Mä olen nyt pakkaskauden alettua polkenu tunnin päivittäin, joskus parikin tuntia.. Tuntuu hemmetin hyvältä ja tota on alkanu kroppa ja mieli oikein odottamaan
Printable View
Mä olen nyt pakkaskauden alettua polkenu tunnin päivittäin, joskus parikin tuntia.. Tuntuu hemmetin hyvältä ja tota on alkanu kroppa ja mieli oikein odottamaan
Meitä on moneen junaaan, tai tapoja harrastaa monenlaisia. Tietenkin minullakin on harrastuksia, joita tehdään fiiliksen mukaan. Jos ei huvita, niin sitten ei tehdä. Mutta jos harrastus on jokin, joka vaatii suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä, vaikkapa kestävyyslajit ihan amatööripohjalta, niin silloin suhtautuminen tekemiseen on toinen.
Enkä halua tässä liikaa kestävyyslajeja korostaa. Sama se on vaikka joukkuelajeissakin. Läheskään aina ei tee mieli, kiinnosta tai jaksa lähteä harjoituksiin, mutta jos on sitoutunut joukkueen tekemiseen, niin sinne tulee lähdettyä. Kyllä se palkinto tulee jossain vaiheessa.
jep jep,ppikkup on ihan oikeilla raiteilla.elikkä on hokannu jutun ytimen,ja muutama muukin kirjoittaja.:cool: kauas on pitkä matka mutta perille päästyä on eufoorinen olotila:cool:
Lainaus ENTISELTÄ huippulupaukselta: "Urheilijan pitäisi ymmärtää, että huonona päivänä ei kannata treeneissä lyödä päätään seinään. Mutta kun se halu on kova, on malttia vaikea pitää mukana."
Oma kommentti, joka sekin kyllä lainaus: "Pitää oppia erottamaan laiskuus ja väsymys toisistaan."
Viime talvena (1.10-31.3) tuli 27x kahden tunnin treeni, ja kaiken kaikkiaan traineritreenejä oli 79kpl, pituudeltaan 45min-3h. Silti olen sitä mieltä "väkipakolla" treenaaminen ei kannata. Tilalle lepo. Mutta jos jo pelkästään lepäilee, niin...
Juu näin on. Myös trainerilla treenaaminen on asennekysymys. Jos on jonkinlainen tulos/aika tms. tavoite, niin sitten treenaa. Jos tavoitteena on hupi, niin sitten treenaa sillä mentaliteetillä. Mulla on tavoitteena mennä kesäkuussa pitkää matkaa kovaa (henkilökohtainen eli jollekin mun tavoitevauhti on kruisailua) fillarilla. Sitä varten joutuu myös treenaamaan pitkään ja kovaa fillarilla. Ulkona ei maantiepyörällä oikein pysty, joten sitten sisällä trainerin päällä.
Vetäsin eilen 3 h 20 minuuttia trainerilla ja tämä sisälsi 2x10min n. 90-95% FTP:stä ja 30 min 85-90% vedon. Muuten pk:ta +90 kadenssilla. Mielenkiinto hommaan säilyy mulla siten, että harjoitus on strukturoitu.
Mä oon lisännyt motivaatiota ja parantanut asennettani lisäleluilla ;) Eli mulla on ollut jo muutamia vuosia Tacxin Fortius käytössä ja se kytkettynä PC:hen (Versio 3.8) eli Real Life Videot + muut virtuaalireitit. Nyt tämän talven "uutuutena" halusin löytää jotain joka saisi mut raahautumaan satulan vielä useammin ja pidemmäksi aikaa kuin ennen, koska kesällä pitäisi lähteä ruattiin järveä kiertämään. Sitten löysin netistä Tour de Francen GPS reitin (tai oikeastaan reitit) etappi etapilta ja täytyy sanoa, että homma on mahdottoman mukavasti addiktoivaa! Vielä kun tuossa 3.8 versiossa toimii Google plug-in hyvin niin 2-3 tuntia menee helposti ilman, että tulee minkäänlaisia ahdistuksia! :cool: Suosittelen kaikille, joilta tarvittava infra löytyy!
