Alkujaan tämän lähetti
JRR-1
Alumiinispektaakkelin tuli tehtyä takajousituksen laakerihuolto. Moottorin vieressä olevat takahäkin päälaakerit ja "horstlinkin" laakerit oli 1500km kohdalla hyvässä kunnossa ja terveessä rasvassa. Keskilinkun laakereista yksi pyöri melkein ok, kaksi oli kahdeksankulmaisia ja yksi niin jumissa, että sormilla ei saanut laakeria kääntymään ollenkaan. Kaikki 4 olivat kuivahkoja. Kaikki laakerit irtosivat 10mm pultista, mutterista, sovitusholkeista ja parista aksiaalilaakerista tehdyillä työkaluilla ongelmitta. Ja uudet asentui samoilla työkaluilla ongelmitta. Älkää menkö dremelin kanssa tuhoamaan runkojanne, kuten ketjussa aiemmin on kehotettu, vaan hankkikaa huoltoa varten oikeanlaiset työkalut. Pahiten jumissa olleen laakerin kohdalla oli kyse laakeripesän liian tiukasta sovitteesta, joka johtui pesässä olleesta pintamaalista. Kun maalit putsasi pois, uusi laakeri pyöri ongelmitta. On muuten kohtuullisen herkkäliikkeinen perä Bomber coililla ja ehjillä laakereilla. Vaihdoin vielä neulalaakerit iskarin yläpään helaankin.
Kuulalaakereissa oli melko sitkeän näköistä valkeaa rasvaa tai enemmän melkein pastan tapaista ainetta. Samaa tavaraa näytti olevan enduran laakereissakin, tietääkö joku mitä se on? Näytti sen verran sitkeälle ja vedenkestävälle tavaralle, että täytyy ostaa varastoon jos tuotenimi löytyy.
Muovipuslat oli yllättäen lähes kulumattomat. Tosin en periaatteesta käy lenkillä sateella enkä harrasta mutakylpyjä muutenkaan, joten laakerit on olleet suht puhtaassa ympäristössä. Se mikä näytti vähän huonolle oli se, että siihen puslan ja tapin väliin näyttää jäävän vettä ja se tappi ruostuu. Ja oksidit on aika huonoja tuommoisessa liukulaakerisysteemissä, hiomatahnaa. Nyt kasasin uudet puslat synteettisen rasvan kanssa, täytyy seurata miten ne kestää. Jos se tappi pysyisi sen verran rasvattuna ettei ruostuisi. Arvoitus on se, että mitä rasvaa ne puslat kestäisi ilman pehmenemistä.
Satulatolpan vajoamiseen rungon sisään löytyi nahkahousufoorumilta hyvin uskottavan kuuloinen selitys. Yksinkertaisesti väärin tehtaalla kasattu. Se kumipantasysteemi on liimattu paikalleen ja liimalla tai sikafleksin kaltaisella tavaralla pidetään paikallaan myös se kierteet sisältäva osa johon tolpan pannan kiristyspultti kiertyy. Kun sinne on työnnetty kasatessa liian innokkaasti liimaa, niin se liima on pursunut myös kierrekappaleen ja rungon väliin. Ja se liimapursoke estää kiristysvoiman siirtymisen suoraan satulatolppaan. Eli ensin ruuvin kiristyksellä täytyy puristaa se liimanpala kasaan ennenkuin voima välittyy tolpan puolelle. Eikä sinne silloin saa voimaa siirtymaan, koska se liima on siellä kumipallona välissä. Minunkin täytyy kiristää se ruuvi johonkin 8-10Nm ennenkuin satula pysyy edes jotenkin paikallaan. Ohjeellisen 4Nm sijaan. Ja kiristäessä tuntuva kumipalloefekti täsmää tasan tuohon selitykseen. Asia on korjattavissa purkamalla pantasysteemi ulos ja asentamalla uusi oikein ilman ylimääräistä liimaa. Vanhaa systeemiä ei ilmeisesti saa irti ehjänä sen liimauksen takia vaan kumipanta menee uusiksi. Asia pitäisi olla saksalaisten kautta canyoninkin tiedossa, jos asian haluavat ollenkaan tiedostaa.