Mä voisin kyllä huomenna lähteä Porvooseen... arvelluttaa vain, onko tarkoitus katsoa ajoja tuntikaupalla vaiko pikemmin tavanomaisemman pullakahvipaussin puitteissa?
Printable View
Mä voisin kyllä huomenna lähteä Porvooseen... arvelluttaa vain, onko tarkoitus katsoa ajoja tuntikaupalla vaiko pikemmin tavanomaisemman pullakahvipaussin puitteissa?
Normaali kymppi toimisi muuten ihan hyvin, mutta onkohan se liian aikaista jos mielii nähdä sonnilauman ryntäyksen Porvoon kaupunkikierroksella?
Ymmärsinkö oikein, että Elitessä 11.30 alkaen jauhetaan isoa lenkkiä 126km ja sitten loppuun 28 km sitä pienempää rinkiä? Silloin voisi tähdätä vähän ennen kolmea Porvooseen ja katsoa kisan loput n. puoli tuntia? Lähtöaika Mustavuoresta riippuisi ihan lenkkisuunnitelmasta, mutta itse jauhaisin mieluusti vaikka kolmisen tuntia pohjalle. Muukin kyllä käy.
Olisiko 11.30 sopiva aika Mustavuoresta?
Ainakin mulle sopii.
Selvä, lähtö 11.30 Mustavuoresta.
Katohan! Homma toimii, asiat etenevät ja tulevat valmiiks ilman pitempiä puheitakini, kun oikeat tekijämiehet niihin tarttuvat:)
PS Laitan Garminin näyttöön kellonajan ja ajan vielä varmuudeksi Mustavuoreen suoraan ilman sakkolenkkejä; yhtä palloa luulisin minäkin pystyväni jonglööraamaan.
PPS "Perinteisesti" on ajettu jonkunlainen lenkki alle, katseltu sen verran kuin itse kullakin on mielenkiintoa tai aikaa riittänyt, ja palailtu omaan tahtiin. Tai on ajettu suoraan kisapaikalle, aistittu tunnelmaa ja tavattu tuttuja ja puhuttu pyörää. ja sitten tehty joku lenkki itään tai etelään ja palattu eliitin ratkaisuvaiheita seuraamaan ja palattu sitten suoraan Mustavuoreen, poislukien ne jotka ovat lähteneet kotimatkalle oman aikataulunsa puitteissa. Eli Mustavuoren tyyliin speksit ovat joustaneet lähtijöiden mukaan eikä päin vastoin.
Olipa hieno päivä kilpa-ajoissa! Porvoon ajojen uusi reitti on kirjaimellisesti eeppinen, kuten 90. kerran ajetun klassikkokisan arvolle sopii. Näin kehtaan väittää, vaikka en itse tällä kertaa päässyt tai joutunut pyörän satulaan ollenkaan koko sunnuntaina. Mustavuoren klubi oli kuitenkin vahvasti edustettuna sekä reitillä että reitin varrella.
Ilmoittelenpa tässä nyt, että minulla on kesäkuun loppuun asti tiistai- ja keskiviikkoiltaisin muita velvollisuuksia, joten vielä kolmen viikon ajan minulta jäävät väliin niin tiistai-illan Mustavuori-lenkit kuin muutkin ilta-aikaan sijoittuvat fillaririennot tiistaisin ja keskiviikkoisin. Tämän viikon torstaina todennäköisesti myös, sillä näillä näkymin suuntaan silloin maaseudulle. Mutta viikonlopun pitkähköt lenkit kyllä kiinnostaisivat.
Huomenna tiistainahan ajetaan Bianchi-cupin maantiekilpailu Riihimäellä, joten sekin saattaa verottaa osanottoa. Toivottavasti uusia ja vanhoja mustavuorilaisia olisi silti parkkipaikka ns. mustanaan: näillä lenkeillä ei kysytä paidan väriä eikä kokoa, ja se musta vuorikin on vapaaehtoinen, ulospäin näkymätön osa asustusta.
Kiitokset minunkin puolestani Mustavuoresta matkaan lähteneille, Porvoossa radan varrelta ajoasussa tai melkien tuntemattomaksi tavallisilla vaatteilla namioituneina tavatuilta ja viikonlopun kisatapahtumiin eri roolessa (kilpailijana, juottomiehenä tai huolto-auton kuskina) osallistuneille. Hieno pyöräilypäivä tälläkin kertaa - ja päivä jollainen on vain kerran vuodessa!
