No onhan se nyt juuri näin! Ja tämä ei ole mielipide vaan fakta.:-)
Printable View
Vahvistus edellisille täältäkin, alusta saakka, siis aina, olen kuunnellut Peterin selostamana matsit, vain lyhyt notkahdus tykkäykseen jossain kohtaa, kun oli väliin samojen juttujen toistelua havaittanissa.
Mukavakin tuohon selostukseen on ollut samaistua, kun tietää miten banaanikäyttöistä ja pyörällä studioon tyylillä homma hoituu, ilo kuunnella edelleen, mutta entäs sitten, jos joskus päättyy!
Ainakin mulla onnistui pari viikkoa sitten samaa ihmeteltyäni niin, että kun telkkari ja känny on yhdistettynä samaan kodin wlan verkkoon, kännystä ohjelman pyöriessä klikkasin kuvan ylänurkasta jako-kuvaketta (neliö jonka alakulmassa kulmittain pari viivaa) ja siitä sitten näkyvästä vaihtiehdosta valitsin telkkarin. Mutta mun telkkarissa on sisäänrakennettuna chromecast tv. Jos sulla ei ole? Silloin sen voi ostaa erikseen kuten yllä mainittiin.
edit. mutta siis samalla tavalla kuin youtuben jako ja se sulla tais toimia...
Tosin joskus se jakonappi ei eurosportplayerissa ole heti näkyvissä syystä jota en tiedä. Ipadilla taas en saa jaettua Airplaylla vaan jaan senkin kautta chromella ymmärtääkseni. Ipadin näytöllä näkyy kaksi eri logoa josta valita mutta tosiaan omenan oman merkin jako ei tunnu pelittävän mutta mun tapauksessa ei onneksi haittaa kun tuo toinen toimii.
Selostuksesta. Mulla oli vuosi taukoa Eurosportista. Nyt kun palasin pari viikkoa sitten, niin ilo oli kuulla jälleen Seliniä. Sama vika vähän kuin osalla, että jossain vaiheessa samojen sanontojen toistuminen jo vähän häiritsi. Tai myönnettäköön että hieman myös suun maiskuttelu :)
Mulla ongelma ollut myös se, että muutama vakioasiantuntija ärsyttää. Kananen ja Roponen. Paras kombo on Selin x2.
Nyt playeria käyttäessä Baskimaata on tullut kuunneltua myös englanniksi. Ihan ok mutta joutuu keskittymään jotta pysyy mukana. Silleen että puuhailee muuta ja telkkari on taustalla auki ei kisassa pysy yhtään messissä.
Eilen taisi olla sitten Matti Heikkinen selostamassa. Eikai se sentään se hiihtäjä ole? Ei kuulostanut tutulta. Hanhenpääjuttu pisti korvaan minullakin kun se alkoi tulemaan uudestaan. Kerta tai lyhyempi ytimekkäämpi maininta olis riittänyt. Menköön kiinnostuneet katsomaan tubesta. Muutoin ei sellaista erityisen ärsyttävää onneksi heti tullut selostuksesta esiin ettei häntä voisi sietää ja lähetyksiä katsoa.
Selinit yhdessä hyvin kuunneltavissa, junior paras kommentaattori seniorin lisäksi.
No joitakin vuosia sitten ilmeisesti heitä pitkästyttävässä tosi pitkässä selostuksessa rupesivat keskenään vitsailemaan ja nauramaa toistensa vitseille ja vielä useina päivinä.
Se näiden matsien seuraamisessa onkin miellyttävää ettei tarvitse tuijotta ruutua kaiken aikaa pysyäkseen mukana, kun pitkiä ovat nuo päivittäiset ajot penkkipyöräilijällekin.
On kuitenkin sanottava että Peter Selin on parhaimmillaan silloin kun hänen apunaan on esimerkiksi Kimmo Kananen.
Itse seurasin kuluneen viikon Baskimaan ympäriajoa vaihdellen ruotsinkielistä ja englanninkielistä selostusta.
Ruotsiksi selostajana ei ollut parivaljakko Roberto Vacchi ja Anders Adamson jolla riittää niin innostusta, eläytymistä, lajituntemusta kuin kykyä analysoida kisatapahtumia vaan hieman vaisumpi tyyppi jonka nimen olen missannut. Mutta selvin ero tuli nimenomaan siitä että maantiepyöräilyn selostaminen yksinään on helkutin vaikea homma - ja että selostamisessa tärkeintä on sittenkin sellainen ehkä jopa synnynnäinen lahja joka jollain on ja joltain toiselta puuttuu.
