Olipa tossa perjantaina myös giljotiini Bulevardin/Hietalahdenrannan risteyksessä sillä erotuksella että autoilla oli jo tovin ollut punainen ja kelville vaihtunut vihreä
Printable View
Olipa tossa perjantaina myös giljotiini Bulevardin/Hietalahdenrannan risteyksessä sillä erotuksella että autoilla oli jo tovin ollut punainen ja kelville vaihtunut vihreä
aarrggh, mummeli kun ei ensinnä osaa päättää peruuttaako vai mitä, pyrkii kuitenkin perä (auton) edellä pois sieltä ruudustaan. Mä odotin.
Sitten mummeli kääntyi parkkipaikalta suoraan mun eteen, vaikka olisi kyllä hei pitäny väistää. Mä annan äänimerkkiä täysillä, ja pitkään. Otti niin kertakaikkiaan päähän että ohitin mummelin auton siinä kun pyritään parkkialueelta pois ajotielle. böö.
Anteeksi, mutta täysi tolvana että jos ei osata ajaa eikä ilmeisesti näkökään ole kovin hyvä, huomiointikyky nyt ei ainakaan niin korttia pois vaan. Ihan oikein on ajokorttitodistus-käynnillä hyvä kysellä vähän liikennemerkkejä ( perusmerkkejä jotka on mun mielestä pakko tietää..eikä mitenkään että "en opetelleu..." jos meinaa ajaa..) ja jos niistä ei ole mitään hajuakaan, niin sitten ei myöskään ajeta.
Eilen Tuusulanväylältä Kehä1:lle rampista tullessa katselin sopivaa rakoa vasemmalle siirtyäkseni, niin huomasin silmäkulmassa kuinka oikealla puolellani ajanut Volvo pisti vilkun päälle ja alkoi siirtyä kaistaviivan yli kaistalleni. Koska sille ja sen hinauksessa olleelle peräkärrylle ei ollut tilaa, jouduin tekemään paniikkijarrutuksen. Onneksi takaa tuleva ei ajanut perään. Kun sitten myöhemmin menin yhdistelmän ohi, näkyi ratissa olevan jäykkäniska papparainen.
Jotta ketään ei syrjittäisi, niin autoilu pitäisi kieltää.
Mä olen sitä yhteispeliä, mitä tuossa yhdessä ketjussa kuulutetaan vähän väliä, koittanut harrastaa tuolla ajoradalla ajaessani ja autoilijoiden kanssa, mutta välillä se tuntuu olevan aika tuskaista.
https://www.google.fi/maps/@60.17207...7i13312!8i6656
Huonosti näkyy linkissä itse risteys, kun mapsauto jätti välin ajamatta, mutta ajoin siis viimeksi ko. ajorataa eteenpäin ja tarkoitus oli kääntyä vasemmalle heti keskellä olevan korkean koivun jälkeen. Vilkku päälle, keskiviivan tuntumaan ja odottamaan, että vastaan tullut kahden auton "jono" menee alta pois.
Ja jälleen kerran tapahtui se, mitä tapahtuu todella usein tänä päivänä. Jonon jälkimmäinen auto laittaa liinat kiinni ja alkaa viittoilemaan että mene. Mitä uittua taas. Jos olisin ollut autolla liikenteessä niin satavarmasti ei olisi pysähtynyt.
Mulla on kaks vakipaikkaa, joissa tapahtuu "jatkuvasti" outoja.
