Kyse lienee UDH-ratkaisusta? Onko nyt siis niin, että on palattu tuohon, että jos vaihtaja vääntyy, niin on suurempi todennäköisyys rungon rikkoutumiselle UDH:lla vs. perinteinen korvake?
Printable View
Kyse lienee UDH-ratkaisusta? Onko nyt siis niin, että on palattu tuohon, että jos vaihtaja vääntyy, niin on suurempi todennäköisyys rungon rikkoutumiselle UDH:lla vs. perinteinen korvake?
Pitää olla ihan pilipali runko jos hajoaa vaihtajan sijasta.
Sent from my iPad using Tapatalk
Ite taas tajusin et vaihtajat on paljon joustavampia joka suuntaan ettei pääse hajoamaan. Ei kyl käynyt mielessäkään et pyörän runko alkaisi kääntymään.liekkö kauris sit vaihtajan runkoa tarkottanu. En kyl uskois et mikään ihan halpiksenkaan runko vääntyisi tosta :rolleyes:
Niinkuin MRe tuossa yllä toteaa ja myös oma käsitykseni on ollut se, että korvake on ollut nimenomaan "sulake", joka hajoaa ennen kuin runko vaihtajan taipuessa pinnojen väliin tjsp. Ennenhän esim. monissa (high-end) maantiepyörärungoissa korvake oli osa runkoa. Joten korvake poikki->runko roskiin. Onko nyt siis sulaketoiminnallisuus itse vaihtajan runogssa?
UDH näyttää niin jäykältä ettei toimi kunnolla sulakkeena. Siksi kai integroivat senkin vaihtajaan.
Vasta 42 tuhatta mittarissa kiekolla ja vapaaratas alkoi lyömään tyhjää . Nyt pieni kyssäri että millä aukee , ostin jo 12 mm kuusiokolohylsyn jota kokeillessa ja tarkemmin katsoessani huomasinkin olevan tähtikuusiokolon muotoinen , hyllyssä oli M12 joka liian pieni ja M14 liian iso .
Ainakaan ne sarjat joita tutkailin netistä ei tuntenut välikokoa M13 , olenko hakoteillä vai onko taas joku erikoistyökalu .
En kuvaa laittanut kun navan puolivälin tienoilla enkä varmaan saa kuvaa mistä selviäisi .
Ja vielä no name kiekko pikalinkku levyjarru
Jengi on kyllä pihalla kun lumiukot, eikö kukaan osaa käyttää googlea tai etsiä youtubesta videoita? UDH on parasta mitä maastopyöräilyyn on keksitty sitten dropperin ja monen mielestä sama homma transmissionin kanssa. Aiheesta on kirjoitettu satoja artikkeleja ja vielä enemmän tehty videoita. Internetistä löytyy.
Se tähtimuotoinenkin aukeaa normaalilla kuusiokoloavaimella. Joskus joutuu siltä jarrulevyn puolelta navan läpi vääntämään. Jos se on 13mm, niin esim. Fixus:lta voisi löytyä. KUUSIOKOLO H13 1/2"100MM PITUUS BOXO Toinen asia, löytyykö tuohon vaihtovaparia?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...544fd28042.jpg
Onko kuka syventynyt enempää tuollaiseen FSA:n SRS Headset:iin missä siis kaapelivedot kulkevat sen kautta.
Eilennä tuli uusi pyörä johon pitäisi hissitolppaa suunnitella mutta hieman ”hakusessa” miten tuo kaapelinveto oikeasti tapahtuisi tuossa tapauksessa…
Sent from my iPhone using Tapatalk
Saas nähdä tuon UDH:n erinomaisuuden kanssa pitkässä juoksussa, ainakin Trekeissä ollut ongelmia noiden kanssa, ehkä siinä akselissa olevan laakeroinnin vuoksi (ABP -nivel).
Onhan on tietysti hyvä syy päivittää Transmission -sarjan vaihteistoon jotta pääsee eroon muovisista UDH-osista.
