Pienemmillä ketjunopeuksilla ja vähäisemmillä kosketuspinnoilla saavutetaan
yllättävän kovia pintapaineita. Tuosta se ahaa-elämys. Asiatekstiä perustellusti,
kiitos siitä. Kaikki eivät valitettavasti vaivaudu vastaavaan toimintaan.
Printable View
Pienemmillä ketjunopeuksilla ja vähäisemmillä kosketuspinnoilla saavutetaan
yllättävän kovia pintapaineita. Tuosta se ahaa-elämys. Asiatekstiä perustellusti,
kiitos siitä. Kaikki eivät valitettavasti vaivaudu vastaavaan toimintaan.
O ja X rengas ketjut jos on niin niissä voidellaan vain niitä o renkaita ja ketjulenkkien pintaan tarvittava korroosionauojakalvo. ketjun sisällä on ketjua voitelevat aineet.
Liuottimilla ja väärillä aineilla pilataan eka ne o renkaat jonka jälkeen prätkän ketjut on aika nopeesti kaput
Ja mitä tulee pyörän ketjuihin, niin tänne sama sisältö kuin ketjujen pesu-säikeeseen ja oma mielipide laatikkoöljyistä, itse en laittaisi, liian paksua tökköä ja sotkee koko vetokaluston. Ne on tehty auljettuun tilaan roiskevoitelua varten
http://www.bikeradar.com/road/gear/a...e-chain-46131/
BikeRumor: What is Shimano’s official stance on the chain lube that comes stock on a shimano chain? Is it actually a lube, or a grease? And is it best to leave it on until the chain gets noisy and relube, or strip it right away and relube before riding?
Nick: So that brings us to lubrication. I mentioned that the chain wears because of friction as the chain moves to wrap around a gear. Well, that friction is reduced if there is lube on the chain. If there is dirt mixed in, the lube makes a bigger difference in reducing friction. If there is water mixed in, the lube helps displace the water. The grease that comes on a Shimano chain is applied at the factory to the individual pieces before the chain is assembled. The grease does a better job of reducing friction than aftermarket chain lubes and it lasts longer. The main reason we use liquid chain lube, whether it is one that stays liquid or a dry lube that has a solid lubricant in a liquid carrier (like a PTFE lube) is because we need to get the lube on a part that is not accessible without disassembling the chain. So the best thing to do when installing a new chain is to leave the factory grease on, not apply any other lube, ride until it wears out and then start applying liquid chain lube. In dusty conditions you can wipe off the outside of the new chain with a rag that is wet with a gentle degreaser to keep dirt from sticking to the grease. The factory grease also keeps the chain nice and quiet. After soaking a chain in degreaser and then lubing the chain with liquid lubricant the chain gets noticeably louder.
Shimano does not have an official recommended chain lube. They all seem to work pretty good. Different people have different preferences and different conditions require different lubes.
So there you have it. You absolutely should leave the original chain grease in place for best performance
Automaattivaihteistoöljy on halpaa ja toimii. Viime vuosi meni sillä ja nyt testissä mugoffit. Urheilussa ja lelussa olisi nyt Rexiä, eli se seuraavaksi testiin.
Itsellä juuri lokareiden asennus edessä. Meinasin sovitella Biltsun yleismallin lokariparin pitempää takaloksua eteen ja ehkä vielä roiskeläppää lisäksi. Ajattelin lähinnä jalkoja varjella kuralta, mutta tuo ketjuhomma kuulostaa kyllä hyvältä. Luulenpa, että tällä on erittäin dramaattinen vaikutus voimansiirron käyttöikään.
Kyllä ne ammattitallien mekaanikot pesevät ketjun ihan siihen tarkoitetuilla ainelilla. Suurimman osan World Tour -tallien puhdistus- ja voiteluaine sponsirina toimii Morgan Blue, jonka Chain Cleanerillä mekaanikot näyttävät ketjut pesevän ja kyseinen aine erittäin tehokas liuotin. Ketjupesureita sen sijaan ei tosiaankaan käytetä. Ylipäätänsä liuttimien käyttö ei ole ongelma kunhan ketjut voitelee huolellisesti sen jälkeen tarkoituksen mukaisella voiteluaineella.