Toinen on tässä, kun tuun kuvan suunnasta, kolmion takaa risteykseen. Useamman kerran viikossa joku "päätietä" ajava auto pysähtyy ja alkaa viittilöidä, että mee vaan. Jaksan edelleen joka kerta ihmetellä asiaa, että mitähän nyt taas. Autolla samassa paikassa ei oo kertaakaan käyny näin, poislukien tilanteet, jossa täysperä on kääntymässä tonne ja päästää autot pois alta iihan vaan mahtuakseen.
https://www.google.com/maps/@60.1947...7i13312!8i6656
Tää on toinen, kun tuun kelviä tuolta oikelta. Viimeksi perjantaina satuin tohon samaan aikaan noin viiden auton jonon kanssa ja hidastelin ihan rauhassa päästäkseni niitten jälkeen ohi. Kunnes jonon toiseks viiminen auto päättää vetää lukkojarrutuksen suojatien eteen ja alkaa huitoa, että mee vaan. Silläkin kertaa kaikki ois päässy jatkamaan matkaansa nopeammin, ku sekin ystävällinen(?) autoilija olis vaan menny..
https://www.google.com/maps/@60.2604...7i13312!8i6656
Päivällä 60 km/h alueella edellä ajava tilahelvetti ohittaa asiallisen mopedistin 100 m ennen risteystä.
Kääntyy sitten risteyksestä vähemmän nätisti oikealle suoraan mopelistin eteen vilkkua käyttämättä.
Mistä näitä tumpeloita oikein kumpuaa/sikiää? Tilanteesta pisteet mopopojalle; ei tarvittu puhelinta,
ei tainnut olla ensimmäinen vastaava "leikkaus"?
Hyvä kun muistutit.
Espoonlahdessa ajoin 30 alueella ehkä 33 (pyörällä siis). Bussi ajaa reipasta vauhtia ohi, lähtee tulee takas oikealle aivan liian aikaisin (=perä liippaa liian läheltä minua), ja heti tämän jälkeen vilkku oikealle ja pysäkille. Ohitin ja hetken päästä bussikuski teki saman tempun ilman pysäkkiä. Palaute lähti hooäsällälle.
Eilen: Olin kääntymässä autolla risteyksessä vasemmalle ja pysähdyin vilkku päällä odottamaan edestä suoraan vastaan tulevaa autoa. Edestä tuleva autoilija pysäyttää autonsa ja alkaa viittoa minulle käsimerkeillä, että mene. Mitään estettä ei ollut, jonka takia hänen olisi tarvinnut pysähtyä odottamaan väistämisvelvollista eli minua. Menee ajaminen vaikeaksi, jos jokainen alkaa odottaa jokaista ja autoista näytetään käsimerkeillä kuka menee ensin.
Tänään yksi tonttu yritti ajaa päälle kehä 2:lla. Eikä jäänyt edes yritykseksi. Seuraukset oli pelti- ja muovivaurioita oman auton vasemmassa etunurkassa. Vastapuoli päätyi katon kautta ojaan. Kai sitä nyppi kun ajoin rampissa hissukseen, kun jo siellä piti ajaa kiinni takapuskurissa. Yritin vähän karkuun kiinhdytyskaistalla, mutta matkanopeuden (karvan alle räpsyrajan) saavutettuani se tuli ohi ja vetäs kylkeen. Kai se yritti jotain opetusta tai muuta yhtä tyhmää. Toivottavasti nautti siitä spinnauksestaan ja ojassa kierimisestä. Saattoi olla ihan hyvä, että ensiksi tarkastin omat kyytiläiset (vaimo ja lapset), sillä sen tomppelin luokse ehti jo avuliaat ohikulkijat. Enpä ole ennen kokenut sitä tyyntä, kylmää ja laskelmoivaa olotilaa raivon/pelon/vihan tuolla puolen. Tiedä mitä olisi käynyt jos olisin sen luokse joutunut ekana. Meidän poppoo selvisi onneksi pelkällä säikähdyksellä. Se juntti pääsi kaulapannassa ambulanssi reissulle.
Et semmottii. Katsotaan näkeekö pikkuset painajaisia tästä.
PS. olispa ollu omassa autossa kamerat niin olis saanu hyvää settiä juutuubaan...