Englanniksi selostuksesta vastasi kaksikko Carlton Kirby ja Brian Smith. Ensimmäinen kompastuskivi minulle katsojana oli tietysti se että kesti jonkin aikaa ennenkuin oppi tunnistamaan oudosti äännettyjä ajajien nimiä, mutta seuraava olikin jo kertaluokkaa pahempi: Carlton Kirby jolla kyllä on kyky tuottaa sujuvaa tekstiä mutta myös kyky innostua omista sanoistaan ja eläytyä omaan näkemykseensä niin vahvasti että missaa sen mitä todella tapahtuu. En ihmettele yhtään miksi hänet koetaan tavattoman rasittavaksi ja häntä jopa inhotaan niin paljon että kerätään nimiä ja vaaditaan jotain toista tilalle. Brian Smith tosin pelasti nyt paljon asiantuntemuksellaan.
Näillä suomalaisilla Selinin tuuraajilla voi olla ongelmana että he ovat kuunnelleet Seliniä niin sanotusti lapsesta asti ja - halusivatpa sitä tai eivät - he selostaessaan matkivat tai yrittävät esittää Seliniä. Toisin sanoen he ovat vain Selinin huonoja kopioita. Ainakin siihen asti että löytävät oman tapansa selostaa (mikä ei ole maailman helpoin temppu).
(Huom! Ylläoleva arvio perustuu hyvin lyhyeen kertakuunteluun ja sitä on pidettävä äärimmäisen subjektiivisena.)
No, Eurosportilla on nyt parhaat mahdolliset suomalaiset selostajat.
Seliniä ei voita kukaan, mutta ei minua hanhet häirinneet. Tosin kuulin jutun vain kerran, kun katselin nauhoituksen pikakelaillen.
Ja Kimmo Kananen on paras kommentaattori, hän lähtee sopivasti mukaan Selinin tarinointiinkin. :)
Mutta siis eikai Peter nyt lopettanut sentään vaan mukaan on vain otettu jo uutta polvea sisäänajoon???
Ei varmaankaan ole lopettanut, apupoika Heikkinen vaan selostaa välillä pienempiä kisoja.
Varmaan ihan hyvä jakaa töitä muiden selostajien kanssa niin ehtii paremmin keskittymään omiin selostuksiin ja saamaan niistä enemmän materiaalia irti. Matti Heikkiselläkin voisi useammin olla joku asiantuntija kommentaattori kaverina, en ainakaan muista että kovinkaan montaa kertaa olisi ketään ollut.
Niin siis heikkisen ongelmana on juurikin tuo, että kisan kannalta moni ratkaiseva liike jää huomaamatta. Aivan sama juttu ollut jo monessa aiemmassa kisassa.
Innostuuu niistä omista hanhigoogletuksistaan ja kisa jää sivuun.
Selinillä nämä historiatiedot tulee muistista. Myös lajituntemus on 100x parempi.
Itsekin katsoin Baskimaan ympäriajon englanninkielisellä selostuksella, koska A) tulee ilman mainoskatkoja playerin kautta B) en oikein pidä Matti Heikkisen selostuksesta.
OT: Hieno kilpailu oli!
Ihastuttiko vai vihastuttiko Carlton Kirby?:rolleyes:
PS Unohdin Sean Kellyn, jonka kommentointia olen joskus kuunnellut. Aksenttiin oli korvalla pientä totuttelemista, mutta pian huomasi että tämä kaveri kyllä tietää mistä puhuu.
PPS Eurosportin ohjelmatiedoista en ole onnistunut löytämään tietoja siitä kuka tai ketkä milläkin kielellä jotain tulevaa kisaa selostavat. Selviäähän se sitten kun rupeaa katselemaan, mutta olisihan se niin sanotusti kiva tietää.
Siellä englanninkielisellä puolella on nykyään myös GCN tyyppejä, että ne saattaa vaihtaa selostajia/kommentaattoreita lennosta pidemmillä etapeilla/kisoissa.
Kirbyn juttuja ei kannata kuunnella, niitä mille se itse aina nauraa. Muuten menettelee.
