kuulostaa hyvältä, I'm in! :)
Printable View
En ymmärrä mitä negatiivista jotenkin yllättäen tapahtuu jos Alppu ajelee kisoissa ja voittaakin vielä ja sitten laitetaan pannaan. Siis siihen verrattuna ettei ajaisi. Ymmärtäisin jos valittaisit siitä että sponsorit vetäytyvät koska Riis päästää kundin ajamaan (mutta näinhän ei tapahtunut). Jotenkin tämä logiikka ei nyt avaudu, vaikka ehkäpä sitä voi olettaa että sponssit tyypillisellä tekopyhyydellä ottavat kaiken irti näkyvyydestä nyt ja sitten hurskaina hylkäävät tiimin jälkeenpäin.
Meni tosin tuo ylempikin viesti ohi mutta tsemppiä vain kaikille.
Boonenin kohdalla kyse oli nimenomaan siitä, että ASO halusi estää Tompan osallistumisen "imagosyistä". Asia meni CAS:iin, joka ratkaisi casen Boonenin eduksi juuri ennen Touria 2009. Prudhomme ymmärsi Boonen-casen jälkeen olla puuttumatta yksittäisiin ajajiin ja Vino polki oikeutetusti Ranskan ympäriajossa.
En edes muista, milloin Ranskan ympäriajon järjestäjät olisivat saaneet estettyä yksittäisen ajajan osallistumisen Touriin. Kokonaisten tallien blokkaamisessa on onnistuttu (lue: Saeco 1990-luvun lopulla, Saeco 2002, Domina Vacanze 2003, Astana 2008, Saunier Duval 2009).
Saxo Bank sai juuri kaksi kohtalaisen merkittävää sponssia lisää. Ainakaan vielä (kun AC-casen kohtalo on tuntematon) rahalliset tukijat eivät ole häipyneet. Riisin tiimin kaksi tärkeintä tukijaa - Saxo Bank ja SunGard - ilmoittivat jo AC:n käryn tultua julki, että he jatkavat joka tapauksessa sponsseina.
Jos pelkästä d-näkökulmasta katsoo, niin ammattilaispyöräilyn seuraaminen olisi kannattanut lopettaa jo 1998.
Mitä sponsoreihin tulee, niin Paul Kimmage kertoo kirjassaan Rough Ride, että Festinan myynti itse asiassa kasvoi Festina-skandaalin jälkeen.
Mun mielestä Contadorin pitää saada osallistua kisoihin niin kauan kun käsittely on kesken. Ihan vain normaalin oikeuskäsityksen mukaan ajaja on syytön niin kauan kun on tuomittu syylliseksi. Mutta jos (ja toivottavasti kun) positiivinen tuomio tulee PITÄÄ tuomion alkaa siitä päivästä kun CAS saa päätöksensä tehtyä eikä siitä päivästä kun ensimmäinen positiivinen testi on otettu. Nythän tuo nykyiseen malliin menee niin että Alppu menettää viime vuodin Tourin, tämän vuoden Giron ja Tourin voitot ja on valmiina starttaamaan ensi vuoden Vueltaan. Eli kilpailukieltoa alle vuosi.
Yksi asia on varma eli Alppu on tämän hetken kovin etappiajaja ja muut tulee kaukana perästä. Mutta on mun mielestä myös kaksinaamaisin näillä lopetan jos tulee tuomio lausunnoillaan. Bassolle vielä taannehtivasti hattua, ilman käryä dopingtuomio ja panna, joka istuttiin kiltisti ja sen jälkeen jalat puhuvat.
Kons Hamppaa, mitäpä tässä muutakaan on käytettävissä kuin mutua. Kukaan ei tunnu tietävän missä mennään ja mitä Pihvi-Pedrolle pitäisi tehdä, hidalgo tietysti käyttää tilanteen hyväkseen ja jatkaa ajamista... ja voitaa. Tämä voittaminen juuri onkin ongelmallista pyöräilyä fanittavan näkökulmasta, mitään ongelmaa ei olisi jos AC olisi sijalla 3kymmentä jne. Mutta tällainen ylivoima (tempossa taisi olla 2-3sek/km II sijoittuneeseen) laittaa vannoutuneimmankin fanin epäilemään filunkia... ja koko hommasta menee maku, kuten petri ok tuossa edellä toteaa niin asian voi laskea viestikertymistä. Vetoon ylläpitämälle noAC tuloslistukselle on perusteet... sinä tilanne onkin aika jännä.
