Alaraja väärin säädetty tai vaijeri liian kireällä. Korvakkeen vika näkyisi muillakin vaihteilla.
Printable View
Alaraja väärin säädetty tai vaijeri liian kireällä. Korvakkeen vika näkyisi muillakin vaihteilla.
Okei, vaihtohommiin sitten. Säätö on kohdallaan ja korvake suora. Kiitos avusta!
Sanoisin olevan harvinaista, että pienin ratas olisi kulunut pakasta vaikka olisi ajettu kuluneella ketjulla. Eikä se aiheuta vaihteen hyppimistä ylöspäin.
Pysyykö rattaalla jos vaijerin ottaa kokonaan irti?
Tosiaan. Täytyypä koittaa tuota, että nappaa kokonaan vaijerin irti, että pysyykö rattaalla
Tuleeko centerlock levyjen mukana mukana myös se jarrulevy kiinnitys kiekko? Pitikö siihen olla jokin erilainen avain vai menikö kasettihylsyllä?
Centerlock lukkorenkaat tulee yleensä jarrulevyjen mukana, voi toki poikkeuksia olla mutta ainakin shimanolla tulee.
Niitä lukkorenkaita on käytännössä kahta versiota:
Toinen ulkohammastuksella, mihin kelpaa perus HT2 keskiöavain ja toinen sisäisellä hammastuksella, mihin kelpaa pakka avain.
^Vielä lisäyksenä että sisäinen hammastus on käytännössä vain QR, 10mm ja 12mm akselille, kun taas 15mm ja 20mm akselille ei pakka-avain mahdu. Siksi Shimano joutui keksimään myös tuon ulkoisella hammastuksella varustetun lukkorenkaan.
Lisätään vielä että joissain kiekoissa lukkorenkaan kierre on eri puolella kuin normaalisti. Esim. Fulcrumin ja Campagnolon (sama valmistaja) kiekoissa on näin. Niissä täytyy käyttää kiekon mukana tullutta lukkorengasta.
^Tuohon liittyen, onkos noilla 15-20millisten lukkorenkaissa muuta eroa kuin tuo avaimen sopivuus, siis kaikki ulkoisella olevat toimii kaikkien akselien kanssa?
Oman kokemuksen mukaan nää kelpaa rinstiin mikäli vaan akseli sallii. Esim maasturissa on itellä sen takia ulkoset hampaat ettei tarvi kahta eri avainta kaivaa jerrulevyjen irroitusta varten.
Toimiiko joku mekaaninen 11v maantiekahva XTR:n takavaihtajan kanssa?
Microshiftillä on Dynasys sopiva kahva,
https://www.microshift.com/models/sb-m110/
Jarru lienee mekaaninen (vaijeri).
^Tuo "pyykkinaru" tyyppinen vaijerisysteemi ei kiehdo, muuten kyllä ok.
Tätä tuli aikanaan kyseltyä. Tilasin BAS-SHOPista ko. sarjan: https://bas-shop.fi/p37328/bleedkit-...-nestett%C3%A4 sekä nesteen ja tarvittavat nipat sekä helmen. Bleedkitin sivujen ohjeilla pääsi peukalo keskellä kämmentäkin maaliin. Mitään mediaseksikästä jarruletkun katkaisijaa ei ollut vaan mattopuukolla ja viivottimella sai letkun pään tarpeeksi suoraan. Nippa sisään tyylillä letkun kiinnittäminen ruuvipenkkiin ja vasaralla pari kevyttä napautusta. Vanhasta rungosta irrotin letkun katkaisemalla letkun kahvan läheltä pihdeillä niin joutui ottamaan nipan verran letkusta pois. Onneksi oli toleranssia jätetty letkuun tehtaalla.
^Itsellä tuollaiset keltaiset palikat, lukkopihteillä kiinni ja vasaralla naputtaen. Jagwiren leikkuri löytyy mutta kyllä mattopuukollakin saa huolellisesti leikattua. Shimanot ilmannut/täyttänyt joko ruiskulla tai kuppia käyttäen, kumpikin toimii.
^Minä olen katkonut jarruletkut (Bilhelvet:n) vaijerileikkureilla.
Onko IS->PM jarruadaptereissa paksuuseroja tai ehkä paremminkin eroa siinä miten kauas jarrusatulaa saa säädettyä sivulle päin? Laitoin fillariin Shimanon IS->PM adapterit ja niillä takana jarrusatulan saa säädettyä juuri ja juuri, niin että palat ei hankaa levyyn. Säätövaraa saisi olla enemmän...
