^^Yllämainitussa linkissä näkyikin hienosti tuo lähtökulma, Rigidaan en viitsi kumminkaan investoida kun nykyinen vanne on ihan peruslaadukas Mavic 719.
Eli kokoan sitten vaan vanhan kiekon 2x.
Printable View
^^Yllämainitussa linkissä näkyikin hienosti tuo lähtökulma, Rigidaan en viitsi kumminkaan investoida kun nykyinen vanne on ihan peruslaadukas Mavic 719.
Eli kokoan sitten vaan vanhan kiekon 2x.
26" notubes flow ex kehät, dt swiss 350 navoilla (110/20, 135/10), ehkäpä 240s?? Laskuri tarjoaa pinnojen pituudeksi 258mm left/front, 259mm right/front + rear.
Ihan ekoja kiekkoja oon kasaamassa, pitääkö mun tilata nippu 258mm pinnoja tolle toiselle puolelle erikseen vai miten? Competitioneja sais noilla mitoilla, revolutioneilla saisi painoa pois mutta kestääkö +90kg kuskin alla tahkot yms. trailiajot? Mitä sanoo raati?
Action sportista pääsis varmaan helpommalla, mutta kun tahtois tehdä nyt itse. Onko alunippeli hankalampi ku messinki?
Maailmassa monta, on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.
http://spokes-calculator.dtswiss.com..._t_1vor-en.gif
Rim
Diameter / ERD mm g
Hub
Pitch circle diameter le. mm ri. mm
Flange distance le. mm ri. mm
Ø of spoke hole mm g
Spokes le. ri.
No. of spokes
No. of intersections le. ri.
Nipple le. ri.
Spoke length
precise le. 258.00 mm ri. 259.00 mm
rounded
(incl. Corrections)le. 258 mm ri. 259 mm
Weight front 928 g http://spokes-calculator.dtswiss.com..._t_2hin-en.gif
Rim
Diameter / ERD mm g
Hub
Pitch circle diameter le. mm ri. mm
Flange distance le. mm ri. mm
Ø of spoke hole mm g
Spokes le. ri.
No. of spokes
No. of intersections le. ri.
Nipple le. ri.
Spoke length
precise le. 259.30 mm ri. 258.70 mm
rounded
(incl. Corrections)le. 259 mm ri. 259 mm
Weight rear 1'000 g
laittasin ite compilla ja messingillä. yks mitta ok. mut mä en ole tehny kuin kourallisen kiekkoja joten oota tietävämpien kommentit vielä.
Mulla on maastopyörässä sattumoisin itse kasatut Flow Ex:t, edessä napana DT 350 ja takana vanhempi DT 340. 340 ja 350 taitavat olla mitoiltaan hyvin, hyvin lähellä toisiaan. Joka tapauksessa: mulla on pinnat edessä ja takana 258/260 mm, ja ne ovat ehdottomasti lyhyenpuoleiset riippumatta siitä, mitä DT:n laskuri sanoo. Sekä edessä että takana molemmilla puolilla pinnojen päät jäävät nippelin uran pohjasta vähän vajaaksi, eli 2 mm pidemmät pinnat menisivät ongelmitta.
Itsellä on noissa DT Revot alumiininippeleillä, mutta paha suositella kun olen yli 20 kiloa kevyempi ja ajokin on luultavasti vähemmän hurjaa. Paksummilla pinnoilla saat jäykemmät kiekot, ja esim. DT Supercomp on hyvä kompromissi jäykkyyden ja kevyen painon välillä. Alumiininippeleillä itselläni ei ole ollut ongelmia, mutta erityisesti niiden kanssa pinnan olisi hyvä olla aika tarkkaan oikean mittainen.
Kiitos tästä, tuli tarpeeseen kun aivan hepreaa on pinnojen valinta. Pitänee pohtia jos kallistuisi supercompiin, kokeilee sittenhän tuon näkee? Dt supecomp 1.8 (262mm) messinkinippelillä, olisi siinä pari milliä lapinlisää? Mullakaan ei muuta hurjaa ole kuin puheet, perustrailille tulisi lenkkikäyttöön nämä.
Juminy@ Kiitos myös sinulle.
Itse en laittaisi holkittamattomaan vanteeseen muuta kuin messinkinippaa.
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
Päivää taloon. UBI:n laskurilla ja dt-swissin hub manualilla laskin (Miken kans) pinnojen pituuksia. Takanapaan vas. 259,2mm ja oik. 258,6mm. Etunapa vas. 257,8mm ja oik. 259,5mm. 260mm nippu 2.0 championeita messinkinipukoilla saa kelvata. Jos jää kaks jälkee niin erottuupahan joukosta:rolleyes:
mites kun maantielle takakiekossa jäi pinnoista kierteet karvan verran näkyviin, ja mietin että josko korvaisi nuo sapimin 14mm nipat 16millisillä että korjaisko se tilanteen, vai pitääkö suosiolla ostaa uuvet ja pitemmät pinnat??
