Aika hiljaista talvipyöräilyn suhteen kun eilen ja tänään lämmöt pyörineet 7-9C tienoilla. Onneksi on kahdet kiekot, niin pääsee käden käänteessä nastoista eroon
Printable View
Aika hiljaista talvipyöräilyn suhteen kun eilen ja tänään lämmöt pyörineet 7-9C tienoilla. Onneksi on kahdet kiekot, niin pääsee käden käänteessä nastoista eroon
Kylmemmässäkin pääsee ajamaan kun lähtee liikkeelle tarpeeksi aikaisin - ja onhan ainakin minusta tällainen marraskuinen 7-9 °C ilma ihan erituntuista kuin vielä se lokakuun alkupuolen lämpötilaltaan samanlainen sää jossa saattoi vallan mainiosti ajaa PK-lenkkinsä vaikkei ollut antanut pukeutumisessa periksi kuin pitkähihaisen paidan, tuuliliivin ja irtolahkeiden verran.
Mutta tappajasepeliin: sitä vastaan voi taistella (1) nappularenkailla, (2) nappularenkailla jotka on erityisesti pistosuojattu tai (3) nappularenkailla ja erikseen asennettavilla pistosuojanauhoilla. Ja tietysti sillä että yrittää muistaa tarkistaa ja noukkia pois sirut jotka ovat kaivautuneet renkaan pintaan. On kiistatta olemassa tappajasepelin siruja jotka löytävät tiensä minkä tahansa läpi ennen kuin pyöräilijä kerkiää kissaa sanoa, mutta harventaahan mainitulla konstilla niitä kertoja kun joutuu tien päällä tyhjenneen renkaaan takia pysähtymään.
Ilmiselvä ratkaisu jäi tästä listasta, eli tuo yllä sivuttu tubeless-renkaistus. Oman kokemukseni perusteella erityisesti näin sepeliaikaan satunnaisesti rengaspaineista 1-2baria katoaa, mutta tämän huomaamiseksi pitää yleensä saapua määränpäähän. Tappajasepeli? Vähän provosointia, mutta olisiko kuitenkin pääosin varustautumisen puutetta kuin (tappaja)ympäristön vaikutusta?
EDIT: Piti käydä ihan lukemassa tätä ikivanhaa säiettä todetakseni, että kaupunkien välillä on oltava eroja. JKL:ssä on pakko olla jotain pyöreäreunaista sepeliä, tai sitten sitä on tänäkin vuonna levitetty niin paljon että 28mm schwalbe pro onet ui hiekan seassa pehmeästi kuin pallomeressä.
Kiitokset Firlefanz ja m e r k s vinkeistä! Vähän kaduttaa, että tuli hankittua Gravel-pyörä 650B-rengaskoolla. On nääs rengasvaihtoehdot tosi vähissä. Jos jossain vaiheessa tuohon piikkipyörät laitan niin Tubeless on poissa vaihtoehdoista kun semmoisia pyöriä ei kaupasta löydy. 47 mm-levyinen rengas mahtuu vielä fillarissa pyörimään.
Varmaan se on mietittävä josko 33 TPI Gravdalit laittais ja jonkinlaisen suojanauhan.
Ilmiselvää ratkaisu oli tarkoituksella jätetty listasta siitä yksinkertaisesta syystä että neuvot tai kommentit oli suunnattu renkaansa litkuttaneelle pyöräilijälle. (Olisi toki ollut paikallaan lainata alkuun kyseinen viesti. Mun moka, ei siinä mitään.)
Ja tosiaan tappajasepelistä ei ehkä kannata tulla puhumaan jos ei siitä ole omia kokemuksia eikä oikein usko sellaista olevan olemassakaan:D
Mä olen ajanut pari paria ohuempirunkoisia Gravdaleja loppuun sisureiden kera ilman ainoatakaan sepelin aiheuttamaa puhkeamista ja WTB Nanot olen todennut sepelille immuuneiksi neljän-viiden talven kokemuksella, sisureilla nekin (*koputtaa puuta). Paneet n. 2,5 bar molemmissa aina.
Onko 47 mm mitattu vai valmistajan ilmoittama maksimileveys? Valmistajan ilmoittamissa on yleensä marginaalia aika reilusti.
