Tänään iltasella tiimin salaista Tahkotreeniä. Täysjäykkiksellä Espoon hiekkateitä ja maastoilua 65km ja kolmepuolikas.
Alkaa vaikuttaa hyvältä, vielä pientä herkistelyä ja taktiikka kuntoon.
Nyt alkaa tosin pelottaa, että jokin ehtii mennä pieleen!
Printable View
Tänään iltasella tiimin salaista Tahkotreeniä. Täysjäykkiksellä Espoon hiekkateitä ja maastoilua 65km ja kolmepuolikas.
Alkaa vaikuttaa hyvältä, vielä pientä herkistelyä ja taktiikka kuntoon.
Nyt alkaa tosin pelottaa, että jokin ehtii mennä pieleen!
Maanantaina maantieduona (tai majakka&perävaununa) Emäsaloon ja takaisin.
Menikö kolmen perättäisen päivän rasitus sittenkin överiksi ja tavallinen kesävatsapöpö pääsi iskemään vai oliko pöpö tavallista ärhäkkäämpää sorttia? Tiedä tuota, mutta puolitoista päivää oli melko heikkoa ja nyt on saman verran palauteltu voimia. Liikuntaa on harrastettu eilen kävelemällä päivän kuluessa yhteensä lähes viisi tuntia ja tänään puolet vähemmän..
Voi sanoa että pyörän sarviin tekee jo mieli tarttua ja heti aamustahan lähdetään katsomaan miltä meno maistuu. Periaatteella juomaa ja ruokaa matkalla riittävästi,
Aamulla kävin vajaat pari tuntia tien laitoja ja tyhjiä
kelvejä nauttimassa tyynessä kelissä.
100km@35,4km/h ja aika kovat oli sykkeet välillä
Tänään klo 15-19 maastolenkki täysjuustolla. Melko tasan viiskymppinen.
Melko kivaa oli, kaipa tuonkin fillarin voi edelleen kalustossa pitää vaikka välillä myyntiaikeita tuleekin.
Eikös sun pitänyt eilen tai tänään käydä kuvarastilenkillä täällä Itä-Helsingissä? Huomenna se nimittäin voi olla myöhäistä jo heti aamupäivästä:cool:
130 km ja rapiat maantietä porukkalenkillä.
En väheksy maastolenkkejä, en hiekkatielenkkejä, en ulkoilulenkkejä enkä edes kelvilenkkejä. En täysjoustolla enkä jäykkäerällä, en läskipyörällä, plussapyörällä tai leveimmillä gravelrenkailla mitä pyöräänsä saa mahtumaan ajettuja lenkkejä. En minkäälaisella pyörällä ajettuja lenkkejä. En yksin ajettuja lenkkejä. Mutta kyllä pyöräily on parhaimmillaan, jaloimmillaan ja hienoimmillaan kun ajetaan maantietä, oli se sitten sileää tai kuoppaista, ja pidetään vauhti sellaisena että ajoasentoa hakee välillä alaotteelta ja ajetaan porukassa jossa vauhti on parempaa kuin yksin ajaessa.
Ja mielellään vielä sellaisessa porukassa jossa muut ovat kovempia ajajia kuin itse olet - ainakin silloin kun lenkin tarkoitus ei vaadi heitä ajamaan niin kovaa että putoat:rolleyes:
Ajatuksemme ovat äärimmäisen saman suuntaisia tässäkin!
Ajoin jo nyt kolmannen kerran ihmisveturin vetämänä juuri niin kovaa kuin kykenin. Ensimmäisiä ns. porukkalenkkejä pyöräilyelämäni aikana, vaikka vain kaksi ajajaa, muitakin yhteispyöräilyjä on, mutta ne ovat olleet porinalenkkejä lähinnä, tai retkiajoa. Näistä irtoaa jotain aivan uutta hyvää väheksymättä mitään muutakaan pyöräilyn suuntausta, lastenlasten potkupyöräilystä lähtien. Tiepyöräily maantiepyörällä antaa mitä pyöräily parhaimmillaan voi antaa.