Se vähän riippuu siitä mitä tavoittelee, ja minkälaiset asiat muodostaa haasteen tavoitteeseen pääsemiseksi. Esimerkiksi niillä ammattilaistalleilla pyörien huoltaminen aina iskemättömän näköisiksi ja täysin puhtaiksi vaikuttaa markkinointiarvoon. Kulutusosien kustannukset on tallin budjetissa pisara meressä ja rungot sekä varmaan pääosa kiekoista päivittyy uusiin vuosittain, joten kaluston pitkäikäisyydestä ei tarvitse varsinaisesti huolehtia vaan tavoitteet sen ylläpidossa on jossain ihan muualla. Toimivuus/luotettavuus ja edustavuus ovat varmaan selkeästi painopisteessä. Tavallinen harrastajakin haluaa tietysti huoltaa ja ylläpitää välineitään, mutta harvemmin käyttöiän kustannuksella.
Viime syksynä hankitun maasturin ketjut. 500km takana kuravelliä pakkasloskaa ja pölyisiäkin olosuhteita. Joka lenkin jälkeen vesihuuhtelu, rättikuivaus ja sen jälkeen Muck Off MO94 voiteluaineella kyllästämällä rätillä pyöritellyt ketjuja rätin läpi. Puhtaat, kuin uudet, eikä ketju likaa edes rattaita.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...c35bcfe6a8.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tarkoitatko siis sanoa, että ketjujen pesu säännöllisesti liuottimilla lyhentäisi niin käyttöikää verrattuna siihen, että antaisi tehdasrasvojen jäädä ketjuun? En ole nähnyt tästä tehdyn minkäänlaista tutkimusta, mutta oman kokemukseni mukaan näin ei ole, enkä oikein näe mitään teoreettista perustettakaan sille, että näin olisi. Rasvan etu öljyyn nähden on sen parempi pysyvyys ketjussa ja lisäksi ketjun sisusten ollessa rasvalla täytettynä ulkopuolisten partikkeleiden pääsy ketjuun hankaloituu. Sensijaan voiteluominaisuuksien puolesta rasva häviää vastaavalle öljylle, joskin erot ovat lähinnä teoreettisia. Suomen olosuhteissa erityisen tärkeää on pitää ketju sisäosiltaan mahdollisimman puhtaana, koska meiden tiepöly sisältää suuria määriä erittäin kovia mineraaleja (osa peräisin autojen kitkarenkaista), jotka poiteluaineen kanssa muodostavat tehokkaan hiomatahnan näin lyhentäen voimansiirron käyttöikää. Keinoja kuinka tähän lopputulokseen päästään on useita erilaisia ja tehdasrasvoilla ajo on yksi niistä, mutta sen tehdasrasvan käyttöikä on rajallinen. Vaikka rasva toimii jonkin eikaa hyvänä voiteluaineena kerää se kuitenkin itseensä likaa, eikä enää toimi optimaalisella tavalla. Henkilökohtaisen kokemukseni mukaan nuo tehdasrasvat eivät kestä kovinkaan hyvin sateella ajamista (kokemusta lähinnä Shimanon ja KMC:n ketjuista) ja parhaimmiillankin olen päässyt niillä vain noin 300 km.
Mitä ammattilastalleihin tulee, niin uskoisin niille tärkeintä olevan voimansiirron mahdollisimman hyvä hyötysuhde ja tässä rasvavoitelu ei ole kovinkaan tehokas lisäten häviöitä pahimmillaan jopa yli 5W (Friction Factsin testien mukaan).
Tarkoitin sitä, että ketjun huoltaminen pelkästään ketjuöljyllä voitelemalla voi olla käyttöiän kannalta parempi vaihtoehto, kuin säännöllinen liuotinpesu voiteluiden välissä. En ole koskaan käyttänyt liuotinpesuaineita ketjun pesemiseen, mutta vaihdoin käyttämääni ketjuöljyä 1,5 vuotta sitten enemmän liuotinta sisältävästä vähemmän liuotinta sisältävään. Menemättä tarkemmin voiteluaineiden kemialliseen koostumukseen, oma perstuntumani on että ketjun voiteluväli piteni, ketju näyttää nykyään likaisemmalta ja kestää käytössä pidempään. Toki yhtälössä on monia muitakin muuttujia.
Parempi öljyiset kuin puhtaat ketjut.
^ Ei ketjujen ulkopinta tarvi voitelua, siihen tarttuu vaan lika kiinni ja se kuluttaa hammasrattaita. Ketjun rulliin se voitelu pitäisi saada. Se että miten ja mitä on mielenkiintoisempi asia.
