CS-HG800 11-34 menee maastopyörän vapaarattaaseen.
Printable View
CS-HG800 11-34 menee maastopyörän vapaarattaaseen.
Voi olla että turhaan mutta näin yleisellä tasolla. Laitappa pyörä selälleen ja pikalinkku auki. Kiekko kunnolla haarukan hahloissa ja väännä sivuttain, onko klappia? Jos on niin diagnoosi helppo. Siellon dropouteissa väljyyttä johtuen liika löysästä pikalinkun kiristyksestä. Olen sitä mieltä että levyjarrupyörissä on pikalinkku perseestä.
Ratkaisin asian täältää tulleiden ohjeiden yhdistelmällä. Takakiekko oli tosiaan hieman huonosti paikallaan. Irroitus ja uudelleen kiinnitys pikalinkkua painamalla kiristäessä ratkaisi asian. Edessä keskitin jarrun. Nyt on molemmat linkut niin kireällä kun vain sain (niin, että ne saa vielä aukikin toki) ja jarrut laahaamattomat. Kiitoksia siis vain kovasti avusta.
Hyvä että Marsan ongelma noin helposti ratkesi. Ittellä on yks maasturi jossa pitää jotain tilkettä hahloihin keksiä, vasta vuoden ollut aieaikomuksena...
Ensimmäisen kerran takavaihtajana deore ja malli Shimano Deore M6000 Shadow+. Kysymys et mikä toi ON/OFF kytkin on, ja missä asennossa sen pitäisi olla maastoajossa tai mikä sen virka noin yleensäkin on? Pyörää pestessä ja ketjuja voidellessa vasta tuon kytkimen huomasin :)
Siis tämä
http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod160761
Ajaessa ON ja kiekkoa irroitellessa OFF. Ketjua sen on tarkoitus pitää kireällä.
Ostin Merida 400 cyclon työmatka/harrastepyöräksi. Siinä on Shimanon 11v 105 osasarja ja Tekno spyre jarrut.
Haluaisin Sramin vaihteet, niin kysymykseni kuuluu : jos hommaan Forcen mekaanisetkahvat niin toimiiko Teknon jarrut niillä? Ja mulla löytyis Sramin 11v X01 takavaihtaja varastosta, niin toimiiko se noitten Forcen kahvojen kanssa ja 2x11 systeemissä?
Shimanon ja SRAM:n vaijerijarrukahvoissa on erilainen vetosuhde. Muistaakseni ero on niin päin, että SRAM:n kahvoilla Shimanon jarruissa on valtava vapaaliike, ja jarrut alkavat ottavat kiinni myöhään mutta terävästi. Toisinpäin Shimanon kahvoilla jarrut ottavat kiinni nopeasti, mutta kahvassa on pitkä liikealue jossa jarruteho lisääntyy hitaasti.
Tektro Spyrejä (mekaanista levyjarrusatulaa) on myyty myös SRAM-kokoonpanoissa. Joko Spyrestä on olemassa erilaisia OEM-malleja pyörävalmistajien kokoonpanoihin, tai sitten tuo vetosuhteen ero ei ole mekaanisella levyjarrulla niin ilmeinen.
Pitäisi toimia, mutta kannattaa kuitenkin tarkistaa SRAM:n sivuilta että komponenttien ominaisuuksissa luetellaan sama vaihtotekniikan markkinointinimi. Onko se nyt sitten Exact Actuation vai joku muu.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Ettan
Shimano XT 10 SPD on maasturissa ja lukko Off-asennossa on mulle mieluisempi.
Moro. Kevät tuloo ja pyörää pitäisi alkaa huoltaa kautta varten, joten:
Mitkäs olisi oikeat toimenpiteet maastopyörän nestelevyjarruille jotka ulisee ja ei pidä? Kokeilin jo perinteistä eli jarrupaloille kevyt hionta, ja levyille karhennus + rasvanpoisto, mutta ei kyllä ollut mitään apua. Tuo ongelma alkoi sen jälkeen kun käytin pyörää pitkässä alamäessä jossa kuskin kantinpuutteen takia piti jarrutella piiitkiä matkoja, ja levyt kävi niin kuumana että poltin niissä vielä toisen jalkanikin :D Eli liekkö palat sitten ihan finito ja läpikypsentyneet ja hionta ei enää auta, vai mikä lienee tuomio? Luulis että levyjä nyt ei kyllä tuollaisella saa kuitenkaan tuhottua.
^Koo, pitänee sitten laitella uutta palikkaa tilaukseen. Arvelinkin että noin varmaankin käy, mutta koska jarrupalatkin maksaa kuitenkin jotain niin ajattelin että kysäisen nyt kuitenkin ensin.