Pidempi nippeli ei korjaa ongelmaa että pinna ei tule tarpeeksi pitkälle nippelissä. Näin ollen nippeli saattaa murtua. Jos haluat oikean ja kestävän ratkaisun niin vaihdat pinnat. Jos haluat vain kosmeettisen mielenrauhan niin laita pidemmät nippelit.
Jossei se ole vetopinna (=taaksepäin "kallellaan") niin en usko että on ongelma.
Asiaa saa vähän fiksattua jos pistää vetopinnat navan sisäkehälle ja ei-veto-välittävät ulkokehälle. Ehkä millin pituusero tulee helposti. Mä olen yleensä tuon huomioinut ihan pinnoja tilatessa, ts ulkopinnat pyöristän ylöspäin jos osuu just väliin
Paljon kiitos, näillä eteenpäin!
Testi vähän venyi, mutta nyt ajettuani muutaman tuhat kilometriä kyseisillä maantiekiekoilla pitää mainita, ettei etukiekkoa ole tarvinnut rihdata. Takakiekolle tein parin kuukauden ajon jälkeen pikarihtauksen kiekko kiinni pyörässä ja hienosäädön vuosihuollon yhteydessä. Seuraavaan kiekkosettiin laitan takakiekon vasemmalle puolelle ohuemmat pinnat, jotta jännityksen saa tasaisemmaksi; tuollaisella paketilla olisin ehkä välttynyt rihtaukselta.
Kesällä olisi tarkoitus kasata 29-kiekot talveksi.
Suosittelen edelleen...Lainaus:
Käytin siis Roger Mussonin kirjaa oppaana.
Minkä kokoinen on oikea nippeli avain Hope hoopseissa käytettyyn DTSwissin Competition pinnan alu nippeliin? 3.3 tönärillä katottuna luultavasti, mut tunttuu toisaalta tiukalta seuraava 3.4 koko sit joillain valmistajalla 3.25 näkyy olevan.
https://www.bike-components.de/produ...SW-40--42.html Tuo olis hyvä, kun ottaa 4 kantilta, mut 3.3 ei ole. https://www.bike-components.de/produ...--2--3--5.html Tuosta olis kaikki koot. AApuuva.:) Saa ehdottaa muutakin hyvää työkalua millä ei muljuta nippeleitä pyöreeks, niin kuin Bilteman versiolla.
^Jos tästä mitään apua on niin kävin kokeilemassa omien kiekkojen DT-nippeleihin ja Parkin SW-40 (musta) istuu parhaiten.
Motonetistähän noita avaimia saa, toki vähän kalliimmalla Saksan hintoihin verrattuna. Omasta setistä löytyy SW-40:n lisäksi Parkin vihreä ja punainen, näillä olen kaikki työt saanut tehtyä.
^Kiitos. Täytyy hakee Motonetista toi SW-40 musta. Eiköhän noi kaikki DT-nippelit ole samankokosia oli sitten 2mm tai 1.8mm pinnalle? Edit. Hyvä oli tuo DT nippeleihin ja Sun Ringle inferno 25 kiekkojen nippeleihin sopi kans. Tattista.
Kehä ZTR flow 26" ERD 536
Etunapa hope pro 2 evo (vas.laikka 56mm, oik.laikka 54mm, vas.offset 20mm ja oik. 33mm) Takanapa hope pro 2 evo muuten samoissa mitoissa mutta offset päinvastoin.
Wheelpron laskuri antaa kahta pituutta 258 ja 260mm, etukiekkoon pidemmät vetopuolelle, takanavassa lyhyet vetopuolelle.
Takakiekossa keskilinja aivan just, etunavassa 6mm heitto. 44mm jarrulevyn puoli, 38mm vetopuoli, 28mm kehän leveys = 110mm. Menikö pinnat väärinpäin vai onko mua huijattu?
http://www.hopetech.com/wp-content/u...fsetandpcd.pdf
http://www.wheelpro.co.uk/spokecalc/
Eikun ei sittenkään mitään, jatketaan pähkinöiden pureskelua kiekot on suorat. Mike-setä kertoi missä mätti.
Voitteko kuvitella mitään mahdollista haittaa siitä, että kun kiekossa muut puolat risteävät toistensa kanssa siten, että ne koskettavat ja tällöin tietenkin myös vähän jännittävät toisiaan, niin yksi pari on asennettu eri tavalla ja ne ovat irti toisistaan? Ainakin tuo ulompi puola tulee nyt vähän lähemmäs vaihtajaa.
Hei arvon kanssakasaajat.
Olen tuossa 6 vuoden ajan ajellut kiekoilla jotka olen kasannut itse ja nyt ne alkavat osoittaa hajoamisen merkkejä. Olisinkin kysynyt missä on menty metsään kun taka vanteessa on useissa nippelin rei'issä halkeamat? Onko ongelma liian kireät/löysät pinnat, epätasainen kasaus vaiko esim vanteen laatu?
