Väittävät tuolla että RLT söisi peräti 700x50c ja 650bx2.0 rengasta https://ninerbikes.com/pages/the-rlt-series
Printable View
Väittävät tuolla että RLT söisi peräti 700x50c ja 650bx2.0 rengasta https://ninerbikes.com/pages/the-rlt-series
^toi 700x50c tuli mallivuodelle 2020. Päättömän taisi olla niitä R2:n ylivuotisia.
Tai muita vastaavia HTLTU renkaita. Strada Bianca? Tufon Flexus Dry plus? Tuubivalikoima kiinnostaa. Mitä suosittelette? FMB on yksi vaihtoehto, mutta hinnakas. Dugast sama homma. Koska pyöräni on Exploro, minun tapauksessani pysytään einintään noin 40 - 42 mm kumeissa.
Tarkastelin tänään tarkemmin omia Gravelking Slick 38 rinkuloita ja takarengas alkaa näyttää aika reikiintyneeltä, isoin reikä piti paikata jo ihan ulkorengaspaikalla... Mikäs olisi vastaavan tyylinen, tai mielummin hieman pitävämpi gravel-rengas sekalaisiin ajoihin (asfalttia, ulkoiluväyliä ja tietysti sekalaisia Uudenmaan sorateitä). Pikkaisen saisi olla pitoa ainakin kantatessa enemmän, mutta olisi kiva säilyttää GK Slicksien kaltainen mukavuus, paino ja vierintävastus ainakin osittain. Kaikkea ei voi saada, mutta olisiko esim. Challengen Gravel Grinder Pro TLR 36 mm renkaasta seuraajaksi? Toisaalta myös Rene Hersen 38 Steilacoom kiinnostelee, mutta onhan niillä hintaa ja saatavuus aika heikkoa Euroopasta. Ja litkuilla olisi tarkoitus jatkaa...
Mulle on parhaillaan matkalla Gravel Grinder Pro HTLR. Maantiepyörässä on Paris-Roubaix HTLR-versiona vaikuttanut ihan vakuuttavalta niin tilasin tuon GG:n.
Menee vaan tovi että saa alle, nykyisissä Riddlereissä on vielä ihan kohtuullisesti pintaa. Lisäksi samassa kuormassa saapuu Strada Bianca niin tulee suuri tahtojen taisto kumpaa laittaa ensiksi alle.
PS. Itse siirryin GK slickseistä WTB Exposure 34c:hen, sai vähän lisää kanttipitoa mutta sitten nälkä kasvoi syödessä ja tuli Riddlerit.
Nyt sit mennään ehkä vähän taaksepäin kehityksessä :)
Hipsterivaroitus niille, jotka saa niistä näppylöitä.
https://youtu.be/EaT5CVJuviY
Jukka, mä laitoin just meiliä tuonne, josko toimittaisivat Suomeen. Mulla olisi menossa tilaukseen Steilacoomit sekä omaan että vaimon fillariin. Jos suostuvat toimittamaan, niin samaan pakettiin saa varmaan useampiakin, jos niiltä löytyy varastosta.
650b-käyttäjille samasta kaupasta löytyy myös Ultradynamicoa
Edit: Saksastakin näköjään löytyy vain muutaman euron kalliimmalla.
Steilacoomit kyllä kiinnostelee, vaikka ovatkin ehkä rouheammalla kuviolla, kuin on itsellä hakusessa. Onko sulla, tai muilla kokemusta Rene Hersen extralightien kestävyydestä? Niiden omien sivujen mukaan erot standardiin tulee kylkien rakenteesta ja kulutuspinta olisi molemmissa sama. Extralightit voisi tuoda varmaan aika pehmeetä kyytiä, itselle kylkien kesto ei ole ollut gravel-ajoissa (tmv.) ongelma. Noi vaan maksaa sen n. 90 €/kpl, joka on jo aika paljon fillarin renkaasta...
Justpedal.nl-liikkeellä Hollanissa näyttäis olevan kanssa normiversiota hyllyssä hintaan 71 €/kpl. Vai pitäisikö kokeilla sittenkin Challengen GG:n Pro HTLR 36mm versiota, ei nekään kyllä ilmaiset ole ja ovat kai aika erityyliset renkaat.