Onnittelut omissa tavoitteissaan - olipa se sitten voitto tai kärkisijoitus omassa kategorian lähdössä tai pääjoukon mukana pysyminen luokkaa kovemmassa tai peräti eliitissä - onnistuneille! Ja myös pikaista paranemista ja pyörän ajokuntoon saamista niille jotka epäonnekseen joutuivat osalliseksi lauantaina sattuneisiin kasoihin!
Mustavuoren lenkillä paineltiin suoraan kohti Porvoota - uuteen sileään asfalttiin ei ihan äkkiä kyllästy - ja Pappilanmäelle yhdelle reitin parhaista katselupaikoista. (Tosin ehkä ei ihan suorinta tietä, koska minä jouduin kaupunkisuunnistusvastuuseen.) Välissä käytiin ajamassa välilenkki, joka päätettiin suunnata Kråköhön koska mukana oli (hieman yllättäen) kaksikin sellaista jotka eivät siellä olleet aiemmin käyneetkään. Hienoa seutuahan se on joka kerta, vaikka Brobölentie onkin vuosi vuodelta entistä rupisempi. Vessölandet ja sen mahtavat sivarit - ja hyvällä tuurilla yhtä mahtavat myötätuulet - ja Sondbyn hiekkarannat jätettiin koettavaksi jokin toinen kerta ja palattiin takaisin Pappilanmäelle juuri sopivasti kaupunkikierroksille ja kisan ratkaisuvaiheisiin.
Lopussa kävi kyllä hiukan nolosti kun kaikki eivät maalialueen vilinässä löytäneet toisiaan eli minä onnistuin ajamaan Jernbölentien kautta näkemättä kahvinsa, currykanansa tai mitä lie nauttineita ajokavereita ja syyllistyin sitten siihen että hätäilin ja läksin Pappilanmäeltä kotimatkalle odottamatta sitä viittä minuuttia että muut olisivat tulleet sitä kautta. Mustavuorelaista speksaamattomuutta ja spontaaniutta hyvässä ja pahassa!
(BTW: Pappilanmäellä juttu sujui niin mukavasti että havahduin vasta pienellä viipeellä siihen että kilpailijat olivat jo viimeisellä eli neljännellä kaupunkikierroksella ja ehdin maalisuoralle vasta kun voittaja oli juuri tullut maaliin. Siinä sitten nurmikon kautta maalikaaren suuntaan ajaessani sattuikin tapaus josta ei tässä nyt sen enempää kuin että se taitaa jäädä pyöräilyurani ehdottomaksi huippuhetkeksi. Kerron paremmin sitten joskus kun olen saanut sen puetuksi kertomuksen muotoon ja kun aikaa on kulunut sen verran että kertomus on varmasti yhtä hyvä ellei parempikin kuin tapaus.)
Tämän illan lenkistä: vaikka Trollberga ja bianchicupilaiset ovatkin muualla, kyllä parkkikselle aivan varmasti ilmestyy ajajia! Ja säästähän tulee mitä parhain: lämmin muttei kuuma ja ilmakin on raikkaampaa ja helpompaa hengitää aamuisten (ja jo tervetulleiden) sateiden jälkeen.
J̶a̶ ̶k̶o̶s̶k̶a̶ ̶m̶i̶n̶ä̶k̶i̶n̶ ̶o̶l̶e̶n̶ ̶s̶i̶e̶l̶l̶ä̶,̶ ̶l̶ö̶y̶t̶y̶y̶ ̶t̶a̶r̶v̶i̶t̶t̶a̶e̶s̶s̶a̶ ̶a̶j̶a̶j̶a̶ ̶m̶y̶ö̶s̶ ̶h̶i̶t̶a̶a̶m̶p̶a̶a̶n̶ ̶r̶y̶h̶m̶ä̶ä̶n̶!̶ ̶ Mutta koska itse olen jonkun hemmetin kesäpöpön - tyyppiä both ends burning - kourissa, joudun valitettavasti jättämään tämän lenkin väliin.