Tällaista ollaan Rexillä kehitetty. Perfluorattu spray, jossa teflonia seassa. Hylkii vettä ja likaa tehokkaasti ja teflon toimii mekaanisen kitkan poistajana. Kohtapuoliin lisätietoa ja virallinen julkaisu, vielä viimeiset testaukset menossa reseptin ja pakkausdetailien kohdalta. Kyseessä on itse ketjuun laitettava ketjuöljyn lisäksi käytettävä hydrofobinen pinnoite joka korvaa erikseen käsiteltyinä ostetut ketjut kuten Nanochain ja ufochain.
http://68.media.tumblr.com/d1749d05f...mvoo1_1280.jpg
http://68.media.tumblr.com/9bbe41e13...mvoo2_1280.jpg
^Huonosti maalattu.:D
Onko kokemuksia, että toimiiko moottoripyörien ketjuille tarkoitetut aineet fillarissa? Esimerkiksi linkin takaa löytyvä MP-Sonax-PTFE kuivavoitelu ketjuspray. Linkki http://www.motonet.fi/fi/tuote/60305...juspray-400-ml
Noiden o x z ketjuille tarkoitetut aineet pintasuojaa korroosiolta ja voitelevat o ja x z kumiset tiivisterenkaat. Motskarien ketjuissa siellä o x z ketjujen sisällä on se ketjun linkkujen voiteluaine. Tiivisterengas pitää ne ketjun sisällä ja suojaa lialta.
Käyttäisin edelleen fillarissa ihan fillariin tarkoitettuja voiteluaineita, kun niiden käytön aika tulee.
OK, kiitos tiedosta. Pysyttelen fillarille tarkoitetuissa litkuissa.
Tänään ensimmäinen lenkki parafiinivahassa keitetyillä ketjuilla. Lisäsin sulaan parafiinivahaan ehkä 20 prosenttia parafiiniöljyä ja keitin kunnes ketjujen kupliminen loppui, eli huuhteluvesi ja rasvanpoistoaineen jäämät kiehui pois. Kuumista ketjuista kaikki ylimääräinen pois liinalla pyyhkien ja ajamaan. Ketjut tuntuivat erinomaisilta tällä 80 km lenkillä. Väittävät että pienin mahdollinen kitka parafiinivahalla ketjuissa. Tiedä häntä mutta hyvältä tuntuivat, eikä lika tarttunut yhtään.
Onko kukaan kokeillu voitelua kuumalla öljyllä ultraäänipesurissa. Josko ultraääni sais kylmänä jäykän öljyn tunkeutumaan kuumana ketjun sisään?
nih..
Rock'n'Roll(Rocklube) Gold parasta ketjuöljyä mitä itse koskaan käyttänyt, sitähän ei välillä saanut Euroopasta muutamiin vuosiin kun tuli joku älyvapaa kuljetuskielto palaville nestelle. Nyt näköjään taas tullut myynti takaisin Eurooppalaisillekin(keskitetty nettimyynti)
Tai jos oli jo ollut niin tuossa vähän aikaa sitten vasta huomasin ja laitoin isosta pullosta tilauksen.
https://rocklube.eu/en/37-rock-n-roll-gold
En laittaisi mootoripyörän ketjuöljyä edes moottoripyörääni. Ne on yleensä jämäkkää tavaraa, jotta pysyisi ketjuissa tuhansia kilsoja kerrallaan (mp:n ketjunopeuksissa!) MP:ssä ne keräävät tolkuttomasti likaa ja moposta tulee raskas siirrellä parkissa ilman moottoria. Fillariin moinen tavara on kertaluokkaa liian jämäkkää.
Mullakin on käynyt mielessä kokeilla joskus tuota. Laiskana olen kesäkaudelle laittanut valmiita vahoja. White lightningin vaha menee kuiviin ja öljyttömiin ketjuihin aika hyvin rissoihin, kun se on liuottimilla ohennettua selvästi. Normivoiteluun joku Pedros icewax tai vastaava sitten perään. Ttippa joka rullalle, pyörittelyä ja ylimääräisten pyyhintä pois. Ketjut pysyvät noilla kunnossa, ei kerää likaa ja ovat äänettömät. White lightning kuivuu kovemmaksi ja ylimääräisillä on taipumus lohkeilla itsestään paloina pois, ei jäänyt aiemmilta kesiltä siitäkään huonoja kokemuksia. Pedros tuli nyt kokeiluun vain kun white lightning alkoi loppua ja oli pullo sitä.