^Tuolta Justpedalista tilasin omat renkaat, lähti samana päivänä (28.4) ja eilen sain paketin. Postit oli kalliit 17e, mutta semmosta se on.
Laitoinpa kokeilumielessä tilaukseen Hutchinson Overidet 38*700, kun näytti olevan wigglessä alle 30€/kpl. Katsotaan onko niin ihanaa kyytiä tarjolla, kuin täällä on huudeltu. Samaan tilaukseen rengasmuovit ja 2kpl eliten 950ml pulloja, uusi käyttäjätili ja koodi NEWGB, niin koko läjä tulee posteineen Suomeen alle 60€. Elämä kallis, Wiggle halpa.
Edit..
Jos joku meinaa noita tubelessversioita tilata, niin tässä suora linkki: https://www.wiggle.co.uk/hutchinson-...g-gravel-tyre/
Samalla hinnalla nimittäin on näköjään myös tuo clincheriversiokin myynnissä.
Normiversiossakin kyljet on ohuemmat ja notkeammat kuin mitä ne on missään ns. normivalmistajien tubelessrenkaissa. Extralighteista olen jostain lukenut, että niitten kanssa on ollut hankaluuksia saada kyljet tiivistymään. Jonkin verran noi normaalitkin tihkuu läpi.
Challengen gravel-renkaitten ongelma mun mielestä on se pps-pistosuojanauha, joka jäykistää kulutuspinnan alta ne ihan selvästi verrattuna Challengen krossirenkaisiin, joissa nauhaa ei ole. Mutta HTLR:stä mulla ei tosiaan ole kokemusta ja odottelen kiinnostuneena, että joku kokeilee.
Mun mielestä renkaisiin käytety eurot on parhaiten käytettyjä euroja, koska niillä saavutettava hyöty on niihin investoitaviin lisäeuroihin suhteutettuna suurempi kuin varmaan missään muussa komponentissa.
Kiitos tiedoista, toi on kyllä totta, että renkaissa erot ajotuntumaan on lopulta isoja verrattuna moneen muuhun pyörän osaan. Ei noi liian ohuet kyljetkään houkuttele, jos ei litkut pysy kunnolla sisällä.
Tämän sivun mukaan muuten tuossa GG:n Pro HTLR versiossa on sentään jätetty toinen pistosuojakerros pois, vaikka jossain on mainittu 2xPPS.
Edit: se pistosuojaus taitaakin olla PPS2, eli varmaan kakkosversio tuosta, osaa kyllä olla sekavat merkinnät Challengellä... :seko:
Mä olen nyt ajellut muutaman lenkin taas Steilacoomeilla. Yksin ajellessa ne tuntuu todella hyvin rullaavilta ja nopeilta. Eilen olin ekaa kertaa tänä keväänä lenkillä vaimon kanssa, niin että mun pyörässä on Steilacoomit alla. Vaimon pyörässä on Gravel Grinder Pro OT:t lateksisisureiden kanssa ja se rullaili alamäissä musta ohi, vaikka painan enemmän. Donnelly MXP:den kanssa mä rullailen vaimosta ohi. Sama pätee sekä soralla että asfaltilla. MXP:t taitaakin rullata todella hyvin siitä huolimatta, että on selvästi joustamattomamman tuntuinen alla ja ajomukavuudessa Steilacoom voittaa kyllä selvästi. Tekarengas on molemmissa melko kulunut ja Steilacoomissa ainakin reunanappulat varmaan jarruttaa jonkin verran. Silti, jos HTLR Gravel Grinder on lähelläkään Open Tubular sisuriversiota ominaisuuksiltaan, se saattaa viedä potin rullaavuuden suhteen. Pitäisi kuitenkin päästä vielä vertailemaan vähemmän kuluneilla renkailla. Veto- ja jarrutuspidossa pehmeällä Gravel Grinder häviää steilacoomille. Kaarrepidossa tuskin on olennaista eroa.