^ autokoulun auto. Ensin vaihtaa kaistaa näyttämättä vilkkua, ja aika pahasti kiilasi eteen ja annoin pienen äänimerkin.
Se ei ilmeisesti auttanut. Parin korttelin päästä ihan sama juttu, vaikka olisihan tuossa jo pitäny autokoulunopettajankin neuvoa että ensin vilkkua, sitten katsotaan kuitenkin tuleeko ketään takaa...ja sitten annoinkin jo reippaan ja pitkän töötin. Pahus kun en päässy viereen, olisin heristelly etusormea!
Monta kertaa noi ihmeelliset ohittelijat on sitten vähän päästä jossain risteyksessä kuitenkin samaan aikaan.
Mitähän mahtoi ajatella se nyrkkiä heristänyt vanhempi naishenkilö ylittäessään
pyörällä ajoradan punaisilla valoilla? Ilmeisesti ABS:n toimintatestauksen jälkeen
antamani (kevyt hipaisu) äänimerkki oli liikaa? Näitä "kesäsäännöillä" liikkujia
alkaa olla taas kaikissa liikenneryhmissä tarjolla enemmän kun tarpeeksi.
https://www.google.fi/maps/@60.20661...7i13312!8i6656
Tuo on siis Helsingin Pasilasta, Hakamäentieltä. Tulin viime yönä noin kahden maissa prätkällä Kuopiosta, ajatuksena kääntyä seuraavasta oikealle ja himaan. Takana oli taxi, joka saa siis jatkaa tuota oikeaa kaistaa myös suoraan, joten ryhmityin hyvissä ajoin ihan kaistani oikeaan reunaan. Yhtäkkiä huomasin että tällä kaistalla TULI VASTAAN polkupyörä, tummissa loimissa eikä tietenkään valoja! Sen verran kiire tuli etten ehtinyt tehdä tarkempia havaintoja, mutta droppitanko näkyi olevan, eli mikään kaupunkipyörä tai muu jopoilija ei kyseessä ollut. Väsyneet reflexit onneksi toimivat sen verran että osumaa ei tullut, hipaisu kyllä saattoi tapahtua. Sankari oli siis mun ja kanttarin välissä, peilistä näin että pystyssä pysyi. Siis mitä v***ua ajatteli tämä katujen kuningas ajaessaan pimeänä ajorataa vastavirtaan, vaikka vieressä kanttarin päällä on mainio kelvikin???
-jp-
Mitä se droppitanko tuostakaan fillaroijasta kertoo? Jokseenkin ei mitään, mutta kuvauksesta, ajankohdasta ja paikasta voisin arvata että kyseessä oli yksi näitä meidän elämäntapapyöräilijöitä, joita näkee monenlaisten fillarien satulassa. Tyypillä voi yhtä hyvin olla jokin miesten peruspyörä, maastopyörä 26-tuumaisiten aikakaudelta tai vanha kippurasarvinen ja yleensä runkovaihteinen retkipyörä tai joskus jopa harjoituskilpapyörä.
Mirtään yhteyttä maantiepyöräilyn harrastajiin millään tasolla tai missään ikäryhmässä tyypillä ei ole. Ei myöskään cyclocrosstyömatkatempoilijoihin (joilla muuten on erittäin usein Ridley tai Merida). Tyyppi on enempi sellainen lone wolf, liikkuu ja memnee ja tulee omia aikojaan ja omia teitään. Saattaa kyllä viihtyä julkisilla paikoilla ja yleisötapahtumissa tai enemmänkin niiden liepeillä, mutta aina yksin.
