Kyllä se siitä äänekkäämmäksi muuttuu kilometrien myötä
Sent from my iPhone using Tapatalk
Printable View
Kyllä se siitä äänekkäämmäksi muuttuu kilometrien myötä
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kääntöpolkimet kuntopyörään?
Talossa uusi kuntopyörä vaimoa varten, joten hänen ehdoillaan mennään. Hän kuntouttaa pyörällä polveaan ja ajaa sukkasillaan parin kymmenen minuutin pätkiä. Nyt haluaisin itsekin ajaa, mutta lukkopolkimilla. Mikä kääntöpoljin olisi toimiva, kun toinen ajaa ilman kenkiä?
Pyörieni lukkopolkimet ovat joko Lookin KEO Classic maantiepolkimiatai Bilteman myymiä Wellgon maastopolkimia. Jälkimmäinen lienee jotenkin yhteensopiva SPD:n kanssa. Wellgon kääntöpoljin on toimiva, mutta sillä ei kyllä aja villasukilla ilman kenkiä.
Miten olis jotkut lukkopoljin-"dummyt"?
https://garmade.com/cdn/shop/product...0&v=1704112799
Tai tekee itse. Sopivat palat vaneria tai muuta levyä, johon ruuvaa klossit. Siinä olisi sukkapolkijalle adapteri.
https://r2-bike.com/PEDAL-PLATE-Peda...kpedale-1-Paar
Tällaiset on mulla satunnaisesti käytössä Shimanon lukkopolkimissa, aivan hyvät lenkkarit jalassa ainakin.
Ehkä se vaneri-adapteri olisi hyvä. Saisi tehtyä kunnon kokoisen siihen sukkakäyttöön.
Itse tein vastaavat alumiini-rihlalevystä.
Voimansiirto rupesi rutisemaan, jokohan tämä eturatas on ajettu loppuun? Rutina tapahtuu kovempaa polkiessa ainoastaan oikealla jalalla.
Rutina alkaa yleensä vasta noin tunnin kohdalla trainerilla ajettaessa ja vahvistuu pitempään polkiessa. Eturattaalla ajettu vasta n. 17,000km vahatulla ketjulla, luulin että kestäisi pitempään. Vai voiko vika olla takapakassa? Kokeillut 2 eri takapakkaa ja 2 eri ketjua mutta rutina jatkuu, ei nuo pakatkaan toki uusia ole. Ketjussa ei vielä 0.5% venymää.
https://pic.useful.fi/4lFSNG622.jpg
Minulla olisi mennyt vaihtoon jo ajat sitten. Eli onhan tuo selvästi elinkaarensa päässä. Uudet rattaat ei ole ilmaisia mutta ei konkurssiakaan tee joten uutta kehiin.
Vieläkö Shimanon hydrolevarien kahvatuntuma menee kumipallomaiseksi pakkasilla?
Joskus 2000-luvun lopulla päätin, ettei talvisin käytössä oleviin fillareihin tule Shimanon jarruja. Voisiko niitä nykyään harkita, onko myönteistä kehitystä tapahtunut?
Jotain tiivisteongelmaakin oli, mutta oliko se 2010-luvulla?
Toimivuus vaihtelee kovasti kun nettiä lukee, meillä talouden kolmesta parista yhdessä takajarrun kahvassa on sitä että se tuntuma vaihtelee (bitepoint) kesät talvet vaikka ilmattu on useasti.
Sattumanvaraisesti jarrusatula saattaa tihkua öljyä mutta juuri nyt omista ei tietääkseni mistään. Vaihdan koko satulan jos ongelma tulee. Kaikenkaikkiaan ehkä 6-7 paria ollut ja niistä yhdessä tai kahdesaa satulassa on ollut ongelmaa.
Ongelmien juurisyytä en osaa arvata, nesteen vaihto vaikkapa Likewater-öljyyn ei ilmeisesti auta kaikilla joten ehkä vaikka tiivistekumin laatu voisi vaihdella?
Suosittlen käyttämään eri "nestettä" simpan jarruissa niin ei pakkanen alla kangistamaan niitä, esmes febi 86162 tahi lhm öljyä, nuissa parempi pakkasen kesto mitä simpan öljyssä.
Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
Minä oon epäillyt että tuo tulee letkujen kutistumisesta pakkasessa kun ensin vapaaliike häviää. Omissa raja kulkee tuossa -20 paikkeilla, jonka jälkeen saa palat vaihtaa tai polttaa toholla jotta öljyt pois.
Nämä ei toki Shimanon uutuuksia ja maastovehkeistä puhe, olisko mun uusimmat 2020 vuodelta.
Mulla on yhdet SLX ja yhdet MT400 sarjan jarrut. SLX jarruissa en juurikaan eroa huomaa, mutta tuo 400 sarjan jarru ikäänkuin kadottaa sen vapaaliikkeensä.
Mutta kumpikaan jarru ei laahaa tai hankaa millään tavalla, eli käyttöä tuo ei häiritse. Molemmissa tavan Resin-palat, eikä mitään ongelmaa sen suhteen. Tuonne n 20-24 pakkasasteeseen asti.
Itellä kanssa M8120 jarruista häviää vapaaliikettä mutta teho ja tuntuma ei muutoin muutu ja pysyy johdonmukaisena läpi ajon. Eli muuttuu aika ajon alusta alkaen nappaamaan kiinni aikaisemmin, mutta ei ajon aikana seilaa.
Jos Dudessa on 12 vaihteinen NX ja sen haluaisi päivittää Shimpan XT osilla, niin riittääkö kun uusii vain vaihtajan ja vivun?
Eli pakka ja ketjut saisi jäädä Sramia?
^Noin pitäisi mennä. Pysyykö kammet ja ratas vanhana?
Pakko, Shimpa ei tee läski-kampia.
Peruaatteessa ei taida tarvita kuin vaihtajan. Srammilainen 12s-vipstaakkeli taitaa keskustella Shimpan 12s-vaihtajien kanssa.
Hyvin toimii XT:n 12-vaihteinen vaihtaja Sramin vivun kanssa. Mulla on jäykkäperässä XT RD-M8100 vaihtaja ja Sram GX Eaglen vipu, koska pidän enemmän Sramin vivun ergonomiasta.
Täällä taas päinvastoin. Haluan eroon tuosta vimpulasta NX-vivusta. Onhan se nyt jo toki neljä vuotta toiminutkin...
Vaikka SRAMin osista pidän niin ainakin XT/XTR vivut yhdellätoista toimii paremmin, imo...
Iltaa foorumille!
Pikakysymys hiilikuitusatulatolpasta ja sen soveltuvuudesta bikepackingiin.
Voiko hiilikuitutolppa ottaa osumaa jos siinä roikottaa 16 litran täyttä laukkua pidempiä matkoja?
Hiilikuitu mulle uusi materiaali, joten iva ja nälviminen pois. Kiitos
^Veikkaan ettei mutta ainakin paremmilla/keveämmillä tolpilla on painorajat ja jos se kuskin kanssa täyttyy niin sitten mennään rajoilla. Toisaaltaan joku insinööri esittää kyllä kaavion miten rasitus kohdistuu tolppaan ;-))
Lähinnä siinä tapauksessa, jos laukun hihnat hiertävät satulatolppaa jollain tavalla. Kannattaa suojata jollain suojateipillä, sitten ei pitäisi tulla mitään ongelmia. Sehän roikkuu satulan kiskoista ja se tolpan varteen menevä remmi lähinnä vakauttaa laukun.