Minä sujautin telttapatjan suikaleen Brooksin alle. Ei pääse rapa, ja kylmänä vuodenaikana lämmittää takamusta.
Printable View
Minä sujautin telttapatjan suikaleen Brooksin alle. Ei pääse rapa, ja kylmänä vuodenaikana lämmittää takamusta.
Mitäs Brookseja teillä on maastossa käytössä? Onko tuo satulan leveydestä annettu mitta nahan "pituus" reunasta reunaan?
B17 Aged läskissä, hyvä satula kyseiseen tarkoitukseen, mutta narisee ärsyttävästi jostakin.
Cambium c17 läskissä ja ei välitä mudasta tahi vedestä. Toimii , ainakin miulla.
Brookseissa annettu leveys on satulan todellinen leveys. Nahkasatuloissa tärkeämpi mitta on efektiivinen leveys eli ns. istumapinta-ala. Brookseissa teräsrungon välinen alue on noin 3cm kapeampi kuin itse satulan oikea leveys. Eli B17 on noin 14cm istumapinta-alaa. Lisäkomplikaationa istuinluita ei voi katsoa nahkasatulalle keskeltä istuinluuta keskelle istuinluuta vaan oikea mitta on ulkoreunasta ulkoreunaan eli istuinluut c-c plus 2-3cm. Näinollen maksimi istuinluiden leveys c-c joka esim. B17 mahtuu on 11-12cm eli aika pirun kapea. Mulla istuinluut on 13.5cm eli ei toivoakaan normibrooksin päälle
Liki samaa mittaa tälläkin, eli aika leveää sohvaa etsiskelen. Mulla onkin krirteerinä, että 135-140mm pitää olla tasaista alustaa mihin perseensä junttaa.
Minkähänlainen tekele tää Bilteman "Brooks" on? http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...an-2000038075/
En tiedä Bilteman satulasta tarkemmin, mutta kovin samanlainen on kuin Motonetistä löytyvä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/38512...-satula-ruskea
Tuollaisen ostin varapyörään joku aika sitten ja ei valittamista ole siitä ainakaan löytynyt.
Eihän toi siis ole brooks vaan san marco rolls kopio. Muovisatula jossa pehmusteet ja nahka päällä. Ei jännitettyä nahkaa nähnykhään
Cambium C17 satula testiajossa. Illalla ajettu eka testilenkki ja on tuo hyvä satula. Flite max joutaa roskiin..
Ero Brooks Cambiun C17 ja Selle max fliten välillä on huikea. Brooksille 100-0. Tänään duunissa pyöritelin max fliteä käsissä ja hämmästyin, kun satulakiskojen takapään kiinnityksen ja satulan rungon välin on rakennettu about 6mm väli joka toimi joustona. Mätin välin täyteen Sika221 massaa. Huomenna flite takas kiinni ja kokeilen mikä on ero. ihan vielä en Booksia tilaa..
Toki itsellä ei kummoisia satulaongelmia oo mutta lähisukulaisella siitä eestä. Kareisen pyöräkaupasta Imatralta hommasin varuiksi Pro Turnix jotain halkiosatulan. En ois ikuna uskonut mutta näyttäisi olevan hänen peffalleen oikein hyvä. Jouduin isänä tuumaamaan jotta olet löytänyt vähiten huonon penkin, siitä vaan kilsoja keräämään. Takalisto tottuu.
Näkyy olevan 142 mm leveä, paketista päätellen, oma käsitys on että kohtuudella leveä ja pyöreähkö profiili satulassa on hyvä. Tää halkiosatulan toimivuus oli mulle ylläri. Tullut isäänsä muttei ole käynyt eturauhassyöpäleikkausta. En minä muuta.
Pulkkiselta peritty SQLab 611 Active, tjsp, on nyt vuoden verran ollut käytössä niin mulla kuin kolmella muulla, voin oman ja muitten persuuksien mitä olen kuullut kokemuksella kertoa että varsinainen kauhistus.Imo.
Mahtaako joku tietää mikä satula Suomen Urheilupyörän oman merkin maastureiden SUP Raceline on? Eilisellä koeajolla se vaikutti omalle hanurille alustavasti sopivalta. Joku satula pitää per heti ostaa, kun 7e hintainen lempparisatulani on vääntynyt vinoksi, eikä pyörän mukana tullut Selle X1 vieläkään sovi minulle. Käyn toki SUP:ssa utelemassa suoraa ostomahdollisuutta jahka ennätän.