PS "Tuntemattomasta sotilaasta" tuttu Koskelan lausahdus "Mies tulee, mies menee, mies vastaa tekemisistään" on tyypille läheinen, mutta se tarkoittaa paljon vapaampaa tieliikennelakien tulkintaa kuin mihin spandexpellet ja kiimapyöräilijät kondomipuvuissaan ja hiilikuituisine raketteineen edes haaveissaan pyrkivät. Ja tällainen normaali harrrastaja kuin minä on oppinut varomaan tyyppiä joka ei kunnioita muita liikkujia ja joka pitäisi (jos olisi siitä saanut kuulla tai sitä yritettäisiin hänelle esitellä) pyöräilijöiden keskinäistä solidaarisuutta ja kunnioitusta naurettavana ajatuksena ja juttunaa johon hän ei rupea.
Autoilen lähes päivittäin 12 -tietä Lahdesta Tuulokseen ja siitä 10 -tietä Hämeenlinnaan ja takas. Olen pistänyt autoilessa merkille, että erityisesti Haanpään tankkirekat väistää tosi hienosti tien laidassa kulkijoita! Eilen lunastin erään lupauksen, eli kävin fillarilla töissä Lahdesta Hämeenlinnaan ja illalla takas. Kumpaankin suntaan mennessä Haanpään rekka ohitti nätisti kauempaa kiertäen. Moni sorarekka ja lähes kaikki itänaapurin ihmeet ajaa tosi läheltä, vaikka olisi kuinka paljon tilaa väistää.
Mutta siis, tämä oli positiivinen kokemus ja laitoin ko firmaan palautetta.
ei mulla muuta, jatkakaa
Eniten ihmetyttää henkilöautot, jotka ajaa muuten keskiviivan tuntumassa, mutta koukkaa fillarin kohdalla oikeaan reunaan..
Alussa kuvittelin, että ovat vaan hitaita väistämään, kun ohittavat läheltä ja sitten menevät keskemmälle. Mutkun tuon näkee tarpeeks monta kertaa toistuvan edellä näkyvän fillaristin kohdalla, ni ei kai se voi vahinkokaan olla.
Ei ollut tarkoitus osoittaa sormella mitään fillaristiryhmää, tilanne vaan oli niin nopea että mitään muuta en ehtinyt havaita kun oli vähän muutakin tekemistä... Ylipäätään tuon droppitangon mainitsin vain siksi, että kaupunkipyörät ja niiden kuljettajat (joilta voi odottaa oikeasti ihan mitä tahansa...) voidaan sulkea tästä tapauksesta ulos. Jussin jatkoa kaikille!
-jp-
^ Saatoin hyvinkin olla yliherkkä ja turhan kärkäs tarttumaan mainintaan droppitangosta, mutta se johtui yksinomaan siitä älyttömästä ennakkoasenteellisesta vihapropagandasta jota maantiepyöräilijoihin ja maantiepyörillä ajajiin on kohdistettu ennen kaikkea muualla mediassa mutta myös täällä fillarifoorumilla.
Voisikohan lievää avautumisen tarvetta olla ratsastajista?
Ensinnäkin 90% niistä tolvanoista ei millään lailla osoita arvostavansa sitä että pyöräilijä pyrkii toimimaan "Näin kohtaat tai ohitat ratsukon" -ohjeiden mukaan eikä myöskään vastaa tervehdykseen tai hyvän päivän toivotukseen jos sellaisen erehtyy heille esittämään.
Toiseksi heidän joukostaan löytyy sitten semmoisiakin dorkia jotka tulevat joltain metsäpolulta (jota maantiellä ajava ei normaalissa vauhdissa ehdi havaita) ja lähtevät ylittämään yleistä tietä ilmeisesti luottaen täysin omiin tai ratsunsa kuulohavaintoihin (päätellen siitä ettei ratsastajan pää kääntynyt sivulle) paikassa jossa pyöräilijänkin vauhti lähentelee neljääkymppiä.
Joo, turhan herkkä tuon tangon muodosta.
