TP-Link tuli ostettua. Enpä tiennytkään että Wi-Fi tekniikoitakin on eritehoisia. Mutta nyt tulee läpi se mitä pitääkin.
Ja kuulemma telkkari kannattaa kytkeä piuhalla kiinteästi. En tiennyt tuotakaan. :)
Printable View
TP-Link tuli ostettua. Enpä tiennytkään että Wi-Fi tekniikoitakin on eritehoisia. Mutta nyt tulee läpi se mitä pitääkin.
Ja kuulemma telkkari kannattaa kytkeä piuhalla kiinteästi. En tiennyt tuotakaan. :)
^kaikki laitteet mitkä voin, laitan kaapelilla. Ei oo CAT-6:n voittanutta.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Laitoin itselle Ubiquiti AmpliFi HD -mesh langattoman verkon ja entiset yhteysongelmat ovat historiaa. Talossa on sen verran kerrosta ja kiveä että entisillä virityksillä / extendereillä langaton verkko pätki päivittäin.
Satelliitit sirisevät ärsyttävästi ainakin 2ghz verkon osalta, joten kannattaa välttää satelliittien asennusta makuuhuoneisiin. Muuten itse laitteet ovat ihan sexivau. Satelliitit plugaa suoraan töpseliin joten asennus on siisti. Itse keskusasema tietenkin sitten perinteisellä muuntaja-johto-combolla.
Ei kuitenkaan tietenkään voita langallista verkkoa, käytännön mittauksissa satelliittien suorituskyky on jäänyt vaatimattomaksi. Riittää kuitenkin videoiden striimaamiseen, mikä on mulle ihan ok riittävä nopeus. EI kuitenkaan kannata hämääntyä valmistajien laskennallisista nopeuksista, ne on ihan huuhaata. Mieluummin niin että ota kuitti talteen, avaa paketit varovasti ja jos kelpaa omaan käyttöön niin kiva, jos ei toimi toivotusti niin palikat nippuun ja kvitto kourassa tiskille.
https://www.gigantti.fi/product/smar...sh-jarjestelma
Ubiquiti on vähintään arveluttava tietoturvansa osalta. Lafka häkättiin oikein kunnolla ja yrittää pimittää tiedon siitä. Polvihallintaa ei ainakaan kannata käyttää jos tietoturvasta välittää. KVG ”ubiquiti hacked”.
Voi että, sammutin tietokoneen.....ja nyt nuo välilehtien yläpalkit meni vaaleiksi, mä tykkäsin tummista. Tämä päivityksen takia.
No sitten tietokone jäi avaamaan Firefoxia....senverta pitkäksi aikaa että aattelin laitetaan kiinni ja avataan uudestaan. No eipä sulkeutunut, vaan jäi "valmistaudutaan määrittämään Windowsia - älä katkaise virtaa tietokoneesta" ...no sitä valmistautumista alkoi olla jo tunti, niin - mä todellakin katkaisin virran ja otin akun irti. Käynnistin uudestaan ja sitten sain koneen toimimaan.
Mikä ihme toi on että ei muka saa katkaista virtaa, vaikka se on ainut mahdollisuus? Harmittaa myös typerät päivitykset :(
Siksi että ne päivitykset menee rikki ja sit ei välttämättä toimi kone ollenkaa enää
Voit säätää ajan millon ne asentuu. Esim vaikka illalla ku sammutat koneen niin jätät ne asentumaan. Kone sit sammuu sen jälkee.
Mutta älä missään nimessä niitä virtoja katko keskenkaiken ellet ole varma että se on jumissa.
Käyttöjärjestelmä päivityksessä saattaa helpostikki mennä puolipäivää hitaalla koneella.
^ olin varma että kone nyt vaan jumiutui. Akkupois-toimenpide ja uudelleenkäynnistys auttoi.
En yleensäkään sammuta konetta, nyt vaan oli että voi tulla ukkosta niin aattelin sammutaa.... mikä oli virheliike. Oli aiemminkin sama juttu, ihan turha jäädä odotteleen sitä windowsin määrittelyn valmistautumista...