Ostin joulukuussa Fortiuksen ja treeniohjelmana on Tacx Trainer Software 2.0.5 joka toimii minun kannettavalla ilman päivityksiä ihan hyvin mutta päivitykset aiheuttaa ongelmia. Mutta Fortius on ehdottomasti parempi traineri kuin mitä vanha Tacx Basic. Uusi Tacx Trainer Software 4 kiinnostaisi mutta se tietäisi samalla uuden tietokoneen ostoa. Ainakin esittelyvideolla uudet virtuaalireitit näyttää hienoilta.
Mä oon kanssa kuolannut tuota 4versiota, mutta kun just puol vuotta sitten hankin 3sen ja päivitin tietokoneen... Sem verran oli startti vaikeuksia, loppujen lopuksi Polarin USB-lukijan yhteensopivuuden kanssa, että päätin siirtää nelsen hankinnan ensi syksyyn. Mutta mikäli joku sen päivittää niin olisi kiva kuulla kokemuksia :)
Sinä voit quotettaa vaikka mitä ENTISTEN huippulupausten heittoja mutta en missään nimessä allekirjoita noita sun sanojas. Niikun joku tossa ylempää mainitsikin niin kestävyysurheilussa tunnit on sen verran korkeella (mikäli haluaa menestyä edes jollain tasolla) niin treenaminen ei todellakaan ole aina mukavaa, useimmiten kyllä. Tulee sinne lenkille siitä huolimatta aina lähdettyä.
:) Te ette nyt ollenkaan erota toisistaan kahta asiaa. En kai minäkään odota että treeneissä aina olisi "mukavaa" mutta minun mielestäni on kaksi eri asiaa vetää treeni läpi
A: "Väkipakolla". Silloin kun pitäisi levätä.
B: Tehdä treeni silloin kun laiskottaa.
Tapauksessa B minä teen treenin.
Se on vaan hyvä että TE teette myös tapauksessa A.
Niin, ja se entinen huippulupaus, olisi voinut olla nykyinen huippu jos olisi tehnyt ennen niin kuin itse nykyään opettaa... Mutta, jättäkää te vaan tarvittava lepo pois, se sopii mulle. Sijoituskin voi nousta...:)
Vuosia sitten minäkin tein ja ajattelin niin kuin te. Sitten opin.
Jos pitää kiireen ym. vuoksi jättää yksi väliin:
-treeni
-lepo
-hyvä ravinto
Väliin jää se treeni.
Mä en usko että väkipakolla tehty tuottaa muuta kuin jorman otsaan, tokihan siinä kroppa tekee työtä mutta fiilis kärsii väkisin suorittamisesta niin se on mun mielestä hemmetin iso miinus .. ennemmin vähän harmemmin, ja hyvällä fiiliksellä kuin päivittäin ja väkisin.
Tosin mun näkemys pohjautuu ihan mukavuus harrastamisen tuottamiin kokemuksiin, toki jos touhua reenaa oikein vakavasti niin silloin pitää nautinnollisuudesta pystyä tinkimään.
Sitten on vielä tämä xD
http://img440.imageshack.us/img440/2962/motiv.png
Ainiin oli mulla asiaakin: Kontin printteri-tuubi on kestänyt aika hyvin!
Todennäköisesti suurin osa teistä kuitenkin treenaa aina samalla teholla, ei kovaa eikä hiljaa. Siis tuo reipas. Siis kesän vauhdiksi muutettuna, aina 30km/h. Ensimmäinen vauhdinnosto 58+km/h pudottaa, ja pukuhuoneessa nähdään... :)
Jeps...mä treenaan talvella trainerilla aika pitkälle aina samaa tai melkein samaa vauhtia jos lämmittelyt, palauttelut ja jäähdyttelyt jättää pois laskuista. Enkä heilu kovin kauaa peesissä kun vauhti nostetaan 6-kymppiin. Lepään taatusti riittävästi, kalusto alkaa olemaan ihan ok, mutta silti ahdistaa jos joutuu ajomiesten kanssa baanalle.