^Näyttää eniten SDG Dusterilta. Saattaa olla kopio tai OEM modaus, paha sanoa kun valmistajankin rinnakkaisversioita on erilaisia.
Tänä kesänä olen etsinyt itselleni sopivampaa satulaa maantielle. Brooks swift tuntui ihan hyvältä, ajoin mm. Turku touring 300 sillä, ja ei valittamista, ihan loppumatkasta joutui muutaman kerran vähän keventelemään ja ajamaan putkelta tasaisellakin. Suurin miinus Brooksille tuli kuitenkin 4 h. lenkillä sateessa. Vettä tuli kyllä reippaasti koko ajan eikä minulla ollut minkäänlaista lokasuojaa mukana, Brooks venyi ja muutti muotoaan aika pahasti, oli kerran rasvattu käyttöönoton yhteydessä.
Nyt viimeisin satula kokeilussa on ollut Selle SMP Drakon 138 leveenä, kilometrejä on kertynyt n. 500 ja tuntuu tällä hetkelle olevan todella mukavan tuntuinen penkki. Ulkonäkö on kyllä melko erikoinen, mutta sille lienee syynsä, ainakin tuntuisi toimivan minun kohdalla.
http://www.sellesmp.com/smp4bike/en/drakon
Mitäs fillari-raatti sanoo tästä satulasta, onko asento liian pervo? Tuo on ainoa asento jonka löysin sopivana. Yleensä ongelmana on se, että kun satulaa nostaa "normaaliin" asentoon, niin mulla valuu perse eteen ja päädyn korjailemaan asentoani koko ajan. Liekö liian pehmeä satula? Toinen vaihtoehto on, että nivuset tai/ja perse puutuu jos istuinluita "laske".
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...c3&oe=58B145BA
Onko raadin mielipiteellä jotain väliä, jos tässä yksittäistapauksessa tuo satulan asento toimii? Itsestään selvästi satula ei näytä olevan lähellä suositusta, veikkaanpa että raadin mielipide on yleisen suosituksen mukainen.
^^Mitäs siinä jos tykkää eikä paikat valita. Olet siinä onnellisessa asemassa, että olet löytänyt hyvä asennon istuimellesi. Monet etsivät vuosikymmeniä siinä onnistumatta. Alamäkikuskit usein ajelee satula tuolla tavoin yläviistossa, liekö alamäessä helpompaa pitää pyörää kontrollissa. Yleensä tällä porukalla satula on kyllä melko alhaalla. Muuan ylämäkikuski ajelee satula tällee (ja ihan hyvin on tuloksista päätellen toiminut):
https://www.stevehoggbikefitting.com...ulhavy-mtb.jpg
30 vuotta sitten Brooks oli oikeinkin hyvä valinta; nykyään tuntuivat kokeillessa "oudoilta".
Kokeilin San Marcon Regalia, ei hyvä; Alesta Chargen Spoon, oho! tässäpä hyvä jakkara.
Tuolla eturauhanen ja pukamatkin kulkevat vanhuksen matkassa valittamatta, jopa vaipoitta.
Perskohtaisia asioitahan nämä ovat, piti tuostakin nokkaa vähän laskea.
Onko kokemusta nuista charge spoonin eri kankaista? Mikähän nuista ois paras. On tommosta farkku ja nahka tyyppistä
Keinoeläin materiaalina vaikuttaa kelpoisalta, minulla musta, poika halusi ruskean.
Rouva ajelee valkoisella. Noista kankaan mallisista ei valitettavasti kokemuksia.
Ai niin, nykyiset vaikuttavat "pehmeämmin" topatuilta vanhempiin verrattuna.
Tuollaisen Sport-satulan kävin hakemassa ja koeajoin tänään, ihan ok, sellainen silikooni-pehmeä: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...la-2000038074/
Onhan noissa satuloiden valitsemisessa ja säätämisessä se pirumainen puoli, että aamulla mikä tahansa tuntuu hyvälle, mutta tunnin polkaisun jälkeen alkaa vasta tuntumaan. Ja sitten kun asentoa vaihtaa, niin mikä tahansa uusi asento tuntuu hetken aikaa paremmalle, kuin edellinen. Mä ajan edelleen avaimet mukana että kesken lenkin voi kokeilla ja säätää yms.