Riisin taktiikasta voi olla montaa mieltä. Moraalisessa mielessä AC ajattaminen on arsesta mutta taloudellisessa mielessä ehkä kannattavaa, AC:n julkisuusarvo on valtava... ja tämä kärynkäsittely vain lisää näkyvyyttä. Mainonnassahan ei enimmäkseen ole suurtakaan väliä sillä millä tavalla näkyvyyttä saadaan, pääasia että näkyvyyttä tulee... siis vähän sama juttu kuin päättömässä irtiotossa, kiinni tulee ajetuksi mutta pääasia että sponsorin nimi näkyy ruudussa mahdollisimman paljon. En myöskään usko että AC:n mahdollinen käry syöksisi Saxoa mihinkään taloudelliseen ahdinkoon... ainakaan pitkäksi ajaksi, seuraavalla kaudella olisi alla uusi sponssi ja päällä eriväriset paidat.
Minolen edelleen sitä mieltä että loogisesti ajatellen on huomattavasti todennäköisempää että doupista epäilty kaveri ajaa puhtaampana kuin koskaan. Eli selitys ylivoimalle ei ole se, että Alppu satsittelee ja muut eivät (:rolleyes:) vaan se, että kaikki käyttävät vähemmän ja Alppu nyt sattuu olemaan Maailman Paras GC-Pyöräilijä™.
Mielenkiintoista on sinällään se että Contador "kärähti" ympäriajossa jossa oli kaikken vähiten ylivoimanen ja jossa herran esitykset olivat kaikken lähinnä normaali huippumiesten esityksiä..
En usko että se kleni on se millä se pyörä saadaan kulkee niin kovaa. Oliko se nyt niin että toi kleni olis jäänny vereen jota otettu talteen harjoittelukaudella. Ja sit ympäriajon aikana tuutattu suoneen? Vai onko jotain parempia teorioita jo olemassa?
Ymmärrän hyvin niitä joita ottaa päähän. Meinasin itsekin avautua asiasta ennen Giron alkua.
Mutta eikö tilanne olisi toinen, jos Espanjan liitto olisi ollut ryhdikäs ja pistänyt AC:n pannaan? Nyt AC olisi kilpailukiellossa ja yrittäisi purkaa sitä valittamalla CAS:iin? Ei minua pänni niinkään AC:n tai Riisin toiminta kuin se, että heitä paapotaan ja suojellaan.
Omituistahan tuo CASin toiminnan hitaus on, ei oikein sovi oikeustajuun. Mutta ennustanpa kuitenkin, että kun Alpu voittaa Giro-Touri tuplan niin päätös tulee olemaan vapauttava. Mitäpä sitä puhdasta miestä vainoamaan - pirun hispanjoolo pihvinkasvattajat kun sotkivat pihvin (tai latasivat autossa vanhaa verta)
Contadorin lakimiehet hoitavat homman niin, että Conta pääsee ajamaan vielä Vueltan ennen CAS:n päätöstä.
Toisaalta UCI:llä on ihan omat ongelmansa oman talon sisällä. Mm. tuosta WorldTour/ProTour-lisenssihässäkästä ei tahdo ottaa mitään selvää. Voisit pykälämestarina tehdä selkoa meille, onko WT/PT-lisenssin myötämisperusteisiin tulossa muutoksia kaudeksi 2012->. Kiitos.
Tarkoituksella tai ei, niin Alberto on ottanut Lancelta vapaaksi jääneen pelotonin päällikön paikan. Mitä olen artikkeleita Albertosta lukenut vuosien varrelta, niin hän saattaa ihan oikeasti olla mukava kaveri ja käyttäytyä noin ihan luonnollisesti. Ajaa kuin suuri mestari: antaa jalkojen puhua, ei kritisoi faneja vaikka hänelle buuataan, eikä lannista heikompia kilpakumppaneitaan. Talven ajan olin Alberton suhteen tuuliajolla, kun en tiennyt pitäisikö fanittaa enää vai ei, mutta nyt olen taas varma.
Mielummin kirjanpitäjä, kuin mikromanageeraava pikkuhitleri...
Kyllähän AC jakaa mielipiteitä kuten tälläkin lastulla kirjoitetusta voi havaita. Hans on vähän samoilla linjoilla kuin moni muukin, kerran kun käryää niin se on hyvin pitkälti "goodbye". Niin monta käryä on käynyt ja monta selitystä kuultu että nykyään rupeaa kyllä tökkimään jos tyyppi edes rupeaa haisemaan palaneelle.
Petrin tapaan pettymys oli kova kun AC rupesi tuoksumaan, myös Hans uskoi että uudella pyöräilijä sukupolvella olisi puhtaat jauhot pussissa... mutta mitä vielä, piti perkele mennä syömään sitä pihvilihaa.