Väärää puolta vastaan tuleva on paha pyörälläkin ajaessa. Yksi tyyppi tulee jokseenkin joka aamu vasempaa ajaen vanhalla valtatiellä, jossa tosin melkoisen leveät pientareet, kaikenlaista liikennettäkin, raskasta mukana, aluksi väistin keskelle tietä kuin jotain vaikkapa vammaista väistäisin, mutta kun totesi tämän ihmemiehen terveeksi työmatkalaiseksi, ajan kohti väistäköön värää puolta ajava. Poliisikoulutusta ei ole, joten jätän sikseen.
Avautuminen avautumisesta lienee kuitenkin sallittua?:cool: Ja jos sillä vuodatuksella sain yhdenkin lukijan luopumaan ennakkokäsityksestään, se oli kirjoittamisen arvoista:eek:
Nuo vasemman laidan sankarit olisivat muuten harmittomia, mutta kun ei ole mitään keinoa arvata aikooko tämä väistää ja jos aikoo, oikealle (eli ajoradan puolelle) vai vasemmalle (eli pientareen puolelle, mikäli siellä on tilaa). Onneksi he ovat melko harvinainen ihmislaji.
Oma ratkaisuni näissä tilanteissa on ottaa ratkaisu omiin käsiin ja mahdollisimman aikaisin: vilkaisen taakseni ja siirryn heti kun mahdollista (ja tarvittaessa suuntamerkkiä näytettyäni) reilusti ajoradan puolelle ja ohitan heidät niin sanotulla riittävällä turvaetäisyydellä. (Toistaiseksi ei ole sattunut tilannetta jossa autoliikenne samaan suuntaan olisi ollut niin tiivistä ettei väistö olisi käynyt päinsä.)
Huvittavaa kyllä, tämänpäiväisellä lenkillä oli hieman vastaavanlainen tilanne. Vasemmalla vastaantulija oli tosin rullaluisteluhiihtäjä. Siinä kävi niin että juuri kun olin väistämässä keskelle tietä hiihtäjä teki saman tempun...
...mutta onneksi kumpikaan ei ollut aikonut jättää väistämistään viime tinkaan:rolleyes:
Korjatkaa jos olen väärässä (ei olisi ensimmäinen kerta) mutta eikös sen rullaluistelijan pidäkin olla siellä vasemmassa laidassa? Ennen ainakin tieliikennelaissa tms. rullaluistelija rinnastettiin jalankulkijaan... Ei kai sauvojen mukanaolo muuta asiaa?
-jp-
Jep. Rullaluistelija sauvoilla tai ilman on jalankulkija (kuten myös rullahiihtäjä).
Sähköpotkulautailijatkin taitaa teknisesti olla jalankulkijoita, siinä kun saadaan koko porukka ruuhka-aikaan tonne alkaa soppa olla kasassa :)
Rullaluistelija ja monet muutkin tuon tapaiset rinnastetaan jalankulkijaan, heille suositus vasemman reunan käyttö, mutta vastaantullessa se on pyöräilijään verrattava lievä ongelma juuri kuten kuovipolku totesi.
Ylempänä kertomani pyöräilijä on näitä joustavia liikennesääntöjen noudattajia, kun jousto palvelee omaa liikkumista. Pyörätieltä tullaan vasemmalta puolelta vatatietä, sitte n. 5 km vasenta reunaa, sen jälkeen jälleen samalle puolelle pyörätielle. Pyöräilijöiden maine kasvaa, väärää reunaa ajava aikuinen terve pyöräilijä harmittaa kaikkia muita samalla tienosalla liikkujia.
Koska olen harvinaisen hyvällä tuulella, en huomauta siitä että en väittänyt että vastaatulija oli pykälien mukaan väärällä puolella enkä siitä ettei sellaista johtopäätöstä että olisin ollut sitä mieltä voi kirjoittamastani tehdä. Huomautan ainoastaan että tarkkaavainen lukija olisi huomannut myös sanat "hieman vastaavanlainen" ja ymmärtänyt mitä kirjoittaja niillä mahdollisesti halusi sanoa.