Ai että, kun on virkistävää lukea kerrankin samansuuntaisia ajatuksia pyöräilyhousujen toppauksista.
http://www.cobbcycling.com/womens-sh...y-cobb-shorts/
Voisiko joku mitata SQlab 611 nokan leveyden? Vaikka 5 cm:n kohdalta kärjestä? Ja onko leveys leveimmästä kohdasta sama kuin ilmoitettu?
Voi olla, että sijaintisi polkimiin nähden on väärä. Kastatko varpaitasi ajaessasi? Voi olla, että sen seurauksena vedät itseäsi eteenpäin. Joka tapauksessa minun mielestäni ajoasentosi on väärä tarkoittaen, että satulan paikkasi (pituus tai korkeus tai molemmat) on väärä muuhun nähden, jos kaipaat satulan nokkaa pitämään itseäsi paikallaan. Eli vaikka olet satulaa ilmeisesti jo vaihtanut, niin tutkipa vähän sitä satulan paikkaasi, joka on toki jo voinut muuttua erilaisella satulalla.
Mä löysin itseni sunnuntaiaamuna kello seitsemän mittaamasta satulan leveyttä: vanhan (ei-aktiivinen, ei-Ergowave) 611:n nokan leveys on mainitulta kohdalta melko tarkkaan 45 mm. Leveimmältä kohdalta 13 cm leveäksi ilmoitettu satula on jotain väliltä 144-145 mm, mutta SQlabhan kertoo ilmoittavansa todellisen leveyden (jota en ruvennut mittaamaan koska mittaustapa pitäisi kai ensin sopia).
Mä en lopettanut lukemista kohdassa jossa vertailukohdaksi asetettiin "bulky diaper shorts", mutta olisin voinut ja olisi ehkä pitänytkin. Kyllä sanoja osataan oman tuotteen markkinoimiseksi pyörittää ja selitykset ovat ihan vakuuttavia eivätkä kaikki pointit ole välttämättä roskaa, mutta koko asetelman tarkoituksenhakuisuus paistaa läpi niin että puistattaa.
Huonosti istuva säämiskä on huono, on se ohut tai paksu. Liian isot tai liian pienet housut tekevät hyvästäkin säämiskästä huonon. Paksu moniosainen säämiskä ei ole sen hankaavampi, hiostavampi tai hautovampi kuin ohutkaan. Jne. Mutta ohutkin voi olla hyvä, se on kieltämättä totta.
Kiitos vaivannäöstä. Oletko ihan varma, että se on 130 millin malli? Voisiko se kuitenkin olla 140 mm? Ero tuntuu aika hurjalta. Toki jos siinä ei ole kaareutuvaa osaa enää mitattu, mutta liekö mittaustapaa jossain vaiheessa muutettu. Jotenkin tuntuu, että ei se ennen ollut noin.
Yritän löytää saman levyistä kuin nyt minulla on, mutta hankalaksi menee, jos tuo ilmoitettu mitta ei täsmää kovin hyvin. Kaiken huipuksi näitä versioita on näistä nykyisin puolen tusinaa ja ylikin. Hankala tietää, kun noista ei oikein eroja aina ole kovin selvästi ilmoitettu.
Mulla on 140 leveä 611 active. Mittasin todellisen leveyden työntömitalla ja se on 149mm. SQLabin ilmoittamassa mitassa on siis jätetty nuo kaareutuvat osat pois. Satulan kärjen leveys 5cm nokasta on 40mm. 10cm nokasta 43mm.
On tämä vaikeaa. Nykyinen "611-kopio" on 15,5 cm leveä. En tiedä, mikä tämä sitten on. Onko tämä 14 vai 15? Nokka tuntuisi olevan samaa tasoa. Näitä on vain niin älyttömän monta versiota, että ei näitä erota toisistaan. Huonompaan nämä näyttävät menevän. Nuo Ergowave-mallit ovat leveämpiä nokasta. En tykkää yhtään. Sitten monissa versioissa on turhia saumoja ja muuta kuviointia, jotka ovat aina riski ylimääräiselle hiertämiselle.
Työntömitalla mitattu lukema on aivan varmasti luotettavampi kuin minun.
SQlabin ilmoittama leveys käy ilmi satulan takaosaan oikealle puolelle ommellusta logolapusta (kunhan se on säilynyt tallella).
