Mun Canyon Infliten runkoon tehty filo painoi 9.2 kg ja siinä oli 38 mm renkaat. :)
Printable View
Mun Canyon Infliten runkoon tehty filo painoi 9.2 kg ja siinä oli 38 mm renkaat. :)
Ei ihan. Teräskeula on puoli senttiä lyhyempi kuin molemmat kuituiset. Vanhemmassa kuituisessa rake on 45 mm, uudemmassa 47 ja teräksisessä myös 47. Mutta väittäisin erojen olevan niin pieniä, että niillä ei ole minkäänlaista merkitystä. En ole ihan kaikkia keuloja ajanut ristiin molemmissa rungoissani, mutta nekin ovat putkien paksuuksien suhteen lähes identtiset ja niiden geometriaerotkin ovat marginaalisia.
Kevyestä teräskeulasta näkee kyllä ihan silmin sen kuinka se joustaa töyssyissa. Tai sen jouston näkee myös, kun painaa tangosta voimallisemmin alaspäin ihan paikallaan olessakin. Ja se siis kyllä joustaa, vaikka alla on Steilacoomit 2,5 barin paineilla. Ei siinä minusta ole mitään ihmeellistä, että alapäästä halkaisijaltaan 12,5 mm paksu ja 0,9 mm seinämäinen teräsputki joustaa, kun sen varaan laittaa pyörän ja kuskin painon. Saa tulla testaamaan.
Renkaiden joustoon verrattuna keulan jousto toimii erilailla. Renkaiden jousto on tosi progressiivinen. Ne joustaa alusta lyhyen matkaa herkästi, mutta jousto jäykistyy nopeasti. Haarukan jousto jatkaa siitä, mihin renkaiden jousto loppuu, koska teräs joustaa ilmaa lineaarisemmin. Vrt. ilmaiskari vs. jousi-iskari keuloissa tai täysjoustoissa.
Mä olen noin kymmenen vuoden täysjäykkämaasturoinnilla saanut kyynärnivelet sen verran kuluneiksi, että kyynärpäät kipeytyy tärinästä melko helposti. Pidemmillä gg-lenkeillä kuitukeulan kanssa ne kipeytyy, teräskeulan kanssa ei - ja sillä ei ole plasebon kanssa mitään tekemistä. Putkelta runtatessa keulan joustamisen myös noteeraa ja ratakiskomaiseen ylikokokuitukeulaan tottuneelle se saattaa hyvinkin tuntua aluksi vähän oudolta, mutta siihen tottunut kokee sen niin, että sopiva jousto vaan rytmittää polkemista. Ero on samankaltainen kuin putkelta ajaminen vaikkapa 23 mm maantierenkaalla vs. 45 mm gg-renkaalla.
Paaton on siinä mielessä oikeassa, että joustamaton keula on ajossa omalla tavallaan kiva ja varsinkin sillloin kuin ajetaan osaamisen äärirajoilla, kuten vaikkapa cx-kisoissa, joita minäkin ajan mieluummin kuitukeulan kanssa. Toisaalta joustavamman keulan kanssa etupään pito säilyy paremmin ja senkin eron huomaa ihan käytännössä. Samoin sellaisissa töyssyissä, jotka pääsevät yllättämään, pyörä pysyy paremmin hanskassa joustavan keulan kanssa. Mä väittäisin, että mulla on ollut vuosien aikana useampikin tilanne, jossa joustava keula on seivannut tilanteen, jossa jäykemmän kanssa olisi voinut käydä köpelösti.
Kaksi ihan kunnon otb:ta olen ajanut teräskeulan kanssa myös. Toinen tilanteista oli sellainen, että kuitukeulan kanssa huonolla tuurilla runko olisi voinut vääntyä tai murtua. Hel CX:ssä on vuosien varrella mennyt kaksi kuitukeulaista teräsrunkoa paskaksi, yksi Pelago ja muostaakseni yksi Colossi, jotka eivät ole edes maailman ohutputkisimpia runkoja.
Case closed mun osalta. Kukin saa mun puolesta ajaa ihan just sellaisella keulalla ja pyörällä kuin itse tykkää ja mä tiedän, mikä itselläni toimii parhaiten.
Paaton, 28milliset kyllä mutta kuitu ei fleksaa pahemmmin isonkaan miehen alla...
Qilty, kukas niitä pyöriä valmiina hankkii? En tarkkaan osaa sanoa mutta kyllä huomattavasti alle kasin moiseen painoon pääsisi...
Canyonin mallistossa kevein gravel pyörä näyttäysi painavan n. 8,5 kg, mutta ei se maksakaan kuin hieman alle 5 kiloa..
Tuollaisista stenun mainitsemista joustavista teräskeuloista on sitten turha haaveilla nykystandardien mukaisilla levyjarrukeuloilla niin silloin on ihan sama ajaa kuitukeulalla, jos haluaa levyillä ajaa.