Tilanteessahan oli hauskaa että lainsäädännön mukaan jalankulkijaan rinnastettavissa oleva ja ikään kuin sellaisena itseään pitävä rullahiihtäjä ei kohtaamistilanteessa kuitenkaan toiminut kuten jalankulkija eli pysynyt siellä vasemmassa laidassaan vaan toimikin ikään kuin pyöräilijä - tosin unohtaen hetkeksi sen että oli siinä tapauksessa väärällä puolella ja väistämällä oikealle saattoikin väistää väärälle puolelle:rolleyes:
Arvelen syyksi tavaksi tullutta tottumusta tai jonkinlaista halua olla se kohteliaampi osapuoli. Tai sitä että hän ajatteli että hän väistää ajoradalle koska näkee edestä tulevat autot paremmin kuin pyöräilijät näkevät takaa tulevat. Oli miten oli, teoriassa koossa olisi ollut kaikki tyhmän ja tarpeettoman onnettomuuden ainekset, jos hän olisi jättänyt väistöliikkeensä yhtään myöhäisemmäksi. Nyt ehdin vielä hyvin peruuttaa aivojen raajoille jo lähettämän käskyn:cool:
Onnettomuus on aina kärkkymässä hyvin lähellä eikä tule kello kaulassa!
Tuttavani ajoi maantiepyörällä ihan sääntöjen mukaan pyörätietä, autotien alituksessa vauhtiakin, kissa säntäsi tien yli äkillisesti, jäi nopeasti etenevä pyöräilijä huomiotta, pyöräilijä väisti päälleajoa ja joutui asfaltin reunan ulkopuolelle, kaatui pahasti ja lonkka murtui niin pahoin, että nyt on kokonaan uusi tekonivel. Tapauksesta on nyt kaksi kuukautta, paraneminen etenee hyvin ja ajaa voi taas jokseenkin entiseen tapaan.
Minä en ole vielä noissa ikävissä tilastoissa, varoakin yritän, mutta yllättäviä tilanteita tulee kohdalle, aina uudenlaisia, kun ei yksin ole tiellä.
Jeesustelua, en tiedä... ei tapahtunut kelvillä... laitanpa tänne.
Eli tässä pari työpäivää sitten kotiin polkiessa Larun siltaa böndelle päin edellä ajeli vanhalla maantiekonkelilla semmoinen itseä vähän vanhempi keski-ikäinen mieshenkilö. Jäin vähän matkan päähän perään parempaa ohituspaikkaa odottamaan, kun vauhditkin likimain samat. Alkoi jo pyöräkin herättää kiinnostusta ja naureskelin, että ihan samat kaivonkansien väistelylinjat ja kanttarien väistöt kuin itsellä, kun Pohjoiskaarelle käännyttiin ajoradalle. Ei varmaan ensikertalainen tällä reitillä ja odotin jo ohituspaikkaa, että pääsisi tarkemmin vilkuilemaan Wanhaa Kunnon Pyörää. Niinhän mä luulin... Positiiviset pöhinät vaihtui aika äkkiä hämmentyneeseen witutukseen.
Ihan siinä Pohjoiskaaren ensi metreillä tämä elämänkoululainen päättikin ensin puhallella vähän, röhäyttää kurkusta hyvät möhnät suuhun ja räkäistä klimpin suoraan tien varrelle pysäköidyn auton sivulasiin. Mitvit? Auto oli siinä kohdassa harvinaista kyllä "yksin", eli etu- ja takapuolilla olisi ollut autotonta tilaa klimpeille. En muista, mikä auto oli kyseessä, mutta ei se edes mikään erityisen hieno ollut, että proleangstikaan olisi selittänyt. Kai sillä vaan on sitten tuommoinen tapa ollut jo kymmeniä vuosia? Lasi on toki se vähiten vahingollinen vaihtoehto. Itsekään en vielä tuolla varmuudella noin tarkasti osuisi, vaikka lyhtypylväisiin yms. tulee välillä ajaessa tähtäiltyä hiljaisilla osuuksilla, kun kukaan ei nää.
