Etteivät pyöräilijät punnitse pyöriään katsoessaan auringonpimennystä, rengasmaista tai täydellistä.:eek:
Printable View
Etteivät pyöräilijät punnitse pyöriään katsoessaan auringonpimennystä, rengasmaista tai täydellistä.:eek:
^ millä mä pyöräni punnitsisin? kaveri kerran laitteli, Ferrari on 700g satulan kanssa noin 7kg, ja cyclo tuplat. Kesäkurapyörä on kepeempi, mutta liian kevyt ja vähän hutera ajella.
Siis kuulin illalla pihalta yhden "uudenvuodenpamauksen" mutta nukahdin heti Emmerdalen jälkeen ja jäi katsomati uudenvuoden telkkariohjelma sekä ikkunasta raketit.
Oli aika kun heräilin ennen aamukolmea, ja lähdin lenkille heti aamun merisään jälkeen eli noin aamukuudelta. Nyt meen nukkumaan merisään jälkeen....onko tämä sitten vuosikymmenien univajeen korjausta? Olen muutenkin aivan isäni kaltainen mielipiteissä ja käytöksessä, mutta nyt sitten tämäkin että nukkuu 12+ tuntia...
No tähänkö on menty. Joutuu päivän Aamulehdestä katsoon että mikä viikonpäivä on? olen ihan sekaisin mikä päivä on ja monestko päivä. Olin ihan että nyt on 31.12.....mutta onkin jo toinen tammikuuta, onneksi sentäs läppärin alakulmassa on toi päivämäärä...
No, katsoin netistä että Pirkkalan työttömyyspalvelutoimisto on tuossa. Sinne.
Ei onnistu, pitää hakea vastapäisestä rakennuksesta ( joku Tiima) lomake ja täyttää se. Sinne sitten tallustelin.
Mukana oli vain halpisajolasit, niin en oikein saanu selvää pientä printtiä, totesin että täytän tämän kotona.
Tässä on 10 sivua täytettävää....mutta siis tällä mun koulutuksellani en tajua miten mä vastaan? yritysmuoto, Y-tunnus...minula on tai on ollut YEL-vakuutus.
Vai vastaanko vaan että ei ole mitään? mitä mä laitan ammatikseni? no joo laitan se mikä on, jos tarjotaan oman alan töitä niin eihän ne mua sinne ota.
4 sivua joissa kysellään yritystoimintaa, on tai onko ollut YEL-tunnus, yritystoiminnan tyyppi, alkamisajankohta ( siis jotain 21 vuotta sitten...) kuvaus yritystoiminnasta ja työtehtävät ja työssä kertyneet taidot ( naurua)...koulutus: alkamis ja loppumispäivämäärä ( en todellakaan muista sitä päivämäärää...joskus 40 vuotta sitten aloitin opinnot. Pyydetään myös kertoa koulutuksessa oppimistasi asioista ( tää menee kyllä nyt pikimustan huumorin puolelle...) ja näitä koulutus-sivuja on kolme.
Sitten on osio "kokemus" josta siitäkin pitäisi laittaa alkamis- ja päättymisajankohdat pp.kk.vvvv. Joo olen jakanu Aamulehteä ( en edes muista vuotta) ja ollu baarissa tarjoilijana mutta en mä siitäkään muista milloin, joskus 1990-luvulla varmaan...
Kerro osaamisesta, jota vastaavaa työtä haet. Kerro toiveammattisi ja millaisia työtehtäviä haluaisit tehdä.
En laita että on auto käytössä.
Viimenen sivu onkin sitten helppo - osaamiseni on kunnossa ( ei ole) minulla on riittävä ajantasainen koulutus ( ei ole ) elämässä on tällä hetkellä asioita jotka vaikeuttavat työllistymistäni ( on) ja sitten pieni rivi johon voit tarkentaa elämäntilanteesi.
En kyllä tiedä itkeäkö vai nauraa tämmöiselle. Miksei voi olla henkilökohtaista palvelua että saisi kertoa nämä asiat, kun lomakkeet on aika yksioikoisia, eikä ne asiat mene siten kun rasti ruutuun.
On kyllä tehty vaikeeksi. Mä sanoisin että todennäköisin vaihtoehto on että mennään nyt näillä rahoilla ( joita ei oikeesti edes ole olemassa ne on vaan numeroita nettisivulla) ja kyllä Luonto sitten omansa ottaa.
Aluksi en voinu sietää "Behm":iä...ihme huokailukappaleita.