No piti piti, hitto soikoon. Lauantaina tuli kuiteskin muuta ohjelmaa ja eiliselle oli treeniohjelmassa maastolenkki. Hetken harkitsin jos siityis autolla tuonne rastin hollille itään ajamaan tuon lenkin kivoissa (ja vieraissa) maastoissa, mutta laiskotti enkä tuota ~20km siirtymääkään viitsinyt lämmittelyksi ajella.
Metroon yhdistettyä työmatkatempoa n. 10km, paluumatkalla tullee reilusti enemmän
Eilen 40km lenkki @ 24,2km/h. Oli pakko päästä pyöräilemään, muuten hajoaa pää. "Yhtään" en uskaltanut kyllä painoa laittaa oikealle polvelle, eli tuli ajeltua aika köröttelemällä. Ja katso, ei jälkireaktiota kipeytymisen muodossa siten tullutkaan. Positiivisesti ajatellen tässä mun nykyisessä rajoittuneessa tilassani on jotain hyvääkin. Ajaa (vielä) voin, mutta nyt lenkit pysyy rauhallisella (PK?) alueella. Yleensä tulee ajeltua turhan kovilla sykkeillä kun ei malta. Koville tietysti ottaa se, että vielä ei ainakaan uskalla pidempiä matkoja ajaa.
Ad JackOja: metro on keksitty ja rakennettu ja fillareille, mukaanlukien täpärit, on yleensä hyvin tilaa (ellei satu olemaan jokin poikkeuksellisen suuri yleisötapahtuma tai jonkin ilmaisia ämpäreitä mainostaneen myymälän avajaiset tms). Pitää vain osata ajatella nuo siirtymäjutut uusiksi.
Sama asia on muuten taklattavana minullakin: länsimetron valmistumista odotellessa oli paljonkin puhetta siitä että sitten kun liikenne vihdoin alkaa voisi olla hienoa suhata mukavasti sen sijaan että joutuu ajamaan tylsästi jomman kumman Kehän kelvejä tai hankalasti keskustan liikennevalojen ja hermoja rassaavien kelvien kautta. Espoon, Kirkkonummen ja Siuntion puolella olisi niin paljon uusia tai harvoin ennestään ajettuja teitä! Mutta enpä ole vielä ensimmäistäkään kertaa vienyt fillariani metroon...
Ad TERU: tuommoinen paritempo jossa vetomies ei (juurikaan) vaihdu ja itse on (lähes) pelkästään saavana osapuolena on sekin hienoa mutta se on ikään kuin toisessa päässä skaalaa jonka toisessa päässä on porukka jonka vetotöihin osallistuu itse täysipainoisesti. Eilisellä lenkillä olin jossain puoliväilin jälkimmäisellä puolella eli tein joko selvästi lyhyempiä vetoja tai tein samanpituisia vetoja mutta selvästi harvempia vetoja kuin muut - mutta vastapainoksi tein omani suhteellisesti kovempina:rolleyes: - ja se on hyvin pitkälle se vauhdikkaan porukkalenkin malli josta tykkään eniten.
Tykkäämisen kannalta onkin sitten melko lailla sama miten kovaa mennään tai olenko aivan punaisen rajoilla jo peesissä ajaessani. Siis kunhan ylipäätään pysyn mukana!
Tältä pohjalta onkin helppo ymmärtää miksi jotkut viehättyvät suuresti Vätternistä eli siitä kun todella isolla porukalla ja harjoittelun kautta mahdollisimman tehokkaaksi saadulla ryhmäajolla ajetaan kovempaa kuin mihin normaalilla porukkalenkillä pystytään. Mutta kun sellaista en ole itse kokenut, en osaa sitä kaivatakaan...