Sain mitattua tarvittavan avaimen koon , löysin mutterin 11 mm avaimelle josta askartelin työkalun millä pääsin kokeilemaan .
Eli nyt etsimään 11 mm kuusiokoloa .
Jos Kyröskoskella asustelet niin Tampereen Fixusella on hyllyssä 1 kpl. Matkaa 40km suuntaansa? Itse asiassa itselläni on juuri tuo ja saamaan tarkoitukseen ostettu.
KUUSIOKOLO H11 1/2"100MM PITUUS BOXO
Edit. Jos lyhyt riittää, niin MTX Tools Kuusiokolokärkihylsy 11 mm 1/2" | Motonet Oy
Osa kuusiokoloista avautuu torxilla. T-55 ja 10 mm natsaavat, samoin T-60 ja 12 mm. 11 millinen kuusiokolo voi avautua 55:lla, jos se ei oo kovin suuressa momentissa kiinni. Nekin maksavat, joten tästä on hyötyä vain, jos torxit on jo nurkissa. Mulla on fordin takia.
Kiitos tiedoista , tosiaan mietinkin kävisikö joku torxi tai tuumakoko . Joskus saanut muljaantuneen kuusiokolon auki sopivalla torxilla .
Ja ei ollut enää hyllyssä pitkää ja lyhyt ei riitä , saajan tuon tilaamalla paikalliseenkin varaosaliikkeeseen parissa päivässä .
Saahan taas työkaluarsenaali mukavasti lisäystä .
^^Kai Shimanokin kehittää oman version ettei homma liian helppoa ole.
Ne suoraan runkona pultattavat vaihtajat on julmetun painavia. En keksi mitään syytä lisätä painoa paikkaan missä on yksi linnuston linkuista.
ensin tehdään hullun kevyt ja kallis pakka ja hehkutetaan miten se parantaa jouston toimivuutta ja sit lisätään ne grammat vaihtajan kautta.
vammasta toimintaa.
Lainaus:
The XX derailleur weighs 463 grams and the X0 derailleur weighs 472 grams. That’s quite a bit heavier than an AXS XX1 derailleur WITH a UDH weighing in at 417 grams.
Ratio julkaisi uuden "t-type" vaihtajan.
B-ruuvi löytyy, samoin säätö vaiverin vedolle. Eli toimii shimanon ja sramin kanssa.
https://www.bikeradar.com/news/ratio...1x-derailleur?
Saas nähdä mihin hinta asettuu. Voi olla aika pätevä.
”He suggests poor mechanical shifting is caused not by cable drag but by friction in the derailleur, so Ratio has used quality stainless steel bearings to ensure low friction and resist wear.”
Mielenkiintoista. Olisikohan hyvä sijoitus ostaa Sramin x1/x0 vaihtajan pulttikitti joka kiinnittää vaihtajan korvakkeeseen. Mulla GX vaihtaja niin on vaan rautapultti joka tietenkin aiheuttaa kitkaa. Tossa kitissä ja kalliimmista vaihtajissa on pusla siinä välissä joten kitka on huomattavasti pienempi. Tubessa jotkut näin tehneet. N. 30 e maksaisi.
https://www.bike-discount.de/en/sram...-mounting-bolt
Niin en tiedä kitkasta, mutta klappi. Minusta kaikki välys on huonoa kun vaihteita tulee enemmän. Se on yksi t-typen ideoista. Se ei lonksu ja lotise joka suuntaan.
Kas kun en ole omissa havainnut lonksumista ja lotinaa. Mutta olenkin kasannut vasta jonkun vajaan kymmenen pyörää omaan käyttöön. Ehkä se lotinavaihtajakin osuu joskus kohdalle.
Tämä on vähän sama kuin pf-keskiön kanssa. On varmasti pf-keskiöitä mitkä nitisee ja natisee ja niiden korjaaminen on työlästä, joskus jopa mahdotonta. Sitten on vaikka mun läskin pf-keskiö, jolle ei ensimmäiseen 10 tkm ole tehty mitään. Kolmesti olen avannut sen, kun olen kampia vaihtanut. Siinä yhteydessä laakerien puhdistus päällisin puolin ja rasvaus. Mitä sille nyt pystyy tekemään laakereita irrottamatta.