Canyonilta saa 2700 eurolla Ultimaten, joka painaa speksien mukaan 7.5kg. Yhtä gravel kuin nuo nuren jutut.
Jep. Kyllä minä siis uskon myöskin stenun joustojutut noiden kevyiden teräshaarukoiden kanssa.
Voisin jopa kuvitella, että tuohon notkumiseenkin tottuu.
Rengasvertailu oli sinällään hyvä, että itselläni meni aika kauan, ennenkuin totuin ajamaan 42mm renkailla matalilla paineilla. Ensimmäisillä lenkeillä fillari tuntui resolutejen kanssa kaamealta hetekalta. Pyörä vaan hyllyi. Kaikki poljintehokkuss ja hauskuus hävisi tuohon saakelin joustoon. No mutta siihen tosiaan tottui ja pyörä kulki edelleen kovaa. Joissain kohdissa selvästi kovempaa, mitä 35mm renkailla.
^ kevyt pyörä saa olla, no omani eivät ole, mutta nuo joustot näistä puuttuvat ja se on hyvä, kun omat voimat ovat vähäiset, ei edes renkaat saa olla lerput.
Kaikkeen pyörissä tottuu, sen näkee tien päällä, kun seuraa kuskeja ympärillään. Pelkästään ajoasennot hämmästyttävät, kun itsellä tuohon seikkaan paljon huomiota sopivien välitysten lisäksi, huomauttamaan en käy ellei tule aloitetta joltakin. Tosin tämä tapaamani porukka itseni lisäksi ajaa ilman tavoitteita...
Jos tausta on tosiaan puhtaasti maantieltä niin ei muuta kuin lainaamaan / vuokraamaan joko täysjousto-maasturi vähintään 120mm joustoilla ja oikein paineet säädettynä, iskarit auki. Sillä kun runttaa mäkiä ylös niin sen jälkeen 40mm gravel-renkaiden mitätön periksiantaminen ei tunnu juuri miltään :)
Mitä tulee tuntemuksiin ja todellisuuteen niin taisi Rene Hersen Jan Heinekin monen muun ohessa olla arvioinut että leveämpiä renkaita ja alhaisempia paineita vastustettiin pitkään vain tuntemuksen varassa "ei tunnu nopealta". Ei tuntunut ei koska ihmiset olivat oppineet yhdistämään kovan vauhdin merkittävään tärinään ja kun tärinä puuttui niin ei tullut assosiaatiota vauhtiinkaan.
Onhan se isompi rengas varmasti hitaampi kiihdytyksissä, jossa ne watit katoaa ainakin osittain joustoon. Noita tilanteita on kuitenkin tosi vähän verrattuna etuihin, eli kannattaa totutella.
Jan Heine ei esittänyt väitteensä perusteeksi yhtään mitään. Hän yksinkertaisesti vain keksi että koska kapeampien renkaiden tärinä karkealla asfaltilla on taajuudeltaan korkeampaa, ne tuntuivat pyöräilijöistä nopeammilta. Eihän Heine mikään historiantutkija väittänyt olevansa, mutta kyllähän tuohon kaipaisi todisteeksi edes jonkun lähteen.
Eli tuohon voi uskoa, jos haluaa. Ja jos ei halua, voi olla sitä mieltä että Heine on "equal parts mythbuster and fearless self-promoter":cool:
Sitä en epäile ollenkaan että kapeita ja kevyitä renkaita pidettiin nopeina siksi että ne olivat kapeita ja kevyitä, mutta ei niitä nopeina pidetty tuntemuksen vuoksi vaan siksi että ne todella olivat ihan kellolla mitattuina nopeampia, kun ajettiin sillioisilla renkailla ja silloisilla vanteilla kisavauhdeilla.
Se on sitten toinen että juttu että esimerkiksi minä vielä joskus vuonna 2010 saatoin epäröidä 25-millisten renkaiden laittamista, koska pelkäsin antavani tasoitusta lenkkikavereille jotka ajoivat 23-millisillä:D Mutta ei sekään mihinkään tuntemukseen "oikeanlaisesta" tärinästä perustunut vaan yksinomaan siihen että minäkin olin senaikaisen paradigman vanki...
Varmasti huomaa, mutta tuo on täysin turhaa miettimistä. Ei kukaan enää aja vannejarruilla :)
Minä luin vastauksena tähän suoraan tämän:
Omissa samankaltaisia tuntemuksia vähemmän tieteellisenä: Surly Pacer 35mm Gravelkingeillä on käsille mukavampi tärinässä ja töyssyissä kuin Genesis Vagabond 44mm Vredestein Aventuralla. Kumit toki suodattavat pienemmän tärinän, mutta kovemmat iskut tulevat kovalla levyjarrukeulalla kovempaa käsille. Näissä erot on monin tavoin suuret, eikä tuo Pacerin 900g vannejarrukeulakaan mikään kevyt ja joustava ole. Ajopaineina GK:lla 2.4bar, Aventurassa 2.0bar. Molemmissa kevyt alumiinitanko ja sama Fizik Tempo-teippi.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti stenu
Muoks selkeämmäksi.