Talven loskakeleillä suosin öljyjä, joskin ketjut menee vaihtoon sitten talven jälkeen. Menisi varmaan kaikilla voiteluaineilla. Kuivaan kesäkeliin vahat ovat mun suosikki.
Mulla White Lightning ei yleensä kestänyt ketjussa lenkkiäkään vaikka vahat olis jättäny ketjuun suurempia pyyhkimättä. Kitinä alkoi aina siinä 40-50km paikkeilla.
Laittaisinkohan minä tuota enemmän tai vaikuttaisiko ketjun malli, kun mulla on hyvin kestänyt pidempiäkin aikoja. (Mulla ultegran ketju). Huomasin kyllä että tuota saa lisätä selvästi useammin, Pedros tuntuisi pysyvän ehkä vähän pidempään ketjuissa näin alkukokemusten mukaan ainakin.
On tää kyllä jännä miten paljon vaivaa toiset on valmiina näkemään ketjujen huoltoon/voiteluun, ymmärtäisin jos ketjut maksais vaikka 200€...
Squirtiä ja Rexiä käyttänyt enkä koskaan ole muuta tehnyt kuin pyörän pesun jälkeen korkeintaan rätillä kevyesti pyyhkinyt ja aika ajoin lisänny tavaraa.
Samoilla ketjuilla ajaa helposti kesän eikä rattaatkaan ole juuri kulunu, missään kurassa en varsinaisesti tykkää rypeä napoja myöten mutta muuten ajan ympäri vuoden maastossa.
No mutta jokainen tyylillään.
Yhdyn osittain tähän näkemykseen ainakin halvemman pään osilla. Ultegran ketjut ei maksa paljoa, vaikka joutuisi vaihtamaan kesken kesänkin. Jos ultegran takapakka kuluu, saa 50-60 e:llä sitten uuden. Eturattaat ovat vähän kalliimpi erä. Sitten jos pakat on jotain Dura-acea tms alkaa niiden uusinta maksaa jo jotain, jolloin kannattaa uusia ketjuja ehkä vähän useammin.
Puhtailla ja hyvin rullaavilla ketjuilla on kuitenkin herkempi polkea, joten ei niitä ihan kannata jättää huoltamatta. Kunnon moskaisilla ketjuilla häviää yllättävän paljon watteja ja kitiseviä ketjuja ainakaan ei jaksa lenkkiä kuunnella millään. Normaali puhdistus pesun yhteydessä on riittänyt mulle yhdessä riittävän usein tapahtuvan voitelun (vahaamisen) kanssa. Ei tuosta sen isompaa taidetta viitsi tehdä, kun suhteuttaa osien uusintaa kuluvaan aikaan.
En tiedä onko niin, että se vain köyhästä tuntuu siltä, mutta vähän kallis... elämä on.
Lähetetty minun SM-T705 laitteesta Tapatalkilla
Kaveri muuten kehui, että rex on toiminut parhaiten kokeilemistaan aineista kilpaprätkän ketuissa. Ajaa superstock sarjaa.
Kuulemma yhtä liukas mitä laatikkoöljyllä öljytty, mutta kestää huomattavasti pidempään. Normi lootaöljyhän saa lisätä kesken päivänkin radalla ajaessa. Oikeastaan aika ihme, että rex kestää moottoripyörissäkin. Paine ja ketjun nopeus ovat kuitenkin jotain ihan muuta. Ketjun kulumisen seuraaminenkin on kuulemma helpompaa, koska ketju pysyy oikeasti puhtaana. Äkkiä luulisi, että moottoripyörä käyttöön kannattaisi kehittää erillainen koostumus, koska O-rengasketjujen kanssa voiteluaineen ei tarvitse tunkeutua rullien sisään.
Olen käyttänyt tähän asti maantipyörässä kuivalla kelillä muc-offin keltaista dry lubea, joka on ollut aivan ok. Mutta nyt erehdyin ostamaan muc-offin ceramic lubea, joka on sellaista vihreää jankkia. Kädet ja lattiakin on tuon jäljiltä liisterissä. Ainetta ei saa millään tulemaan tippa kerrallaan purkista. Vähän epäilen, että tuo liisteri jumitti myöskin takavaihtajan rullat pölyn kanssa.
Taidanpa hakea toneilta rex purkin seuraavaksi.
