2018 alkukesän ajoin luomua jossa oli öhlärin rfx ilmakeula. Paras ilmakeula jolla olen ajanut.
Printable View
2018 alkukesän ajoin luomua jossa oli öhlärin rfx ilmakeula. Paras ilmakeula jolla olen ajanut.
jpekka vei jo sanat suusta. On joko säädöissä tai kuskissa vika, jos 100-millisellä keulalla kaveri päästelee löysin rantein versus Piken 150 Rokkari. Yleensä vika löytyy liiasta paluusta. Mieluummin liian vähän kuin liikaa.
Omat kokemukset Öhlinsin ilmakeulasta on ihan syvältä. Oli tosi huono ja säädettiin kyllä kaikkia mahdollisia nuppeja ja nappeja. Ei se ole saanut kehuja myöskään vertailuissa Foxin ja Rokkarin lippulaivamalleja vastaan. Öhlins on meinannut nostaa fillarihomman kanssa kädet pystyy jo moneen kertaan, kun ei homma toimi. Keuloja ei edes tehdä Ruotsissa, kuten rätkien ja keulojen kepit.
Itse hämmästynyt miten paljon ilmakeuloissa onkaan eroja. On tullut ajeltua kaikenlaisilla ja esim. prätkässä huomasin että herkkyys on kaiken a ja o. Jos pintaherkkyys puuttuu, ajosta tulee aivan kauheaa. Foxin factoryn valitsin itselle siksi että kovasti Kashimaan on kehuttu. Ja onhan se tolkuttoman smoothi. Kavereilla ollut halvemman luokan rockspoxia jne... ja vaikka niissä paineen säätää kohdilleen, täräyttää ne näpeille silti kivikossa. Onhan keulojen hinnoissa tultava myös parempia ominaisuuksia kun keula maksaa 500 vs 1000€.
Kierrejousi saattaa olla tahmaiseen ilmakeulaan hyvä, koska voi pitää pienempää painetta ja tiivisteet ei kirraa niin paljon. Mutta itse tykkään ilmakeulan progressiosta yli kaiken. Reilusti tokeneita ja keulasta saa herkän mutta todella progressiivisen jolloin isossakaan dropissa ei keula pohjaa. Itsellä jousikeuloja ollut paljon ja juuri niiden herkkyyden vuoksi mutta Fox Factoryn jälkeen tuskin palaan enää jousimalliin (ellei joskus rahapulassa).
Semmoinen huomio että Fox Factorykin alkaa paukuttaa näpeille aina välillä ja se merkitsee että alajalat irti, putsaus ja uudet voiteluöljyt. Noin puolen tunnin homma ja taas saa ajella pitkään herkästi toimivalla keulalla. Eli ihan ensin kannattaa käyttää keula auki ja vaihtaa voiteluöljyt ja tietty samalla putsata stefat ja erityisesti pestä öljyrengas (vaahtomuovinen rengas pölytiivisteen jälkeen) ja öljytä öljyrengas runsaalla kädellä. Saattaa muuttua keula totaalisesti, varsinkin jos viime huollosta on aikaa.
Tuosta Fox Factory 36 Grip2 160mm 2019 malli todella edullisesti: https://www.startfitness.co.uk/fox-3...9g2bt5119.html (koodilla EXTRA10 vielä 10% hinnasta pois)
Itse asentelin tuon viikonloppuna 2019 Levoon ja tuntuu kyllä pirun hyvältä, vaikka kaikki säädöt ei vielä täysin kohdillaan yhden ajokerran jälkeen olekaan :)
tässä mielenkiintoinen lähestyminen keulakauppaan. Tuote minulle outo, mutta ammattimies kauppaa.
https://www.4130.fi/tuote/mrp-ribbon-koeajo/
https://www.4130.fi/tuote/mrp-ramp-control-patruuna/ ja kiinnostava palikka ilmajousen säätöön, sopii RS keuloihin
Tulipas mielenkiintoinen keskustelu aloituksestani, kiitos kommenteista.
Itsekin jo innostuin, että jos keulan huono toiminta olisikin vain säädöistä kiinni, joten kävin eilen ajeleen 15km muutamaa suosikki paikkaa eestaas ja kokeileen säätöjä seuraavasti:
- Ensin säädin sägit paikalleen (taakse 35%, maksimipaine, eteen 25%).
- Avasin paluut sekä edestä että takaa.
- Compressiot auki molemmista. Molemmista päistä vain hidas comressio säädettävissä.
- Sitten testiä-> Vähän paremmin keula liikkui kuin aiemmin. Tiputin kuitenkin painetta hiukan-> Sägi kasvoi n.33%:iin.