Eilen ensimmäinen kunnollinen 143km/6h gravel-lenkki Gravelking Extremeillä, muuten toimi hienosti mutta tuli myös ensimmäinen rengasrikko johtuen ikävästä Bemari-kuskista, joka kiilasi allekirjoittaneen tieltä Porkkalassa asfaltoidulla pikkutiellä tulemalla alle 30cm päähän jolloin päätin suosiolla siirtyä kapealle pientareelle. Paha vain, että sepeli oli aivan sairaan pehmeää ja seurauksena lennokkaat OTB:t. Ukko ja pyörä onneksi pysyivät ehjinä kiitos pehmeän (= mutaisen) ojanpohjan, mutta rengas otti kylkeen keskisuuren pihisevän reiän, jota litku ei paikannut. Onneksi oli mukana uusi Stanin kamelinpaska, joka iskevällä liikkeellä reiästä sisään ja homma oli kunnossa. "Palmu" renkaassa nilkutus kotiin, täytyy laittaa sisäkumipaikka niin varmaan noilla ajelee vielä.
^kai rikosilmoitus penarista?
Uskaltaisiko nuo Michelinin Power Gravelit tilata? Vajaat pari vuotta sitten tässä ketjussa joku on maininnut tuollaiset ostaneensa, mutta kokemuksia en löytänyt. Netistä löytyivät lähinnä:
https://road.cc/content/review/miche...el-tyre-273075
https://www.ridinggravel.com/compone...tting-rolling/
https://www.cyclingweekly.com/review...etition-gravel
https://bike-cafe.fr/2019/01/pour-ro...t-roues-storm/
GK Slicks 38:t vaihtuivat WTB Exposure 36:iin.
Litkutus oli mahdollista kotioloissa napsauttimen kanssa toisin kuin GK:kanssa joka tarvitsi liikaa ähellystä ja kompuraa.
Rengas on ajossa huomattavasti eleettömämpi eikä GK:n aika rajuakin yliohjautuvuutta ja uraherkkyyttä ole havaittavissa.
Rullaavat perstuntumalla samalla lailla.
Painoa taitaa olla WTB:llä 60g enemmän...
Tykkään ja hinta oli 30e/rengas.
Rengas on TMT ja bikepacking käytössä.
Sisuri kulkee mukana.
Itsekin etsimässä hyvää vaihtoehtoa GK:n sileälle kumille. Toiset parit alla ja vaikka oon erittäin tyytyväinen noin yleisesti niin jotain muuta olisi hauska testailla seuraavaksi. Ilmeisesti jos tästä listasta valkkaa niin ei hirveän väärin mene:
Hutchinson Overide
WTB Exposure
Teravail Rampart
Rene Herse Barlow Pass
2000km ajettu GK sliksi alkoi tihkua kulutuspinnasta litkua läpi. Tuollaisia märkiä pisteitä ilmaantunut yön aikana ympäri kumin.
Nuo olleet alla taas muutaman lenkin ajan ja tykkään ehkä rahtusen enemmän mitä Maxxiksen Ramblerista ja Velocitasta. Kovemmilla paineilla ne rullasivat samanveroisesti mitä GK, mutta matalilla paineilla asfaltilla eron huomasi ja siinä GK on selvästi parempi. Sora tasoittaa sen verran, että siellä tuota eroa ei niinkään huomannut. Soralla Maxxis oli mukavampi vs. GK.
Molemmat, sekä GK että Maxxis ovat sinänsä ihan hyviä kumeja, mutta se jokin jäi silti vielä puuttumaan. GK pääsee tosin jo melko lähelle.
Rene Hersen Snoqualmie Pass 44:t ovat kummitelleet jo pitkään mielessä ja nyt ne ovat sitten tulossa Extralite versiona.https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...f8f1444d29.jpg
^ Tuolla tavalla noi omatkin 38 mm GK Slicksit ovat alkaneet parin tonnin jälkeen reikiintymään, vaihdoin renkaaseen litkuksi Stan'sin Race-litkua, jos vaikka paikkaisi tehokkaammin.
Stenulta hyvää tietoa Steilcoomeista, kiitos tuosta. Itsekin tykännyt MXP:den pidosta ja rullaavuudesta, mutta kyyti on niillä gravel-ajoissa kyllä aika kovan tuntuista. CX-touhuissa ei niin haittaa matalampien paineiden johdosta (ja siinä touhussa nyt kärsitään muutenkin ;)). Kokeilen itse nyt varmaan niitä Gravel Grinder Pro HTLR renkaita, niin tietääpä sitten millaiset ne ovat...