Onneksi on varakone vieressä ( ja siinä on tummat yläpalkit, mutta myös työpaikan koneelle tuli noi vaaleat läpikuultavat yläpalkit )
Aiheuttaako ongelmaa, jos ostaa toisen näytön edellisen kaveriksi ja toisen näytön resoluutio on huonompi kuin toisen? Osaako win kone hyödyntää toisen parempaa resoa vai näyttääkö molemmissa sen huonomman näytön tarkkuudella? Onko merkitystä ajaako samaa kuvaa molempiin näyttöihin vai "sama näyttö" tai käyttääkö vierekkäisinä?
Osaa kaiken. Ja näyttää miten valitaan, samaa kuvaa tai laajentaa työpöytää.
Rajoitteet tulee vastaan jos näytönohjaimessa ei riitä potkua laajennetun työpöydän käyttöön mutta tämä lähinnä vanhoissa tai halvoissa koneissa.
^on aika karmeata käyttää erilaisia monitoreita, näin ainakin omalla kohdalla. Eli kaksi monitoria rinnakkain ja "leveä" työpöytä. Kun monitorit ovat samanlaiset tuumakooltaan ja resoluutioltaan, homma toimii - erityisesti kun ne ovat identtisiä. Kun toinen on pienempi/eri resoluutiolla, tulee kaikenlaista sähellystä aina kun rotan osoittimen siirtää ruudulta toiselle. Ja näin vanhemmiten eri resoluutioihin tottuminen vie silmiltä aikaa.
^ Pitää paikkaansa mutta teknisesti toimii kyllä eri ruudutkin.
Itselläkin jos on läppärin ruutu ja isompi näyttö käytössä niin siinä pienemmässä on jotain vähemmän olennaista ohjelmaa menossa. Vaikkapa Suuren Johtajan puhe.
Kiitos vastauksista. Haettiin pojalle kuitenkin toinen, samankokoinen mutta pienemmällä resoluutiolla oleva, n. 100 euroa halvempi malli. Hän osti tämän uuden omilla rahoillaan ja halusi säästää. Ihan tyytyväisenä nyt käyttää yhdistelmää. Paremmassa pyörii peli, uudessa heikomman resoluution näytössä keskusteluikkuna ym.
Jahs. Eipä ole mun main-rig Windows 11-kelpoinen. Intel Core i7-4930K ei ole tuettujen prossujen joukossa. Oh well, onhan toi jo 7 vuotta vanha, mutta jaksaa edelleen vääntää niin pelit kuin 4K-videotkin. Ei kyllä nappaisi päivittää turhan takia, enkä taidakaan. Eipä tuosta W11:sta nyt kauheasti kotikäytössä iloja taida saada.
^ Kestäähän Windows 10:n tuki vielä muutaman vuoden onneksi.
Vaihtoehtona tai harkinnassa on omassa käytössä jokin Linux-jakelu (esim. Lubuntu oli joskus käytössä), kun Win10:stä aika jättää ja jos kaikki koneet ei riitä (itsellä läppäri ei jaksa, mutta pöytäkoneelle Win11 riittää). Saa nähdä.
^Joo, ei Win10-tuki ole onneksi vielä hetkeen poistumassa, mutta onhan tuo yhdenlaista pakkomyyntiä. Mitään varsinaista syytä ei tuolle ole ja prossu- (&TPM) vaatimuksenkin saa kierrettyä ranettamalla asennuspakettia. Mutta siinä on se riski, että joku päivitys sitten rikkoo koneen.
Nythän mainostetaan, että W11-päivitys on ilmainen. No, jos koneesta vaihtaa emon, ei vanha Windows enää asennu/käynnisty, vaan vaatii uuden lisenssin. Joten menee koko paketti uusiksi. Ei nyt jaksaisi mokomaan taas kolmea tonnia työntää. Vaikka eihän se seitsemälle vuodelle ole kuin luokkaa reilun euron päivä.
