Joo, on noissa rotukohtaisia eroja missä iässä koira alkaa olla "vanha", sitten tietysti vielä yksilökohtaista vaihtelua. Isommat koirat yleensä aikaisemmin vanhenee kun pienet ja esim. jättirodut lienevät vanhuksia jo silloin kun osa alkaa olla vasta "aikuisia".
Se on ihanaa seurata miten koira vanhenee. Vaikka tavallaan toivoisi, ettei se vanhenisi, mutta kyllä siinäkin on puolensa, saa nähdä sen koko elinkaaren, nähdä kun se pikkuhiljaa järkiintyy, vaikka vauhti pysyisikin samana, oppii talon/omistajan tavat ja iän myötä tuntuvat muuttuvan vielä persoonallisemmiksi, joskus kuulo heikkenee, joskus vain muuttuu valikoivaksi, samoin voi käydä näölle.
Oletan, että seuraavien vuoden-kahden aikana selvemmin tullee jonkinlaista vanhuuden merkkiä tuohon omaankin. Mitä olen jutellut vanhoja Bortsuja omistavien (viimeksi 1 eläinlääkärin) kanssa niin siinä 13-v alkaa olla jo selvempää merkkiä, lenkillä edelleen juostaan, jos terveitä ollaan, pyörän vierelläkin, mutta täytyy tarkemmin tarkkailla väsymistä, sillä nämä ovat kuulemma niin pöljiä työkoiria, etteivät vanhanakaan itse pysähdy tai edes hidasta, vaikka väsyttäisi. Siksi pappa/mummokoirien kanssa voi olla järkevää esim pysähtyä välillä ja jos koira käy silloin lepäämään, tietää, että nyt kannattaa kääntyä takaisin. Belgeillä voi olla, ainakin vauhdikkaimmilla, vähän samaa vikaa. Mennään niin kauan kun on jalat alla.
Kyllähän sitä vanhemmalle koiralle tulee tiettyjä vapauksia annettua myös enemmän kuin nuorelle jo ihan senkin vuoksi, että sen tuntee jo niin hyvin, tietää sen metkut ja se tietää sinun. En minä olisi uskaltanut tuon antaa 1 vuotiaana olla irti paikoissa, joissa tänäpäivänä ilmanmuuta voin. Uskallan jättää pihvini vaikka lattialle kun tiedän, ettei se siihen koske, mutta siitä ilosta ostan mielelläni joskus 2, toisen sille.
Hitsin netti, kun pätkii. Niin, minun Bortsuni on muuten paimenlinjainen, kuten muutkin tuntemani, jos sillä nyt merkitystä on. Bortsuilla ero näyttely ja paimen- eli työlinjaisten välillä on minusta pienempi kuin monilla, mutta on nämä työlinjaiset kai keskimäärin työnarkomaanimpaa porukkaa ja jos mahd. vielä energisempiä, mutta paimenviettiä on näyttelylinjaisillakin.