(SQlab kehuu kovasti omaa todellisen leveyden konseptiaan ja esittelee sivuillaan mittaustavan https://www.sq-lab.com/images/sqlab/...te-2015-US.JPG mutta ei tosiaan taida kertoa ainakaan ihan suoraan ovatko sen ilmoittamat leveydet juuri näitä todellisia leveyksiä - vai sittenkin jotain muuta.)
Jostain kumman syystä 611 Ergowave on nokaltaan ilmoitettu 49 milliä leveäksi. Kapeampaa kaipaava voi silloin ehkä valita vanhan mallin (jota on vielä kaupan) tai 612 Ergowaven joka on ilmoitettu nokaltaan 45 milliä leveäksi.
Kun minulla on nyt se Lidlin kopio, ei aito, niin ei tähän ole merkitty leveyttä. Voisin toki mitata istuinluut ja lisätä siihen harkinnanvaraisen luvun, joka olisi luultavasti +2 ja päätyisin luultavasti 15 senttiin, mutta kun tämä nykyinen leveys on käytännössä todettu juuri sopivaksi, niin tuo olisi epävarmempaa. Nyt ajattelin vaihtaa active-malliin. Vanhaa versiota olisin ottamassa, mutta sitä ei taida saada nyt mieleisellä kuosilla. En halua tuollaista, jossa on nokassa tai sivulla tuollaista vähemmän liukkaan näköistä kangasta ja tikkausta. Rumuuden lisäksi mietityttää, että tuollaiset ovat aina yksi riski hankaukselle. Yksi limited edition näyttäisi siltä osin toimivalta, mutta ei siitä limitedista taida olla enää kokoja (SQlabin oma kauppa ei toimita Suomeen) ja muut sopivalla kuosilla ovat ei-active-malleja.
Whiten läskissä täysin sopimaton istuin, joten ostin kokeeksi motonetistä halvan, mutta omasta mielestä hyvännäköisen satulan. Ja täydellisen hyvä onkin, omalle takapuolelle... ei tarvi enää edes pehmusteita ajohousuihin. Cube LTD.n Selle Italia meni myös vaihtoon, joten molemmassa pyörässä nyt tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/3830...D-Premium-Ergo
Hyvä, jos tykkäät, mutta tuollainen on omiaan painamaan pehmyttä kudosta, koska se on pituussuunnassa varsin tasainen ja leveyssuunnassa kaareva. Eli se kiilaa satulan istuinluiden väliin, kun näyttää niin kapealtakin. Nosta nyt ainakin pyllyä riittävän usein satulasta, niin verenkierto pystyy parempana. Mukavaltahan tuollainen voikin tuntua usein, ainakin lyhyemmän aikaa, koska paino jakautuu tasaisesti eli muuallekin kuin istuinluille, mutta verenkierto voi silloin muodostua ongelmaksi ja sitä kautta puutumisen tunne, jos nyt ei kudosten hapensaannista olisikaan huolissaan.
Minä en sillä osastolla halua ottaa riskejä, vaikka ainakin toistaiseksi tutkimusten mukaan vaikutusten pitäisi olla ohimeneviä, mutta en ole ihan varma, millä aikavälillä. Enkä kaipaakaan enää sitä tunnetta, kun satula kiilaa jalkojen väliin. Mutta eipä tämä selvästikään näinkään ole helppoa, kun ei meinaa löytää mieleistä. Nykyinen on kyllä tosi hyvä, aika lähellä täydellistä huomioiden nykykonseptin rajoitukset, mutta jos tuolla keinuntasysteemillä saisi vielä vähän paremman.
Itse ostin kans Whiten läskiin uuden satulan Motonetistä. Selle Italia oli omalle takapuolelle aivan liian kova. Tämän siis ostin ja heti tuli helpompi ajettava pyörästä. https://www.motonet.fi/fi/tuote/380821
Kuinka kauan ajatte kerrallaan noilla motonetin satuloilla? Jos nuo ovat pehmeitä niin ne tuntunevat mukavilta alle tunnin reissuilla mutta itsellä ainakin alkaa lihaksistokin pakaroissa puutumaan moisilla kun ajetaan pidempään (edes 2-3h puhumattakaan pidempään). Oikein omaan ahteriin mitoitetulla kovemmalla satulallahan paino on istuinluilla jotka varmasti kipeytyvät mikäli ei ole tottunut moisella ajeleen.