Mun pitäs päivittää emolevyn bios että saisin tuon TPM tuen pöytäköneelle. Asuksen sivut kyllä jumittaa ihan huolella. Taitaa moni muuki yrittää bios päivitystä :D
Win 11 en kyllä koskisi pitkällä tikullakaan kun toi Win 10 roskakaan ei ole kovin valmis vielä. Tosin voisi tuon toisella levyllä olevan 10 päivittää uteliaisuudesta mutta se varmaan vaatisi ensin miljoona päivitystä kun en ole siihen aikoihin bootannut.
Hyvä hetki taas katsoa peiliin, ja miettiä haluaako tuollaista monopolia kannattaa. [emoji846] Itse mennyt Linux-pohjaisilla käyttiksillä jo aika monta vuotta, ongelmitta. Toki bisnesmaailma on O365-myrkytettyä, mutta sielläkin Microsoft on alkanut taipumaan ja tukemaan Linuxia yhä paremmin.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Tottumiskysymys.
Mulla läppärissä 12" full hd resolla oleva näyttö ja pöydällä lisäksi 32" 4k näyttö ja 52" 4k telkkari.
Toimiva setti ja tavaraa mahtuu sen minkä tarvii.
Vähän kovillahan tuossa läppärin näytönohjain on, mutta jaksaa vielä pyörittää. Tuolla setillä aika harvoin tuossa läppärin näytössä on yhtään mitään.
Wanhan pöytäkoneen perässä nuo pyörii kevyesti kun näytönohjaimessa on enemmän potkua.
Eipä kyllä 10:ssä ole ollu mitää vikaa. Hyvä käyttis ollu.
Mutta microsofti on tapansa mukaan aina julkassu väliin jonku raakileen joka 11 vois taas olla. (Me, vista, 8 jne)
Mutta eiköhän siitä 11:sesta pääse takasi 10:iin. Mielenkiinnostahan tuo häätyy testata kuite.
Linuxeilla on kyllä tullu leikittyä aikoinaan ihan tarpeeksi että enään en jaksa. Ei ainakaan pelihommissa toimi.
Mulla on ASUS Rampage IV Black-Edition ja siihen ei TPM-tukea löydy. Koko TPM-vaatimus on käsittämätön ja haiskahtaa pahasti M$:n rahastukselta. Nyt täysin toimiviin koneisiin pitää hankkia uusi emo ja prossu, joka tarkoittaa sitä, että myös käyttis pitää ostaa uudestaan.
Mutta pysyn kympissä nyt vielä toistaiseksi ja mietin, että koska sitten vaihdan koko koneen. Ei vaan kauheasti jaksaisi, kun aikanaan tuonkin kasasin itse sillä idealla että se on mahdollisimman hiljainen. Normikäytössä prossun tuulettimet (2 kpl) pyörii hiljalleen, muut on hiljaa. Sitten kun laitetaan pedal-to-the-metal, niin puhinaa alkaa kuulumaan, olisko tuolla kuusi vai seitsemän ropellia. Onhan tuo vanhaa tekniikkaa, SATA-RAID10 perässä kuusi tavallista mekaanista levyä ja muutama SATA SSD-levy.
^Joo niinhän tuo haiskahtas mutta en kyllä tiiä mitä MS hyötyy tietokoneiden myynnistä. Ei kuitenkaan ole mikään iso valmistaja omilla vehkeillään. Jotai lisenssimaksuja kenties?
Kännyköissähän tuota on jo harrastettu kauan ainaki androideilla. Sen parivuotta saa päivityksenä uudemman version.
^Ei se raudan myynnistä hyödykään, mutta jos emo vaihtuu, pitää ostaa uusi Windows-lisenssi. Aiemmin sai duunin kautta ns. Home Use Programin puitteissa Windows ja Office-lisenssit, mutta tietenkin M$ luopui noista.
En vaan totu :). Viime vuonna koronaevakossa oli 27" FullHD-hätävaramonitori käytössä ja läppärissä sitten 13". Tuli kyllä kiroiltua moneen otteeseen. Varmasti myös riippuu mitä ja montako softaa pitää samaan aikaan ruuduilla olla. Mulla melkoinen sillisalaatti ja koska pyrin ajamaan niitä fullscreen-modessa, siirtelen joitain ruudulta toiselle tarpeen mukaan. Jotkut perussoftat jossa paljon infoa ruudulla, kuten vaikka Outoluukku, ovat aivan erilaisia käyttää eri resoilla. Ja nämä silmät ovat samat vanhat edelleen.