Yllättävissä tilanteissä sitä näköjään edelleen näkee asioita, joille ei keksi minkäänlaista selitystä.
Tuollaisen tilanteen kun auton omistaja, *aksikuski tai muu *usipäisten pyöräilijöiden turpakirja-sivua seuraava pääsee todistamaan, niin taas tulee mainetta ja lisää vihaa niskaan. En tiedä mitä kaveri on joutunut kokemaan pystyäkseen kehittämään tuollaisen tavan, mutta ei mene jakeluun ihan helpolla. :( Selvyyden vuoksi, kun en paikkaa tunne - onko tuossa pysäköintikielto (tai mitään), joka voisi tuon reagoinnin laukaista (ei sillä, että tekisi asiasta yhtään hyväksyttävämpää, mutta ehkä himpun ymmärrettävämpää).
Sanoisin, että yksi syy lisää ottaa etäisyyttä mamil-porukkaan. Ajelen jo nyt väljemmissä vaatteissa ja harvemmin maantien laitaa. Olen oikeastaan jo miettinyt maantiepyörän myymistäkin.
Aika hauskaa että jokin vanhalla maantiekonkelilla ajava vähän vanhempi keski-ikäinen mieshenkilö eli juuri sellainen tyypillinen elämäntapapyöräilijä joka kippurasarvisesta pyörästään huolimatta on kaikkea muuta kuin maantiepyöräilijä ja joka tässä tapauksessa on melko selvästi lähinnä mielenterveyspalvelujen tarpeessa oleva tyyppi pystytään näkemään ensisijaisesti tai vain ja ainoastaan joku muka mamil-pourukkaan kuuluva - ja vain siksi että paremmin väljissä vaatteissa ja muualla kuin maantien laidalla viihtyvä saa sillä keinoin haettua itselleen vahvistusta omakuvaansa. Siis voihan vitalis ja herra mun jee!
Tee ihmeessä sitä mistä tykkät ja myy tai vaikka anna pois se maantiepyöräsi sen kummemmin miettimättä ja kenellekään selittelemättä! Ei elämä siitä parane että sitä säilytät tai että yrität hakea jonkin mielestäsi itsellesi tai muille kelpaavan mutta todellisuudessa aivan hupsun selityksen siihen mikset aja maantiepyörällä ja siihen sopivissa kuteissa!
Minun suhteeni mihinkään pyöräilyn osalta määriteltävään ryhmään on varsin etäinen, mutta siihen on ihan eri syyt kuin huonosti käyttäytyvät pyöräilijät. Jos nyt jotain maailmanparantamista haetaan, ainoa minun mahdollisuuksieni rajoissa oleva asia on käyttäytyä itse mahdollisimman hyvin pyörätyypistä ja vaatetuksesta riippumatta sekä viedä pyöräilyyn liittyvää positiivista viestiä eteenpäin. Sen takia, että joku toinen ei osaa käyttäytyä, en suostu luopumaan itselleni tärkeistä asioista.
Jälleen kuin omasta näppäimistöstäni, kun vaan osais aina järjestellä kirjaimet noin hyvin...
Kyllä juurikin näin. Kaikkien pitäisi pyrkiä pysymään asiallisina liikenteessä. Itse pyrin tähän aina. Kun on asiallinen ja käyttäytyy hyvin, niin elämä on helpompaa kaikille. Minun kohdalleni on sattunut mulkkuja autoilijoita sekä mulkkuja pyöräilijöitä. Olkaa asiallisia liikenteessä hyvät ystävät.
