Grizl on 24 milliä pidempi M kokoisena kuin Cinelli ja ja kyllä korjaantuu helposti.
Printable View
Grizl on 24 milliä pidempi M kokoisena kuin Cinelli ja ja kyllä korjaantuu helposti.
Runko jää keulasta lyheksi suoratankoiseen, ei tuota stemmillä korjaa, mutta maantietankoisena tuosta syntyy oikean kokoinen.
Tuota rungon mitoitusta katselin:
https://cinelli.it/en/prodotti/superstar-disc-en/
^En suhtaudu noin epäilevästi asiaan. Ei kylläkään ole haussa mikään matalan ajoasennon ohjus. Käytin verrokkina Canyon Roadliteä S kokoisena mitä suositeltiin niin kriittisissä mitoissa 2-3sentin heittoja ja veikkaan ettei aiheuta sen kummempia ongelmia.
No katsotaan kun valmistuu ja rakennetaan sitten syksyllä uudelleen, on ainakin jotain tekemistä sitten.
Kerrankin tuli sellaisen painoinen että heti täytyy alkaa miettimään keventämistä jos tuntuu hyvältä. Siis pitäisikö sanoa hybridiksi tai fitness pyöräksi...?
Joko tuota pääsee tunnustelemaan sopiiko mies päälle?
Tosin pidemmässä ajossahan sen vasta tuntee alkaako pituus ahistamaan. Koko on ainakin näppärä yhdellä sanalla luonnehdittuna.
^Polkimet pitäis kiertää kiinni. Veikkaan ettei ahdista kun ei tuo niin ahtaalta tunnu kun loppupeleissä on pitempi kuin FBG. Mutta mistään ei voi olla varma.
^Niinpä, se tavoite mutta loppupeleissä nimityksellä ei merkitystä.
Satulan nokalta tangon keskelle 53 cm (174/83 mitoillani), kun satula on oikeassa kohtaa ja tanko muutaman sentin satulalinjan alapuolella omassa suoratankoisessa. Ajoasento mallia komppis, ei saa ahistaa, mutta kurottelua kroppa ei siedä yhtään.
Monta senttiä tuohon lisää täytyis olla mitoillasi jottei ihan mummispysty selkä tulisi ajaessa.
^59cm satulannokasta tankoon ja tanko noin 7cm alempana satulaa. Mittaan mielummin satulankiinnityksen keskeltä koska satulan noka pituudet poikkeaa toisistaan. Se tuossa on 72cm. Hajonneen olkapään vuoksi muinainen matala käsipainotteinen ajo-asento on vain muisto ja siksi tälläiseen projektiin päädyin kuten jo aikaisemmin olen maininnut ja kuitenkin halusin lenkkikaveriksi hieman nopeamman kuin tuon FBG:n.
^Siis yleensä matalassa ajo-asennossa paino enemmän käsillä kuin perseellä, en kuitenkaan mitään käsillä seisontoja tehnyt tangossa. Ymmärrä väärin jos haluat...
Hyvinhän tuossa on tilaa, olenks kattonu väärää runkoa, vai onko satula vedetty paljon koipimitan suositusten yli?
^Siis satula suht takana, tolppa 25mm offsetillä ja ajoasentoa en tosiaan vielä päässyt sovittamaan. Kun saan polkimet ja ketjut paikalle niin määritetään satulan paikka sitten katsotaan kuinka ahdas siitä tulee.
Satulan nokka keskiön taakse neljä-viisi senttiä, tuossa hyvä suositus. Kaikissa omissa pelannut hyvin.
Ajo pidempään vasta paras tae hyvälle ajolle...
Itse noudattanut tuota polven etuosaa kammen ollessa vaaka asennossa leikkaa polkimen akselia +/-jotain.
"Epäpyhä" voimansiirto asennettu ja säädetty. Vielä pientä hienosäätöä ja "mikä lie" valmis. Toisaaltaan voihan tuota hieman vielä modata ja vaikka keventää.
Tuossa muuten aika vekkuli systeemi malliksi kaikille stemmien ja tankojen vertailijoille. https://www.bikeradar.com/features/p...opstone-lefty/ Ei tarvi olla aina niin fundamentaalinen.
Ei kaiken tarvi olla kaavamaisesti prikulleen, mutta niiden voimien käyttöönsaanti mitä kuskilta löytyy edellyttää keskiön suhteen satulan paikalleen ja sitten tangon edellisten suhteen jokseenkin paikalleen, no tangon korkeuden ja etäisyydenkin puolesta mieltymykset merkitsee jotain.
Olemassa olevat suositukset vievät hyvin lähelle parhainta asentoa, josta pienin askelin löytää oman parhaansa.
Noita ammattikuskeja on suorastaan ihanaa katsoa kuinka rennosti ajavatkin lähes nejääkymppiä matkavauhtinaan neljä/kuusikin tuntia päivittäin.
Ajoasennon rentouden osalta tavoittelen samaa, mikään muu ei sitten täsmääkään omassa ajossani noiden kanssa.
Yhdellä valmennusluennolla kysyin että mitä nämä uudet geometriat vaikuttaa tuohon vanhaan pyhään yhtälöön, mutta luennoitsija ei ymmärtänyt kysymystä ollenkaan.
Eli kääntäen voi kysyä että mitä merkitystä on rungon satulakulmalla ja sen muutoksilla , jos satulan paikka keskiöön nähden säädetään aina samaksi.
Ei tuohon muuta vastausta kuin juuri noin on tavanomaisten satulakulmien osalta, mutta kun nuo kulmat tosiaan joissakin maastopyörissä erikoisia, samoin keuloissa on hyvinkin erikoisia kulmia. Noilla vehkeillä tavoitellaakin muuta kuin rentoa maantie-etenemistä.