- Kolmas testipaikka oli alamäkivoittoinen kivinen traktoriura, jossa gepsin mukaan vauhti 45 km/h. Perä toimi ok. Keula teki pientä terävää vatkausta, mutta ei ollut pelkoa, että kädet olisi irronut sarvista.
- Rupesin kiristämään keulan paluuvaimennusta pari napsua kerrallaan, kunnes tuli vastaan kohta, jossa keula rupes hakkaan vanhaan tapaan. Otin napsun takas ja lasku jälkeen vielä napsun takas. Nyt paluuta oli kiristetty auki suunnasta 6 napsua, joka on spessun laskurinkin mukaan suositus.
- Tämän jälkeen kokeilin vielä kiristää hidasta compressiota, mutta sillä ei ollut vaikutusta näin nopeassa vauhdissa.
- P.S. Rengaspaineet: edessä 1,1bar ja takana 1,7 bar digimittarilla mitattuna.
- P.S.2. Keulassa on tokenit tehtaan jäljiltä. Mielestäni niitä on oikea määrä, koska normi ajossa liikematkaa jää käyttämättä 10-20mm ja dropeissa keula ei sukella liian syvälle.
Lopputulemana keula parani kenties ihan inansa. Edelleen se kuitenkin tuntuu epätyydyttävältä. Kuitenkin samalla mietin, että onko vaatimukseni liian kova. Vertaan alustan toimintaa moottoripyöräenduroon, jossa oikein simmitetty/säädetty alusta ei hakkaa käsille samalla lailla. Kun youtubesta katsoo fillarivideoita, niin aika täristävää ajoa kivikko/juurakkolaskut näyttäis olevan.
Ideoita?
Pääsetkö testaamaan ja vertaamaan jonkun toisen pyörää? Että onko eroa ja kannattaisiko uuden keulan tai kierrejousen hankinta. Konepyöriin on vaikea verrata. Puhutaan ihan eriluokan joustomatkoista, jousitetuista ja jousittamattomista massoista.
Minkälaisia lokareita olette laittaneet Levoon jos olette laittaneet? Eniten kiinnostaa taakse laitetut että saisi kuran määrää linkustoon vähennettyä.
Rupesin vielä miettiin, että kun mulla toi perä ui hiukan alhaalla, niin sehän myös huonontaa keulan toimintaa, niin onkohan tolla perälle jotain tehtävissä (RockShox Deluxe RT3 w/ custom valve, 150mm of travel)?
Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Mikähän versio ilmaruodosta sulla siellä keulassa on? Vanhemman ja uudemman debon airin välillä on iso ero ja päivitys kustantaa (itse asentaen) vain n. 30-40 e. Se ainakin herkistää keulaa tekemättä siitä kuitenkaan liian löysää loppujoustosta. Ts. samoilla ilmanpaineilla saa alkujoustoon lisää herkkyyttä. Samalla keulaan voi helposti vaihtaa liukkaat rasvat ja vaikkapa myös luistavamman pölytiivisteetkin.
Näkeeköhän sitä jostain?
Fillarihan on tän vuoden pyörä ja tehty nyt keväällä, mutta voihan sinne silti olla laitettu vanhempaa ruotoa sisälle.
Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Purkamalla viimeistään, mutta voisin kuvitella, että Rokkarin hyvistä osalistauksista selviäisi sama ilman työkaluihin tarttumista. Eli koittaisi etsiä osanumeron ko. vuosimallin keulan ilmaruodolle ja sitten tuolla osanumerolla katsoo, että tuleeko sillä ilmaruoto, jossa on musta (vanha) vai punainen (uusi) mäntä.
https://trailhead.rockshox.com/en/search/ tuolta muistaakseni näkee kun naputtelee sarjanumeron..?
Tämän vuoden Levossa on uusin versio Rokkarista. Ihan soiva keula, mutta jos haluaa parempaa niin silloin kättä taskuun ja Fox 36 Factory Kashima tai Rokkarin Lyrik Ultimate. Levon 150 perän kanssa rokkaa (tai foxaa) 160-millinen tai jopa 170-millinen keula hyvin. Vähän kyllä aavistuttaa että odotukset on liian korkealla. Silmät kiinni ja lisää vauhtia, niin alkaa latu tasoittua.
Miten perä ui matalalla? Jos sagi noin 35 niin ihan jees. Onko se takaiskarin alapään säätö kummassa asennossa? Itse ajan matalassa ja sägi 35 % eikä se keulaan mitään vaikuta. Polkupyörässä kun ei ole alustaa, vaan molemmat päät elävät melko lailla omaa elämäänsä. Kunhan keskinäinen balanssi on suunnilleen tolkuissaan.