^Toivottavasti toivut kesäpöpöstä nopeammin kuin minä pari viikkoa sitten. Itse aion nauttia Helsinki päivästä Kaisaniemen konserteissa.
Tulen tänään Mustavuoren lenkille.
Olisiko Mustavuori-poppoolla (mukaan lukien mahdolliset ja erinomaisen tervetulleet ensikertalaiset) kiinnostusta huomenna pitkähköön Porvoon-suuntaiseen lenkkiin? Olen itse Askolassa ja voisin ajaa teitä vastaan joko Porvooseen tai "puoliväliin" Helsingintietä (joka siellä lännessä tunnetaan myös Uutena Porvoontienä). Ajattelin, että yksi mielenkiintoinen kohde voisi olla Sarvisalo, jolloin mennäänkin jo Loviisan puolelle, ja matkaa tulee suorinta tietä Mustavuoresta Mustavuoreen noin 150 kilometriä. Kahvit ja/tai muut virvokkeet varmaankin Porvoossa, vauhti rauhallinen (pk eli päiväkahvi kanelipullalla, ~30 km/h, piirun verran alle tai päälle)? En ole Sarvisalossa itse käynyt, mutta hyvällä tuurilla saattaisin saada Porvoosta mukaani paikallisen oppaan – vaikka eipä sillä, perille ja takaisin varmasti löydetään muutenkin, etenkin kun uskoisin mies- ja/tai naisvahvuudesta löytyvän kuljettajia, joilla on minua parempi ja laajempi paikallistuntemus of the eastern outskirts of Hellsinki.
Jos sarvisaloon haluaa niin Kabbölestä löytyy rantakahvila. Ei siis tarvitse ajaa takaisin Porvooseen kaffelle. Omat ajot tulevana vknloppuna vielä vähän lyhkäsempiä (Ipalla ymmärtääkseni myös) joten käännyn jo Porvoosta takaisin. Siis jos sinne sarvisaloon menette.
Voidaan minun puolestani ajaa jotain ihan muutakin reittiä ja pistää tämä korvan taakse jotakin tulevaa viikonloppua varten: Horslök tur-retur, 150,6 km.
P.S. No nyt löytyi apua reittisuunnitteluun: kurakartta.net on verraton karttapalvelu, joka kertoo teiden päällysteistä.
Huominen ajo jää minulta max 4 tuntiin. Tarkoitus olla kotona klo 14 mennessä (samoin sunnuntaina).
Café Kabböle Marinan vaihtoehto olisi Isnäsin Cafe&Bar Tirkku, jossa en ole omilla lenkeilläni käynyt mutta jonka kevätrullien ja juustokakun takia tullaan kuulemma "Porvoosta asti":rolleyes: Mustavuoresta lähteville se olisi palatessa noin 90 kilometrin kohdalla.
Teiden puolesta lenkkihän olisi mitä mainioin, mutta voihan sen säästää sellaiseen kertaan kun pitkä lenkki sopii useamman aikatauluun tai kalenteriin.
Oli miten oli, vaivat ovat väistyneet ja pyöräily maistuu, joten olen mukana, on suuntana sitten itä, länsi tai pohjoinen.
Olen lenkin suhteen kaikkiruokainen, kunhan se on vegaanista. Mutta jos idän suunta kaikille maistuu, niin katsotaanko Porvoossa, käännytäänkö kaikki takaisin länteen (tämä pätee myös minuun, sikäli kuin olen ajanut teitä vastaan pitkin Helsingintietä) esimerkiksi Kuninkaantien kautta kiertäen, vai jakaudutaanko kahteen yksikköön (kuten pari viikkoa sitten), joista yksi kaksikko (tai kaksikkoa suurempi yksikkö) kääntyy kannoillaan ja kaukopartio jatkaa idemmäs? Mahdollisuudethan ovat lähes rajattomat.
Saatan tulla letkan jatkoksi taas siitä kaupan pysäkiltä niin kuin viimeksikin.
Ipaa kompaten max 4 tuntia riittää, jos paikalle pääsen......
Lähtisin mielellään houmenna Sarvsalöön, mutta jos matka on muille liian pitkä, voidaan käydä saaressa toinen kerta. Ilman minua sinne ei kuitenkaan saa ajaa.