Sitten tuli tämä kappale jossa "tivolit ei vaihda paikkaa" ja nyt "Hyvää Syntymäpäivää" - "eikä tytöstänne tullut mitään, mutta sitäkin voi saavutuksena pitää" laittelin kiitokset juutuubiin tästä.
Ja lisäksi arvostan tosi paljon että Behm on tyylikäs, esiintymisasut on todella kauniita että ei tartte mennä erikavikmanin linjalle.
joo tässä yrittäny täyttää työkkärin lomaketta. Kysellään opintojen alkamis-ja päättymispäivää? no ei ole tietoa...ja tutkintotodistuksen päivämäärää... nää on jotain 40 vuoden takaisia asioita...
Mä meen nyt sillä että en ole mitään enkä todellakaan ala laittaa y-tunnusta ( ei ole enää, eikä ole tallella se 31.12 poistunut )
jaha, lomake jatkui vielä, onhan tässä yksi helppo kysymys: "Oletetaan että työkykysi on parhaimmillaan 10 pistettä. Minkä pistemäärän antaisit nykyiselle työkyvylle"
Ei varmaan tarvi kertoa minkä numberon ruksasin.
Ainakin 11 sivua, kun vastaukset toistamiseen tänne. :D
^ sori, on nyt erittäin vaikee elämäntilanne ja oon ihan sekaisin ( tosin jo pitemmän aika mutta nyt ihan kunnolla...), itkeny koko päivän, eikä ajatus kulje, että ymmärrystä kiitos.
Mutta Iltalehdestä poimittua "....ajokorttilaissa, jonka mukaan yli 65-vuotiaille B-luokan ajokortti eli niin sanottu henkilöautokortti myönnetään korkeintaan viideksi vuodeksi kerralla."
Onko laki nyt muuttunu?? tässä kun töissä näitä todistuksia tein vuosikausia, B ( tai AB tai ABE) korttilainen voi uudistaa ajokorttinsa netissä 70vuotiaana, ei tarvita edes lääkärintodistusta.
Ajokorttilainen tarvii lääkärintodistuksen 75-iässä, ja kortti voidaan myöntää 5 vuodeksi ( paitsi jos on ongelmaa niin siihen voi laittaa aikaistetun lääkäritarkastuksen 1-4 vuoden kuluessa) Yli 68v jos on kuorma-autolupa tai isompi ( rekka, linja-auto) ajo-oikeus myönnetään 2 vuodeksi kerrallaan, jos ajoterveys-asiat on kunnossa.
Viittaamasi juttu lienee tämä.
Ei laki ainakaan vielä ole muuttunut henkilöautojen osalta. Kirjoitat, että "Ajokorttilainen tarvii lääkärintodistuksen 75-iässä". Se ei pidä tarkalleen paikkaansa, sillä jos 70-vuotias uusii korttinsa seuraavana päivänä syntymäpäivänsä jälkeen, hän tarvitsee lääkärintodistuksen. Kortti kannattaa uusia ennen syntymäpäivää edeltävän puolen vuoden aikana.
Sen sijaan Orpo&Co halusivat siirtää (iäkkäät) autoilijat julkiselta puolelta yksityislääkäreille ajokorttiasioissa. En tiedä, onko tämä tullut voimaan 1.1.2025 niin kuin esitettiin. Tuossahan saattaa olla lääkärille bisnessauma, mikä lienee ollut muutoksen poliittinen tavoite.
Lisäksi kaikki ennen 19.1.2013 myönnetyt henkilöauton ajokortit ovat voimassa enintään 18.1.2033 asti eli kortissa mahdollisesti oleva myöhempi päivämäärä ei päde.
^ ei nyt ainakaan vuonna 2024 ole 70v tarvinnu lääkärintodistusta, voi hoitaa asiansa netissä. Mutta auta armias jos meni päivänkin yli, niin tarviit lääkärintodistuksen ja vielä laajennettun sellaisen. 75-v iässä tarviit laajennetun lääkärintodistuksen ( ja siinä on ollu alle 2 vuotta aikaa uusia, muuten pitää mennä ajokokeeseen!). Jos on korttiluokka C tai isompi, tarvii laajennetun lääkärintodistuksen ennen 69v ikää.
Se 2033 ajokorttimuutos on joku EU-yhtenäissysteemi, tuskin siihen mitään lääkärintoditusta tarvitaan. Ja tuskin koskee minua kun siihen on 8 vuotta....
Ja se vaan että laki voi tässä vuosien kuluessa muuttua....mutta ihan sama mulle enää, 15 vuotta....