^
^^
^^^
Kovin helpo olla samaa mieltä. Itsekin koetan (tunnustan: joskus vaihtelevalla menestyksellä) positiivista ja sietävää asennetta ja levittää sitä ympärillenikin. Mutta joskus iskee heikkouden hetki kun joku /C-eilee oikeen kunnolla ja kävelee kanssaliikennöitsijöiden oikeuksien yli miten tahtoo.
Tuon maineen pilaamisen takia se nimenomaan itseäkin alkoi ärsyttää. Ajankohta oli vielä semmoinen, että tuossa oli aika vilkasta.
En ole aivan varma sen auton sijainnista, en siihen niin kiinnittänyt huomiota, mutta uskoisin sen olleen sallitussa kohdassa. Vaikka olisi ollut kielletyllä alueella, ei se kyllä mitenkään kenenkään liikkumista haitannut ja muutenkin sen uunon toiminta näytti siltä, että räkää nyt vaan sattui tulemaan juuri sillä hetkellä, niin ei nanosekuntiakaan jaksanut odottaa.
Voi toki olla, että tunnisti autoksi, jonka kanssa on joskus ottanut yhteen tuolla kapealla kadulla tms., ei voi tietää.
Ei tuo siis mikään mamils-prototyyppi ollut. Olisko jotain tuulipuvun tynkää ollut päällä ja fillariksi epäilin sieltä kauempaa takaa katsoen jotain wanhaa Kulkuri-ikäluokan maantiepyörää. Mutta jäi sitten hämmennykseltä sekin asia tarkemmin katsomatta.
Kapeahko jalkakäytävä, pyöräilijä ja kaksi punaista vilkkuvaa valoa edessä, muttei yhtään valkoista valoa.
Erikoinen yhtälö, kun pyrkimys on varmasti turvalliseen liikkumiseen. Voin olla väärässä, mutta mielestäni sääntöjä noudattamalla tavoite saavutetaan, ei sooloilemalla. Ehkä kyse on vain täydellisestä tietämättömyydestä, mikä laittaa keksimään pyörän uudestaan ja silloinhan lopputulos on yleensä jotain muuta kuin pyöreä.
Jos koittaa keksiä syitä tuollaiseen käytökseen, taustalla on varmasti autojen pelko. Se varmaan syntyy massa- ja nopeuserosta. Se ei kuitenkaan estä itseä tunkemasta pyörällä hitaampien jalankulkijoiden sekaan. Eli eräänlainen viidakon laki edelleen ohjaa ihmisen käytöstä silloin, kun säännöt ja varmasti moni muukin liikenteeseen liittyvä asia on hukassa.
prkl, se on nyt sillee että parkkiruudusta lähtevä väistää, ihan sama tuleeko se toinen auto vasemmalta vai oikeelta mutta parkkiruudusta lähtevän pitää väistää. Tänään yksi ukkeli väkisten pukkasi sieltä ja mä annoin äänimerkkiä pitkään. Ukkeli avasi etuikkunan ja yritti jotain inistä sieltä, ajoin niin lähelle kun uskalsin ja edelleen äänimerkkiä tööttäilin.
Samaa mieltä edellisen kanssa, voisi opetella vähän niitä pelisääntöjä.
Toinen hassu asia on jos olet menossa parkkiruutuun ja ehdit sinne ennemmin kun toiselta puolelta yrittävä, niin turha siitä on suuttua ja mielenosoitusta kauppajonossa aiheuttaa.
Nauratti nimittäin kun kerran näin kävi, mä ehdin ensin ja ämmä joutui hakeen toisen ruudun. Sitten kauppajonossa yritti estää mua laittamasta ostoksiani hihnalle, työnsi mun ostokset pois että "älä sotke". Ei tulisi mieleenikään sotkee sun pskaostoksiin omia herkkupalojani. Muitakin nauratti ton ämmän käytös.
Järvenpään keskustassa _talutin_ pyöräni suojatien (tai oikeammin pyörätien jatkeen) yli. Autoilija palkitsi töötillä ja keskarilla.