Mullakin olisi kova polte lähteä mukaan, mutta olen pojan kanssa kaksin koko viikonlopun. Lisäksi vielä jussi ajoi multa tänään jalat alta. Ei oo reilua.
Ajan taas sotungin tempoa yksinäni (tai pienellä porukalla) hetken aikaa ja uskallan vasta sitten tulla ralffia kiusaamaan.
Lyhytversio (jossa Sarvisalo ja Kabböle jätettäisiin toiseen kertaan) Veckjärventietä ja Jakarintietä Tirkkuun olisi lyhimmällä eestaasreitillä 120 km.
Yksi mahdollisuus olisi Veckjärventietä Sannaisiin asti ja sieltä lenkura etelään eli Yliken ja Epoon kautta takaisin Porvooseen.
Yksi mahdollisuus on käydä muistelemassa vasta ajettuja Porvoon Ajoja kaupunki- ja hiekkatiekierrosten verran ja palata Kuninkaantietä. Hinthaarassa on taas avannut ovensa kesäkahvila Ansa&Oiva
Ja yksi mahdollisuus on tietysti pysyä alkuperäisessä pläänissä eli käydä Sarvisalossa niiden ajajien voimin joilla siihen on tilaisuus ja perinteiseen Mustavuoren tapaan jättää muut selviytymään kotiin omin nokkinensa. (Nillle jotka eivät tällä kertaa pääse järkätään sitten sopivampana ajankohtana uusi lenkki.)
Niin tai näin, pidetään simppelinä eli ratkaistaan asia huutoäänestyksellä kunhan on päästy Porvoonjoen tuolle puolelle!
Ajettiin ylläkuvattu lenkki Porvoon Ajojen reitille ja Virtaalan ja Hornhattulan kautta Hinthaaran mainioon ja varmasti kaikille kesäkahviloiden ystäville käymisen arvoiseen kesäkahvilaan. Ensin tosin piti saada Trollberga ymmärtämään että lenkkispeksi oli kerrankin mustavuorelaisittain harvinaislaatuisen selvä ja kiveen hakattu...ja sitten piti selviytyä niistä aina yhtä yllättävistä haasteista joita Porvoo tuntuu asettavan itähelsinkiläisten tielle.
Mutta Mustavuori ei olisi Mustavuori ellei niistä olisi tälläkin kertaa selvitty kenties välillä päätä puistellen mutta aina hymy huulilla. Ei ainakaan minun tarvitse miettiä miksi ajan nimenomaan Mustavuoren lenkkejä enkä niinkään joitain toisia (kenties periaatteessa yhtä hyviä) porukkalenkkejä!
Huomenna todennäköisesti taas jotain aivan muuta, vaikka suunta onkin sama ja takuuvarmasti lenkki ajetaan Mustavuoren malliin.
Kiitos Mustavuoren seurueelle! Mukava reissu jälleen.
Ja +kiitos vielä kun mäkisellä hiekkatiellä Porvoossa ei vaan pystynyt kykenemään muuta kuin sutimaan,
mutta ukot perinteitä kunnioittaen kävivät noukkimassa eksyneen jostakin tienhaarasta teillä tuntemattomilla.
Ansa & Oiva kahvipaikkana mukava katsaus entisajan Suomeen, musiikkia myöten....
Tänään tosiaan ensin kierrettiin Porvoon ajojen kaupunkisyheröt ja Suomenkylän hiekkatieosuus, sitten käännyttiin Kerkkoosta kohti Kuninkaantietä ja käytiin Hinthaaran todella mainiossa kesäkahvila Ansa & Oivassa kahvilla. Suosittelemme poikkeamaan A&O:ssa, mutta varatkaa käteistä mukaan. Hinnat ovat hyvin kohtuulliset, mutta kortti ei vingu. Kiitokset kaikille, erinomainen lenkki taas.
Olisiko huomennakin suoraan itään suuntautuvalle lenkille lähtijöitä? Porvoosta olisi nimittäin tulossa kaveri mukaan. Reittispeksit voidaan minun puolestani huomennakin sovittaa osallistujien aikatauluun ja muihin toivomuksiin.