Mahtaakohan jostakin, internetzs tai kivijalkakaupasta, saada kapeampaa about 9-12mm leveää "stänin vanneteippiä" taikka vastaavaa?
Pikaisella tutkimuksella näyttäisi olevan 19mm kapein löytämäni stänin(ja muiden valmistajien) teippi. Tarvisin Arch mk3 kehiin kapeampaa teippiä joka peittäisi pelkästään vanteen "keskiuran", ilman että sitä tarvisi turhaan hampaat irvessä vetää koko vanteen leveydelle, mistä ei varsianaisesti ole tämän vanteen kanssa edes mitään hyötyä...
Onhan Stanilla 12-millinen teippi tarjolla. Omani ostin joskus ihan kivijalkakaupasta. Tuolta Stanin kaupastakin olen tilannut tavaraa ja nopeasti tulivat.
Juu itsellänikin on tuota kapeampaa ollut, mutta en nyt ehkä ameriikasta asti viitsisi lähteä pelkkää teippirullaa tilaamaan, tulee äkkiä teippirullalle hintaa. Eli siis kaipaisin lähinnä kotimaassa tai euroopassa olevaa kauppaa, mistä tuollaista voisi tilata tai käydä paikanpäällä hakemassa...
^no jos on aikaa odottaa niin osta vaikka Bike24:sta. Tai sitten haet tai tilaat Yläfemmasta.
Ach so, oli yläfemmassa näemmä piilotettu "Universal" nimen alle niin ei tajunnut katsoa tarkemmin. Ehkäpä sieltä sitten... Kiitoksia tästä.
Ostin Cuben maastopyörän ja renkaina Maxxis Forekaster 29x2.35. Vanteet CUBE ZX20, 32H, Disc. Onko tietoa kuinka kapeat/leveät kumit noille vanteille menee? Onko porukkaa jotka ovat noilla Forekastereilla ajaneet talvella? Ei viitsisi enää nastoja ostaa tälle vuodelle. Hinku päästä ajamaan on kuitenkin kova..
1. Mittaa työntömitalla kehän ulkoleveys.
2. Poista tuloksesta 4mm, jolloin sinulla on tuloksena arvioitu kehän sisäleveys.
3. Peukalosääntönä käännä kehän sisäleveyden millit renkaan leveydessä tuuman kymmenyksiksi. Jos kehän sisäleveys on 23mm, 2.35" rengas on aika lähellä optimaalista. Järkevä skaala on silloin luokkaa 2.2-2.5".
Toki kaikenlaisia kehiä voi naittaa kaikenlaisiin renkaisiin, mutta ei kannata haahuilla kovin kauas suosituksista jos haluaa järkevät ajo-ominaisuudet. Yhtälö mutkistuu kun otetaan mukaan käyttötarkoitus ja siihen sopivat rengaspaineet.
Ja kun ylläolevasta ottaa henkilökohtaiset mieltymykset pois, ei jäljelle jää kuin jarrujälki.
Kiiton CamoN. Pitää tehdä noin. Olisi yhdet renkaat tyrkyllä joten pääsen hyvinkin alkuun näin!
Onko tuo nyt oikein pinnattu? Vähän oudolta näyttää kun pinnat menee tuollalailla ristiin. Ja koko vanne on näin, "uudet" shimano R500 kiekot. https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...e0eaadd530.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/201...9c3588bb91.jpg
On oikein pinnattu, jos on haluttu perinteinen 3-ristiin kuvio. J-pinna risteää 3-ristiin kuviossa siten, että pinnojen päät risteää navan päässä välittömästi navan laipan molemmin puolin, seuraavaksi välittömästi navan laipan ulkopuolella ja kolmannen kerran ennen pinnamitan puoltaväliä. Kolmannessa risteyksessä pinnojen pitäisi olla kosketuksessa toisiinsa, jos pinnareiät ovat kehällä yhdessä linjassa. Muihin tapauksiin en ota kantaa.
Jos pinnojen pituus on alunperin valittu oikein, kiekkoa on hankala rakentaa väärällä kuviolla. Pinnat on muille kuvioille systemaattisesti liian pitkiä tai lyhyitä. Kauneusvirheet, kuten esimerkiksi pinnojen risteyttäminen kehän venttiilireiän kohdalta, on sen sijaan helppoja huolimattomuusvirheitä. Ne eivät kuitenkaan vaikuta kiekon rakenteen vahvuuteen.
Levyjarrukiekkojen kanssa pitäisi huomioida myös Peter Verdonen wiki-sivullaan kuvaama pinnakuvion suunta, jolla pyritään ylläpitämään tasainen pinnajännitys jarrutustilanteissa.