Heikkisestä voi vielä tulla selostaja koska Mikko Hannulastakin on lopulta tullut...
Kimmo -koko aika- Kananen. Yksi maneeri pois niin kiitettävä tulee.
Playeriin olen kyllä ollut tosi tyytyväinen mitä nyt tämän kevään kisat katsellut. Parasta on se että voi aloittaa katsomaan liveä vähän vaikka myöhemmin ja kelailla sinne kohtaan kun alkaa tapahtua.
Matti Heikkisellä on pitkä tie päästä lajiasiantuntemuksessa ykkösselostajalta vaadittavalle tasolle. Toivottavasti kehitystä tapahtuu, ja ehkä tosiaan asiantuntijoiden kanssa selostaminen nostaisi tasoa.
Tosin Toni Roposta ei pitäisi koskaan päästää kommentoimaan pyöräilyä. Konfidenssi 100 ja lajitietous 0 on todella rasittava yhdistelmä. Täysin järjettömiä väitteitä esitetään absoluuttisina totuuksina.
Kananenhan on aivan loistava. Kovin harvalta löytyy tietämystä noin paljoa kisaamisesta.
Näyttää siltä, että jengi on hemmoteltu pilalle kun tämmöisistä jaksetaan kitistä. (Tosin sama virsi se on muissakin tv-lajeissa.) Fillaripuolella on menty toodella pitkälle niistä ajoista kun koko kisakausi tiivistyi Jukka Pakkasen kolmeminuuttiseen raporttiin Girosta Urheiluruudussa.
Mielenkiintoinen asenne, josta on varmasti iloa elämässä noin yleensä.
Selostaako Roponen vielä eurosportilla?
Eihän se ole vähään aikaan Eurosportilla äänessä ollut, koska Denverin yliopisto on riittävän kaukana €S:n selostuskopista, mutta nyt kun se aloittaa ensi kuussa Tanhuvaaran toimarina niin riski nousee sille, että Selin sen kutsuu keikalle.
Perun puheitani Kanasesta. Tai siis taisin sanoa ettei hän ihan suosikeitani ole mutta nyt Girossa on ollut ihan hyvä kaveri Peterille. Toki myös nuorempi Selin.
Mutta nyt piti tulla avautumaan playerista. Eilistä aika-ajoa aloin katsomaan ja Jarkko Niemisen tennisselostusta tulee äänien osalta. Englanniksi jos vaihtaa tulee pyöräilyä.
Aiempina päivinä tullut tennistä tai tennismainoksia ainakin niiden 2 tunnin koosteiden seassa site, että kuva pysyy pyöräilyssä mutta ikään kuin mainoskatkon verran eli jonkun minuutin aina välissä tulee mainosten äänimaailmoita. Hetken päästä Selin palaa ääneen ja toivottaa tervetulleeksi takaisin. Eli mainoskatkolta paluu kyllä mutta kuva oli pysynyt pyöräilyssä. Se on tietty ihan positiivista:)
Nyt kun olen seurannut tämän vuotista Ranskan ympäriajoa ja välillä näytetään Sir Bradley Wigginsiä kommentoimassa niin tekeekö Eurosport etikettivirheen kun kuvaruudussa lukee pelkästään Bradley Wiggins eikä Sir Bradley Wiggins vai mitenkä tuota Sir sanaa käytetään aateloitujen kohdalla.
Lähdin katsomaan mitä Eurosport 2 kanavalta tulee, näyttää olevan miesten rantalentistä. Hetken ihmettelin mitäs molemmat Selinit sitä selostaa ja selostuksesta kuuluu ikään kuin eivät haluaisi päästä irti pyöräilystä edes rantalentiksen selostuksessa. No, selostus onkin miesten maantiekisasta joka on liitetty rantalentikseen, kieltämättä varsin koominen tapaus.
Vettä sataa meillä ja Pariisin maratoonia tässä seuraan sivusilmällä, on surkeata kuvan ohjausta, on mitä sattuu, samoin kahden selostajan suomenkielinen selostus.
Ei kokonaan Eurosportin syytä, mutta kuitenkin.
Ammattilaisten kisakausi alkamassa ja minulla telkkarissa Eurosport-kanavat välillä katoaa kokonaan, ilmaantuu takaisin silloin kun huvittaa, onko jollain ollut vastaavaa?