Olen tiedostanut tuon ja innolla odotin Länsimetroa tuostakin syystä, mutta käytännössä ajatus on kuitenkin tuntunut vieraalta. Varmaan joku sellainen juttu, että haaveilee jostain sellaisesta, jota ei ole saatavilla? Ja sitten kun on haaveileekin jostain muusta :)
Mutta kyllä minä ehkä jo tänä vuonna matkustan Mellunmäkeen aloittamaan jotain gg-lenkkiä. Tai viimeistään sitten kun M kulkee Kivenlahteen! Varmaan kuitenkin pitää sijoittaa menomatkaan, palatessa haisee ja siellä on muitakin ihmisiä.
Aamulenkki 45km / 27.3km/h uusvanhalla maantiepyörällä maaseudun tienlaitoja.
Iltasella kolme tuntia grainderilla Helsingin, Vantaan, Espoon ja Kauniaisten reittilöitä vastatuulta vältellen.
Kyllä on kuivaa kun Linnaisten takuukurakkokin oli ihan kuivakka.
Eilen 2.5h maastolenkki, josta loppupätkä kivuliaalla polvella.. teknisellä pätkällä kolautin lukkoa irrottaessa just suoraan polvilumpion pyörään. Hetken sai katsoa tähtiä, mutta buranalla selviää.. pikkasen turvotusta yön jälkeen.. pitää katsoa miten kestää tän päivän lenkkiä. [emoji848]
Lähetetty minun SM-T580 laitteesta Tapatalkilla
Kesäpäivän tasauksen aamulenkki Orimattilan aurinkoisilla maaseututeillä 60km / 27.2km/h.
67km äsken ja ei se mitään pyöräilyn ilotulitusta ollut. Mutta pääasia että ajettu. Ei muuta kuin suuta hevosenkengälle, nii-in.
Pyörä auton perään, vaimo kyyditti mut 30 km vastatuuleen, josta sitten fillaroin kotiin. Myötätuuli on ystävä.
Juhannusajelua myötätuuleen meren rantaa itään ja lähes vikalla metrolla takaisin kun on parin viikon lippu vielä pari päivää voimassa. Sopivan väljää oli.
Viikon kova lenkki, Oulaisiin eteläistä ja pohjoista takaisin, eli 66km@35,8km/h.
Eilen ja tänään puolentoista tunnin aamulenkit.
Tänään 2,5h maantielenkkiä kevyttä pyörittelyä yrittäen .. paikoin epäonnistui, kun tuuli pisti vastaan [emoji848] .. keskisyke silti tavoitteessa @120bpm
Aamukahvin jälkeen kolmepuoltuntinen maastoilua täpärillä Keskuspuistossa. Vasta asennetun Shimano XT 1x11 koeajoa. Pakko SRAMistina myöntää, että tuohan toimi oikein hyvin.
EDIT: setäkallioillakaan ei ollut ketään niin sielläkin saattoi ajella. Kivoja kaltseja.
Piti mennä junalla Korsoon ja polkea Sipoonkorven läpi alaspäin ja johonkin mut tummat pilvet idässä ja kokemukset kosteasta Sipoonkorvesta saivat nössön järkiin ja retki typistyi Ruoholahdesta Espooseen tyyppiseksi.
Eilen pitkästä aikaa satanen, 101km 25,5kmh. Kovaa ei uskalla vieläkään ajaa. Jalka ei kyllä yhtään asiasta onneksi suuttunut. Kunto on kyllä vain varjo keväästä.
Sama kuin eilen, kymppi vähemmän vauhtia ja teräsvaari alla.
Äsken rauhallisesti kolmisen tuntia Espoossa grainderilla.