Mutta nyt kyllä...siis päivällä mä itkin silmät päästäni kun en osaa tätä työttömyslomaketta täyttää....ja nyt äskön nauroin kisu mappurassa ja aplodeerasin seisaaltani Jarkko Tamminen -show. ( tosin piti tarkistaa tietokoneesta että onko nyt aamu vai ilta...senverta meni päiväunien kanssa ) Ei ole ongelmaa taikka häpeää tunnustaa että elämäntilanne ja olotila on lievästikin sanottuna vaikee, niin sitten tunnetilat menee ääripäästä toiseen, ja siis todellakin sieltä syvimmästä ääripäästä siihen että pska anta mennä vaan ja kun kerta mahdollisuus on niin toteutetaan unelma.
Kun tässä on vain tämä yksi elämä ( ihmisenä) ja jos se päättyy kohta, ja jätin mahdollisuuden käyttämäti.
"..tässä naamassa arpikin kaunistus olisi ja hampaat vois uusiksi laittaa" on yksi suosikkikappaleistani :D
https://youtu.be/ddDeYcVhEno
Mitäh!? kun en ole enää ammatissani, ja yleisellä tasolla voin kertoa, kirjoittelin omalle koneellni "erikoisia tapauksia"
Tulostelin ja laitoin näitä "suttupapereitten" joukkoon, ja nyt lueskelin ...kääk! sentään
* pyydetän ( paperireseptiaikaan) avointa reseptiä että laita allerkijoitus ja leima ja hän ite sitten kirjoittaa mitä lääkettä laitetaan. Ei tullu kauppoja.
* kollega on täyttäny ajokorttilomakkeet ja ". Helpotan sun työtä" laitat vaan allekirjoituksen ja leiman" No, näköarvot oli "vähän "eri kun mitä oli ite laitellu....ei kertakaikkiaan. Valitettavasti tuli lasiehto, en muista miten kellonpiirustus sujui...
* voiko 15-vuotiaalla olla dementia? mopokorttia ja ADHD-diagnoosi sekä lääkitys. Näissä tapauksissa vaadin hoitavan lääkärin/psykiatrin lausunnon, sillä nää adhd-lääkkeet on h-lääkkeitä ( huumaava aine) . Poika ei ymmärtänyt, kysyin missä on käynyt lääkärissä asian tiimoilta, ei muistanu. Sitten pojan isä tuli mulle haukkumaan, että ei 15-vuotias voi tämmöisiä asioita muistaa. Ei tullu todistusta, minulta. ( ei herrajumala jos poika ei muista missä on käyny lääkärissä.... edes paikka, lääkärin nimeä ei välttämättä muista, mutta kun isäkään ei osannu sanoa missä oli käyny...)
*linja-autonkuljettajaksi. Käytössä päivittäin 4 vahvaa Diapamia. Ei nyt ole oikee ammatinvalinta. Taksariksi oli kerran about samoin .....siis haluutko linja-auton tai taksin kyytiin kun kuski on just ottanu Diapamit. Sama juttu myös sairaanhoitajan ammatissa. No onneksi ei tartte näitä miettiä, mutta entäpä jos joku toinen myöntää....ei herrajumala.
Ja aika yleisesti juurikin tervedenhoitoalan ihmisillä on vahva pkv ( pääasiassa keskushermostoon vaikuttava) lääke, yleisimmin juurikin rauhoittava lääke.
Tuli mieleen että kun ite olin osastolla potilaana, niin olikos siinä hoitaja sairaampi kuin potilas? On myös ollu että "en pysty meneen töihin ilman rauhoittavaa" - suosittelin sairauslomaa, lääkettä ei tullu.
On myös pyydetty sairauslomaa kun ei pärjännyt kisoissa. En muista annoinko vai laitoinko ei sva korvattavan diagnoosin. Mä olen huono häviäjä, mutta ei hyvänen aika...
Pyydetty myös vapautus kuntosalimaksusta kun pikkusormessa on vamma eikä voi käyttää kaikkia laitteita. En muista miten menettelin, mutta kerroin kyllä että voihan siellä käyttää aika monia laitteita ja hyvä on pitää se päivärutiini että lähtee salille. ( Itellä oli vasemman olkapään supraspinatus revenny, mutta kävin salilla ja tein muita harjoitteita)
Entäs miten menetellä - 2 ihmistä on varannu ulkomaanmatkan, mutta toinen kaatui tuolilta eikä voi lähteä reissuun. No se sairaustodistus onnistuu. Mutta kun kaveri halusi myös sairauslomatodistuksen, millä diagnoosilla? en valitettavasti voinu sitä kirjoittaa.
