Joo tuskin Trekinkään runko on mikään taikamatto ja juuri siitä syystä alukeula on minun mielestäni erikoinen valinta. Järkevämpi olisi vaikka vanhaan vannejarruaikaiseen Kona Jake -tyyliin alumiinirunko ja teräshaarukka.
Ei tosiaan mitenkään, mutta halkaisijan näkee. Seinämävahvuuden suhteen riittää, että tietään sen olevan alumiinissa noin kaksinkertainen teräkseen verrattuna. Materiaalina alumiini on "löysempää" kuin teräs, mutta se kestää huonosti toistuvaa taipumista ja siksi alumiiniasioista pitää tehdä niin jäykkiä, että ne ei taivu.
Mulla ei ole kokemusta EU-normeihin tehdyistä alumiinista tai teräksisistä levyjarrukeuloista, joten "kokemuksen syvällä rintaäänella" niiden mahdollisesta joustavuudesta tai joustamattomuudesta en osaa sanoa.
Sen sijaan mulla on käytössä tällä hetkellä mm. yksi custom vannejarruteräskeula (Columbus SL -jalat), yksi pre-EU-normiaikakauden vannejarrukuitukeula (Reynolds Ouzo Pro Cross) ja toinen post-EU-normiaikakauden vannejarrullinen kuitukeula (Whisky No 7 CX Canti) ja noiden erot huomaa ihan selvästi vaikka alla on Steilacoomit, jotka lienee mukavimmasta päästä n. 40-millisiä renkuloita.
Sen verran montaa Paatonin mainostamaa modernilla levarikuitukeulalla varustettua fillaria olen tässä viime aikoina kokeillut, että niihin verratuna eron huomaa myös, joskin post-EU-normiajan vannejarrukuitukeula ei juurikaan poikkea fiilikseltään niistä.
Tomppa puhuu paljon, mutta myös asiaa. Jos et jaksa katsoa kokonaan, niin haarukoista ja niiden vaikutuksesta kokonaisuuteen n. 32-36 min kohdalla.