Harkitsen, että syksyn kurakeleille tulee toinen pata, jossa saa olla halvempaa ja "valkoista" vahaa. Näkee sitten, miten muoto muuttuu. Ja mitä sinne pohjalle kertyy, jos kertyy.
Harkitsen, että syksyn kurakeleille tulee toinen pata, jossa saa olla halvempaa ja "valkoista" vahaa. Näkee sitten, miten muoto muuttuu. Ja mitä sinne pohjalle kertyy, jos kertyy.
Tarviiko olla toinen pata? Itsellä on haudutuspata, jonka täytän ajan säästämiseksi vedenkeittimessä kiehautetulla vedellä. Tähän veteen laitan yläpäästä auki olevaan vakuumipussiin jähmettyneen vahaklöntin ja pussin sisälle yhden tahi useamman ketjun painoksi. Sitten odotellaan. Siinä vaiheessa kun kun möltti on sulanut, ja ketjut uponneet pussin pohjalle, käännetään tehot pois ja odotetaan tovi että lämpötila laskee ja vaha alkaa muuttumaan vähemmän juoksevaksi ja ketjut voi nostaa pussista pois. Samaan pataan menee tarvittaessa useampikin vakuumipussi vahoineen, jos haluaa erotella "maasto" ja "maantie" vahat erikseen. Kun vahat on vakuumipussissa, varovaisella käytöllä pataa voi käyttää vaikka heti perään ruuanlaittoon. Pussissa ei tarvitse olla kovinkaan suurta vahapalloa, jotta sillä saa ketjut kauttaaltaan upoksiin. Ja läpinäkyvän pussin pohjan läpi on helppo nähdä paljonko roskaa ketjuista irtoaa, ja vaikka veistellä pahiten kontaminoituneen sakan pois ennen seuraavaa keitosta.
^epäilen, että vesihaude jättää vahan vähän kylmäksi.
https://www.gigantti.fi/product/kodi...5570-56/463055
Tommonen pata on hyvä ollut. Saa monesta kaupasta.
Ihan en nyt ymmärrä, miten muovipussissa vesihauteessa olevan vahan lämpötila eroaisi veden lämpötilasta, Tuskin tuollainen haudekattila pelkkää vahaa juuri kuumemmaksi padassa paljaana olevaa vahaa lämmittää, kuin vesihaudetta? Mikä on sitten on liian kylmä lämpö parafiinille?
Moltenin ohjeissa sanotaan että pitää ketjun ja vahan lämmetä yhdessä 93°C asti.
Mun puuilon padalla pääsee kyllä tuohon. Aikaa siihen menee, mutta ajatus taitaa ollakin että ketjukin lämpenee.
Mää kanssa mietin tuommoista, mutta lähikaupat myi eioota.
Tuolla omatekoisella noin 20min-80°c ja ketjut kylpyyn ja siitä 15-20min lämpö oli jotain 95°c.
https://www.tokmanni.fi/keittolevy-1...-6419860159461
Ja halpa teflonkattila. Vaha lämpiää sinne 90 asteeseen noin 5 minuutissa.
Mietin tuotakin vaihtoehtoa, ja tallissa voisi levylle olla muutakin käyttöä, mutta onpahan vaha astia mikä ei voi ylikuumentua.
Rexiä laitettu nyt osaan ketjuista toista kierrosta ja täytyy myöntää, että kertaalleen vahatun ketjun puhdistus on naurettavan helppoa. UÄ-pesuri +60 asteeseen ja kerran porisuttaa niin on valmista. Gravelissa yksi vahauskerta kesti helposti 300km ja taidan seuraavan vielä kokeilumielessä venyttää pidemmäksi.
Kokeilin niin, että seassa ehkä 10-20ml Motoxin tehopesua / litra ja pelkällä vedellä. Lopputulos molemmilla oli silmämääräisesti sama.
Muutama hyväksi koettu keino saada ketju puhtaaksi ennen uppovahausta:
Pintaan pinttyneen asfalttipölyn saa hyvin irti vetämällä ketjua muutaman kierroksen karhunkielen läpi kuuman veden alla, saa ketjusta kiiltävän hetkessä.
Keittämisen jälkeen jättää hieman kiehuvaa vettä kattilaan ja ravistaa kattilaa voimakkaasti pitämällä kannesta kiinni, irtoaa todella paljon lisäroskaa ketjun sisältä. Ravistuksen voi vielä toistaa puhtaalla kuumalla vedellä.
Ultraäänipesuri varmaan hoitaisi homman paremmin mutta ainakin vähentynyt vahan pohjaan painuva roska näillä.
