Samat kengät on minullakin käytössä, ja toistaiseksi ovat pitäneet jalat kuivina. Kerran loskakelillä tosin olin laittanut kengät vähän huolimattomasti kiinni, jolloin vettä/loskaa pääsi varresta kenkään sisälle.
Printable View
Noi Laken paljon hypetetyt talvipopot on olleet pienoinen pettymys. Kylmää pukkaa sieltä klossien kiinnitysrautojen ja ruuvien tienoolta melkein yhtälailla kuin mun aikaisemmista halvemmista talvimonoista (Exustar). Joku 2 tuntia ajoa 10 asteen pakkasessa on aika maksimi mulle, vaikka hyvin mahtuu reilusti villasukkia ja vielä on varpailla liikkumatilaa. Ja se boa-kiristyssysteemi tulee niin ylös että hiertää nilkkaa inhottavasti vaikka oon viritelly sellaisen pehmusteen sen mokoman siiman alle.
NImeni mukaisesti olen talvellakin pyöräillyt. nollakeleissä vaihtuu maastokengät ja flättipedaalit. Ja pakkasilla sitten isompaa vaelluskenkää.Rosella on tommonen kohtuuhintanen paksumpi kenkä, jos piruuttaan nimimerkillä vanha koira ja uudet temput kokeilis.
Koska Laket on omasta mielestäni parhaimmillaan syksyllä ja keväällä, kun pitävät vettä kohtuullisesti, en usko että Laket kestää omaa käyttöäni montaakaan vuotta. Kärjistä pinta on jo kulunut kohtullisesti. Samaa mieltä olen kanssasi tuosta kylmän tulemisesta kenkään. Ajoin kyllä yli 30 asteen pakkasessa pari tuntia useamman kerran Lakeilla, mutta piti pistää juoksuksi välillä, kun varpaat oli niin kylmät. Tässä syksyllä uutena olleet Laket nykykuosissaan. Vertailun vuoksi omavalmiste mukana kuvassa.
https://lh4.googleusercontent.com/-w...0/Kuva0087.jpg
Mulla on syys- ja kevätkäytössä, kun ollaan plusasteilla, Laken MX140:t. Ne ovat olleet kyllä mainiot virsut. Vedenpitävät, erittäin kevyet ja mikä parasta, nilkat taipuu kuin kesäkengissä konsanaan. Kolmatta vuotta olleet jo käytössä ja vielä ihan hyvässä kuosissa:).
Mutta peijoonit ovat kaiketi lopettaneet niiden valmistuksen kun ei löytynyt Laken nettisivuilta enää:(.
Kesälomat lusittu ja talvea odotellessa nostellaan tätä topicia. Koko täälläkin askarruttaa, kun ei noita Northwaven talvikenkiä taida päästä missään sovittamaan tähän aikaan vuodesta.
Miten nuo NW:t ovat suhteessa Shimpan kesäkenkiin? Itsellä Shimanon kesäkengät kokoa 48, vanhat normilestillä, nykyiset Shimano SH-M161, joissa väljempi lesti. Uskaltaako ottaa 47 kokoa, meneekö 48 jo liian väljäksi? NW:n taulukon mukaan koko 46 olisi 30,5 cm eli sama kuin nykyiset Shimpan kesäkengät. Shimpan talvikengistä ei kokemuksia. Itsellä on suhteellisen matala jalkaterä, mutta sitäkin leveämpi.
Talveksi kenkiä suunnittelen ja Northwave celsius artic kenkä on ilmeisesti varsin toimiva ja vedenpitävä?
Mistähän nuo löytyis edullisimmin?
Onko niin että ilman arctic lisänimeä olevassa mallissa on vain vähemmän vuorta (ei niin lämmin)?
Itselläni on Shimanon kesäkenkien (RT81 ja M087) koko 44, ja samaa kokoa ovat NW Celsius Arcticit. Talvikenkiin sopii paksu sukka, kesäkenkiin ei -- tuosta syystä 44 on minulle se oikea. Noiden talvikenkien lesti ei sitten ole kovinkaan leveä. En ole kokeillut Shimanon leveälestisiä kenkiä, joten en osaa vertailla tuota tarkemmin, mutta varovaisuutta sokkovalintaan.
Pasi
Laken haastaja: 45Nrth Wölvhammer
http://45nrth.com/files/products/wolvhammer_open.jpg
Kuvien perusteella sama pohja, kuin Laken MXZ302:ssa. Varsi näyttää kuitenkin Lakea pidemmältä sekä jalkaa ja silmää miellyttävämmältä. Saatavuus jotain huonon ja kehnon väliltä. Hinta $325.