Viime viikonloppuna olin kaverin kanssa lenkillä ja hänellä oli alla Schwalben G-One Bitet (42 mm), ei nekään huonolta tuntuneet varsinkaan karkeammalla pinnalla, mitä pikaisesti vaihdettiin pyöriä välillä. Niiden raskaampi massa (n. 460 gr) kyllä tuntui kiihdytyksissä verrattuna noihin alle 330 gr painoisiin GK Slickseihin.
Orange Sealin Endurance on pitänyt kyllä hyvin vuodot kurissa ja paineet on säilyneet hyvin. Mutta ei nuo silti enää luottamusta herätä.
Tuo kun kirkasta tihkuu läpi meinaa mielestäni enemmänkin että litku alkaa olemaan vanhaa ja siitä lähtee vesi(?) erottumaan. Vaihdat litkut uusiin niin ei sieltä valkoista läpi tule.
Nuo litkut on laitettu viikko sitten. Ja pullon ostin n. kk sitten.
Samaa teki aiemmin myös Stanin värkeillä.
Oma GK Slicksi tekee samaa varsinkin takana. Tehnyt jo jonkun aikaa, mutta eipä sieltä paineitakaan katoa. Sepelissä möyriminen tuon sai aikaan muistaakseni. En kantaisi huolta asiasta, kovaa ajoa vaan!
Onko kenelläkään ajossa Contin Terra Speedia tai Trailia? Internetissä kertoilevat, että 40c rengas olisi nimellismittaa kapeampi ainakin uutena. Onko mittaa ajetusta renkaasta, turpoaako ajossa vai pysyykö tuossa 38-39mm mitassa?
Contin Terra Speed 40 mm, reunimmaisten nappuloiden kohdalla leveys n. 37 mm ja muualla sitten vähän vähemmän. Mulla nuo ovat sisäleveydeltään 15 mm maantievanteella. Renkaat ostettu eilen eli ovat uudet. Painetta n. 3 baaria tai himpun alle ja toistaiseksi vielä sisurin kanssa. Mutta hyvät ne on ajaa!
Kiitokset, varmaankin sitten mahtuu pyörimään. Laitan 40mm versiot tilaukseen.
Mitäs jäsen LJL on tykännyt Gravell king EXT renkaista? Onko sinulla ne niillä 30mm leveillä maasturin kehillä?
Nyt ajoin ensimmäisen kovempi vauhtisen lenkin 42mm WTB Resoluteilla hiekalla. Kyllähän ne kovaa kulkee, mutta vaatisivat ehdottomasti leveät kehät kaverikseen. Nyt 19mm sisä. Alle 3bar en oikein tykkää ajaa noilla. Takarengas muljahtelee tosi oudosti yhtään kovemmassa vauhdissa kantatessa. Muutenkin kanttaus pito tuntuu kyllä olevan astetta heikompi, mitä 37mm riddlereissä.
Mutta vetopito on mahtava ja putkelta ajaminen on nautintoa hiekallakin. Pitää ja kulkee, eli ne vähäiset tehot runtatessa ei valu hukkaan.
Resolute 42 on viime kädessä kaikenlaisen sora-renkaan niille, jotka uskovat, että jokaisella ratsastuksella on täydellinen kulutuspinta. Pienet, neliömäiset nupit tarjoavat johdonmukaisen puremisen erilaisiin maastoihin, kun taas niiden välissä olevat runsaat tilat estävät pakkaamisen, kun olosuhteet ovat hauskoja (aka wet). Luonnollisesti koko kauden 42 mm: n leveys tekee siitä asetelman ja unohtaa sen, että sora-rengas on loputtomasti aaltoilevien teiden läpi kaikissa sääolosuhteissa.
Piti ihan vaan katsoa miltä tuo WTB Resolute näyttää. Tolla Bikeinnin kuvauksella myynti on taattu.