Nastarenkaat ovat tunnetusti ikään kuin vähän terästetyt nappularenkaat ja lienee yleinen kokemus että vaikkeivat ne sepelille immuuneja ole (nekään) antavat ne kuitenkin jonkinlaisen lisäsuojan tappajasepeliä vastaan. Mutta nastarenkaat nyt muutenkin kuuluvat olennaisesti talvipyöräilyyn (ellei ole elämäntapapyöräilijä joka ajaa kesät talvet samoilla renkailla tai ellei pysyttäydy vain sopivilla väylillä ja sopivissa keleissä).
Mutta alemman rengaspaineen hyödyllisyydestä tässä suhteessa unohdin mainita! Mulla kesti kauan ennen kuin hyväksyin sen tosiasian että korkeampi paine itse asiassa lisää rengasrikon todennäköisyyttä - vaikkei mulla ollut muuta perustetta olla uskomatta kuin se että pidin esitettyä analogiaa ilmapallosta ja neulasta virheellisenä ja vähän typerinä...
Stenun mainitsema rengas lienee tämä: https://www.wtb.com/collections/tire...ducts/nano-40c ?
Onko kellään havaintoja aamun liikenteestä, onko eilisillan peilijäätä vielä Espoon ja Vantaan alueella (Kehä III:n tasalla) ? Vai onko se sulanut tai haihtunut? Lämpötilahavainnot ovat juuri tuossa nollan kieppeillä, eli niistä ei voi päätellä mitään. Ja kotipihani kuuluu eri ilmastovyöhykkeeseen, eli sekään ei kerro mitään.
Tuo illan luistelukeli tuli ainakin minulle kyllä aivan puskista, tai pilvestä. Väärin varustautuneena (kesäkumit) luovutin ja taluttelin. Ylikulkusillalle ei meinannut päästä kävellenkään ylös. Onneksi keksin sitten kiertävän hiekkatiereitin.
Yhtä liukasta aamulla kuin illalla, ainakin Kehäkolmosen ja Leppävaaran välimastossa. Silti aamulla slikseillä liikenteessä, varovaisesti sai kyllä ottaa.
Muutaman kerran oli lähellä, mutta töissä voikin pistää pyörimään "Elton John - I'm Still Standing tai Bee Gees - Stayin' Alive" riippuen kuinka pahasti oli lähteä fillari alta :)
Leppävaarasta etelään ja itään ihan kuivaa.
Etelä-Espoo Kivenlahdesta Keilaniemeen täysin jäätön, samoin Helkkarin puoli. Maxxiksen 40mm Re-Fuset ehdin jo melkein tuomita heitettäväksi mereen, mutta nyt kun kelvit on kylvetty monin paikoin tappajasepelillä, olen todennut ne aivan loistaviksi. Ja tietty kun ehti kokeilla viikon verran nastarengaskauden riemua, rullaavuuskin tuntuu oikein hyvältä. Jatketaan siis näin ainakin tämä viikko.
Muuttui vesisade lumeksi sitten täällä pk-seudullakin ja pitäisi pakastaa huomiseksi -> rengasjumppaa ja nastat alle vkl ajoihin. Ensi viikolla saa varmaan taas vaihtaa takaisin kesäkumeihin
Eiku vaihtaa pyörää kelin mukaan, pääsee helpommalla :)
Nimenomaan. Aamulla läskeilemään!
Ei kun vaihtaa nastalliset kiekot läskipyörään! Aamupäivän jälkeen läskeilemään!
Eilen meinasin työhuonekartanolla laittaa eteen nastakiekon mutten laittanut kun muistelin että ehkä vuotaa vähän. Vähän oli tänään kieli keskellä suuta menoa.
No mä aattelin pärjätä tuolla Marathon Plus 32mm / Land Cruiser 37mm combolla seuraavaan jääaaltoon.. takajarrustakin on pito poissa :rolleyes:
Vesi tuli lumi suli sepeli vain ropisee. Voisi illalla vaihtaa kesänakin ainakin taakse takaisin..