Vaikuttaa just passelilta paksukumitalviretkeilyyn.
^Speksien ja markkinointipuheen perusteella alkaa hiipiä fiilis, että olisikohan tässä ensimmäinen ihan oikeasti loppuun mietitty pyöräilykenkä oikeaan talveen. Toi klossin eristys lähinnä lisäsi uskoa. Tuppaa nimittäin olemaan aika paska monissa ns. talvikengissä.
Ei jaksanut enää arpoa tuon NW Celsius GTX Arctic kengän kanssa, tilasin sokkona samankokoiset kuin Shimanon kesäkengät (48) ja nappiin meni. Ei tuonne mitään mummon paksuja villasukkia saa mahtumaan enää tai puolen sentin huopapohjallista, mutta seuraava koko ei todennäköisesti olisi istunut enää yhtä hyvin muutoin ja edellinen liian pieni. Ainakin "kylmiltään" :rolleyes: vaikuttaa tosi hyvältä jalassa, ja antaa leveyden puolesta sopivasti periksi leveään jalkaan. Tuo nauhakiristys ja nauhojen pikakiristys vaatii vähän asettelua, mihin tuon ylimääräisen pätkän laittaa läpän alle. Tuskin malttaa odottaa kelejä, että pääsee testailemaan... :cool:
Shimano MT-90:llä olen mennyt nyt nelisenvuotta syksystä kevääseen ja ihan hyvät ovat olleet. Ainoa moite ollut, että vesi/lumi menee yläkautta helpohkosti sisään kun siinä ei ole mitää neopreeni tjms tiivistystä. No nuo on nyt alkanut porsia niin pahoin jo monesta kohtaa niin päätin tilata uudet talvikengät. Muille kenkien metsästäjille tiedoksi, että Laken 302:a saa Wigglestä tällähetkellä joinain kokoina 150e hintaan vieläpä ilmaisilla posteilla. Ei paha siihen nähden mitä noista monessa paikassa pyydetään.
Diadoran polarista satasella, kokojakin löytyy.
http://www.bike-discount.de/shop/k10...ter-shoes.html
Jos jaksais kaivaa niin lämpökamerakuviakin sakemannit testeissään käytti
Diadoraa näytti olevan kokoja 38-48 kaikkia varastossa. Kokoa 40 vain muutamama kappale.
http://www.bike-discount.de/shop/k10...nter-shoe.html
Varovaisen toiveikkaana odotan arvosteluita... Shimanon talvikengissä (MW80) on jonkinlainen klossin eristys (pohjallisen alla ei ole aukkoa) ja NW mainostaa "maximum thermal insulation in [...] the area where the shoe connects with the pedal". Muttei kumpikaan ihan riittänyt minulle viime talvena, vaan varpaiden jäähtyminen määräsi lenkin keston kovemmilla pakkasilla. Toivottavasti 45NRTH on hoitanut tuon paremmin.
Ei taida saada Suomesta?
Pasi
Noilla mainostetaan pärjäävän Minnesotan talvikeleillä... kuulostaa joltakin Ranskalta tms. On noissa tuo "ulkovuori" ehkä hjuva edistysaskel.
Lunta saattaa tullakin, mutta onko oikeasti 30-40 asteen pakkasia?
No, se on eri topikin aihe. Kiinnnostava kenkä silti.
edit: Näköjään vuodenvaihteessa keskilämpötila on jopa alle -12C. On se kylmää siellä.
Viikonlopun maastoajelut (n. 150 km) risoilla kengänpäällisillä ja litimärillä sukilla kesämaastokengissä pisti miettimään ihan aitojen vedenpitävien talvitossujen hankintaa. Shimanon MW-81 sopisi mukavasti budjettiin, mutta arvostelujen mukaan ne eivät pidä vettä? Northwaven Celcius GTX taitaa olla ihan pätevä popo lokakuun mutapainiin ja marraskuun pakkasille. Minkälainen kokopolitiikka NW:n kengissä mahtaa olla? Ison S:n kengissä käytän kokoa 44, lenkkarit minulla on 43. Joissain arvioissa on neuvottu ostamaan myös NW:n kengät numeroa isompana.
Mulla on shimanon kesäkengät 45 ja diadorat 46 ja sopii paksumpikin sukka.
Shimanon MW:t ja northwaven arctic celsius löysi viimesyksynä uudet omistajat, kesä mtb popot thermicsolen sähköpohjallisilla ja villasukat kengän päällä tuli ajeltua viimetalvi ja paremmin tarkeni, kun shimanon MW:llä tai northwaven arctic celsius kengillä.