Itse vahvasti luottanut suht perinteisiin seikkoihin ajoasentoa säätäessä ja voi olla että jos joku Excel insinööri tietää paremman konstin mutta kun kaikki mennyt hyvin ja tuntuu hyvältä niin onhan tapana ettei voittanutta joukkuetta ei vaihdeta.
TERU, satulan nokka about 70-90milliä keskiön takana mutta vkl meinasin alkaa karkeat säädöt, lopulliset vasta keväällä kun ajoon pääsee.
Kun taas tuo punnitsemisen aika edessä niin mikä olisi suht luotettava/edullinen kala/matkalaukkuvaaka?
^ParkTool oli täys paska! Referenssipainolla heitti muutaman sadan gramman verran, liekö ilmanpaineesta/tuulensuunnasta johtui?
Sorry, en käytä Exceliä mutta mukava saada verrokkipaino kun projekti alkaa valmistua.
Periaatteessa ikään mittalaite ei ole tarkka vaan se on kalibroitava. Edullisistakin vaakaakin voi käyttää kun määrittää sille korjaus kertoimen eli miten paljon se heittää eri painoilla. Itse käyttänyt n 15 € keittiö vaakaa missä virhe on yllättävän lineaarinen. Kalibrointiin käytetty Prisman vaakoja (parempia ei löytynyt, oletus että kalliina kohtuullisen tarkkoja ja 3 eri vaakaa näytti eri painoilla samoja lukemia) ja eri painoisia tuotteita.
Matkalaukku vaa'alla kokonaista pyörää punnitessa yllättävän suuria heittoja tuli riippuen miten hyvin pyörän sai tasapainoon.
Jack, kiintoisaa todeta tuleeko heittoa mitattuihin painoihin ja ihmetellä mistä mahdollisesti voisi johtua.
Aro, jos vaaka näyttää puolen/litran painolla oikein niin miksi muu mittaus olisi virheellinen? Ja viitaten, Parkin vaaka näyttänee jotain muuta...
Tähän jos saisi lapsuudenkaverini referaatin punnitsemisista ja vaakoista ylipäätään niin olis kiva. Kerran tavattiin työnlomassa heppu osasi kyllä kertoa suurinpiirtein kaiken miten määritellään paino. lievästi aspergisena tyyppinä, hän on paneutunut noihin vaakaongelmiin jokseenkin intensiivisesti.
Parktoolin ongelma ainakin omassa on liian nopea mittaus. Toisinsanoen vaaka lukittuu liian nopeasti. Ja pyörä joka heiluu mittaustavasta riippuen aiheuttaa väistämättä epätarkkuutta.
Ja painosta puhuttaessa ihmettelen miten se voi olla joillekin niin pakkomielle? Kyllä se joskus vetää nöyräksi vetää kun 65 kiloinen pulkannaru huitasee ohi 15 kiloisella teräsrunkoisella vieläpä jollain touring renkailla.
^ Kyse ei ole pakkomielteestä ja eikä identittetti kärsi vaikka sen tekisi mummeli Jopolla. Lähinnä vain harrastus jos moisesta olet kuullut, joku touhuaa autojen, joku äänentoiston ja kaikki mittailee jotain...
En mä sua nyt varsinaisesti tarkoitttanut. Mutta en näe siltikään mitään keventelyä erityisen potentiaalisena kohteena saatuun hyötyyn. Enemmän pistäisin paukkuni aeroon vaikka senkin hyöty tavikselle on hyvin marginaalinen. Esson stemmin sijoittaminen onrahan hukkaa siinä missä pulska satakiloinen leveine kupeineen koettaa saada aerohyötyä pyörästään.
Ja jos hifist’ puhutaan niin aina olen rakentanut omat laitteeni itse. Siltikin keskittyen kaiutinpuolelle koska muulla aluella asiaan paneutuneet insinöörit vetää pidemmän korren. Takin voi nostaa selkään kun tajuaa pelin hävinneen.
^ & ^^ Keventelyhän ei perustu mihinkään loogiseen vaan siihen että se on hauskaa. Itse en tavallaan voi kuvitella ajavani "kaupan" pyörällä ja jos niin tod.näk. sekin purettaisiin ja uudelleen rakennettaisiin.
Kevyt pyörä = kiva pyörä, musta.
^Niin se menee, Jack, ja kun itse kasattu niin antaa lisä pointseja!
Itse olen tällä hetkellä vakaasti sillä kannalla, että kevympi pyörä on parempi pyörä, mutta ei siinä tapauksessa, jos keventäminen heikentää pyörän käyttöä päätarkoitukseensa, eli ajamiseen.
Mulla gravelin paino nousi jonkin verran, kun vaihdoin sekä stemmin, että satulatolpna eeSilk-sarjalaisiin. Tuntuma on, että pyörästä tuli parempi, tai ainakin hauskempi ajettava ja odotan, että kevään tullen pääsee kunnolla ajamaan.
---------------------------------------------------------------------
Mitä tulee suoratankoiseen graveliin, niin silmäkulmalla olen vähän vilkuillut Nicolai Argon GX-runkoa. En tiedä saatavuudesta. Jotenkin houkuttelisi, vaikka nyt ei tosin ole budjettia, mutta kukapa sitä huomisesta tietää.
^Itse aika tarkkaan mennyt kaikkien komponenttien kanssa sillä linjalla että kestää kuskin massan ja ajotyylin. Olisihan kevyemmänkin saanut koottua mutta sitten mentäisiin limitillä.
Onhan nuo Nicolait omalla karhealla tavalla hienoja vaikkakin aika suolainen hinta alumiini rungosta. Oleks tsekannut Nordestin titaanirunkoja?