Taisin saada Piken eilen toimiin. [emoji2956]
Kiitos kaikille vinkeistä ja uskon luomisesta Piken riittävyyteen.
Ja sitten ratkaisu. Rokkarin sivuilta löytyvän taulukon mukaan keulassa pitäis olla yksi token (max on neljä). Nyt keulassa oli kaksi tokenia. Otin toisen pois ja säädin Rokkarin laskurin antamat arvot paineisiin ja naksuihin (paluuta piti kiristää vielä 6 naksua). Laskurin paineet oli tosi kovat -> sagi vain 20%. Tiputin paineet niin että sain sagin 25-30%. Sitten kokeileen samat testipätkät, missä aiemmin keula löi käsille. Keli oli eilen sateinen ja maasto märkää, siitä huolimatta gepsi näytti laskunopeudeksi 48 km/h (aiemmin samassa mäessä 45 km/h). Nyt keula eli pystysuunnassa reilusti, mutta missään vaiheessa ei lyönyt käsille. Tankosta pystyi pitämään löysästi kiinni koko ajan. Olipa hieno vetää! [emoji16] Tätä olen koko ajan kaivannut.
Kävin vielä sateesta huolimatta ajaan muutamia polkupätkiä, jossa pääsin vähän testaan tuntumaa kivissä/juurakossa. Keula tuntui kulkevan alempana kuin aiemmin ja toimivan pehmeämmin kuin aiemmin. Pitoa kans oli todella paljon paremmin vaikka en aiemminkaan ole huomannut keulaa liukkaaksi. Nyt kuitenkin vaikka maasto oli märkää ja polulla lätäköitä, keula meni suoraan kuin juna juurakossa/kivikossa.
Olis pitänyt katsoa noi tokenit aiemmin. Mulla kun painoa on paljon, niin yleensä tehtaan jäljiltä olen saanut lisätä tokeneita. Ei tullut mieleenkään että niitä olisi liikaa. En löytänyt spessun manuaalista tietoa paljonko heidän mukaansa tuossa fillarissa pitäisi olla tokeneita, joten en tiedä oliko yksi liikaa vahingossa vai tarkoituksella.
Vielä kommenttia fillarin tasapainosta (perän ja keulan oikea korkeus suhteessa toisiinsa). Tämä on yksi perusasia sagin lisäksi, mikä laitetaan aina kuntoon kun moottoripyörissä säädetään alustaa. Jos tasapaino on pielessä, ei useinkaan saa alustaa toimiin oikein. Jos perä kulkee matalalla, jää keulakulma liian loivaksi joka hankaloittaa keulan sulavaa liikkumista. Sama ideologia koskee myös fillareita.
Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Hienoa!
Tästähän kehkeytyi oiva oppitunti jousituksen säätämiseen! Kuinkahan moni meistä ajaa vaillinaisilla säädöillä?
Minulla oli samanlaiset lähtöajatukset hakkaavine keuloineen. Päivitin sisäkalut uusiksi (Charger2,1+Deponair), ajo-ominaisuudet parani huikeasti, mutta olisiko paneutuminen säätöihin riittänyt?
Tästä inspiroituneena jatkan vielä parempien säätöjen hakemista.
Ratkaisun löytyminen tokenien vähentämisen kautta hiukan yllättää.
Eihän se tokenien vähentäminen tee muuta kuin suurentaa ilmatilavuutta = käytännössä vähentää ilmajousen progressiota mikä tuntuu etenkin loppujoustossa. Negatiivista ilmatilavuutta kun suurentaisi, niin tilanne olisi vähän toinen, mutta se ei tokeneilla onnistu..
Tässä nyt on taidettu kuvauksen perusteella säätää vanhaan nähden kaikki asiat uusiksi kerralla, joten oikea syy parantuneeseen fiilikseen tuskin löytyy tokenien määrästä oikeasti (sen yhden tokenin vaikutus on kuitenkin suht pieni progressioonkin). Esimerkiksi noin rajulla paineiden/sägin muutoksella on moninkertainen vaikutus kuitenkin tuohon tokeniin nähden käsille lyömisen suhteen ja ei ole ihan pienet muutokset reboundikaan mitä on naksuteltu.