Sitten se pahempi juttu. Tänään aamulla tavalliseen otin fillarin pyörävarastosta ja lähdin työmatkalle, niin heti ekoilla polkaisulla että mitäs helvettiä! Rutina vain ketjusta eikä vaihteet pelaa niin kuin pitää. Pysähdyin heti tsekkaamaan ja ketju aivan ruskea RUOSTEESTA. Mietin, että kuinka on mahdollista kun juuri eilen töissä putsasin ja voitelin ketjun. Sitten muistin, että eilen kotimatkalla ajoin poikkeuksellisesti lyhyen matkan "pohjoisbaanaa" Oulunkylän ja Käpylän välillä ja se oli suolattu sulaksi... No eihän siinä auttanut kuin ottaa aikalisä ja palata putsaamaan ja voitelemaan ketju
Aika karua, kun 1,5km pätkä jo tekee tuon. En uskalla edes ajatella millaisessa kunnossa mankeli olisi, jos yhden talven suhaisi tuota "baanaa" pidemmän siivun eestaas päivittäin.
Älä "nillitä", ei suola ruostuta. Alla suora lainaus Hepon facessa taas käytävästä suolakeskustelusta. Kirjoittaja on Hepon hallituksen jäsen.
Tapio KeihänenEn ole huomannut omissa pyörissäni niin minkäänlaista ruostumista tai muita vaurioita suolasta, vaikka olen ajanut päivittäin ennen ja jälkeen harjausylläpidon aloittamisen koko matkan pääradan vartta ja Baanaa. En ole pessyt kesärengaspyörääni koskaan(pyörä on vuodelta 2014), enkä ainakaan vuosikausiin talvipyörääni, jos koskaan sitäkään, mutta ketjut ja rattaat pesen 500 km välein molemmista ja jarruissa putsaan ja voitelen liikkuvat osat kerran vuodessa. Kesäpyörässä kierrätän kolmea ketjua, talvipyörässä kahta, ja molemmissa huolehdin ketjujen öljyämisestä säännöllisesti. Minkäänlaista eroa ketjujen ja rattaiden kulumisessa en ole huomannut harjasuolausajan ja sitä edeltäneen ajan suhteen.
Pitäisiköhän ottaa tavoitteeksi ottaa kuva tänne voimansiirrosta joka päivältä tämän talven ajan, kun kuitenkin tulee taas vastaan nillitystä tyyliin "ihan ruosteessa kaikki paikat ja varmasti olen öljynnyt näitä"?
^KMC Z1X INOX on ollut hyvä ketju sinkulaan, onkohan vaidepyöriin järkevän hintaisia ja hyviä rosteriketjuja?
Kirjoitanpa omat(tldr) kokemukset Turun suolauskokeilusta, jonka kolmas vuosi alkoi nyt.
https://www.turku.fi/sites/default/f...?itok=qq4Q79yF
Reitti näyttää kai tänäkin vuonna yhä tuolta. Sellaisia pyöräilijöitä, jotka kykenevät hoitamaan omat pyöräilynsä kokonaan tuolla reitillä, ei ole varmaan kovin monta. Hyvin harva myöskään kykenee välttämään tuota reittiä mitenkään järkevästi. Oma työpaikkani on reitin varrella, joten en voi kiertää sitä millään keinolla.
Suolauksen plussat:
-Ajo-olosuhteet reitillä ovat paremmat ja turvallisemmat silloin, kun lämpötila pyörii nollan molemmin puolin. Turun talvi on toki suurelta osin tätä.
-Soraa levitetään vähemmän.
Suolauksen miinukset:
-Ajo-olosuhteet ovat reitillä huonommat, kun lämpötila on pitkään yhtäjaksoisesti pakkasella ja maassa olisi ilman suolausta lunta. En tiedä olisiko tässä mahdollista käyttää jotain harkintaa, että jättäisivät suolaamatta, jos säätiedotus lupaa pidemmäksi aikaa pakkasta. Turussa ei ainakaan ole noin tehty.
-Suolaus huonontaa ajo-olosuhteita kaikkialla reitin ulkopuolella. Suola tarttuu renkaisiin ja renkaat kuorruttuvat lumella, jolloin ajaminen on muualla vaikeampaa ja vaarallisempaa. Lisäksi suolaa leviää jonkin verran priorisoidun reitin ulkopuolelle, johon syntyy sellainen muhjulumen vyöhyke, jossa on pahimmillaan erittäin vaikea pyöräillä.
-Suolaus ruostuttaa ja hajottaa osia.
-Suolaus sotkee vaatteet ja lattiat.