Antenni, CI+-kortinlukija, kortti, tilaus voimassa ja maksettu. Telkku kai 6-7v vanha ja kortti+lukija sama verran. Virtojen poisto, kortin irrotus ja kanavahaut testattu mutta ei ne auta aina.
Uusi telkkari vai uusi kortti ensimmäiseksi apuun?
Laita ESplayer tai gcn. Esplayeristä näkee myös tuon GCN striimin, jossa ei ole lainkaan mainoksia. Aika kaameaa olisi ajatella klassikoiden katselua mainosten kanssa.
GCN oli jotenkin kökkö viime kesän GT:eissä, pitkä viive liveen ja lähetyksessä kuva/ääni epäsynkassa.
Eurosport Playeria tulee käytettyä satunnaisesti mutta katson mieluummin suoraan telkusta.
^ Useiden määräaikaisten kokeilujen jälkeen palasin takaisin perinteiseen töllömoodiin.
Meille kun tulee kaapelia pitkin niin TV kuin nettikin, on töllömoodi hyvin toimiva.
Antennipuolelta ei omaa kokemusta ollenkaan, mutta Dna hubi eräällä tuttavallani, vähän vielä hankalassa paikassa mäen takana, kaukana tukiasemasta ja toimii sekin langattoman modeemi/reitittimen välityksellä telkkuun ja nettiin muutoinkin, tarttee vielä iänikuisen antennin jotta kaikki peruskanavatkin saa.
Tältä tuttavaltani käytiin kerimässä yllättäen vanha lankapuhelinverkko pois, jonka kautta oli netti ja telkkariinkin ohjelmaa tullut monia vuosia.
Palaa käpy. Esplayerista on kadonnut chromecast nappi androidissa. Näkyykö nappia muilla? Youtubesta tuo edelleen näyttää löytyvän.
Tirreno Adriaticon maanantaina lähetystä suomeksi selostanut viljelee joka väliin sanaa "tietenkin". Usein silloinkin asia ei ole millään muotoa "tietenkin" tyyppinen.
Paaton, mulla on playerin tunnukset android kännykän osalta unohduksissa mutta ipad on sisäänkirjautuneena. Siinä on chromecast nappi tallessa jolla kuvan android-telkkariin siirrän. En siis käytä pädillä airplayta siirtoon (koska en ole saanut sitä toimimaan).
Yritin sählätä tuota chromecastia pidempäänkin, mutta ei vaan löydy. Ei löydy areenasta tai ruudustakaan. Onkohan jotain muuttunut tämän osalta?
Mulla toimi tänään Androidista ES Chromecastilla mutta eilen vaati Chromecastin bootin ennenkuin lähti pelaamaan. Eilenkin tosin Chromecast löytyi mutta ei lähtenyt toistamaan. Onko sulla ihan perus reitittimen wlan? Mulla on wlan repeater laajentamassa kantamaa ja jotkut laitteet ei löydy jos kännykkä ja laite on eri kautta wlanissa.
Kotipaikalla vierailemassa. Normaali wlan reititin on ja uudehko lg:n tv.
Tosiaan kännykän youtubessa chromecast toimii ongelmitta. Esplayerista puuttuu vain tuo chromecast ikoni. Mielestäni se siellä aiemmin oli.
Juu, heikkisen selostuksessa ei ole mitään tolkkua. Mutta kyllä selinkin kaipaisi enemmän kisoista tietävää kommentaattoria kaverikseen.
GCN:llä en kyllä kamalasti arvosta näitä walesin? murteella puhuvia kommentaattoreita. Viimeksi vanhempi mies oli takuulla ammattilainen, mutta kun ei tuosta vaan ymmärtänyt kuin muutaman sanan sieltä täältä.
Yritin Eurosport playerilta katsoa Milano-Torinon loppua, mutta eipä tuosta tullut oikein mitään. Applen laitteilla kuva hyppi n. 30 sek. välein kohtaan 21,8 km ja pysähtyi siihen, Selinin selostus ilmeisesti tuli kutakuinkin reaaliajassa. Sonyn Android-TV:n appi jumittui totaalisesti. Nyt tuleva Nokere Koerse näkyy hyvin. Mistähän tuollainenkin nyt sitten johtui?