Ei paljoo ympäristömerkkejä näy rexin tuotteissa.
Ostaisin rexiä mieluusti isommassa pullossa tai vaikka hammastahnatuubin tapaisessa pakkauksessa. Se pikkupullo on varsin vitumainen käyttää vallankin puolityhjänä.
Rexin ketjuöljyä on saatavilla myös isossa pullossa, jossa sitä on muistaakseni 7x pikkupullon määrä. Kauppias saa varmaan tilattua?
Joutsenmerkki on markkinointia ja sen saa etikettiin rahalla jos kriteerit täyttyy. CLP-asetuksen mukaiset merkinnät sen sijaan ovat lakisääteisiä ja TUKES valvoo niitä. CLP-merkintöjen puute etiketissä on ainoastaan hyvä asia ympäristöystävällisyyden näkökulmasta.
Ei liene kovin todennäköistä että mikään fluoriyhdisteitä sisältävä tuote saisi ympäristömerkkiä miltään niitä myyvältä tai myöntävältä taholta.
Tämä on vähän tämmöinen juttu että kaikki tietävät että fluori on luonnossa haitallista ja että sitä kertyy vähitellen ravinnon kautta ihmisiin ja että sellaisetkin fluoriyhdisteet jotka eivät suoraan ole myrkyllisiä tai edes vesiliukoisia saattavat hajotessaan muodostaa myrkyllisiä yhdisteitä. Mutta kun niitä käytetään näihin niinsanottuihin jeesjuttuihin niin mitättömän vähän ja luontoon kulkeutuu niin paljon suurempia määriä niiden muusta käytöstä niin eihän kukaan jaksa tosissaan ruveta vaatimaan niiden kieltoa.
Aina välillä nousee jokin kohu: Norjassa mitataan korkeita pitoisuuksia Holmenkollenin maastossa ja ammattimaiset suksihuoltajat rupeavat käyttämään hengityssuojaimia, mutta valmistajat jatkavat tuotekehittelyä, huippu-urheilussa niillä saavutetaan lyömätttömiä etuja ja harrastajillakin on halutessaan niihin varaa.
Sitten on niitä jotka periaatteen vuoksi kieltäytyvät fluoriyhdisteitä sisältävien aineiden käytöstä, mutta he ovatkin sitten rinnastettavissa vegaaneihin tai muihin sellaisiin.
Eli tuosta purkista saa 80 eurolla + Rexin ketjuöljyn hinnalla noin 20 tunniksi (4 €/h) pienikitkaiset ketjut. Pyörän kaikki muut kuluvien osien käyttökustannukset ovat pienet tuohon verrattuna. Kisaanhan Race Day Spray on toki tarkoitettu.
Suora kilpailija lienee Ceramicspeedin UFO Racing Chain. 135 eurolla saa 600 pienikitkaista kilometriä.
Hintavertailussa on tosin otettava huomioon että UFO-ketjun ostaja saa myös ketjun joka kelpaa ainakin treenikäyttöön tietyksi määräksi lisäkilometrejä. Mukaan tulee myös pieni pullo Squirtin vahamaista voiteluainetta näitä lisäkilometrejä varten.
Rexin vastaavaan pakettiin olisi siten lisättävä ketjun ja Rexin ketjuöljyn hinta, mutta suoraa vertailua vaikeuttaa ettei meillä ole tietoa voiteluaineiden määrästä eikä menekistä eikä siitä saako UFO-ketjusta kaikkiaan saman verran kilometrejä kuin vertailuketjusta.
Se mikä saattaa tehdä Rexin tuotteista parempia tai tehdä valinnan yksinkertaiseksi on se että ne toimivat valmistajan tietojen mukaan myös märässä ja likaisessa ajettaessa. Ceramicspeed myöntää etteivät UFO-ketjun ominaisuudet säily märällä ja että ketju on märässä ajettaessa tavallista arempi korroosiolle.
PS Onko muuten ylipäätään olemassa muita vastaavia tuotteita, pinnoitteita tai voiteluaineita?
KMC:llä on pinnoitettu diamond ketju. Ovh. noin 85€. En sit onko tuo varsinaisesti pieni kitkainen, mutta paremmin pyöriväksi kerrotaan.
Ja kuinkas paljon nopeammin tuommonen palttiarallaa 2W kitkaero tuo maaliin :rolleyes:? On kyllä parin watin säästölle hirvittävä hintalappu.