-Suola levitetään monesti vain pyörätielle, jolloin jalankulkijat siirtyvät sille,jos jalkakäytävällä on ikävämpi kulkea.
En mielestäni hyödy suolauksesta nykytilanteessa mitenkään, koska joudun joka tapauksessa varustautumaan siten, että pystyn ajamaan suolatun reitin ulkopuolella. Oikeastaan suolaus vain lisää erilaisia olosuhteita joihin pitää varautua. On suolatut tiet ( normaalisti märkää/kuraa ja pakkaskelillä lumisateen jälkeen vaikeaa sohjoa), normaalisti hoidetut tiet (useimmiten nastarenkailla ihan ok) ja matalalle priorisoidut tiet (toisinaan silkkaa horroria).
Mitä hyötyä on ”kesäkelistä”, jos nastat pitää laittaa kuitenkin? Kaupunkipyöriinkin laitetaan talveksi nastat.
Itse en pyöräile suolatuilla alueilla, tai ainakin yritän välttää sitä. Ei sen puoleen, läskillä ja nastoilla on aivan sama. Sitä mitä en ymmärrä että yritetään luoda kesäolosuhteita heille jotka eivät A) joko osaa laittaa nastarenkaat alle tai B) eivät halua. Pitäähän autoilijankin varautua talveen, jalankulkijakin miettii mitä jalkineita laittaa alle. Ja olen 100% samaa mieltä, että kun pitää joka tapauksessa laittaa nastat alle niin miksi sitten suolausta? 100% pyöräilijöistä joutuvat kuitenkin poikkeamaan suolautulta reitiltä jossain kohtaa.
Helsingin poliittinen ilmasto on sellainen että siellä ei esiinny korroosiota.
Oheisessa kuvassa sinisellä on merkattu Espoon suolatut väylät. Niiden peitto on niin pieni etten ihmettele päätöstä lopettaa suolaus 2019 lopussa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...ba929da92f.jpg
^Espoolaiset olivat nähneet viime talvena sulan kevlin ihmeen Lehtisaareen menevällä sillalla ja heidänkin piti saada.
--
Oli kyllä kimaltelevaa asvalttia ja jäätä jokapuolella .. eikö sen pitänyt sulaa jo? No pari kertaa sutaisi Marathon plus.
No kelvi sitten .. KLV tarkoittaa myös Kivenlahden Venekerhoa niin ehkä vaistomaisesti vierastan sitä
Jos illalla peset pyörän ja jätät sisälle kuivumaan niin onhan ne ketjut silloinkin aamulla ruosteessa. Tai ainakin mun pyörässä on ollut joka kerta kun illalla olen lenkin jälkeen pyörän pessyt/huuhdellut ja jättänyt kuivaamatta. Siis ihan kesälläkin ja ketjut ei ole suolaa nähneetkään.
Toisinsanoen siis aina jos ketjut kastuu ja niitä ei kuivata ja rasvata niin ne ruostuu.
Just joo, yritin - mutta totesin että kelvillä ajo on mulle liian vaarallista. Kävin nimittäin "testiajolla" postin toimipisteessä. Pakko ajaa autotiellä, väistelin tarpeen tullen pientareelle. Kelvit ainakin Pirkkalassa ihan jäässä, kääk!
Kuusi-Lehtisaaren harjasuolattu osuus oli osin jäässä tiistaina työmatkalla. Liekkö suolapitoisuus ollut liian alhainen tai osin huuhtoutunut. Ja missä kunnossa oli pyörä yhden työmatka ajon jäljiltä. Otin suosiolla ketjut ja pakan irti ja pistin liuottimeen likoamaan sekä koko teräsrunkoisen pyörän pesu pesuaineella. 16km suuntaan ajomatkaa. Pakkasta n.-3. Verrokkina viikonloppuna niin la kuin su tuli ajettua yhteensä 70km eikä metriäkään suolattua pätkää. Lenkien jälkeen pyörä ei tarvinnut mitään pesu/huoltotoimenpiteitä, oli kuin pakasta otettu. Pakkasta oli suunnilleen saman verran, kuin tiistaina.
Hiekoitus kunniaan, vaikka väkisin. Haluan ajaa laadukkailla pyörillä ilman suolakylpyjä, enkä ostaa erikseen mitään "aja talvi ja heitä kierrätykseen pyörää"