Tosin silloin ennen vanhaan olisi varmaan ollut parempi pitää se pari lepopäivää per viikko ja treenata vähän kovemmilla tehoilla.
Trainerilla ajamisesta puheenollen. Taidan painella tonne kellarin puolelle.
On ihan ok vetää itsensä fyysisen (tai käytännössä 90-prosenttisesti henkisen) uupumuksen tuolle puolelle, vaikka kroppa ja pää käskee lopettamaan, eikä muutenkaan tekisi mieli. Mutta emme kait mekään niin typeriä ole, että omaa kehoa ei kuitenkin kuunneltaisi. Jos on levättävä, niin silloin on levättävä.
Tietenkin omaa palautumistaan (hyvä indikaattori on leposyke) on tarkkailtava, jos tosissaan treenaa. Jos olo muuttuu treenikertojen myötä vain uupuneemmaksi ja tehot laskee laskemistaan, niin senhän pitäisi olla viimeinen merkki sille, että kohta tarttis vähän höllätä.
Puhut fiksuja. Mielestäni on suth hälyyttävää, kuinka moni tämänkin foorumin "harrastajista" valittaa ylikunnon oireista tai miettii, miten saisi sen parin tunnin treenin mahdutettua johonkin rakoon duunipäivän ja keskiyön välissä. Ei sitä kultaista ja kivistä keskitietä ole helppo löytää, varsinkin jos harjoittelee vielä tavoitteellisesti ja tietää, kuinka kiire syö nopeasti pois sen rakennetun kunnon ja kuinka paljon treeniohjelma ottaa takapakkia. Mutta pahemmin se takapakkia ottaa, jos ei osaa levätä tarpeeksi. Olisihan se vähän liian helppoa, jos eniten treenaava olisi aina se paras, vai kuis?
Loppujen lopuksi ei sitä kuitenkaan ole helppo huomata milloin sitä muuttuu tunnollisesta treeniohjelman toteuttajasta kaivamaan itsellensä syvempää kuoppaa. Innostuksen keskellä väsymys voi olla vaikea huomata, ja valitettavasti monelle meistä väsymys on enemmän tai vähemmän pysyvä olotila ja treenit tuntuu sitä hetkellisesti jopa poistavan, vaikka loppupeleissä kuormitus kasvaisikin.
Omaa talven rulla- ja traineritreenaamista on helpottanut paljon se, että etukäteen katsoo viikkoa ja pitää kiinni siitä, että tietty treeni ajetaan tietyllä rasitustasolla ja pidetään kiinni teemasta. Jos ajetaan palauttavaa, niin sitten oikeasti vain palauttavilla wateilla, tai muutama herättelyspurtti mukaan. Kovan treenin voi toki tarvittaessa muuttaa löysemmäksi, jos tuntuukin, että muun elämän stressi puskee päälle ja jalat jää junnaamaan kauas siitä mikä oli tarkoitus. Mieluummin lepää ylimääräisen päivän ja tekee sen fiksun kovan treenin sitten toisena päivänä levänneenä. Olen myös oppinut, että joskus päikkärit on fiksumpi tapa viettää se vapaa iltapäivätunti, kuin päivän kolmas treeni...
Oman kropan oppii usein tuntemaan vain oman kantapään kautta. Itse viihdyn talvisin (suksien, uinnin ja punttisalin) lisäksi hyvin trainerin ja rullien päällä, enkä ole koskaan mieltänyt sitä huonoksi tai epämieluisaksi (toisin kuin esim. ulkona pakkasessa fillaroinnin). Pitkät treenit usein yhdistelmänä, esim. loppu- ja alkuverrat rullilla ja välissä pari tuntia tacxilla.
Miten nuo Tacx:in tietokonepäivitykset menevät?
Voiko esimerkiksi Flow:n liittää koneeseen ja ostaa pelkän softan, jos tuo multiplayer hössötys ei kertakaikkiaan kiinnosta? Vai onko pakko ostaa toi sikahintainen multiplayer päivitys?
