan mahtavilta. Todella ohuet otekohdalta ja riittävän pitkä hoodi.
grx di2 kahvoja olisi myös kiva kokeilla maantiepyörässä.
^ unohdin ihan tuon, kun minulla vaan on yhdet molempia
da di2 9150 ja uusin 105 R7000 ?
Piti tarkistaa ja ottaa kuvakin, hoodsien tyveen näköjään sama matka
https://i.postimg.cc/SQ35BKzR/da105.jpg
Niin ne mekaanisilla jarruilla olevat kahvat ovat pienempiä. Koko on tullut jatkuvasti alaspäin ja just noi di2 taitavat olla kaikkein siroimmat. Mulla samanlaiset vaijeriversiot. En ole varma onko noissa eroa. Ja tosiaan samaa mieltä, että tuo hoodi on jo vähän liiankin pieni.
Duran ja Ultegran hydro kahvat ovat kyllä selkeästi isompia.
Kyllä tuo R9100 di2 kahva on juurikin se huipentuma kahvojen pienuudessa. Selvästi huonommin muotoiltu hoodeilta ajoa varten, mitä omat vaijeriversiot.
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net...Y-2048x545.jpg
Campagnolon mekaaniset kahvat ovat olleet sirot mutta hydraulisissa sarjoissa kahvat eivät taida paljoakaan poiketa Shimanon kahvoista koon puolesta, jotain muotoilullista eroa toki on.
Tässä vielä uudet 12sp kahvat. Noiden muotoilu näyttää aivan loistavalta. Kapeat ja korkeat.
https://cdn-ctstaging.pressidium.com...ol-lever-5.jpg
Itsellä maantiepyörässä hydrauliset ultegra di2 kahvat (8000-sarjaa) ja ovat kieltämättä liian pienet omaan handuun. Verrokkina gravelin Force AXS -kahvat, jotka ovat taas aikamoiset möhkäleet. Vähän jopa liian isot mielestäni. Shimanon 12-vaihteiset vaikuttavat aika hyvältä välimuodolta.
Jep. Nämä uudet kahvat on kuulemma kehitetty wt kuskien toiveiden mukaan aerona ajamiseen. Noiden kanssa saa varmaan suht tukevan otteen, vaikka sormet eivät menisikään kahvojen alapuolelle.
Itse vieroiksuin hydraulisten kahvoja mutta on tuossa kyllä pointtinsa ja kahvan koko täysin suhteessa käden kokoon, kun hanska kokoa 11 niin ei tunnu lainkaan isolta mutta naiselle tai pieni käteisellä voi.
Tämä ei ollut minulle mikään ongelma, mutta nyt kun tiedän niin siitä saattaa muodostua sellainen.
Toinen asia jonka huomasin, oli että on aika paljon helpompi ostaa pyörä kun itsellä on valmiiksi jo hyvä ohjaamo, satula ja kiekot joilla ei ole käyttöä muuhun. Oikeastaan myös , että kun käytettyjen markkinat ei minusta ainakaan kalliimmissa pyörissä ja komponenteissa ole seuranneet uusien myyntihintoja, niin tuollainen hinnat alkaen malli halutulla rungolla tai pelkkä runkosetti onkin aika hyvä valinta. Siihen sitten kiinnittämään jo olemassa olevia osia
Pitäisikö sitä alkaa miettimään että ei olisikaan ostamassa uutta pyörää vaan uuden rungon ja/tai pultattavat osat ja/tai voimansiirron.