Äsken 3h maantielenkkiä.. hapotti paikoin aika pahasti, joten huomenna pyöräilytauko vaikka ois keliä [emoji848]
80km. Menomatka meni pelleilyksi kun kameramountti petti ja Sony tipahti pari kilometriä pihan jälkeen. Metsästys tuotti kuitenkin tulosta ja palasin kotiin kameran kanssa. Paluumatkalla otin pari KOMia, ensimmäisen niistä halusin ja toinen tuli vahingossa jälkiliukkailla. Sori siitä.
^ Sä muistaakseni ajoit oikeasti reipasta vauhtia - ja sikäli kuin laitoit kaikki lenkkisi Stravaan, niin lähes aina sitä oikeasti reipasta vauhtia? Jossain Oulaisissa päin? Anyway, KOM on aina KOM, vaikka se tulisi vahingossa, vaikka (vielä) kovemmat kuskit eivät olisi niitä segmenttejä ajaneet edes vahingossa tai vaikka olisi itse tehnyt segmentin sellaiseksi että kaikki muut ajavat sen pelkkänä siirtymänä.
(Mun KOMit ovat järjestään viimeksi mainittua sorttia eli menetän ne yksi toisensa jälkeen ennen pitkää.)
Viimeksi ajoin eilen 150 km ja rapiat maantietä, alkuun reilun tunnin ns. sakkolenkkiä, sitten kuuden kuskin porukassa ja lopuksi vielä vartti soolosiirtymää. Keskari jäi alle kolmenkympin, välillä mentiin porukassa kovempaa, välillä joku otti pikku irtioton jonka sitten halukkaat ajoivat kiinni.
Mutta ei mulle kovimmallakaan ei-triviaalilla segmentillä tullut kovempaa keskaria kuin 35,5 km/h. Kaksi kahvitaukoa, paljon puheensorinaa sekä parijonossa ajettaessa että terassin poöydän ääressä, mukava lenkki - ja aivan varmasti hyödyllinen myös pyöräilyä kuntoilumuotona ajatellen.
PS Tarkoitus olisi jatkaa lenkki per päivä -meininkiä. Pitempään jos on hyvä keli, huvittaa ja/taui on halukasta ajoseuraa. Lyhyempää jos on epävakaista tai peräti sateista ja seurana vain oma sisäinen ääni joka kysyy onko mitään järkeä kastua.
Kesän klassikko Tour de Vesijärvi 118km. Keskinopeudeksi jäi 24,3km/h, kun osan matkaa poljeskelin tapaamani fillaristin kanssa tarinoiden. Kahvitauko Kurhilan HilleRinissä (suosittelen), jossa pari italialaista herrasmiestä retkipyörineen kyseli pastaa. Harmi, kun olivat hetkeä aiemmin ohittaneet Vääksyn ravintolamaailman.
Tuo ensimmäinen oli 8km pätkä ja lähtee kätevästi kaupungin kupeesta. Eteläpuolella ei aiemmin lyhyttä sprinttiä ollut, tein sen KOMin ihan tarkoituksella sinne että porukalla on motivaatioa ajaa tuota mäkisempääkin puolta, nykyisellään kun porukka tahkoaa lähinnä tuota pohjoisen puolen vastaavaa matkaa. Reilu 42km/h siitä jäi puuskuttamalla käteen. Koko paluumatka eli ~30km@38,6km/h, pari sekuntia nopeampi kuin edellisellä vetäjällä. Tasaisemmalla vauhdinjaolla 39 saanee rikki, mikä maantiepyörällä ihan hyvä, lopussa on kuitenkin yksi alueen tiukimmista nousuista. Kevyempi setä toki vetänee senkin nenähengityksellä minun maksimivauhdeilla.
Lenkki päivässä toimii tosi hyvin, etenkin jos muistaa vetää kovat lenkit oikeasti kovaa ja hitaat lenkit oikeasti hiljaa. Itse tuon opin kunnolla vasta ylikunnon jälkeen. Kymmenen kuukautta meni palautumisessa ja nyt ei tulisi mieleenkään skipata palauttelua tai paukuttaa pumppu punaisella päiväkaupalla. Ja jos tuulee liikaa (8m/s vastatuuli vastaa 1% nousu) tai sataa vettä, ajamatta jää. Ei se kunto sieltä mihinkään päivässä häviä.