Hans on nyt kahden vaiheilla koko pro-pyöräilyn seuraamisen suhteen, vasurilla olen vilkuillut kuinka pihviliha-parodia ja muut doping kähminnät etenee... vielä kun joku yhtä ylivoimainen (esmes FC) kärähtää niin eiköhän se ole Hansin osalta siinä... ryhdyn ehkä seuraamaan kotimaista hiihtoa - sen puhtaampaa urheilumuotoa ei taida tällä erää löytyä mistään - näytöt (menestys) puhuvat puolestaan...
Oma polttavin intoni on kadonnut Girosta juuri sen takia, että a) Contador on mukana b) Contadorin ylivoima on samaa luokkaa kuin Armstrongilla c) Contador tappoi kaiken jännityksen jo 9. etapilla = a) + b) + c) = tulee kirjoitettua vähemmän itse kilpailusta. Toki olen seurannut kaikki etapit ja iloinnut senkin edestä mm. Van Clercqin, Gadretin, Rujanon, Antonin, Nieven ja Tiralongon etappivoitoista.
Kaikki liian ylivoimaiset voisi laittaa pannaan, tulisi jännempiä kisoja.
Tai mitäs jos otettaisiin Ajelu Autojen Ajo Sarjasta mallia ja lisättäisiin aina kärkimiesten fillareihin painoa?
Systeemin vika.
Jos sanktiot saataisiin käytäntöön nopeasti ja kärynneet lusimaan, tällaista tilannetta ei syntyisi kuin nyt. Klentador voisi palata lusimisen jälkeen takaisin ja sen jäkeen pulinat pois. Eihän tämmöistä pelleilyä jaksa kukaan..
Itse olen tuon tämän vuoden Giron kattonut vaaleanpunaisten lasien läpi. Ne päässä voi katsoa telkkaria näkemättä AC:ta, onhan sitä muidenkin ajamista kiva katella. Puuttuu vaan ne keltaiset lasit Touria varten, vaikka mistä sen tietää jos AC:llä olisikin heikompi meno siellä.
Tämä ON hyvä väännös!
Joku tuossa valitteli kun katsojat paikanpäällä ottavat kantaa juoksemalla "Klentadorin" perässä ison piikin kanssa tai pihvi ongen nokassa. Hans on sitä mielipuolta että tällainen tuomitseminen on juuri sellainen uhka joka pelottaa ajajia ehkä enemmän kuin virallinen tuomio... jonka saaminen näyttää olevan vaikeaa. Hienoa että sivistysvaltioissa on mielipiteen ilmaisuoikeus.
Jos joku jää kiinni aineista, vaikkakin vain vähän, ja vielä muovipussijäämistä, niin oliko ne lehmät syöneet myös muovipusseja?
Ja toisaalta jotkut eivät ole jääneet kiinni mistään, mutta suuri joukko vielä 10 vuotta myöhemmin kertoilee huhupuheita ja tarinoita douppaamisesta...
Kumpi on siis jäänyt kiinni dopingista?
Ja kumpi on lynkattu?
Samaa mieltä, on mennyt Giron seuraamisesta maku kun Conta on kuin ei mitään olisi tapahtunut eli ajaa loistavasti, mutta onko se 2. sija se voittaja kuitenkin kun Clentador saa tuomionsa. Saxolla lienee varaa siihen, että Conta tekisi tunnustuksen ja saisi taas positiivisen karman pyöräilyyn....
hatuttaa tämä urheilupoliittinen jahkaaminen .... nahkea ja viileä keli ulkona, mutta lähden lenkille :cool:
JT
Luulis Scarponilla olevan kiire tänään ITT:ssä, voi olla kyse Giron voitosta. toisaalta, eihän se sama ole voittaa oikeuskäsittelyn jälkeen kuin ajamalla.
Pez Cycling News kiteyttää asian hyvin alla olevan kuvan kuvatekstissä.
http://www.pezcyclingnews.com/photos...1st20-phil.jpg
Klentadorin ja muiden mahdollisten vilpintekijöiden juridinen syyllisyys on eri asia kuin suuren yleisön antama julkinen tuomio. Juridisesti syytetty on syyllinen vasta kun "tuomiovalta" tekee päätöksen asiasta, tämän päätöksen saaminen kestää varsin usein aika kauan, suuri yleisö sen sijaan tuomitsee aika nopeasti. Tähän sillä on täysi oikeus, suuri yleisö maksaa viulut ja se saa myös soittaa sitä.