Meikällä oli samassa keulassa Levossa 3 tokenia ja paluu 8 naksua kiinni. Painoa on noin 90 kg. Eturengas Maxxis Assegai ja sisällä Pepis insertti. Painetta 0,9 joten rengas on iso osa jousitusta. Enempi tokeneita = voi laittaa vähemmän painetta, niin silti kantaa keskeltä eikä pohjaa ja alkuherkkyys parempi! Nyt on nokalla 170 mm Lyrik Ultimate. Sen kanssa ei 150 milliä joustava takapää meinaa kestää mukana, joten katsotaan ratkeaako joku paikka!
Sagi on koko ajan keulassa ollut joko vähän alle 30% tai vähän yli 30%. Rokkarin laskurin mukaan laitetuilla paineilla sagi olisi ollut 20%, joten tiputin paineita kunnes sagi asettui taas sinne 25-30% väliin. Paluuta kiristin huomattavasti. Eli muutokset, 1 token pois, paluuta 6 napsua lisää.
Tänään yritän illalla päästä ajaan vähän rajumpaa juurakkoa/kivikkoa. Toivottavasti keula toimii vielä sielläkin. [emoji2]
Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Kannattaa muistaa, että "oikea" sagi itsessään ei ole mikään itseisarvo. Etenkin jos säädöt muuten ovat persiillään.
Jättäisin itse ohjetaulukot heti ja säätäisin tuntuman mukaan. Se edellyttää toistoja ja klikkereiden säätöjä.
^^Yksi palikka pois ilmatilasta ja paluuta kiinni. Varmasti vähenee käsillelyöminen, koska jousen progressiota vähennetään ja paluutakin jarrutetaan. Vähän kuulsotaa siltä, että nyt se keula toimii sopivassa vauhdissa (taajuudessa) sopivan kokoisessa patikossa. Mutta kestääkö hyppyjä tai isompia patteja? Jos ajat 150 mm joustavalla keulalla 200 milliä korkeaan pattiin, niin varmaan lyö ensin pohjaan ja sitten käsille. Eikä ehdi palautua ennen seuraavaa pattia.
Kyllä se keulan säätäminen on kompromissin hakemista tai jatkuvaa säätöjen vatkausta. Testaamalla jotain kanttaria vasten keulan saa varmaan supersmoothiksi, mutta sillä ei ole mitään tekemistä keulan hyvyyden kanssa. Tämä viimeinen ei ollut kohdistettu kehenkään, vaan yleisenä huomiona.
Nyt on naksun löysempi vieteri perässä ja tuntuu aika hyvälle.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...beb10bfe87.jpg
Ehkä ryhmä kysymys mut miten tohon rokkarin revelation rc keulaan (2019 turbo levo) nii saa ton tokenin. Ku ilmakorkin avaa nii pitäs joku ihme hahloavain olla. Netissä videoissa näyttää lähtevän ihan räikällä.
Uusissa Rokkareissa näyttää olevan ilmapuolen korkki pakka avaimella avattava. Löytyy jokaisesta fillariosia myyvästä liikkeestä. Esim tämä https://www.motonet.fi/fi/tuote/3809...an-Pakka-avain
Huom. Muista päästää ilmat pois ennen avaamista.
Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Pimeät illat lähestyy. Tietääkö kukaan, saako Lupinen valot toimimaan Levon akulla? Itselläni on vähän vanhempi päivitetty Betty, jolle olisi kätevä, jos virran saisi Levon akusta. Lupinella on toki bolt on ratkaisu mutta siitä ei saa samoja tehoja. Millähän jännitteellä tuo akku puskee valoille virtaa?
https://www.lupine.de/products/bike-...se/sl-sf-brose,
Yllättävää että Joensuun motonet näyttää nollaa :D
Olisin edelleen innokas ostamaan Gen1 504Wh akun jos jollain on syystä tai toisesta ylimääräisenä. Elinen Himoksen lenkki meni lopusta ..tuiksi kun akku hyyty jo viimeisen EK:n alkupäässä. Pakko olla jatkossa tällaisissa kaksi akkua, muuten ei tuu mitään. :)
Ihan mielenkiinnosta:
Montako pätkää ajoit treeneissä kun akku loppui?
Millaisilla avustuksilla eri tasot ovat?
Millä tasolla siirtymät ajoit?
Itse ajelin treeneissä yhteensä 11 ek:ta eli kaikki kerran plus kolme ek:ta uudestaan.
Siirtymillä ecoa ja pakollisissa paikoissa trailia. Eco 13%,trail 55% ja turbo 100%.
Treenien jälkeen iltapäivällä akkua oli n. 50% jäljellä.
Tänään kisassa tauolle saapuessa akkua oli mennyt reipas vajaa 40%. Ei ois tarvinnu ladata mutta latasin kuitennii.
Akkuna levon 700wh.