Meinaatko että Suomen kesäsateet on päivässä ohi [emoji16]
Höpöhöpö sun kunto ole mikään varjo, kun se on mulla......yhteensä 80km ja kotimatkalla loppui kyllä energiat ja jalkavoimat ihan totaalisesti, jälleen kerran. Viimeset pari kilometriä kotia tulin jotain 15km/h ja herrajumala kun olin väsy...rättiväsyny ja hiki vaan virtasi valtoimenaan. Tovin joutui kotipihalla seisoskelemaan, ja keskittymään rappusien nousuun. Onneksi kukaan ei nähny miten hitaasti mä hoipertelin...
ps. mitä? Hämeensillalla on pyöräilijöille nopeusrajoitus 10km/h. Eihän siinä "vauhdissa" pysy oikein pystyssäkään...
Samalle päivälle tai oikeammin yölle osui toinenkin lenkki. Työkaverille oli tullut luvattua keskiyön maastopyörälenkki ja mukaan lähti vielä kolmaskin sankari. Uudenkylän - Iitin metsäteitä ja Kymijoen vartta 50km, lähtö 22:00 ja kotona takaisin 01:50. Suomalainen kesäyö on hieno!
^Niin on, tänään aamuyöllä 3h maantielenkki!
Minäkin ajoin yöllä! Ei tosin ollut enää siinä vaiheessa kivaa kun vatsa alkoi reistailla. Joka tapauksessa on taas päästy brevettihommiin. Eilen aamuna lähtö ja tänään aamuyöstä paluu 410 kokemuskilometriä rikkaampana. Vaihtelevainen ja lämmin reissu mutta tulipa tehtyä. Tarkempaa raporttia myöhemmin toisaalla kunhan tästä hiukan tokenen.
On eroa ja eroa sillä ajaako joskus lenkin yöllä tai pitkän yön yli vievä, yöllä alkavan tai yöllä päättyvän lenkin - vai ajaako jatkuvasti ja säännöllisesti tai jopa lähes kaikki lenkkinsä yöllä ja käy sen lisäksi normaalissa päivätyössä.
En tainnut seurata foorumia silloin kun tuollaisia kommentteja sinulle kertomasi mukaan esitettiin, mutta voisin kuvitella että ne johtuivat osin siitä ettet ehkä tullut tehneeksi selväksi esimerkiksi sitä ettet tehnyt niin sanottua normaalia työpäivää tai että elämäntilanteesi ei muutenkaan täysin vastannut niin sanottua odotusarvoa. Voi toki olla että ei olisi pitänyt esittää kommentteja tietämättä ja tuntematta, mutta kommentteihin olisi myös niiden saaja voinut suhtautua ottaen huomioon sen miltä pohjalta ja mitä tarkoittaen ne annettiin. Jos ei silloin, niin ainakin jälkikäteen, pienen etäisyyden yleensä mukanaan tuomalla viisaudella.
Eilen ajoin vähän päälle 150 km maantietä kahden kuskin lenkkinä.
Lepo- tai pikemminkin välipäivän jälkeen iloisella mielellä. Tuulinen keli tiesi sekä vauhdikasta, segmenttiennätyksiä lupailevaa menoa että vähän luonnettakin kysyvää puskemista vasta- tai sivutuuleen. Ensin mainittua etenkin myötätuulessa nenä stemmissä peesissä ajettuna. Viimeksi mainitussa oli toisaalta mukava huomata olevansa yhtä vahva kuin kovempikin kuski...tai siis päänuppi kesti tehdä yhtä pitkät vetovuorot, vaikka vauhti tietenkin saattoi olla hivenen alempi.