Olin ite joskus yli 20v sitten lähdössä "kaverin" kanssa jonnekin etelänleirille. Piruvie, myös kaverin matkalasku tuli minulle - no en todellakaan maksanu, hain sairaustodistuksen ihan oikean syyn ( endometrioosi ja verenvuoto) takia enkä joutunu maksaan edes sitä omavastuuta. "Kaveruus" loppui siihen, pska huijari ja enemmänkin kun koko totuus paljastui.
oooo
Paras oli tämä; ukkeli tuli vähän vaille iltakasia keppien ja jalat kipsissä ison sairauskertomuspaperipion kanssa, totesin että tässä 5 minuutissa en pysty perehtymään asiaan, olisi jotain invalupaa tjsp halunnu. Pyysin tulla uudelleen vastaanotolle ja varata pidempi aika.
No, seuraavana päivänä menin Tampere Taloon Filharmonian konserttiin. Tämä sama ukkeli oli siellä ja ihan ketterästi meni rappusia toiseen kerrokseen. Väliajan jälkeen jäi konsertin seuraaminen kun mietin että mitäs .....no, seurasin minne ukkeli menee ja haa! siellä hän on. Menin esittelemään itseni, ja totesin että hienoa että olette toipunut näin nopeesti :D
Ukkeli oli jokusen ajan kuluttua Aamulehdessä, ja kertoi miten vaikeeta on tää vammaisen elämä.
Sitten semmoinen juttu, jos sulla on oikeudenkäynti ja sairastut, niin se sairauslomatodistus pitää hakea ennen sitä oikeudenkäyntiä. Ei 2 päivän jälkeen että olin kuumeessa enkä päässy. Sitä pitää esimerkiksi soittaa asiasta, niin voi järjestyä. Ja poikkeuksetta nämä on ollu niitä syytettyjä. En muista, mutta nämä on olleet tosi pelottavan oloisia isokokoisia ukkeleita.
Ja sitten yksi (julkkis)tyyppi kun lehdissä vakuutti että mitään en ole käyttäny. No kyllä oli. Tosin apteekista soitettiin että ei voida myöntää kyseistä lääkettä, kun on eri tarkoitukseen.
Ja toinen julkkistyyppi ihastutti, ei vitsit miten voi olla noin upeassa kunnossa! Ja kerran olin ihan varmaa että Tarja Turunen....oli ihan samannäköinen neitokainen.
Olen tosi monelle antanu postiviitista palautetta jos on vaikka upeet monot tms.
Joskus alkuaikoina näki heti millä asialla "potilas" oli, mutta en tuomitse ulkonäön / vaatetuksen tms. perustelella. On nimittäin ollut tosi asiallisia "rokkikarin" oloisia mukavia asiakkaita.
Ihan viime päivinäni kyllä huolestuin, sillä asiakkaan paino li 30-33kg ja vähän minua lyhyempi. Kyselin, ja kyllä hän sitten myönsi että on tutkimuksissa käyny.
Huh, mä painoin pahimmillani 25,8kg ja siinä oli ihan sydänpysähdyksen vaara. Jos minulta tästä otettaisiin 10kg pois niin se olisi kyllä soommoro.
Viimeisenä työpäivänäni annoin asiakkaille ( vakioasiakkaita) omatekemäni satukirjat ( anna vaikka sukulaislapsille) ja itetekemiäni venyttely-voimisteluohjeita. Kerroin että olette nyt mun viimeiset asiakkaat, ja kaikilta tuli halaus ja kiitos kuluneista vuosista.
...ja miten on ihminen näin huonoon kuntoon menny. Kävin pyörällä kaupassa, pakko käydä veskissä juomassa vettä, ja hyvä kun kotia pääsin, hoipertelin jotain 10km/h. Täysin sippi, ja kauppaan on 3km.
Panttipullojen ja -tölkkien ammattikerääjä oli samaan aikaan pihalla, kertoi että taksarit ovat kovasti kaivanneet puljua ja minua. Että minne me nyt mennään ajokorttitodistus hakeen? kun "meillä" oli hinta kohdillaan. Totesin että oman alani töitä en hae, enkä yrittäjäksi enää ryhdy.
En tiedä kuuluuko tämä "taudinkuvaan" toisinaan tuntuu että kyllähän mä pärjään ja varsinkin jos jossain vaiheessa jaksaa vähän enempi pyöräillä. Ja sitten on se toinen ääripää.
Mustaviinimarjamehu lämmitettynä on muuten ihan älyttömän hyvää!