Teräskeula joustaa kyllä hieman/sopivasti vaikka olisikin suorajalkainen. MachoManin teräksinen muuttui aikoinaan Ritcheyn kuituiseen niin koko pyöräkin muuttui. Hyvä tai huono, siihen osaa sanoa, johtunee etten niin kovin herkkä tärinöille.
Alumiinikeulaisista, kylläkin enemmän maastopyörä tyyppisistä, ei kovinkaan paljoa hyvää sanottavaa.
Muistelin lukeneeni tuosta jossain Jan Heinen taustoitusta jossa perusteli väittämäänsä sillä miten ihmiset yleensä käyttävät heuristiikkaa havaintojensa tulkinnoissa ja päätöksiensä tukena. Ihmisen käyttämästä heuristiikasta ja ajattelun erilaisissa kokeissa todennetuista vinoumista löytyy sitten materiaalia runsaasti jota mm. Kahneman on kirjoittanut helposti luettavaan muotoon. Ei siis Heinellä toki mikään tieteellinen koe, mutta enemmän kuin puhdas arvaus. Toistepäin voi miettiä kuinka moni on sitten tehnyt (aikanaan) omaa kellotusta eri renkailla ja paineilla, ja ketkä vain ottivat muualta tulleen tiedon ja soveltivat sitä myös tilanteissa joihin se ei enää pätenyt esim. kapeat renkaat korkeilla paineilla tyypilliselle ropuliaiselle suomalaiselle asfaltille.
Canyon laittoi "esimainoksen" tulevasta uudesta gravelistä. Ilmeisesti kuiturunko normaalilla kippurasarvilla, jos yhtään näin oikein.
Ei ja ei siitä paljon kostunut. Canyonin sivulla näytti olevan pyörän keulasta tiiserikuva. Voi olla tuon perusteella myös alua.
^^Oliskin takapakkia jos alua joten suunnattomasti ihmettelen, voi olla että käynti optikolla vois myös auttaa...
Kyllä tuo kuiturungolta näyttää. Eritoten tuo arvontakuvan teaseri.
Maasturi myyty tänään ja nyt ois tarkoitus siirtyä tasamaa hommiin. Kiikarissa siis cyclo/gravelpyörä. Saakos edes fillareita mistään nykyään? Canyonillakin näytti toimitusajat menevän aikasintaan elokuulle. Käytettyjäkin kattellu, mutta kun ei ole tämän tyyppisistä fillareista sitten mitään käryä, niin en osaa oikein kattoo oikeenlaista. Lähinnä koon suhteen siis. Ukolla vartta ihan kohtuudella, 1.90 ja reipas sata kiloa.
Siitä heti alle 61 cm 2021 Cube crossari alle 1600€ ja 105 osilla ja hiilarikeulalla. Kestää 115 kg kuskin :
https://rtech.fi/tuote/cube_cross_ra...ra?attr1_id=45
Canyoniinkin näkyy tulevan tuo pulttikiinnitys top tubeen laukulle, mullakin on niin gravelissa kuin läskissäkin sellaiset kiinnitykset, mutta hyvin hankalaa semmoista ihte laukkua on löytää.
Jotain isoja on Salsalla ja muilla, mutta sellaista pienempää ja ns aerompaa ei oikein tutkaan osu että saa avaimet ja minityökalut pois taskusta.
Onko niitä olemassa? Eikä tuon nyt oikein yli viittä kymppiä kuuluisi maksaa, vanha tarranauhanen toimii mutta tieten vähän hieroo jälkiä.
^Eikö siitä vanhasta voi ottaa nauhoja pois, tehdä reiät ja ruuvata kiinni?
Toi on ainakin melko pieni: https://larunpyora.com/tuote/xlab-stealth-pocket-200/
^^ Itse tein evocin laukusta tuollaisen. Siinä tulee irtoremmit mukana. Remmit pois, pohjan mitan mukainen vahvike jostain(itse tein muovisesta pyykinpesuainepullosta), reiät laukun pohjaan ja vahvikemuoviin ja pulteilla kiinni toptubeen. Tulee hyvä ja laajenee aika paljon tuo laukkuvalikoima, jos jaksaa nähdä vaivaa sen 5 minuuttia mitä muovin leikkaaminen ja reikien tekeminen ottaa.
https://i.ibb.co/9H68BsP/IMG-20210412-161214.jpg
Tuo olisi kyllä hyvä. Minulla on ollut monasti jo porakone kädessä. Siis jos surauttaisi omaan vanhempaan nineriin reiät kuituun. Vielä en ole kuitenkaan uskaltanut.
Sellanen nauhalaukku ei oikein pysy, kun ei ole stemmin alla rikkoja.