Tässä ja monessa muusta vastaavasta asiasta voidaan olla ainakin kahta mieltä ja jokaisen pitää saada vapaasti antaa oman tuomionsa. Mielenkiintoista julkisessa tuomiossa on se että se tuppaa pysymään oli virallinen tuomio mitä vain. Tämä on yksi lainkäytön perusprinsiippi, julkinen mielipide muokkaa virallista tuomiota, jos näin ei tapahdu niin ao. tuomiovalta menettää merkityksensä... pyöräilyssä on nyt vaarana käydä juuri näin...
Ei mulla ainakaan mene maku ammattipyöräilyn seuraamisesta, mutta ei näitä girotourvueltoja kykene katsomaan enää millään. Tai Touria tulee varmaan katseltua sivusilmällä.
Ja douppi ei näytä fanien kiinnostusta vievän. Kisoissa on entistä enemmän katsojia reitin varrella ja jotkut dorkat tapittavat postimerkin kokoista pätkivää lähetystä tietokoneelta.
Itse tutustuin ammattilaispyöräilyyn Saksassa asuessa 90-luvun lopulla, silloinhan se hype nousi Saksassa (ja varmaan Ostmarkissa siinä sivussa) pitkälti Jan Ullrichista. Sittemmin Ullrichin kuntokäyrä laski ja käryt tuli huumeista ja doupeista, mutta eiköhän mielenkiinnon väheneminen heillä johdu ihan vaan siitä ettei enää ole sellaista GT-voitoista taistelevaa oman maan miestä. Doping on hyvä tekosyy, mutta turha kuvitella että saksalaiset olisivat jotenkin oleellisesti dopingkriittisempiä kuin perinteiset pyöräilymaat.
Olen ajat sitten sisäistänyt sen faktan että huipputason pyöräily on hienojen douppaajien hieno dopinglaji, minua vaan henk. koht. v***ttaa tällaiset Contador-tapaukset joissa käsittelyä siirretään ties miten pitkälle ja kisojen tulokset on jossain ihmeellisessä välitilassa. Selvät säännöt ja järjelliset käsittelyajat kehiin, Contador pihalle ja kahden vuoden päästä tervetuloa takaisin.
Oma suhtautumiseni Contadoriin on liikkunut jotakuinkin samoja polkuja, joskaan fanittamisesta en omalla kohdallani ole kyse. Musta on aika hienoa, että Contador pääsi mukaan tähän kisaan ja mielestäni tässä todisti olevansa aivan ylivoimainen kuljettaja. Noihin doping-syytöksiin en ota kantaa. Oudolta tosin tuntuu täällä voimakkaasti valloillaan oleva lynkkausmentaliteetti.
Tervehdys hyvät foorumilaiset!
Olen seurannut ammattipyöräilyä aktiivisesti 1990-luvun puolivälistä lähtien ja tätä foorumia jo pitkään lukenut. Nyt kuitenkin sain vasta aikaiseksi tänne liittyä ja alkaa ehkäpä myös ajatuksiani julkistamaan.
Täytyy sanoa omasta puolestani, että täysin käsittämätöntä tämä lynkkausmeininki täällä. Giron tuloksiakin julkistettiin ilman Contadoria?!? Conador saa tällä hetkellä ajaa ja piste sille. Käry tai ei, niin osoitti olevansa aivan ylivoimainen polkija tällä hetkellä. Tervetuloa mun puolesta vaan Touriin, mikäli järjestäjät ja päättäjät niin antavat.
Itse olen suuri kestävyysurheilufani. Pyöräily on vaan viime vuosina joutunut käsittämättömän mustamaalaamisen kohteeksi, vaikka pitkiä kärylistoja olisi toki lueteltavissa myös muistakin kestävyyslajeista. Sinisilmäisyyden olen lopettanut jo ajat sitten ja tullut seuraavaan tulokseen: jos haluat seurata ammattiurheilua ilman dopingia, niin sen seuraaminen täytyisi yksinkertaisesti lopettaa. Aivan ihme meininkiä ja käsittämättömiin mittasuhteisiin on täällä mennyt tämä käryistä meuhkaaminen. Mielipiteensä toki kullakin ja tässä oli omani.
Saksassa etenkin media on ottanut aika mustaavan linjan, Ulle ajettiin ihan Pantani-ilmiön partaalle eikä Klöden puhu tiedotusvälineille...
No joo. sanonpa vaan, että hetki sitten oli aika kun 100m maailmanennätys oli 9.84, sitten jossain välissä voitettiin mm-kulta 10.05 tms (Kim Collins?) ja nyt ei saa edes mitalia 9.75 ajoilla.
Näyttää olevan hyvää vuosikertaa, edes Ben Johnson ei aineineen olis lähelläkään mitalia.