Jos ne ei ole kopioituneet kokonaan? Onko koneen levyllä tilaa? Ulkoisillekkin levyille voi laittaa ..
Printable View
Sitä se tekstikin meinaa ( yhdelle koneen kiintolevyistä on suoritettava yhtenäisyystarkistus....ohita levyn tarkistus painamalla jotain näppäintä, 10s aikaa...), mutta kun se tarkistus-operaatio kestää tuntikausia niin en ole. Käynnistyksen korjauksen sensijaan suoritutin.
Koneen levyllä on todellakin tilaa ( olisiko joku viidesosa käytetty), ja onhan ne kuvat aikaisemmin näkyneet.
Kaikki merkit vaan yrittää kertoa mulle että mun kuvausharrastus on tiensä päässä, parhaat kuvat on jo otettu ja muutenkin harrastukseen ( nuket) oot kuluttanu ihan tarpeeksi rahaa. Aikomus onkin tehdä enää nämä vireillä olevat jutut, toivon että ensi syksynä mitään nukkekuvia ei ole tiedossakaan. Se ei tarkoita että nukkeilu loppuu, mutta tää kuvaaminen. Hirmuisen stressaavaa kytätä sopivia keliolosuhteita yms. Olisi tosi kiva käydä Nakkilassakin ihan vaan ilman mitään kuvausprojekteita.
No joka tapauksessa sain Nakkilan kuvat laitettua, ja kuvat avautui. Koko yön valvoin ja tunsin kirjaimellisesti nahoissani miten syke ja jännitys vaikutti koko kroppaan, sama tunne kun ...ai niin en kerro, mutta ei todellakaan mikään mukava tunne.
Tietokone on myös aika vanha 20 vuottahan tässä jo on yhteistyötä tehty.
^Lataa Crystaldisk ja kato mitä se sanoo siitä levystä. Backuppi ulkoiselle on joka tapauksessa aina hyvä idea vaikka levy toimisi.
https://osdn.net/projects/crystaldis...nfo8_3_2a.exe/
Jaaaaahas. Ei passaa luottaa tuohon Onedrive varmuuskopiontiin.
Rupesin täs selaileen vanhoja kuvia mutta eihän niitä löydy mistään!
Ei kiintolevyltäkään ku onedrive sössiny sen.
Kansiota jokunen tallessa mutta ne on tyhjiä
Suomeksi kiitos. Hei en mä ymmärrä näistä oikeesti mitään, vaikka töissä olen tietokonehommissa ehdottomasti näppärin :D
Firefox sivupalkin kirjainmerkkipalkki - sain sen aiemmin ( vahingossa) sivun yläosaan vaakatasoon, miten sen sinne sai? ei ole siis sama kun "kiinnitä välilehti"
Mulla on kuvat muistitikulla. Koneeseen tuli siis se ongelma että resurssienhallinta lakkaa toimimasta sillä hetkellä kun yritän kopioi kuvat ja liitä, olen sitten töissä tallentanut kuvat muistitikulle.
Uuden koneen hankinta ei liene kaukana, samoin kun uuden telkkarin...
( viime yönä kun tämän koneen kanssa ...niin alkoi tuntua toi patteriputken napina aika pieneltä harmilta..)
^ Kannattaa jostain huoltofirmasta kysellä paljonko maksaisi vanhan kiintolevyn sisällön kopiointi uudelle. Voi hyvinkin tulla paljon halvemmaksi kuin kokonaan uusi kone. Kiintolevyillä on kuitenkin rajoitettu käyttöaika, eli jos levy on vanha niin voi olla tarpeen vaihtaa uuteen.
^ja toi on vielä helppo homma, eikös kisulla ollut jotain veljenpoikia tms jotka tuon hoitaa tupakki/kalja/vissypalkalla, sen uuden levyn tosin joutuu kustantamaan itse - mutta silti tulee halvemmaksi kuin uusi kone. Ja jos sitä levyä vaihdetaan niin SSD tilalle ja kone on kuin uusi.
Ei ole veljenpoikia, 11-vuotias veljentytär on. Mutta kiitos vinkeistä, tarvii kysyä joskus.
Tosin kuvausharrastus on loppumassa vuoden sisällä, syynä siis että parempia kuvia ei enää tule ja stressaa sääolosuhteiden kyttääminen, saa ehkä säästöön rahaakin kun ei osta enää nukkeja + tarvetavaroita.