Juha tuossa yllä on varmasti oikeassa liittyen siihen mitä tarvitset Flow kanssa.
Joten vastaan kysynykseen kuten mä sen ymmärsin eli Tacx "virtuaali" softien kanssa ei tarvitse olla aktiivista multiplayer tunnksia ja kuukausittaisia (tai vuosittaisia) maksuja, vaan videoita ja gepsireittejä + niitä muita vastus/syke/ym. harjoitteita voi tehdä ihan issekseen... Näin mäkin toimin eli en ole lähtenyt mukaan niin multiplayer "kimppa-ajoihin" :o vaan ajelen suomalaisittain yksin sivussa ;)
Flow tarvitsee tietokoneliitäntää varten myös Tacxin USB interfacen esim T1925 (tai T1915 ei win64 koneisiin)
Kerkesinkin tutustua aiheeseen, sen jälkeen kun tuon Flown perusversion kävin ostamassa. :D
Tietokonepäivitys jääköön ensi talveksi tai sitten hankin sen kesällä jos näkyy halvalla.
Ei täällä sentää hernettä nenään tarvi vetää jos joku ei oo samaa mieltä sun kanssas tai muutenkaan ruveta viisastelemaan :)
Eikä kukaan missään kohtaa väittänyt että treenejä tehtäis "levon kustannuksella". Tuokin on niin henkilöstä riippuvaa miten noita lepopäiviä tarvitsee tottakai. Mutta se siitä offtopicista.
ONtopic, tulipa ajeltua trainerilla tänää puoltoista tuntia, jee.
TrainerRoad on uusinut sivustonsa: hyvältä näyttää.
www.trainerroad.com
Mielenkiintoisia Tabata-tyyppisiä treenejä tullut läjä. Ei kyllä taitais meikäläisen alla pysyä tacxi pystyssä (vaikka potkua ei paljon olekaan).
"here are 4 sets of 4-minute Tabata repeats consisting of 20-second sprints followed by only 10-second recoveries; 8-minute rests between sets"
"3x12-minute sets of 50 seconds all-out + 50 seconds of rest -- 4 minutes of recovery between each set of intervals"
Maksimisykkeet jo kun lukee noita xD
Yksikin 4 min setti tabataa on aika raakaa peliä ja jos vetää neljä settiä, niin on todennäköisesti tehnyt ekat kolme settiä liian kevyesti. Alkuperäinen tabata-protokolla taitaa olla 20 s max työ/10 s lepo toistoa niin kauan kuin kierrokset pysyvät yli 85...ja sitten koittaa olla oksentamatta itsensä päälle.
Laittakaas vinkkiä, mikä traineri kannattaa hankkia ~200€ hintaluokassa. Olen todella huono ulkolajien talviharrastaja ja tarkoitus olisi pitää trainerilla peruskuntoa yllä, treeni pari viikossa. Katson paljon jalkapalloa tölsystä, joten hoituisi tuo siinä sivussa.
Näitä malleja olen katsellut:
http://www.bike-discount.de/shop/k10...9/magneto.html
http://www.bike-discount.de/shop/k10...910/fluid.html
http://www.bike-discount.de/shop/k10...lue-t1856.html
http://www.bike-discount.de/shop/k10...letrainer.html
http://fi.rosebikes.eu/tuote/xtreme-...rive/aid:23840
Kaikki varmaan kiinnittyvät normaaliin maantiepyörän pikalinkkuun ongelmitta? Kannattaako hankkia trainer-rengas tai halpa maantierengas vai kuluuko kumi miten paljon?
^
1. Osta heti kerrasta kunnollinen, jos ostat huonon et sillä viitsi ajaa. Signature Tampereelta ainakin myy Cycleopsia. Parempia Tacxeja saa kaikista isommista pyöräkaupoista
2. Maantierengas kuluu heti pilalle trainerissa, joten käytetty rengas tai trainerirengas käyttöön
3. Jos aiot oikeasti ajaa niin tärkeimmät ostokriteerit ovat tuntuma ja ääni ks tämä ketju aiemmin
Jari
Kauhian kummallinen väite :O Mulla on Tacx satori, mikä ei ole "kunnollinen", mutta kyllä sillä kolme talvea on jo tullut ajettua :) Ei ole paras, eikä kallein, mutta parempi kuin ei mitään :) Se 400-800 trainer ei ole pakollinen, jotta talviharjoitella.