Kaikissa vaihtajissa on välystä. Osassa enemmän ja osassa vähemmän. Shimanoissa on perinteisisti ollut klappia aika paljonkin. Se vähän niinkuin etsii paikkaansa.
Kun vaihteita tulee lisää ja rattaiden kokoerot kasvaa, niin tuo ei vaan voi olla enää hyvä.
Tuossa esim ensimmäinen googlaus. Jokainen shimanon vaihtaja klapaa tuon pivot pultin alta. Mun mielestä tuo on ärsyttävää uuden dura-acen vaihtajan kanssa, mutta noin ne on suunniteltu.
https://www.reddit.com/r/bikewrench/...t_is_tight_is/
Sramin halvemman pään vaihtaat kuluvat tuosta ja tosiaan noihin on vaihdeltu kalliimpia pulttisettejä tilalle.
Nyt on kyllä jutut lähtenyt taas laukalle, täytyy kaivaa popcornit esiin :D
Kuis? Noin ne vaan tekee. Siis klapaavat tuon pivot pultin alta. Jossain kohtaa sitä välystä on vaan liikaa ja se hankaloittaa täsmällistä vaihtoa.
Tuo on yksi syy mitä t-typen kanssa, ilman B-ruuvia, koetetaan poistaa. Vaihtajassa on vähemmän niveliä.
Sitä klappia ei vaan huomaa ketjun ollessa vedossa. Ja tosiaan sillä ei useimmiten ole mitään merkitystä.
Mun mielestä on tosi siistiä, että ratio koettaa tehdä laadukkaampaa mekaanista vaihtajaa. Ei se sähkö muuta tilannetta.
Alla vielä linkki uuteen paketista otettuun dura-acen vaihtajaan, joka siis toimii ongelmitta.
https://youtu.be/oNsx5NPjIHY?si=feFcBnRhOxCF9se_
Ai niin, unohdin maantiehommelit, se selittää. Maastopyöräpuolella ketään ei kiinnosta kyllä mikään klappi mikä ei vaikuta mihinkään :D ...tai no voi toki kiinnostaa, eihän se mulle kuulu....
Voi sitä miettii vaikuttaako vai ei. Kyllä mulla tuo gx vaihtaja taas toimii päin persettä pienillä rattailla maasturissa. B-ruuvin säädöstä hullun tarkka. Sitä kun ropaa niin vähän aina paranee.
Ja sitä klappia kyllä on enemmän kuin riittäävästi.
Tämän kyllä allekirjoitan. Eipä nuo T-typen varaosat oo niin kalliita kun luulin.
https://www.bike-discount.de/en/sram...ear-derailleur
https://www.bike-discount.de/en/sram...ion-inner-cage
Porukka vaan uskoo sähkön tekevän kaikesta kultaa. Miten se vaihtotapahtuma voi olla sen tarkempi, jos se vaihtajan ylärulla liikkuu välyksen vuoksi millejä? Vaijerin tarkkuus piisaa ihan täysin.
Se ketju vaan siirtyy ramppien mukaan kunhan ketjua ohjataan vähän oikeaan suuntaan. Tuo ei varmaan enää oikein piisaa kun vaihteita tulee lisää. Hiekkakura, huono voitelu ja kulunut pakka taitaa kanssa tehdä sen, ettei vaihtaminen enää kunnolla toimi tuollaisen helistimen kanssa.
Niin. Entä jos välys on suunnittelun tulos, eikä virhe? Eikä joku redditin jorina muuta tuota sen kummemmaksi. Ei se tieto siellä asu. Mitä sitä olen lukenut, niin enemmän päinvastoin.
Mulla vaihteet napsuu paikalleen täsmällisesti. On sitten kyse mekaanisesta tai sähköisestä. 1x tai 2x vaihteistosta.