Olen hankkinut tähän vaihtokeulaksi Rokkarin Reconin Boost akselilla. :) Mutta pitääpä katella tuota adapteria, tiedä vaikka varuilta tilaa jos muutakin hankkii samalla.
Printable View
Sram ketjun ketjulukon aukaisin kun vaihdoin uuden takavaihtajan. Nyt se lukko menee sormivoimilla kiinni. Kysymys että uskaltaako sillä ajaa?
Uskalla vaan. Ei se käytössä aukea.
Lähetetty minun LE2123 laitteesta Tapatalkilla
Jep, näin ajattelin itsekin mutta jännä että se oli niin löysä. Täytyy pitää veto päällä niin kai se pysyy :)
En oo varma kuuluuko tähän ketjuun, mutta kokeillaan: Bikeyoke Revive -dropperi alkoi tänään temppuilla. Kun istuu satulaan, niin tolppa laskee about 5 cm. Korjaantuisiko painetta lisäämällä vai vaatiiko huollon? Esim. jokin tiiviste hajonnut? Onneksi tolppa on bike park -pyörässä, joten ei oo niin kriittistä, mutta olis toki kiva saada kuntoon.
Vastaan itselleni: näin ilmeisesti hoituisi https://bikeco.com/bike-yoke-revive-...o-tips-tricks/
Eli vaatii resetoimista, joka on näemmä tehty aika helpoksi.
Juu tuo hoituu parissa sekunnissa tuo 4 mm kuusiokolojuttu.
Kuinka iso "etikettivirhe" on jättää vaihteistopäivityksessä (takavaihtaja+vaihdinvipu) jättää vaihdevaijerin suojakuori vaihtamatta?
Kun katselin että sen vaihto vaatinee moottorin tiputtamisen pois että saisi uuden kaapelin vaihdettua enkä siihen haluaisi ryhtyä...
Ei se mikään synti ole jos toimii, voitele hyvin ja toivo ettei haittaa toimintaa. Onko kuori yhtenäinen vivusta kahvaan? Jos niin eikö onnistu pujottaa kuori vanhaan vaijeriin ja sen jälkeen vaihtaa vaijeri?
Tai sitten tällä yhdistää uuden ja vanhan kuoren:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...6f92a42cd1.jpg
Ja siis vetää uuden vanhan ohjauksella sisään.
Vaihtaa sitten, jos ei toimi. Voitelut voi mielestäni unohtaa, alkaa vain tahmaamaan myöhemmin.
Eli siis keskiömoottorillinen pyörä kyseessä.
vaihdevaijerin suojakuori on yhtenäinen koko matkan. Vaihdevaijerin kuori menee viistoputken yläpäästä rungon sisään jossa kulkee tuonne keskiömoottorille. Moottorin kohdalla se kulkee moottorin ja rungon välissä tullen moottorin jälkeen ulkopuolelle ja kulkee vaihtajalle takahaarukan pinnassa.
Eli tuo rungon sisässä kulkeva osuus (sekä takahaarukan ulkopuolella oleva osuus luonnollisesti) ovat ”vapaina” ja liikkuvat näin ollen hyvin helposti, mutta tuon noin 25cm:n matkan jonka suojakuori kulkee moottorin ja rungon välissä on ”jumissa” kummastakin päästä vetäessä/työntäessä eikä suostu liikkumaan. Eli uutta suojakuorta ei pysty vetämään vanhan(kaan) avulla paikoilleen koska vanha kuori ei liiku vaikka siihen kohtuullista voimaa kohdistaa vetoon/työntöön.
Eli tuon suojakuoren vaihtamiseksi minun siis pitäisi tiputtaa tuo moottori pois, vaihtaa suojakuori uuteen ja laittaa moottori takaisin.
Ei jaksaisi alkaa tuohon moottorin irroittamiseen/kiinnittämiseen niin siksi kyselen kuinka kriittinen tuo uuden suojakuoren asentaminen vanhan tilille on kyseisessä tapauksessa.
kun uuden vaihdevaijerin pujottaa testiksi tuohon vanhaan suojaputkeen niin se käsituntumalta liikkuua aivan vapaasti tämän vanhan putken sisässä.
Pyörällä ajettu 5v. ja noin 7000km.
^Eipä siltikään olisi kummoinenkaan homma tehdä kerran vuodessa ja kuitenkin voit luottaa että aikanaan tulee tehtäväksi...
Jos olisi mun ja aikaa ja osaaminen löytyisi, niin tekisin kunnolla: kuoret kuluvat ja uusi kuori ja siihen sopiva vaijeri on pitkäikäisin vaihtoehto. Vanha kuori ja uusi vaijeri voi alkaa ahdistaa silloin, kun kuoren vaihtoon ei olisi oikein aikaa.
Mä kannatan ennakkohuoltoja, niin alla on aina toimiva peli. Mut se on mun nykyinen tyylini -joku toinen fiksaa, kun pettää.