-Perttu
^Ei tosiaankaan ole pakollinen. Kummasti vaan motivaatiota lisää kun varusteet on hyvät ja jos vetää kerran viikossa pitkän (2-3h) PK reenin trainerilla. Mutta kiva saada jotain dataakin harjoittelusta, vaikka teho. Traineri kun on mitä parhain väline oman kunnon testaamiseen. En ole kokeillut tuota Satoria mutta sekin maksanee jo 300€, ison valmistajan tuote tuossa hintaluokassa ei varmaankaan enää ole kovin huono?
Jari
Mulla Tacxin cosmos ja moottorijarru on siinä mielessä mukava että se poistaa rullan ja renkaan välisen kitkan niin että ajaminen tuntuu luonnollisemmalta. Ts. jos lopetat polkemisen hetkeksi jatkaa pyörä rullaamista niinkuin maantielläkin eikä ajaminen oo kuin suossa ajais.
Mut on tuossakin kaikkia bugeja ja joskus hyvä treeni katkeaa kesken kaiken eikä sitä pääse aloittamaan uudelleen keskeltä.
Plussaa on netistä löytyvät vuoristoklassikot ja muut harjoitukset. Ja oikeasti tuollanen automaatti vastuksen säätyminen on ainakin itselle se must juttu kun ei kertakaikkiaan voi bluffata.
Hyvillä kamoilla on usein hauskempi harrastaa ja hyvät kamat osoittavat hyvyytensä jo alle 2-3 tunnissa. Toisaalta mikään traineri ei tee 2-3 tunnin traineri-pk:sta mukavaa.
Satori maksaa 149€ esim. Bike-Discountissa.
Mua ei nyt niin kiinnosta nuo datat, ihan kuntoilun kannalta olen hankkimassa. Ja ettei kevään ekat ulkolenkit olisi ihan niin tuskallisia. Budjetti olisi mielellään tuo n. 200€, vähän voi venyä, jos sattuu vaikka olemaan joku selvästi parempi malli tarjouksessa tai perustellusti joku hieman kalliimpi on parempi hankinta.
Mitään monen tunnin rullailuja en ajatellutkaan harrastaa, tunti korkeintaan kaksi kerralla.
Näistä mahdollisesti toinen:
http://www.bike-discount.de/shop/k10...gneto-pro.html
http://www.bike-discount.de/shop/k10...gotrainer.html
Trainerilla ajo ei ainakaan minulle ole koskaan mitään herkkua. Talvella on pakko harrastaa muitakin lajeja aerobisen kunnon ylläpitämiseksi. Aika harvan pää kestää kovin monta viikkoharjoitusta treinerilla, joten kaikki mahdollinen virike on tarpeen. Minä ainakin alan aika nopeasti kaivata jotain numerotietoa miten mennään, edes nopeus. Kokemukseni mukaan pelkkä syke ei oikein riitä kunnei liikuta mihinkään.
Jos se treineri pitää kovaa ääntä ei pysty seuraamaan esim televisiota ja muut samassa talossa olevat alkavat aika pian napista metelistä. Joka tapauksessa trainerilla on parasta ajaa jossain viileämmässä ja erillisessä tilassa. Jos ajellaan huoneenlämmössä hyvä puhallin on tarpeen ja silti hikoilu aiheutaa omat haittansa.
Jari
Tähän väliin voisi mainostaa taas Trainerroadia, joka "tekee" trainerista tehomittarin, sisältää erilaisia harjoituksia sun muuta. Viime talvena auttoi treenamisessa ja pystyy katsomaan koneelta elokuvia tai muuta samalla.
http://www.trainerroad.com/