Ei oo vielä niillä leveillä kehillä, voi olla ettei koko kesänä koska tarve ostaa maasturiin kisakiekot poistui Syöte MTB:n peruunnuttua.. Muuten ollut kyllä erinomainen yleisrengas väärinpyöräilyyn ja ihan oikeaankin gravel-pyöräilyyn, mutta kolmesta pitkästä lenkistä kahdella on saanut paikata kamelinpaskalla rengasta, viimeksi tänään Nuuksiossa. Helkkari. Ei siinä mitään, mutta aika heikko pistosuojaus... :rolleyes:Lainaus:
Mitäs jäsen LJL on tykännyt Gravell king EXT renkaista? Onko sinulla ne niillä 30mm leveillä maasturin kehillä?
No mutta stanin dart kuitenkin toimii. Tuo on kyllä hieno juttu.
Pitää testailla, miten pärjään resolutejen kanssa. Ramblereilla ei ollut vuosiin kuin yksi ainoa sapelisepelin aiheuttama reikä, mutta lisäpito on kyllä mahtavuutta. Luotto ajamiseen lisääntyy huimasti ja ajotaitojenkin on mahdollista kehittyä. En ikinä uskaltanut kantata soralla ramblereiden kanssa.
Eli minun mielestäni on kyllä aika höpöjuttuja, ettei nappuloista olisi hiekalla mitään apuja. GK slikseillä ei oikeasti pysty kallistamaan kovassa vauhdissa tasan yhtään.
GK EXT:eissä on kyllä loistava sivuttais- ja vetopito. Ei lipsunut edes silloin kun Esterin perseestä virtasi ukkosta ja rakeita niin paljon että Nuuksiossa polut menivät loskaksi. Ihan eri maata kuin GK Slick, joka on vauhtikumi oikeinpyöräilyyn.
Tässä juuri asentelin 38mm gk sliksit 22mm sisäleveille vanteille. Katsotaan haukkaileeko nuo vieläkin miten paljon. Nopeasta ajettavuudesta kyllä tykkään.
Haukkailee assulla jos paineet matalat, vaikka i25mm kehällä ovatkin.
Näkee jo renkaan profiilistakin kehällä, joka näyttää vähän kantikkaalta.
Huomenna kenties pääsee jo ottamaan tyypit 44mm Reino Herskoista. Saa nähä rullaako niinkö Contin 4000 maantiekumi. Ei jäänyt parilta kuin 2W Anhaltin testissä. No, mukavuuden pitäisi ainakin lisääntyä.
700c?Lainaus:
44mm Reino Herskoista
Joo. Nuo alla olevat Extralight-versiona. Turpoaa i25 kehällä tod. näk jonnekin 46mm tuntumaan. Revoltissa sinänsä mahtuu varmaan vielä jotku 50mm leveätkin pyörimään. Sen verran reiluilta näytti pelivarat vielä Ramblerilla, joka oli mittautui 43mm leveänä.
https://www.renehersecycles.com/shop...oqualmie-pass/
Mun varovainen veikkaus on, että haukkailee vielä enemmän kuin kapeammalla vanteella, koska profiili muuttunee enemmän C:n malliseksi. Mutta voin olla 100% väärässäkin :D
Sellainen havainto myös, että Steilacoomit rullaa paremmin vähän kapeammalla vanteella kuin noilla sisä 21-millisillä Belgium Plussilla. Tai leveämpi vaatii kapeampaa vannetta suuremmat paineet, jotta renkaan saa kulkemaan keskimmäisten nappuloiden muodostaman harjanteen varassa. Joskus aikaisemmin olen tehnyt saman havinnon Nanojen kanssa. Toisin sanoen Leveämpi vanne mahdollistaa matalammat paineet, mutta rullaavuuden säilyttämiseksi vaatisi korkeampia paineita. Muuten kivempi kyllä ajaa leveämmällä vanteella. Sellaisia renkaita, joissa ei ole rullaavaa keskiharjannetta tämä ei tietenkään koske.
Steilacoom on edelleen mun testilistan ykkönen, vaikka luultavasti jääkin vähän rullaavuudessa esim. Gravel Grinder Prolle. Laitoin Vredesteinin Aventurat kokeeksi tilaukseen. Ja Ramblerin ja suhteen mulla on vielä aukko sivistyksessä.
https://gravelcyclist.com/videos/mee...dden-reviewed/
Uusi versio GK:sta tiedossa.
Mutta vieläkään ei väriltään miellyttävää sidewallia :(