!! kyselin ensin isältäni; voi ei, ihan kamalan monimutkainen ja vaikee operaatio joku uusi kiintolevy, ja siinä menee sitten kaikki kuvat...
No kuvat voi mennäkin, mulla on ne kaikki muistitikulla. Ja vanhoja kuvaraakileita mihinkään enää tarvi.
^ Voihan koko kiintolevyn nykyiset sisällöt kloonata uudelle levylle. Kaikki tiedostot ja Windowsin sun muiden asetukset säilyvät samoina.
Olen itse tehnyt pariin kolmeen otteeseen (ohjeita esim. "How to Copy Your Windows Installation to an SSD", vaatii tosin jonkinmoista harrastamista/osaamista. Tai ainakin ohjeiden noudattamista.)
Mutta jollakin rahalla (kympeillä, alle satasella?) varmaan saa tilatuksi jostain PC-huollosta vanhan kiintolevyn sisällön kloonauksen uudelle (SSD-)levylle, kannattaa ainakin kysyä. Jos ei siis tuttavapiirissä ole asiantuntemusta.
Ööö.. ja minkäs ikäinen onkaan tämä konsulttisi, isäsi siis...kuha vaan mielenkiinnosta utelen :rolleyes:
En malta olla sanomatta että ongelmat on kyllä hiukan itseaiheutettuja. Minkä tahansa teknisen laitteen kanssa 20 vuotta on pitkä aika, mutta tietokoneen kanssa ikuisuus. Suosittelen uuden ostamista, sellaisen missä on SSD-levy ja että samalla hankkii jonkun turvallisemman varmuuskopiolaitteen kuin usbtikun.
Jos kone olisi oikeesti 20 v vanha, ei taitaisi W7 sellaisessa aparraatisa hyrrätä... monestakin syystä.
Kisu nyt vaan yrittää kehrätä huomiota itselleen :D
^ en mä muista! en mä mitään huomiota, mä en oikeesti tiedä tietokoneista ( tai fillareista tai autoista - kuten se miljoona km...oho olikin 100 000km) mitään....edellinen tietokone lopetti yhteistyön ja ostin tän Verkkokauppa.comista sinä vuonn kun kävin SääksmäkiSoi! -tapahtumassa, jos se oli sitten 2012 :D no eihän tää mitään 20v vanha voi olla, en mä enää kilpafillaroinu kun tää kone ostettiin ja lopetin kisailut yhteen tempoon vuonna 2008.
No, en mä toimivaa konetta nyt mihinkään vaihda.
Mutta yksi "ongelma" ratkaistu, ja sekin tuli ihan vahingossa, en edelleenkään tiedä mistä ne kirjainmerkit ( suosituimmat mun sivut) tuonne yläpalkkiin tuli. Nyt ne on kuitenkin siellä :D kuvien ongelma ilmeni ihan yhtäkkiä; edellisenä päivänä meni ihan normaalisti ja - sitten ei.
Se miksi en pysty siirtämään kuvia muistikortilta suoraan koneelle, vaan pitää avata kuvankäsittelyohjelmassa ja tallentaa sieltä, en tiedä. Toimi vielä lokakuussa ihan normaalisti. No, menee se hitaammallakin menetelmällä, onpahan tekemistä kun vapaa-aikaa on aika paljon...
Olen kuitenkin tietoinen että uuden tietokoneen, ja uuden telkkarin osto tulee eteen jossain vaiheessa. Mutta vasta sitten kun on ihan pakko, ja se aika ei ole vielä nyt.
Oliko usb muka jo 20 vuotta sitten? Kylläpä aika rientää.
Edit:. No tulihan se sieltä, siis 7 vuotta.
Ostin uuden Macbook Pron. Kun yritin eilen palauttaa 2013 vuosimallin iMacista varmuuskopiota Time Machinen kautta (varmuuskopio ulkoisella kovalevyllä), niin ei helkkari onnistu. Herjaa jotain ettei uusi kone "tue käynnistämistä HFS:ltä", mitä ikinä se tarkoittaakaan. Ehdottaa että asenna käyttöjärjestelmä uudestaan, no tein sen ja ei silti onnistu.
Alkaa savu nousta korvista. Maksoin juuri siitä, että niks naks saan siirryttyä sulavasti koneesta toiseen. Osaako joku Mac-asiantuntija sanoa mitä tässä pitäisi tehdä?