No nyt on maailmankirjat ihan sekasin. En muista koska olisin heränny vasta klo 06.30. Merisää piti kuunnella Yle Areenasta, ja varoituksia oli niin paljo että Nahkiaisen tiedot mahtui lähetykseen just ja just. Meriveden korkeudet ei. Mutta löysin tiedon muualta +40cm.
Eilen illalla tapahtui mielenkiintoinen juttu. Sähköt katosi yht’ äkkiä keittiön valaisimesta, olohuoneen pistorasioista ja kodinhoitohuoneen valoista. Sulakkeet testattu ja sähkökeskus mittaria myöden todettu toimivaksi sähköyhtiön vikapäivystäjän toimesta. Seuraavaksi soittelua että saan jostain sähköfirmasta asentajan tutkimaan sisäiset sähköt että mikä ihme on syynä moiseen. Kaikkea sitä yllättäen sattuu.
Sent from my iPad using Tapatalk
Vaihe mennyt?
Sain sähkömiehen tulemaan tänään niin katsotaan mitä hän löytää. Mitään muuta osaa sanoa nyt kuin että sähkökeskus mittareineen ja sulakkeineen tarkistettu ja todettu toimiviksi sähköyhtiön taholta. Vanha omakotitalo jossa vielä posliinisulakkeet. Itsekin testailin sulakkeita jännitteen ilmaisimen kanssa että sulakkeet on ehjät ja ilmaisimeen syttyy merkkivalo. Ehkä se tänään selviää.
Sent from my iPad using Tapatalk
Noissahan saattaa ns. noususulakkeet olla jossain muualla kuin sähköpääkeskuksessa. Voisi kyllä olettaa, että sähkäri osaa ne katsoa.
Voi olla tosiaan ne 25A tms. pääsulakkeet tolpassa tai tien varressa.
Talossa voi olla vielä nollaus -järjestelmä käytössä ja sitä käytettiin 1989 asti. Vika voi johtua esim. löystyneestä ruuviliitoksesta sähköpääkeskuksessa .
Eilen illalla täällä pätkähti sähköt poikki noin sekunniksi. Sen verran, että useimmat laitteet alkoivat vilkuttaa häiriön merkiksi. Olikohan joku valtakunnallinen häikkä?
Kisu on quest -statuksella eli ei bannattu vaan poistunut kokonaan. Lähtikö omasta tahdostaan vai saiko pysyvän porttikiellon.
Eli Tempokisu voi vielä tehdä "Tommit" ja syntyä uudelleen.
Minun puolestani saa tulla takaisin, tänne meidän muiden turhankirjoittelijoiden joukkoon :o
Puolet porukkaa bannattu.
Hiljattain oli S-Marketissa Juhla Mokka yli 7€/pkt ja nyt sai alle 7€ 2-pakettia. Melkoista heittelyä hinnoissa.
edit. näköjään S-Markettien tilipäivän etu.
https://www.lansi-savo.fi/paikalliset/8196862
Yllätyin että niin iäkäs kuin uutisen mukaan "vähän alle 50 v" tekee tuollaista ilkivaltaa. Luulisi olevan jo järki päässä. Vaikka eihän se taida täälläkään tai missään muuallakaan olla..
Se on hyvä että koulukiusaajat joutuu välillä nurkkaan häpeämään.
Siinäkin lienee kaksi katsantokantaa (jotka eivät koskaan kohtaa) voiko graffitista puhua joskus ympäristöönsä sopivana ja siksi ainakin tietyissä tapauksissa hyväksyttävinä laittomuudesta huolimatta vai ei missään tapauksessa.
Itse en ole koskaan lajia harrastanut - enkä varmaan olisi uskaltanutkaan, vaikka olisin tuntenut kiinnostusta - mutta setämiesikäisyydestäni huolimatta nostan peukkua kaikille tekijöille, jotka ovat edes pyrkineet tiettyyn taiteelliseen tasoon ja peintanneet töitään jonkin teollisuushallin peltiseinään tai vastaavaan.
Väen määrä kuntosalilla, ei toki pitäisi yllättää, mutta silti. Viime vuoden lopulla, lokakuussa, kun aloin käymään niin ehkä kolme oli maksimi samaan aikaan. Tänään oli 12[emoji1]
Ehkä se ensi kuussa jo rauhoittuu.
Täällä on toinen "setämiesikäinen" jonka mielestä kyse on taiteesta, ei rikollisuudesta. Töhry ("tagi") on töhry, mutta graffitit saattavat olla jopa arvostettukin taidemuoto, esimerkiksi vaikkapa brittiläisen Banksy:n työt.