Tuli vähän reilu satsi 1000g parafiinia Sinellistä, 100g PTFE, 20g Molybdensulfidea ja 20g Tungstensulfidea. Ajattelin tehdä osasta kun tuli reilusti wet lubea ja dry lube. Wet lube tehdään parafiiniöljyyn, mutta mihin Dry Lube ohennetaan? Videolla mainitaan Naphtha, mutta mitä tuo on suomeksi? Retkikeitin bensaa? Pienkone bensaa vai mineraalitärpättiä?. Tikkurilla olisi myös maalinohenne https://tuotearkisto.tikkurila.fi/am...60.19503.shtml . Ketjut olen pessyt ultraäänipesurilla mikä on puhtaalla vedellä täytetty. Ketjut laitan bensalla täytettyyn lasipurkkiin kansi kiinni ja pesuriin veteen. Jos bensa jämät haluaa pois niin voi pestä lasipurkissa missä on laimennettua rasvanpoistoainetta. Bensa on ylivoimainen pesuaine melkein kaikkeen. Kun käyttää lasipurkkia ei pesurikaan likaannu
Edit: näyttävät köyttävän toisella videolla IPAa. Annostelu on kyllä tarkka että pysyy juoksevana kun jäähtyy.
Brakekleeni on paras ohenne. Sinellin rakeita käyttäen 1/10 osaa rakeita ja loput ohenninta. 1 osa parafiiniölyä lisäksi niin tulee tarttuvampaa
Olin aika skeptinen vahatun ketjun käyttämisestä työmatkapyörässä varsinkin syksyllä, mutta ihan hyvin on toiminut. Noin 600km syksyistä ajoa ja viimein alkoin ketju kitisemään, ei vaha nyt ihan kaikkeen kuitenkaan pysty ja piti ketjua pari kertaa käyttää ultraäänipesurissa kun oli niin paskainen. Ruostetta ei näy lainkaan.
Sama juttu. Oon kyllä tarkkaillu visuaalisesti ja kuuntelen tavallista herkemmin sen ääniä kun täälläkin niin paljon peloteltu sen kestävyydestä syyskeleillä. Mutta eipä toi Silcan tuote ainakaan tunnu mihinkään katoavan.
Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla
Lisätään sen verran että ei oo myöskään tarvinnu ajaa kaatosateessa(pientä sadetta välillä) ja pisimmät lammikotkin onnistunut kiertämään. Mutta kyllä se ketju silti vettä aina saa sen 18km per suunta.
Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla
Se on naftaa, eli yhden vanhan tuotantoprosessin dieseliä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Diesel%C3%B6ljy
Eikös vesihaudekattila ole hyvä sen vuoksi että vahan ja ketjun saa kiehuvassa vedessä melko tarkkaan +100 °C lämpötilaan, jonka pitäisi olla vähintään riittävästi mutta ei kumminkaan liikaa, sillä parafiini sulaa viimeistään +70 °C lämpötilassa. Meinaan, jos vahan pistää suoraan johonkin vanhaan kattilaan, se vaha voi kattilassa lämmetä vahingossa korkeampaankin lämpötilaan, jolloin sitä parafiinia voi sitten levitä ympäristöön. Parafiinin kiehumispiste on jotain yli +370 °C mutta saattaahan sitä haihtua kattilasta hieman matalammassakin lämpötilassa. Vesihauteessa parafiinin haihtumisen ei pitäisi olla mahdollista.
Kuinka hyvin haudutuspussit kestävät kuumaa vettä? Esimerkiksi LDPE kestää +65 °C lämpötilaa rajattomasti ja +90 °C vähän aikaa. Joku muu muovipusseissa käytetty muovi saattaa kestää paremmin. Mutta lasi kestää aivan varmasti. Ehkä ketjun vahauksessa voisi hyödyntää sopivankokoista lasipurkkia.
Mitä jos vahan ja ketjut vetää vakuumipussiin ja siitä vesihauteeseen. Luulis tunkeutuvan joka koloon sitten. :)
Ainakin Kärkkäisellä myytävät vakuumipussit näyttävät olevan polyamidia, ja Wikipedian mukaan polyamidin sulamispiste on vähintään +178 °C, todennäköisemmin +220 °C.
https://www.karkkainen.com/verkkokau...-1416220120304
https://de.wikipedia.org/wiki/Polyamide#Eigenschaften
Tuo bensa purkkiin, ja purkki uä-pesuriin on kyllä mainio idea. Itse olen pessyt uä-pesurissa 3 krt tärpätillä ja sitten 3 krt sinolilla. Puhdasta on tullut, mutten epäile yhtään etteikö bensalla tulisi melkein ekalla valmista.
Pokka ei siis riittänyt kaataa bensaa uä-pesuriin.
Mä olen nyt viimeisimpiä ketjuja pessyt pienkonebensalla purkissa liottamalla ja ravistelemalla lähinnä isoimman tahman irroittamiseksi ja metallisilpun poistamiseksi.
Jos se metallisilppu ei haittaisi, niin ketjuthan voisi käytännössä heittää suoraan vahaan varastorasvat päällä. Vahaamisessa kestäisi hetken tavanomaista pidempään, mutta menee liuotinpesussakin aikansa.
Varastorasva + vaha ei ole hyvä yhdistelmä, se rasva on saatava pois.