OK!Lainaus:
^ en mä muista! en mä mitään huomiota, mä en oikeesti tiedä tietokoneista ( tai fillareista tai autoista - kuten se miljoona km...oho olikin 100 000km) mitään....edellinen tietokone lopetti yhteistyön ja ostin tän Verkkokauppa.comista sinä vuonn kun kävin SääksmäkiSoi! -tapahtumassa, jos se oli sitten 2012 :D no eihän tää mitään 20v vanha voi olla, en mä enää kilpafillaroinu kun tää kone ostettiin ja lopetin kisailut yhteen tempoon vuonna 2008.
No, en mä toimivaa konetta nyt mihinkään vaihda.
Oot kyllä aika lutunen nuihe selitystesi kanssa :rolleyes:
Itseasiassa uusi kone vaikuttaa olevan niin uusi, että se ei suostu tekemään ”täyttä” palautusta, joka toisi sille laitteelle liian vanhan tiedostojärjestelmän sellaisenaan. Pitäisi olla APFS kaiketi.
Vanha kone päivittämällä vähintään High Sierraan ensin ja uudestaan backup ja siitä restore voisi onnistua. Paitsi jos on jo päivitetty ja jätetty konversio tekemättä, sitten konversio jälkikäteen ehkäpä näin https://recoverit.wondershare.com/ma...sing-data.html (ja konversion jälkeen uusi backup ja siitä restore..)
Toki myös pelkkä tiedostojen palautus on yksi tapa, mutta sitten on vähän enemmän puuhaa ohjelmien asennuksen ja asetusten kanssa.
Joo saan näkymään, mutta haluaisin musakirjastot, Adobe Lightroomin ym. kirjastot ilman manuaalista klikkailua, kuten aina ennenkin. Mutta siihen kai on mentävä, jos ei muu auta.
Asiaa ei auta ollenkaan se, että MacOS Catalina ei suostu asentumaan vanhalle iMacille (late 2012), vaan antaa herjan heti alkuunsa "Tapahtui sisäinen virhe esivalmisteltaessa taltiota AFPS-muunnokseen". Onko kyse jotenkin samasta asiasta. Mitä noi AFPS/HFS edes tarkoittaa?
On erittäin kaukana autuaallinen entisaikojen mac-kokemus, jossa homma luistaa kuin vanhan miehen en sano mikä.
Tämän artikkelin perusteella homma ei vaikuta ollenkaan hyvältä... https://www.howtogeek.com/331042/wha...hfs-and-exfat/
"APFS also isn’t compatible with Time Machine at this time, so you’ll have to format backup drives as Mac OS Extended."
Vanhassa koneessa siis perinteinen 1TB kovalevy ja uudessa MacBook Prossa 1TB SSD. Tämän täytyy olla niitä kuuluisia kapitalismin juonia. Ryhdyn kohta vasemmistolaiseksi :(
Vielä semmoinen pohdinta, että jos hommaan uuden ulkoisen kovalevyn, joka mun on ymmärtääkseni pakko hommata, koska vanhalla kovalevyllä on muutakin kamaa kuin varmuuskopio, ja formatoin sen Mac OS Extended -tavalla tai jollakin eri tavalla, että se on AFPS-yhteensopiva, niin sitten homman pitäisi luistaa? Missaanko jotakin (öö no varmaan)
^asenna uuteen koneeseen sama käyttis kuin vanhassa macissa, palauta time machinestä ja päivitä uuden koneen käyttis sen jälkeen Catalinaan. Ei ehkä fiksuin tapa mutta voisi toimia. Catalina ei muuten taida tukea enää vanhaa Adoben lightroomia.
LJL: Ajapa sille vanhan koneen levylle ensin First Aid-toimenpide Disk Utilitystä. Jos olisi vanhan koneen levy sekaisin ja siksi ei onnistu konversio, tuo osaa ehkä korjata ja sitten uudestaan päivitystä koittamaan. First Aidin voi joutua tekemään ns Recovery-tilan kautta johon pääsee buutin kautta, mutta ensin voi koittaa suoraan vaan MacOS käynnissä.
HFS(+) ja APFS on erilaisia Mäkin tiedostojärjestelmiä, jälkimmäinen uudempi.
Uuteen koneeseen vanhan käyttiksen ajaminen ei todnäk onnistu, ei tue uutta rautaa vaikka vanhan käyttiksen asennusmedian jostain saisikin, Apple ei kovin montaa versiota taaksepäin jakele.