Kas, väliin ilmestyi pari kommenttia sillä välin kun kirjoitin omaani... Tätä en ihan ymmärtänyt:
Mutta ei se mitään. (Jos kyse oli Kerkkoossa kääntymisestä tai kääntymättä jättämisestä, voin ottaa sählingistä vain osittaisen vastuun, sikäli etten ennen sillan risteystä hoksannut varottaa tulevasta käännöksestä kärkipaikan ottajaa. Minulle tuo speksi oli ihan selvä, sillä taisin sitä itse ehdottaa, tai olla ainakin yksi joka siitä puhui.)Lainaus:
Ensin tosin piti saada Trollberga ymmärtämään että lenkkispeksi oli kerrankin mustavuorelaisittain harvinaislaatuisen selvä ja kiveen hakattu...
Niin siis: mua ei ainakaan haittaa ajaa Porvoon suuntaan. Vielä en ole kyllästynyt uudesta asfaltista. Jos pojat jotain erityistä suunnittelivat loppupalaverissä niin varmaan kertovat.....
Yksi sellainen "Ihanko totta me aiotaan ajaa juuri sen speksin mukaan mitä eilen foorumilla viimeisenä kannatin? Oletteko te nyt todella varmoja ettette sittenkin halua jotain muuta? Kyllä me voidaan vielä muuttaa speksiä!" -henkinen pysähdys mielestäni tehtiin jo ennen kuin oli päästy Porvoonjoen paremmalle puolelle:cool: Voi toki olla että käsitin taas jotain väärin, mutta vetomiehen tietynasteista neuvottomuutta lähennellyt määrätietoisuuden puute ja porukan mielipiteiden tiedustelu antoivat siinä vaiheessa hyvin vahvasti sellaisen vaikutelman:rolleyes:
Mutta tämä ei ollut mitenkään tarkloitettu arvosteluksi tai narinaksi tai negatiiviseksi kommentiksi vaan mainitsin sen vain osana asialliseksi mutta värikkääksi tarkoitettua kuvausta lenkistä. Ja jonkinlainen kuvaushan on paikallaan sen vuuoksi että itse edes jälkeenpäin tietää missä oli mukana ja että ne jotka eivät tällä kertaa olleet mukana tietävät mistä jäivät paitsi...
PS Huomenna taas mukana! Tottakai! Ja speksin voin omastakin puolesta jättää täysin porvoolais-askolalaisen akselin päätettäväksi vahvassa luottamuksessa siihen että hyvä siitä tulee!
1. Pysähdys levikkeelle johtui siitä, että letka oli katkennut liikennevaloissa ja kärki jäi odottamaan häntäpäätä. Sen tarkoitus ei siis alunpitäen ollut neuvonpito, vaan ajattelin sovittaa pikaisen sananvaihdon ja yhteisen päätöksenteon tuohon kohtaan, kun nyt muutenkin jouduttiin pysähtymään. Sillehän minä en mitään mahda, että siitä koituikin kurinalaisen käskynjaon sijaan yleinen lörpöttelytuokio. Ei sentään silti mikään punakaartin huutoäänestys.
2. Kyselin siksi, etten tiennyt, oliko lähtöpaikalla sovittu jotain...
3. ... ja siksi, että ajatus "vetomiehestä" joka vaitonaisesti vetää porukan läpi Porvoon päättämälleen reitille on vieras sekä minulle että Mustavuoren demokraattiselle hengelle sellaisena kuin olen sen käsittänyt...
4. ... ja siksi, että vaikka itse ilmoitin kannattavani Porvoon ajojen reitin kertaamista jne., en katsonut tämän oman mielipiteeni tarkoittavan päätöstä koko porukan puolesta...
5. ... ja ihan yksinkertaisesti siksi, että siinä vaiheessa, ajettuani teitä muita vastaan Helsingintiellä tovia aikaisemmin ja vaihdettuani lennosta pari sanaa, tiesin jäsenten A ja B aikataulurajoitteista, mutta jäsenten C, D ja E suunnitelmat ja ns. tahtotila olivat minulle vielä epäselvät (ks. yllä esim. kohta 2).
Ylle voi mielessään lisätä sopivat hymiöt sopiviin kohtiin.
Tänään jatketaan ja etukäteen mietittyä reittispeksiä on toistaiseksi tarjolla vielä huomattavasti vähemmän kuin eilen.