Ongelmaa voisi korjata poistamalla materiaalia adapterin runkoon kiinnitysruuvien alueelta esim. millin niin adapteri siirtyisi ulospäin ja saisi lisää säätövaraa. Tietysti jos löytyisi adapteri, jolla saa lisää säätövaraa ei tarvitsisi modata Shimanon adapteria.
^Itse jätän leikkurit käyttämättä letkun liittymisen vuoksi mutta kukin tavallaan.
Tuli vaan mieleen, ku videossa sanottiin et full HOPP upgrade kit xo vaihatajassa, ja vaihtaja tulee suoraan runkoon kiinni, niin vissiin tulee kallis paukku jos ton kolauttaa johonkin?
https://hoppcarbonparts.com/products...48571454521691
Tai voisi myydä jollekin kuka rakentaa jotain kevennysprojektia xD
Tuo menee silpuksi olkoot miten tahansa rungossa kiinni. Ja kalleushan suhteellista, siis jos tuollaisen hankkii niin tuskin viimeiset pennoset menossa...
Ainakin IS-PM adaptereissa on eroja. Shimanon adapterissa ei riittänyt säätövara ja ratkaisin ongelman väliaikaisesti laittamalla navan ja rungon väliin sopivan alumiiniprikan. Tilasin jossain vaiheessa toisen samanlaisen Shimanon adapterin mutta sen kanssa oli sama ongelma. Ongelma korjautui kun hankin Lifeline merkkisen adapterin. Kuvista näkyy että Shimanon adapterissa reiät on porattu hieman toiseen laitaan.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...30d4dfcdc1.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...7acdd34fa3.jpg
Eihän sitten ongelmaa, vaihda kun hajoaa.
Kellään sattunut silmään hyvää tarjousta xg-1295 tai xg-1299 kasetista? Pitäs toislle vanteille pakka saada et voi "lennosta" vaihtaa.
^RCZ:ssa on ollut viime aikoina.
Mistä ohutseiinäinen centerlock avain? Katana tc-2 setin mukana tullut avain ei mahdu puslan päälle, ja kyllä, pusla on leveämpi alhaalta, eli se pitää laittaa ennen levyä. :/
https://pic.useful.fi/UdIQAkz0r.jpg
^ Pitäisi vaihtaa ulkoisella hammastuksella olevaan lukkorenkaaseen?
Eteen 15mm akselille on pakko laittaa ulkoisella hammastuksella. Yleensä takana toimii sisäisellä, mutta ei kaikilla napa/avain yhdistelmillä. Ulkoiset on muutenkin paremmat imo, avain niihin on shimanon keskiöavain
Johan tuo tuli aiemmin todettua.
Edit: purple -väristä Hope lukkorengasta on tuolla
https://www.bike-discount.de/en/hope...kring-external
Mikä juttu muuten nykyään on kun vaihtaja tulee suoraan runkoon kiinni? Tavoitteena saada vahtajia enemmän myytyä vai mikä jippo siin on?
Kun korva jää pois niin vaihtaja rikkoutuu kontaktissa...
Sähän varmaan tiedät että sähköisessä AXS:ssä on semmoinen ominaisuus että se siirtyy iskun osuessa pois tieltä? Itse pääsin eilen testaamaan tätä ensimmäistä kertaa kun kaaduin vaihtaja edellä kalliolla eilen. Hyvin toimi. Mulla tosin vanhanmallinen AXS eli ei transmission, mutta siinä sama idea.
Pääidea on mielesätni, että kiinnitys on tukeva ja siis turhia välyksiä poistuu. Noita on nyt ollut tosiaan jo hyvän aikaa käytössä eikä merkittäviä ongelmia ole kuulunut. Sen perinteisen korvakkeen idea kai oli suojella erityisesti runkoa. Eli korvake vääntyi sen sijaan, että koko runko olisi mennyt pilalle. Mutta on ne rungot kai kestäneet ja vaihtaja on se joka sitten rikkoutuu jos rikkoutuu. Ja niihinkin osaan on alkanut saada paremmin varaosia eli ei välttämättä tarvitse uusia koko vaihtajaa.
ps. Itsellä käytössä perinteiset meiningit. Tosin parissa uusimmassa pyörissä korvakkeet sentään UDH-mallisia eli sitä "standardia".
Niin siis alunperinhän ei ollut mitään erillistä korvaketta, vaan se oli osa runkoa. Jos sen sai poikki, runko meni helposti kierrätykseen. Sitten tuli erilliset korvakkeet ja nyt on todettu, että nekin on turhat.