Aika pitkään nuo täysimittaiset suojakuoret kestää. Mulla on XC jäykkis kasattu lokakuussa 2018 ja samat kuoret on vaihtajassa vieläkin. Ja pyörällä ajetaan myös talvella. :)
^Paljon riippuu vaijerien/kuorien kulusta, jyrkät mutkat usein rasittaa ja samoin kahvojen ja vipujen väärin/huonosti suunnitellut kiinnitykset. Kyllä jossain ympärivuotisessa työmatkapyörässä olleet useita vuosia pienellä huollolla ja kaikenlaisissa olosuhteissa ilman suurempia ongelmia.
2- ja 3 vaihteet hyppivät ja naksuvat, korjaantuisiko takavaihtajaa säätämällä? Ketju vaihdettu vasta (teki samaa vanhallakin), takapakalla ajettu n. 500 km.
Olen itseni mielestä tehnyt sellaisen havainnon, että toiminta heikkenee hitaasti: vaihtaminen käy raskaammaksi ja liipasin joutuu kovemmalle. Vähän samalla tavalla voimansiirto (ja jarrutkin) happanevat: kokonaan uusittu kukkuu kummasti kevyemmin, kauniimmin ja täsmällisemmin.
Olen itse kokenut jotta täyspitkät vaijerinkuoret kahdet vaijerit hyvinkin kestää. Itte lyhennän kuorta molemmista päistä 2 viiva 3 milliä.
Ja oma kysymys, toinen kiekko minkä 20 vuoteen vien rihdattavaksi niin pitääkö litkutettu rengas ottaa pois
No, tuli sitten käytettyä tuntu-puolitoista aikaa moottorin pois tiputtamiseen ja takaisin laittoon ja vaihdettua myös tuo kuori myös. Ei tuota olisi saanut ilman moottorin poistoa vaihdettua kun sitä alkoi lähemmin tutkimaan.
Nyt on "vintage" 9v. Xt vaihtaja + slx vipu päivityksenä (Deore+Alivio entiset) ja kyllä vain vaihtaa ihan toisella tavalla kuin vanhalla vaihtajalla.
On muuten aika haastavaa nykyään löytää uusia paremman tason (slx/XT/XTR) 9v. vaihteisto-osia, ovat kiven alla kun niitä ei ole tainnut Shimanolta tulla tehtaalta enään moniin moniin vuosiin (paras 9v. takavaihtaja mitä tekevät uutta on Deore ja sitten Alivio vaihdinvipu) ja kaikki paikat ovat myyneet pikkuhiljaa kaikki varastonsa tyhjiin. Jos/kun löytää niin noista saa maksaa enemmän kuin uudempien osasarjojen vastaavan tason osista. Tästäkin projektista jäi yli yksi tehdasuusi 9v. XT vaihtaja joka pitää varmaan laittaa myyntiin...(ostin ensin tuon pelkän XT takavaihtajan mutta en löytänyt alivoa paremman tason vaihdinvipua ja sitten tuli slx vaihdinvipu + XT vaihtaja eteen niin piti ostaa molemmat että sai...)
Halvemmalla olisi tehnyt vaikka 10s. XT päivityksen takapakkoineen, mutta ihan omaksi ilokseni halusin pitää tuona 9s. systeeminä.
[QUOTE=Benny;3229221]Jos ei ole pystyheittoa, niin ei omissa kiekoissa ole ainakaan tarvinnut ottaa kumia pois.[/]?
Kiitos. Ja @kauris myös.
Huomannut saman että ysivaihteiseen on esim. erittäin vaikeaa löytää 136L ketjua. Tai jos löydät niin se maksaa saman mitä nykyiset 12s muotivoimansiirron ketjut, eli liikaa. Yhdestä ysivaihteisesta jonka kaveri roudasi mulle huolettavaksi vaihdoin suosiolla keskiön, kammet ja eturattaan singleksi ja hyvä tuli. 116L ketjuja saa ihan kohtuudella joka paikasta eikä maksa omaisuutta.
Joissakin tapauksissa voi olla tarpeen.
-Yksiseinäisissä (ei ontelo-) vanteissa teippi voi olla suoraan nippeleiden päällä ja voi kärsiä niiden pyörittelystä.
-Alumiininippelit saattavat olla heikossa kunnossa, hapettuneet jumiin tai eivät kestä kiristelyä, jolloin voi tulla tarve päästä kantapuolelle tai vaihtamaan huonoja.
M5120 takavaihtajan kytkin kenkkuili siten ettei vaihteita meinannut saada paikoilleen, säädin sitten löysemmäksi. Taitaa olla ihan ominaisuus noissa halvemmissa? Ei meinaan kilometrejä juuri päälle sadan ole vielä kertynyt.
Joku pieni metallilastu sieltä tippui kun irrotin suojakopan.
E: eipä toiminut, ja OFF -asennosta oli hypännyt rytkytyksessä takaisin päälle. Kokeillaanpa vielä kireälle ja sitten pois päältä.
Talvipyörää pitäisi päivitellä. Saako ultegra R8000 kammet järkevästi muutettua 1x systeemiksi jos ostaisi NW rattaan tuohon vai osuuko järkevä ketjulinja juuri noiden rattaiden väliin?