Pelihommissa toimii nykyään aika lailla hyvin, Steam Valvet sun muut kun on taustalla. Itsellä ollut käytössä tämä pelailuun jo pidempään, toiminut kyllä hyvin vähän vanhemmallakin raudalla: https://lutris.net/
Kyllä nuo tietyt Linux-jakelut, Ubuntu sekä johdannaiset kuten Linix Mint toimivat oikeinkin hyvin nykyään ihan tuotantokäytössäkin. Useammim sitä joutuu vieressä pyörivää Winkkari-konetta käynnistelemään uudelleen.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Juu, prossun vaihto ei estä lisenssin siirtämistä. Emon vaihto estää. Uusi emo = uusi kone.
https://support.microsoft.com/en-us/...d-fb3fc72b6665
Joo, mun vanha setuppi oli 2500K prossulla ja nyt amd, pojalla kanssa intelistä amdhen.
Oma setuppi tuli heti puhtaalla asennuksella uudelle levylle ja pojalle tuli uusi levy ja puhdas asennus muutama kuukausi osien uusimisen jälkeen.
Eli emot, prossut, muistit vaihtui molemmille ja aktivoinnissa ei ollut ongelmaa. Molemmilla vanhat asennukset ollu alunperin W7, jotka päivitetty W10
Lähetetty minun LYA-L09 laitteesta Tapatalkilla
^Ok, no jos tuota M$:n tekstiä lukee, niin tosiaan siellä sanotaan, että vaatii uudelleen aktivoinnin. Pitäisi vain jostain löytää se lisenssiavain...
Sama juttu omassa ja pojan koneessa. Asennuksessa aktivoinnin skippaus ja ms tunnuksilla löytää lisenssin. Toki otin tunnukset talteen vanhoista asennuksista, mutta ei ollut tarvetta
Lähetetty minun LYA-L09 laitteesta Tapatalkilla
Ehkä mä vaan sitten vaihdan emon ja prossun…
^Mulla on kyllä mennyt emon vaihdon yhteydessä .. tosin silloin on ollut paikallinen tili
No nyt on Win11 asennettu. Ensituntumalta sanoisin että hommia on vähän yksinkertaistettu. 10:ssä oli vielä jäänteitä 7:sta ku asetuksia sääti.
Nyt en ainakaan löydä miten päästä laitehallintaan muutako etsi kuvakkeen kautta
Ei löydä mihin gmail tallettaa vääriä osoitteita android-tabletilla, eivät ole yhteystiedoissa eikä noita löydä muutoin, mutta kun käy lähettämään postia, niin jopa ehdottaa noitakin ja joskus hämää väärää käyttämäänkin. Nuot olis hyvä saada deletoitua.
Nyrkit savessa puoli ruumista syvällä googlessa yritin vääntää jo aiemmin noita säätöjä, en vaan onnistu poistamaan jotain piilossa olevaa...ongelma ei merkittävä...olkoon, sanoi korppi kun nokka katkesi.
Kun Mozilla Firefox ei suostu vastaamaan - sivu avautuu, ja siinä on kohta "palauta edellinen istunto" mutta välittömästi alkaa se o- pyöriä "ei vastaa". Kannattaisiko nyt vaan poistaa koko Firefox-ohjelma ( ja ehkä yrittää ladata se uudelleen, yritin ladata uudelleen muttei onnistunut ehkä siitä syystä että ohjelma on koneella)
Kyllä sen latauksen pitäisi normaalisti onnistua, vaikka ohjelma on koneella. Jos homma on kutenkin pahasti solmussa tekisin seuraavat operaatiot:
Sammuttaa koneen Shift nappi pohjassa
Käynnistää koneen
Poistaa Firefoxin asennuksen
Tekee Toisen uudelleenkäynnistyksen Shift nappi pohjassa.
Lataa Firefoxin ja asentaa sen.
Tietty voi ihan alkuun koittaa myös pelkkää shif pohjassa uudelleenkäynnistystä.