Alla vähän speksejä:
Navat: Campa record 32-h
Pinnat: Revot+Comp vetopuolella
Nippelit: alu
Vanne: DT RR1.1 (yksöisholkitettu)
Kireys: Takana 90-110kg ja 50kg, Edessä 80-90kg, Ei ole täydellisen tasainen, mutta ihan hyvin ovat pysyneet suorina.
Kuskilla painoa 86kg joten ei noi aivan älyttömän koville joudu.
Nämä eivät ole ensimmäiset DT:n kehät jotka mulla prakaa, joten hieman mietityttää josko se olisi ongelman syy. Ajattelin että kasaisin seuraavaksi vaikka kiekot cxp33 ympärille samoilla pinnoilla ja navoilla. Haluaisin kuitenkin varmistua että nuo kanssa kestävät jatkossa.
Pienellä googlailulla löytyi mm. Bikeradarista kommenttteja, joiden mukaan noita vanteita on halkeillut juuri tuolla tavalla.
Tässä aikani kuluksi kasailin ja rihtailin vanhat maantiekot, jotkut halppispyörän mukana tulleet madduxit. Vielä ollaan ainakin hengissä ensimmäisen pienen testilenkin jälkeen :)
Suht vaikeaa tuo pinnan kireyden testaus sormin, tuntuu löysältä mutta pari nippeliä jo "korkkasi" ylikiristyksen takia. Löysäilin kaikkia tuon jälkeen ½ kierrosta ja rihtailin suoraksi... Onkohan tuo hyvä tapa laittaa pinnat maksimikireyteensä?
Eipä tuo pinnojen "soittelukaan" tunnu toimivan ainakaan minun korvalla.
Tää ny vähän menee offariksi, http://www.rczbikeshop.com/default/r...lack-2239.html
Pitäis crossariin saaha nimikkokiekot. Vannehan on 17 milliä sisäleveydeltään jota en ollenkaan pahakseni pane, myöskään setin painoa ja hintaa varsinkaan! Noissa on takana 24 pinnaa, mun 67 kg/60v setävauhdeissa luuletteko että oisivat kohtuu tukevat?
Edittiä että mulla on saman puulaakin tekemät RCZ Race Sl-setti kolmatta vuotta ajossa. Aivan soivat mulle napojaan myöten, hyvin subjektiivisessa vertailutestissäni huomaan inasen löysemmiksi kuin Campan Sciroccot. En haitaksi asti.
On taas vaikeeta... Takakiekossa kasauksessa on jokin paha silmä etten saa ikinäs oikean pituisia pinnoja (2/2). Nyt viimeisessä ajattelin fiksuina saada millilleen oikean mittaiset pinnat kun ensin kasaan kiekon "sinnepäin" pituisilla/liian pitkillä pinnoilla ja siitä mittaan oikean pituuden. Ja eikus tilaamaan ja oikeassa värissäkin :)
Mitä vielä, toisen satsin ristiin menevät eivät yletäkkään nipalle asti. Eli oikea mitta on jossain liian lyhyiden ja liian pitkien välissä. #VoiRähmä
Nettikaupoista on vaikea kysellä oikean mittaista pinnaa. Ja koska asiakas ei halua vaikuttaa tyhmältä niin ei viitsi ajaa sataa kilsaa kysymään apua velton kiekon kanssa. "voisitteko purkaa tämän ja kasata oikeanlaisen valmiiksi. Ja mustilla pinnoilla"
Vai onko ratkaisuna tilata eri pituisia settejä 2mm pituuseroilla ja kasailla mokomaa viiteen kertaan. Jos sitten tärppäisi.
Nm. Etukiekkoja kasattu jo 3 ilman mitään ongelmaa.
Mä en nyt oikein ymmärrä. Jos on ERD-mitta ja navan mitat niin miten voi mennä väärin jos ei tee näppäilyvirhettä laskuriin?
Laskureissa on se vika ettei siellä koskaa ole sitä vannetta jota haen ja napaan ei ole merkattu keskilinjaa. Liian vaikeaselkoisia näin sunnuntaipyöräilijälle. Lisäksi en tiedä luonnollisesti mitä termit tarkoittavat. Vaikka työntömitta pysyy kädessä pitäisi tarkkaan tietää mitä mittailee
ERD mitat kehille yleensä löytää valmistajan verkkosivuilta, tai googlesta, sama navan mitoille.
Keskilinjaa ei tarvita kun mittaat laippojen etäisyydet päädyistä ja lasket niistä etäisyydet keskilinjaan. Jos oikein haluaa hifistellä niin voihan sen navan leveydenkin mitata taikka sitten vaan käyttää kylmästi arvoa 135 (tai mikä ikinä ilmoitettu leveys onkaan). Tuolla on selitetty mittaukset ihan kuvien kanssa (myös ERD:n mittaus).
Sturmey archer s2 2-speed-napa ja cxp33 vanne mavicilta. 278mm liian lyhyitä ja 288 liian pitkät.