Siinä hyvä kysymys mitä itsekin pohdin tässä alvariinsa.
Koirista mulla ei ole liiemmälti kokemuksia, mitä nuo elämässä kohtaamani koirat: lapsuuden naapurin, joidenkin tuttujen ja kulkiessa tavatut tessut. Olen ymmärtänyt niin, että ne ovat sen sorttimenttisiä olioita, että haluavat paljon positiivistä huomiota kohtaamisen alkuun, niinkuin tervehdykseksi. Kun koira huomaa sen silmät aukeaa, kulmat ja korvat nousee säpsähtämällä ikäänkuin se ajattelisi: "Mikäs? / Kukas?" Siihen jos itse vastaa myönteisellä ajatuksella : "Hei hei mukava pikku tessuu", koira saattaa vastata siihen pienellä hännänheilautuksella tai vaan muuten rentouttaa ilmeensä ja katsoa muualle. Jos taas ajattelee: "voi kauheeta koira ja toi On isoo". Koira jatkaa huomionherättämistään mun suuntaan ja hieman tosiaan huomiotaherättävämmin... siitä mä olen oppinut ajattelemaan vaikka hieman ristiriitaiselta näyttää, että koira ajattelee: "hei ei mussa oo mitään pelättävää, tule tänne!" Mutta semmosessakin tilanteessa on koira kyllästynyt vaikka hyppisi kaikin voimin hihnaa vastaan ja haukkuisi, kun olen ajatellut ottavani koiran poskipusseista kiinni ja sanovani söpöö. Hassua.